Nejsme jediní, kteří si u nových vozů často stěžují na hluk. Optimalizace výrobních nákladů je často hodně znát a jako o první ze zbytných věcí auta nezřídka přichází právě o důkladnou protihlukovou izolaci. Šum od kol, rezonující výplně nebo svist větru na dálnici mohou vadit nejednomu řidiči, řešením je montáž dodatečného odhlučnění.
Jak tento proces probíhá, jsme zjišťovali v pražské firmě 2din.cz, která se kromě těchto prací zabývá také montáží parkovacích kamer a audiosystémů, což je úprava, kterou si zájemci o odhlučnění často nechávají dělat souběžně.
Pokud si někdo chce nechat tuto úpravu provést, většinou už o problematice něco ví, soudí majitel společnosti Thomas Riefler. „Asi první otázkou je rozpočet. S tím zákazníkovi může pomoci náš konfigurátor. Pokud se jedná o vůz střední třídy typu Octavie, Superbu nebo Passatu, cena bývá fixně 35 tisíc korun,“ vysvětluje. „Za ni dostanou kompletní odhlučnění včetně střechy, všechny podběhy, všechny dveře, podlaha, páté dveře, kompletně celý kufr i vnitřní podběhy. U kombi je výsledek vždy lepší kvůli tomu, že je kufr propojený s interiérem. Dá se udělat jen spodní část vozu, ale střecha působí jako velká rezonanční plocha, pro ideální výsledek je proto lepší kompletní odhlučnění,“ dodává. Výsledné zlepšení se liší auto od auta. Záleží na typu, konstrukci, aerodynamice i podvozku plus velikosti kol a pneu.
Zlepšení bývá minimálně o 2,5 dB, v rámci vozů koncernu VW ale i o 3,5 a více dB. Možná to nezní jako mnoho, decibely je ale logaritmická jednotka – útlum o tři decibely tak znamená pokles zhruba na polovinu původní hlučnosti. Z Octavie samozřejmě nejde udělat Rolls-Royce, ale odhlučnění pomůže specificky proti nežádoucím ruchům či typům hluku a nepříjemným frekvencím. Je také možné vypořádat se s vrzajícími plasty.
Samotný proces začíná odstrojením interiéru, rozpojením konektorů a případným odstraněním tovární izolace, která je v lepším případě ze stlačené látky, v horším z materiálů připomínajících polystyren nebo fólii. V tomto jsou mimochodem výrazné rozdíly mezi evropskými a americkými, japonskými plus korejskými značkami v neprospěch druhých jmenovaných. Pokud to konstrukce vozu umožňuje, odhlučnění tvoří až tři vrstvy: antivibrační, akustická (pro rozštěpení hluku) a protihluková. Odstrojení, vylepení, opětovná instalace vnitřku a testování většinou zaberou do dvou dnů, pokud se vyskytne problém, na práci je záruka. A ta tovární u novějších vozů některých značek zůstává, například u Škody, dle zkušeností a informací majitele půl roku starého Superbu.
Co taková úprava obnáší, zjistíte v přiložené komentované galerii: