Britský magazín What Car? zveřejnil výsledky svého každoročního průzkumu zaměřeného na spolehlivost ojetin. Oslovených 16 000 majitelů poskytlo informace o závadách, které museli řešit za posledních dvanáct měsíců. Průzkum hodnotí celkově patnáct oblastí (klimatizace, baterie, karoserie, brzdy, spojka a převodovka, motor, elektronika motoru, výfuk, palivový systém, infotainment a navigace, interiér, ostatní elektronika, řízení, odpružení a ostatní). Každý model pak obdrží hodnocení spolehlivosti.
Do skóre jednotlivých vozů promlouvá také skutečnost, jak dlouho opravy trvaly. What Car? uvádí, že právě délka servisu a samozřejmě cena oprav jsou důležitějšími faktory než to, kolik závad vůz postihlo. U nejlepších modelů probíhají opravy v řádu hodin a v rámci záruky, u těch horší je vůz odstavený klidně týden a zákazník pak ještě zaplatí v přepočtu přes 40 tisíc.
Průzkum proběhl ve Velké Británii a zúčastněné modely dělí do několika kategorií, přičemž v každé je vyhlášen nejlepší a nejhorší model.
Malé automobily
+ Dacia Sandero (2013-2020), hodnocení 100 %
Nejspolehlivějším autem v této kategorii je Dacia Sandero z let 2013-2020. Majitelé nezaznamenali v uplynulém roce žádné vážnější potíže.
– Ford Fiesta (od roku 2017), hodnocení 74,9 %
Nejhorší mezi malými vozy je Ford Fiesta (od roku 2017). Více než třetina vozů (34 %) zahrnutých do průzkumu měla nějaký závažnější problém, často s motorem a podvozkem. O závažnosti závad svědčí také fakt, že 40 % z porouchaných vozů stálo v servisu víc než týden. Všechny opravy ale byly provedeny v rámci záruky.
Rodinné vozy
+ BMW řady 1 (2011-2019), hodnocení 98,7 %
U tohoto modelu se závady vyskytují jen v malé míře, přičemž servis zvládne opravu do jednoho dne. I když šlo o auta po záruce, výrobce údajně často provedl opravdu bezplatně.
– Mercedes-Benz třídy A (od roku 2018), hodnocení 84,8 %
Nejčastější závady se týkají ostatní elektroniky (ne té na motoru), případně interiéru nebo ventilace. Většina poruch neznamenala nutnost auto odstavit, provozuschopné bylo i tak. Celkem 86 % závad výrobce opravil na své náklady, 11 % majitelů ale muselo zaplatit za servis částku v přepočtu od šesti do 22 tisíc korun. Opravy trvaly maximálně týden.
Manažerské vozy
+ Škoda Superb se zážehovým motorem (od roku 2015), hodnocení 99,2 %
V tomto segmentu uspěl Superb. V jeho případě se závady týkají v malé míře pouze karoserie a interiéru. Britský magazín navíc hodnotí servis jako „příkladný“. I po záruce Škoda údajně opravy zaplatila a auta v servisu strávila maximálně jeden den.
– Mercedes-Benz třídy C, diesel (od roku 2014), hodnocení 80,9 %
Zatímco u benzinové třídy C došlo k závadě v 25 % případů, u dieselů to je 40 %. Problémy se týkají baterie (11 %) i motoru samotného (9 %). Výrobce opravil 63 % porouchaných vozů na své náklady, ostatní si museli opravu zaplatit ze svého. V jedenácti procentech případů cena za servis přesáhla 40 tisíc korun. V servisu auta stála maximálně týden.
Luxusní vozy
+ BMW řady 5, benzin (od roku 2017), hodnocení 96,9 %
Také zde je zážehová verze spolehlivější než diesel. Závady se týkají ostatní elektroniky (8 %), brzd (4 %) a motoru (4 %). Výrobce opravy zaplatil ze svého. Polovina aut strávila v servisu maximálně den, 25 % bylo odstaveno více než týden.
