Předvánoční období je tady. Nákupní centra se začínají plnit a e-shopy jsou zavalené objednávkami. Pro logistické firmy začíná napjatá doba, protože zákazníci e-shopů na ně tradičně před vánocemi kladou největší tlak. Z průzkumu společnosti WebMedea services vyplývá, že v prosinci lidé v internetových vyhledávačích vyhledávají doručení do druhého dne až dvakrát více než v srpnu a třikrát více než v únoru.
Kurýři tak opět nebudou vědět kam dřív skočit. Některé společnosti udávají nárůst objemu zásilek v předvánočním období až o 100 %. Namísto stání ve frontách tak přichází jiný adrenalin, a to čekání zda zásilka dorazí nebo nedorazí včas.
„Myslím, že ani letos se nevyhneme článkům v médiích o tom, jak to letos opět dopravci nezvládají. Klíčová je však důkladná příprava. Problém je hlavně díky sektoru zásilek z e-shopů. V tomto období dochází k tak enormnímu nárůstu, že je pro dopravce těžké najmout dostatečné kapacity na dané období,“ říká Přemysl Lukeš, výkonný ředitel kurýrní společnosti Der Kurier, která se zabývá rychlým a finančně dostupným doručováním do Německa.
„My se pohybujeme hlavně v sektoru B2B. Navyšování objemů pociťujeme, ale ne tak výrazně, jako je tomu u e-commerce. Stíháme doručovat včas, a v tomto období přijímáme bez problémů nové zákazníky. Kapacit máme dostatek,“ dodává Přemysl Lukeš.
Vánoce v průměru tvoří pětinu z celkového obratu v e-commerce za rok. Nejvíce v předvánočním období roste pochopitelně sektor hraček, v závěsu jsou e-shopy s módou a elektronikou. Jsou ale i sektory, pro které vánoce tak hektickým obdobím nejsou.
„I když jsme se v minulosti zkoušeli svést na vlně vánočních nákupů a slev, na naše produkty toto období nefunguje. Tím, že prodáváme výhradně přes e-shop, máme menší nevýhodu v rámci distribuce, což bude během vánočních svátků hrát roli. Mnoho lidí řeší dárky na poslední chvíli. Pokud chtějí koupit doplněk stravy, většinou půjdou přímo do lékárny, kde produkt mají ihned k dispozici. Hektické období se nás tedy netýká. Pro nás je daleko zajímavější leden, kdy lidé v rámci novoročního předsevzetí začínají dbát na své zdraví a vyhledávají vhodné doplňky stravy nejen na hubnutí, ale také na podporu cvičení a zdravého životního stylu,“ komentuje předvánoční situaci David Buchta, CEO & Marketing Manager e-shopu Primulus.cz, nabízejícího doplněk stravy pro zvýšení hladiny testosteronu.
Častým řešením dopravních firem bývá nabírání dočasných pracovních sil pro předvánoční období. U velkých přepravních společností mohou být brigádníků i tisíce.
Hlavní pravidlo, které by měli všichni dopravci dodržovat, zní: Neslibovat nesplnitelné. Logistika je náročný obor, a to na předpověď i zajištění kapacit nebo splnění zákaznických požadavků. Je krásné slíbit doručení do druhého dne, ale nejdůležitější je to dodržet. S pomocí sofistikovanému softwaru se to společnostem daří čím dál lépe. I tak se ale stává, že se občas balík, který má dorazit do tří dnů, dostane k adresátovi až po týdnu.
„Kromě klasických logistických společností je na vzestupu také vlastní logistika, kterou stále více zavádějí velké e-shopy, nebo také sdílená logistika, kdy logistické společnosti na doručení zásilky spolupracují. Populární jsou výdejní místa, kde si zákazník může vyzvednout zboží podle vlastních časových preferencí. Tyto trendy by mohly logistickým společnostem částečně ulehčit, ale i tak si před vánocemi určitě neodpočinou,“ říká výkonný ředitel kurýrní služby Der Kurier Přemysl Lukeš.