Jak řídit na sněhu: Představujte si, že vám vůbec nefungují brzdy

04.12.2021
9 nových názorů
Autor: Porsche
  • Nastavte si už konečně správně sedačku a volant!

  • Důležitá je především plynulost a dostatečná rezerva prostoru

  • Nesnažte se auto za každou cenu přeprat

  • Pokud se na to necítíte, nikam nejezděte

O řidičích z Prahy se říká, že neumějí jezdit na sněhu a že dělají ze tří vloček kalamitu. Jistě, praktické cvičení dělá mistra a v okolí hlavního města aby člověk zasněženou silnici pohledal. Jenže když pak dojde na lámání chleba, respektive na ovládání auta na sněhu, problémy mají všichni.

Šest ojetých čtyřkolek do 150 000 Kč, ze kterých nebudete mít vrásky na čele
Přečtěte si také:

Šest ojetých čtyřkolek do 150 000 Kč, ze kterých nebudete mít vrásky na čele

Kdo žije na horách a je na zasněžené silnici zvyklý jezdit každoročně několik měsíců, ten už pravděpodobně všechny naše následující poučky z praxe znát bude. Přesto by si tyto naprosté základy bezpečného a správného ovládání auta na sněhu (a obecně velmi kluzké silnici) měl připomenout každý.

Hlavně lehce a plynule

Naprosté základy, jako je správné nastavení sedačky řidiče s téměř kolmým opěradlem a jisté, avšak nikoli křečovité držení volantu oběma rukama v poloze „tři čtvrtě na tři“, snad připomínat nemusíme. Pokud se budete za volantem válet a držet ho jednou rukou, řídit nebudete dobře nikdy. A na sněhu už vůbec ne.

skoda octavia rs (1) Důležitá je plynulost. Zbytečně nezrychlujte, když víte, že budete muset za chvíli zas brzdit. Všechno se děje v nižších rychlostech
bmw řady 3 (4) Čtyřkolkáři se snadno nechají zmást tím, že jim auto i na sněhu lehce nabere rychlost. S ubrzděním rozjeté čtyřkolky je to pak ale horší

Klíčem k úspěchu, v tomto případě k bezpečnému dojetí do cíle, je absolutní plynulost. Myslete na to, že na zasněžené silnici se všechno děje v mnohem nižších rychlostech. Někde na uzavřené trati, okruhu či parkovišti za supermarketem po zavírací době si to můžete vyzkoušet. Auto reaguje jakoby pomaleji, všechno se děje v rychlostech chůze.

Auto rozjeďte vždy jen na takovou rychlost, abyste měli jistotu, že dokážete zase zastavit. Tohle platí hlavně pro majitele čtyřkolek, kterým se auto sice na sněhu rozjede snadno z místa, ale pak ho nedokážou ubrzdit a „vejít se“ do zatáčky. Právě na sněhu a obecně kluzké vozovce řidič více vnímá přesuny hmoty mezi nápravami a i na prosté ubrání nebo přidání plynu reaguje vozidlo mnohem „divočeji“.

Nesahejte na brzdu

Chovejte se k autu tak, jako by mělo zhruba čtyřikrát vyšší výkon a vůbec žádné brzdy. Ono se toho stejně moc na uježděném sněhu nestane, když šlápnete na brzdu (v hlubokém sněhu je paradoxně třeba ABS spíše ke škodě). Využívejte ke zpomalení setrvačnost a pokud možno brzdný moment motoru. Někdy je trakce tak špatná, že se vám mohou poháněná kola zablokovat při prostém podřazení bez plynulého puštění spojky. Na to hlavně pozor u starších zadokolek.

bmw řady 3 (2) I v autě s pohonem všech kol se chovejte tak, jako by nemělo brzdy. Elektronika přehnaný nájezd do zatáčky nevyřeší
bmw řady 3 V hlubokém sněhu si počínejte jako v terénu. Udržujte stálou rychlost a setrvačnost, pak projedete i s autem s jednou poháněnou nápravou

Co všechno pneumatiky unesou, lze vyjádřit pomocí tzv. Kammovy adhezní kružnice. Setkat se můžete i s termínem „adhezní elipsa“. Představuje pomyslnou hranici trakce pneumatiky. Když jedete rovně, pneumatika toho snese docela dost. Při brzdění nebo akceleraci působí výslednice sil na pneumatiku v ose jízdy.

Devět věcí, které děláte v zimě za volantem špatně
Přečtěte si také:

Devět věcí, které děláte v zimě za volantem špatně

Ovšem jakmile chcete navíc zatáčet, výslednice se přesouvá do stran a najednou je ta potřebná síla, kterou pneumatika ještě unese, mnohem menší. Na sněhu je poloměr adhezní kružnice logicky velmi malý. Když pak v zatáčce šlápnete na brzdu (nebo na plyn), máte problém. Pneumatika najednou ztratí trakci.

