Názor k článku Vejtřaska, Mates, Fňukna a další legendární náklaďáky, které jezdí dodnes od Havran - Protože jsem vyrůstal mezi autama a bavilo mně...

Havran (neregistrovaný)
Protože jsem vyrůstal mezi autama a bavilo mně ježdení od malička zajímala mne historie P-V3S. Během mnoha let jsem mluvil s několika lidmi co s ní měli co do činění.Vznikla pro potřeby tehdy nově budované armády,dnes by se řeklo, že byly vypsány tendry na lehký a střední terenní nákladní automobil.Nejvíce zareagovala Tatrovka, ale ta už vyráběla těžký terenní nákladní automobil T-111 VN,situovat výrobu náklaďáků pro tak strategickou instituci do jedné továrny bylo nepřijatelné,tak bylo tehdejší vládou určen,že střední náklaďáky bude vyrábět někdo jiný a nejpřijatelnější se jevila Pragovka, která vyráběla silniční Praga RN a RND ( rychlý nákladní a rychlý nákladní diesel).Zatímco Tatrovka se zhostila i lehkého terenního vozidla svoji koncepce ( T-805 ) nabízela i střední na bázi T-111,T-127,Pragovka neměla úspěch ve vývoji terenního vozu.Slyšel jsem od jednoho pána,který byl v té době na ministerstvu obrany u rozvědky,že jednou dostali seznam lidí,které měli okamžitě přivést do jedné vily za Prahou,byla to větší část konstrukce z Pragovky,ale byli tam konstroktéři i z jiných továren.Gen.Čepička,tehdejší ministr obrany a zeť Gottwaldův se nechal slyšet,že odtud pújdou až něco kloudného vymyslí.Tak během poměrně krátké doby ( asi1/2 roku) byla na světě první koncepce Pragováckého terenního vozu - benzínové vozidlo,kterého první 3 prototipy se tajně testovaly po různých VVP.Koncepce vozu byla dobrá,ale benzínový motor nesplňoval požadavky,tyto nesplňoval ani upravený nafťák Pragovky.Nakonec Tatrovka po nějakém čase dodala motor,který vznikl úpravou 1/2 motoru z T-111.Prorotypové zkoušky nad očekávání dopadly dobře,první asi 50-ti kusová série přišla do armády v roce 1953. Během let ve kterých výroba P-V3S probýhala se přidávaly různé modifikace (štábní a dílenská skříň,různé druhy cisteren a jiné nástavby.Potřeby armády byly po několika letech uspokjeny a v civilu docházely vozidla,která se díky P-V3S do civilu dostala.Začaly se dovážet různé střední náklaďáky z maďarska,Rumunska,Polska a NDR,ale armáda uvolňovala "přestárlé" P-V3S pro potřeby civilu.Zapoměl jsem podotknout,že na podvozku P-V3S se vyráběly i různé podvozky,snad nejznámější PlDvk "Ještěrka".P-V3S byla na svoji dobu převratné vozidlo,svoji konstrukcí a možnostmi,které nabízela.Tatrovky byly vynikající vozidla na svou dobu a řekl bych,že ani dnešní vozy by nezvládly to co T-805 (nevím jak vypadá cesta na Radhošť,ale kolem roku 1960 jsme šli pěšinou na Radhošť a narazili jsme na koleje vyjeté nějakým vozidlem,na hoře byla T-805.Škoda,že se nemohli vyvíjet naše automobilky jak pořebovali,ale vše bylo řízeno RVHP,dnes je to už jedno,řídí nás EU a továzny nechávají bankrotovat zahraniční investoři ( teda né všechny).