V Česku zatím není jediná plnící stanice na vodík. Situace v Německu je o poznání lepší s několika desítkami plniček, i tak se ale zatím nedá hovořit o kompletní síti. Přesto automobilka BMW vidí budoucnost ve vodíkových vozech s palivovými články. Už za dva roky by chtěla vyzkoušet, jak bude takové auto produkované v malé sérii fungovat, řeklo BMW na pondělní virtuální tiskové konferenci.
Podle Jürgena Guldnera, který je v automobilce zodpovědný za vývoj vodíkových aut, budou možná v blízké budoucnosti auta na vodík a elektromobily vzájemně koexistovat. „Nevidíme to jako válku mezi bateriovými vozy a vozy s palivovými články. Jde o to, co chtějí zákazníci. Věříme, že jim musíme nabídnout produkt na každodenní používání. Třeba těm, co hodně cestují na dlouhé vzdálenosti a potřebují flexibilitu. Nebo takovým, kteří nemají například dostatečný přístup k dobíjecí síti. Pro ně bude vodíkové auto výhodnější,“ tvrdí Guldner.
Automobilka proto už loni na podzim ukázala ve Frankfurtu koncept vodíkového SUV BMW i Hydrogen Next. Podle Guldnera dává vodík kvůli svým nárokům na prostor právě smysl ve větších autech. Už v roce 2022 se proto technologie z modelu i Hydrogen Next přetaví do varianty BMW X5 v limitované sérii.
Vysoký výkon a dlouhý dojezd
Jeho vodíkový systém bude generovat energii z palivového článku o výkonu 125 kW (168 koní), který doplní elektromotor z chystaného SUV do zásuvky BMW iX3. Systém tak celkově vyprodukuje 275 kW (374 koní) a tuhle sílu bude posílat na zadní kola. Vodík bude uložen ve dvou nádržích pod tlakem 700 barů, které dohromady udrží šest kilogramů plynu.
„Díky tomu bude mít auto dlouhý dojezd. Navíc doplnění paliva zabere maximálně tři až čtyři minuty,“ upozorňuje Guldner. To je jednou ze zásadních výhod proti elektromobilům, kde se musí u zásuvky čekat stále desítky minut. Vodíková auta jsou přitom stejně ekologická jako elektromobily, protože během jízdy vypouští z výfuku jen páru. Auto by mohlo na jedno natankování ujet okolo 600 km.
Pokud vše půjde podle plánu, měl by se v roce 2025 dostat do výroby první plně vodíkový model určený pro širší zákaznictvo. Do konce tohoto desetiletí by pak rádi v BMW vyráběli hned několik samostatným modelů s palivovými články.
BMW má s vývojem vodíkových aut dlouholetou zkušenost. První vůz už předvedlo v roce 1979, šlo o model 520h. Tehdy bylo ale auto poháněné spalovacím motorem. Řešení s palivovými články a elektrickým pohonem se objevilo v konceptu 1st FCEV v roce 2013 a v roce 2015 vyjelo na silnici pod kapotou BMW 5 GT. Na této technologii spolupracuje BMW s japonskou Toyotou.
„Vyvíjíme všechny důležité komponenty dohromady. Pro model na rok 2022 bude Toyota produkovat palivové články, které jsme společně připravili a my pak dokončíme celý systém v Německu už sami,“ dodává Guldner.