Bonus pro majitele čtyřkolek box_color=#000000
V autě s pohonem všech kol zatáčku rychleji neprojedete. Sice výrazně lépe naberete počáteční rychlost, ale v zatáčce je pak rozhodující především síla odstředivá. A tam budete vy s autem, které má kvůli systému pohonu všech kol vyšší hmotnost, vždycky v nevýhodě proti stejnému autu s pohonem jen jedné nápravy. Samozřejmě nerozporujeme, že následně z té zatáčky zase rychleji odjedete.

Dívejte se daleko

Nakoukejte na koncová světla auta před sebou a snažte se mít neustále ucelený časoprostorový přehled o situaci kolem sebe, především daleko před sebou. Jak? To vám ukáže třeba jezdec rallye Ari Vatanen. Držte očima vysoký horizont. To znamená, abyste se dívali daleko za auta před vámi. Budete vědět, co se na silnici děje, kam silnice vede a nebudete na všechno reagovat na poslední chvíli.

Hlavně při monotónní jízdě má řidič tendenci sklouzávat pohledem pouze na auto před sebou. Když ale začnete reagovat teprve na rozsvícená brzdová světla auta před vámi, je už většinou pozdě. Právě díky tomu, že budete vědět daleko dopředu, co se na silnici děje, nebudete skoro vůbec potřebovat brzdu a můžete pohodlně dodržovat první poučku o maximálně plynulé jízdě bez zbytečných akcelerací a zpomalování.

A ohledně toho sledování prostoru ještě jedna maličkost. Platí poučka, že vždy jedete tam, kam se zrovna díváte. Zakažte si v duchu dívat se na auto před sebou, snažte se dívat kolem něj, za něj. V zatáčkách si pomáhejte tak, že do nich otočíte hlavou. Ne že ji nakloníte, ale otočíte. Pomůže vám to předcházet fenoménu známému jako fixace na překážku. Když se před vámi objeví překážka, dívejte se kolem ní nebo za ní. Zkrátka pořád tam, kam chcete jet.

Udělejte si dost prostoru

Pamatujte také na to, že na sněhu se podmínky rychle mění, proto si nechte více prostoru od ostatních. Dodržování bezpečné vzdálenosti není jen výmysl dopravních expertů. Držte se dál od ostatních a nebojte se v bezpečné chvíli „osahat si“ povrch pod koly. Na rovné silnici silněji šlápněte na brzdu, ať máte přibližnou představu o tom, kolik trakce máte k dispozici.

skoda octavia rs (2) Největší chybou je lepení se někomu na nárazník. Nechte si mnohem víc prostoru a dívejte se daleko dopředu. I to pomůže plynulé jízdě
bmw řady 3 Zejména řidiči starších aut potřebují více prostoru. Nemusí pak brzdit kvůli chybám ostatních a udrží si hlavně ve stoupání rychlost (setrvačnost)

Soustřeďte se a také si neustále připravujte únikový plán pro případ, že se něco bude dít. Auto před vámi může dostat smyk, může to uklouznout i vám... Hledejte, kam můžete s autem uhnout, a připravujte si v duchu krizovaou situaci.

Tím, že si budete kolem sebe dělat více místa, pomůžete i ostatním. Každému to může uklouznout a každý se prostě může přepočítat.

Neperte se s autem

Nesnažte se auto přeprat. Jeho přirozená tendence bude následovat setrvačné síly. Když pak jedete v hlubokém sněhu nebo vyjetých kolejích, nechte auto trochu pod sebou „tancovat“ a nesnažte se každý drobný náznak uklouznutí hned silou přeprat. Stačí být dobře zapřený v sedačce a jemně držet volant.

Nejvíce je to znát třeba při přejíždění z pruhu do pruhu, například na dálnici při předjíždění. Necukejte volantem, přeneste pohled dopředu do druhého pruhu a plynule a jemně následujte volantem. Akcelerujte s citem, ale s rozhodností. Auto se při přejezdu nahrnutého sněhu nebo břečky mezi vyježděnými pruhy bude trochu zmítat, ale pojede rovně. Vždycky bude následovat volant, takže se snažte mířit volantem tam, kam chcete jet.

bmw řady 3 (1) Najděte si bezpečné místo (nebo profesionálně vedený řidičský kurz) a ověřte si, co vaše auto v limitních situacích dělá. Uvidíte, že nemá cenu snažit se ho přeprat
porsche 911 Pro řidiče výkonných sportovních aut s pohonem zadních kol představuje jízda na sněhu mimořádnou výzvu. Se správným přístupem nezažijete v ničem jiném tolik zábavy

U předokolek se trochu kola protočí a autem to cukne současně s poklesem akcelerace. Nechte tolik plynu, kolik jste dali, kola se zase chytí. Držte zvolenou stopu, maximálně provádějte jen velmi jemné korekce. Zadokolkáři to mají trochu těžší, ale základní poučky zde platí také. Přidávejte plynule, prudkým ubráním plynu byste situaci pouze zhoršili. Počítejte s tím, že se bude auto trochu zmítat, ale nechte ho, jen ty korekce volantem budou muset být trochu větší proti pohybu auta. Neubírejte! Když zavřete plyn, auto se vám přetočí do protipohybu, jak se váha přenese na přední natočená kola. Následující video ukazuje, jak se to asi má dělat, pokud chcete jet svižněji, ale mít všechno pod kontrolou.

