Když jsme před několika měsíci měli v redakci BMW 750Ld xDrive vybavené systémem Remote Control Parking, téměř každý v okolí chtěl vidět, jak to funguje. Není se čemu divit. Sledovat, jak auto popojíždí bez řidiče, je pro běžné lidi stále ještě velká atrakce, přestože BMW není jedninou automobilkou, která podobný systém nabízí. Stejnou věc, ale řešenou přes chytrý telefon a aplikaci Parking Pilot, má třeba i Mercedes. Při jedné naší kamarádské předváděcí akci padl dotaz, jestli je vlastně taková manipulace s autem ještě pořád považována za řízení a jestli ji tedy může provádět pouze člověk disponující řidičským průkazem. Odpověď není zcela jednoznačná.
Doporučujeme: Pražský magistrát vyzývá: Nekupujte si Škodu Karoq ani Škodu Kodiaq [komentář]
Problém je v tom, že současná legislativa nepočítá se situací, kdy by někdo mohl řídit vůz, aniž by seděl uvnitř a kroutil volantem. Jak už to tak chodí, vývoj je rychlejší. „Zákon 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, v zásadě rozlišuje dvě základní kategorie účastníků silničního provozu, a to řidiče a chodce. Jako řidiče definuje osobu, která ‚řídí‘ motorové nebo nemotorové vozidlo nebo tramvaj. Chodec je pak i osoba, která tlačí nebo táhne sáňky, dětský kočárek, vozík pro invalidy nebo ruční vozík o celkové šířce nepřevyšující 600 mm, pohybuje se na lyžích, kolečkových bruslích nebo obdobném sportovním vybavení anebo pomocí ručního nebo motorového vozíku pro invalidy, vede jízdní kolo, motocykl o objemu válců do 50 cm3, psa a podobně“, říká odborník na právo silničního provozu JUDr. Tomáš Beran. Podle něj legislativa výslovnou odpověď nedává a tudíž záleží na její interpretaci. Případ parkování na dálku přirovnává k otázce, jestli při tlačení automobilu pořád ještě můžeme mluvit o řízení, nebo už se bavíme o chodci, respektive co přesně je „řízení vozidla“.
„Obecně lze říct, že řízením je každá činnost, při které se uvádí vozidlo do pohybu nebo se s ním jinak obdobným způsobem prostorově manipuluje, ať už pomocí lidské síly (tlačení) nebo za pomoci vlastního pohonu vozidla, a to bez ohledu na to, jestli řidič ve vozidle fyzicky sedí nebo ne. Osoba, která tlačí auto nebo jej ovládá dálkovým ovládáním, je tedy řidičem se všemi z toho plynoucími důsledky, tzn. nahlíží se na ni stejným způsobem, jako kdyby ve vozidle seděla a ovládala ho. K takovému ovládání auta je tedy nutné splnit všechny zákonné předpoklady pro řízení vozidla (zejména mít příslušné řidičské oprávnění, nebýt pod vlivem alkoholu atd.),“ vysvětluje Tomáš Beran.
Co na to policie a MDČR?
Zatímco právník Tomáš Beran nevidí odpověď na základě platné legislativy úplně jednoznačně, policie a ministerstvo mají ve věci jasno. V zásadě se dá stanovisko těchto institucí vyjádřit tak, že každý, kdo nějakým způsobem uvede vůz do pohybu, je řidičem. Proto musí mít příslušné oprávnění a plnit zákonem stanovené podmínky.
Doporučujeme: Jak by vypadal pražský Den bez aut, kdyby auta opravdu nebyla
„Na osobu, která ovládá popsaným způsobem vozidlo, se dle zjištění nahlíží jako na řidiče. Řidič je účastník provozu na pozemních komunikacích, který řídí motorové nebo nemotorové vozidlo anebo tramvaj, řidičem je i jezdec na zvířeti, jak je uvedeno v § 2 písm. d) zákona č. 361/2000Sb. o provozu na pozemních komunikacích“, říká vrchní komisař Petr Habenicht. S tímto stanoviskem se ztotožňuje i ministerstvo dopravy.
Jak to vidí pojišťovny?
Jde spíše o teorii, ale i při dálkově ovládaném parkování může člověk způsobit menší nehodu. Jak se k této věci staví pojišťovny?
„V tomto konkrétním případě jde o výklad pojmu ‚řídit vozidlo‘. Podle platné právní úpravy může v zásadě řídit vozidlo pouze osoba, která je držitelem řidičského oprávnění, právní úprava ovšem vychází z předpokladu fyzické přítomnosti řidiče ve vozidle a manuálního ovládání vozidla. V současné době lze tedy uvedený způsob ovládání vozidla vnímat jako řízení vozidla. V případě, kdy by vozidlo takto řídila osoba bez řidičského oprávnění, pak má pojišťovna jako pojistitel/ČKP proti pojištěnému či nepojištěnému škůdci právo na náhradu toho, co za něho plnila, jestliže prokáže, že pojištěný řídil vozidlo bez řidičského oprávnění“, uvedla za Českou asociaci pojišťoven Monika Bartlová. Zároveň dodává, že ČAP aktuálně pracuje na analýze systémů kolem autonomních vozidel, aby získala ucelený pohled na vývoj v této oblasti.
Sečteno a podtrženo, pokud chcete ovládat své auto přes mobilní telefon (nebo chytrý klíček) a uvedete ho takto do pohybu, potřebujete nejen řidičské oprávnění, ale také by vám policie mohla při provádění této činnosti klidně dát „dýchnout“. Vy přitom nesmíte mít v krvi žádný alkohol, protože legislativa vás i při parkování přes telefon bere za řidiče a tudíž musíte plnit všechny zákonem dané podmínky.