Je to všechno hlavně o praxi. Výuka v autoškole rozhodně nedokáže nikoho na takovou jízdu pořádně připravit. Buď můžete být aktivní a najít si nějakou opuštěnou plochu či jiné bezpečné místo a chování svého auta si v limitních situacích na sněhu osahat. Nebo můžete investovat do intenzivního řidičského kurzu v takových podmínkách. Na internetu najdete plno klubů a firem, které pořádají různé akce zimního ježdění na uzavřené trati.

A pokud si nejste jisti, nejjednodušší bude prostě nevyjíždět. Chápeme ale, že se třeba někam dopravit musíte. V tomto případě se stačí řídit výše popsanými poučkami: dobře si nastavit sedačku, jezdit plynule, neprat se s autem a myslet dopředu.

Hana (neregistrovaný)
Já mám třeba z řízení na sněhu úplnou hrůzu. Myslím si, že je to teď už nějaké dva roky, co jsem se právě takto připletla do jedné hromadné nehody. Bylo to na uježděném sněhu a auto najednou prostě nešlo ovládat. Nedávno jsem ale narazila na jeden zejímavý článek na https://www.dopravniznaceni.com/ kde právě popisují jak se při řízení na sněhu chovat a myslím si, že kdybych se tehdy zachovala jinak, tak to mohlo dopadnout lépe.
Miroslav (neregistrovaný)
V podstatě s autorem souhlasím. Nedůležitější pravidlo na sněhu a ledu je hlavně jemnost zacházení jak s volantem tak z brzdama. Chce to zapomenout na návyky z léta, pokud máte špatný odhad s rychlostí nájezdu do zatáček, tak raději jezděte hromadnou dopravou. Jen bych dodal, na sněhu a na zledovatělé vozovce se nebojte rozjíždět i na druhý rychlostní stupeň, kola se vám nebudou tak divoce protáčet a váš rozjezd bude plynulejší a i rychlejší.
bat (neregistrovaný)
bláboly pana autora jsou pověstné, zapomněl ještě na politickou propagandu. Za komančů tady moc poršáků nejezdilo, ale zase zpravidla padal normálně sníh i o vánocích a ty naše škodule ho zvádaly i na letních diagonálkách a bez pič.vin typu abs . ajoj žáčku
Michala87 (neregistrovaný)
No nevím jak vy, ale já osobně se snažím v zimně brzdit především motorem. Alespoň tak mě to učili již v autoškole, kterou jsem absolvovala na sněhu a ledu. I díky tomu jsem si mohla již v autoškole vyzkoušet jak se brzdí na ledu. A musím říci, že to jde značně těžko. Musím říci, že opravdu funguje jen ruční brzda. A tak jsem si navykla, že pokud jedu v zimě po silnici, krom hlídání provozu, předvídání, dobrých zimních pneu a srovnaných zrcátek a sedačky, mám pravou ruku vždy připravenou k tomu, aby mohla zasáhnout a ruční brzdu použít.
Jarda (neregistrovaný)
Jenom malá poznámka k videu s bmw, až pojedu po liduprázdné silnici, tak si taky můžu takhle machrovat, kdyby jely auta před ním, za ním i v protisměru, tak už to takový hrdina nebude
vana (neregistrovaný)
Tedy nevím s čím jezdí autor článku ale mi auta na sněhu normálně brzdí. Brzdu používám zcela běžně mimo sníh i na sněhu a kromě trochu nižšíhio účinku v tom nevidím žádný rozdíl. Navíc mi přibrzdění aposň dá pokaždé vědět jak moc to klouže a můžu pak podmínkám přizpůsobit rozumnou rychlost jízdy
asd (neregistrovaný)
Sníh je v pohodě, ale zmrzlý déšť (či čerstvý led) při jízdě z kopce je situace, která se brzdami bez motoru řeší docela blbě.
ACE (neregistrovaný)
Máš naprostou pravdu, s tou brzdou je to blábol, naopak když člověk vidí zatáčku a jede k ní třeba z kopce, je důležítá max. brzda před zatáčkou. A to držení volant třičtvrtě na tři je taky jak zaklínadlo, nesmysl.
  • Našli jste v článku chybu?