– Audi A6 (2011-2018), hodnocení 82,1 %
Čtyřicet procent majitelů hlásilo závadu, nejčastěji na akumulátoru, karoserii a brzdách. V šedesáti procentech případů zaplatil opravu výrobce, ostatní si museli servis zaplatit ze svého. Nejdražší opravy vyšly na 22 tisíc. Polovina závad byla opravena do jednoho dne.
Malá SUV
+ Honda HR-V, (2017-2020), hodnocení 100 %
Majitelé neevidují žádné závady, které by v posledních dvanácti měsících museli řešit. Většina z nich (88 %) si tohle auto také koupila právě kvůli spolehlivosti.
– Peugeot 2008 (2013-2019), hodnocení 81,8 %
V tomto případě se závady týkají pouze šestnácti procent exemplářů. Hodnocení ovšem zhoršil fakt, že 62 % majitelů muselo opravu zaplatit ze svého, přičemž 63 % vozů strávilo v servisu týden. U třinácti procent to bylo ještě déle.
Rodinná SUV
+ Mitsubishi Eclipse Cross, (od roku 2017), hodnocení 100 %
Majitelé reportovali příkladnou spolehlivost. V uplynulém roce nemuseli s tímto vozem řešit vůbec nic.
– Range Rover Evoque (2011-2019), hodnocení 77,1 %
Nejčastější potíže se týkají baterie, karoserie, ostatní elektroniky a navigace. Spousta aut už má také po záruce, takže si 20 % zákazníků muselo opravy zaplatit ze svého. Téměř 60 % vozů navíc zůstalo v servisu více než týden.
Velká SUV
+ BMW X3, benzin (od roku 2018), hodnocení 97,7 %
Sedmnáct procent benzinových exemplářů vykázalo nějakou závadu. U dieselových variant je podíl stejný, ale v případě zážehových motorů jsou závady méně závažné, vždy je zaplatil výrobce a opravy trvaly maximálně den. Polovina porouchaných dieselů strávila v servisu delší dobu.
– Nissan X-Trail (od roku 2014), hodnocení 59,7 %
Bezmála 40 % majitelů uvedlo, že muselo řešit alespoň jednu závadu, přičemž pouze 53 % oprav zaplatil výrobce. Ostatní museli opravy zaplatit ze svého, kdy to u 24 % případů stálo více než čtyřicet tisíc. V servisu strávilo více než týden 24 % vozů.
Luxusní SUV
+ Porsche Macan (od roku 2014), hodnocení 97,9 %
Macan je sice drahý, ale spolehlivý. Pouze 12 % vozů vykázalo závadu, všechno uhradilo Porsche a 60 % případů nestálo v servisu ani celý den.
- Land Rover Discovery (od roku 2015), hodnocení 72,1 %
V tomto případě hlásilo závadu 38 % majitelů, což není zas tak špatné, jenže u 36 % to znamenalo nepojízdný vůz a 42 % oprav trvalo víc než týden. Výrobce opravil na své náklady 73 % případů.
Elektromobily
+ Nissan Leaf (od roku 2011-2018), hodnocení 98,6 %
Žádné závažné závady se na tomto elektromobilu řešit nemusely. Pouze 12 % majitelů hlásilo drobnější problémy, které výrobce opravil na své náklady, přičemž servis netrval ani celý den.
- Jaguar I-Pace (od roku 2018), hodnocení 86,3 %
Třicet procent majitelů hlásilo závady, nejčastěji (13 %) na baterii. Vše sice kryla záruka, jenže tři čtvrtiny případů byly opravovány přes týden a někdy oprava trvala dokonce i více než měsíc.
Hybridy
+ Lexus NX (od roku 2017), hodnocení 98,6 %
Pouze dvě procenta majitelů hlásila drobnou závadu. Náklady uhradil výrobce, servis netrval ani celý den.
– BMW X5 (od roku 2018), hodnocení 89,7 %
Závadu nahlásila čtvrtina majitelů. Hlavním problémem je zde délka oprav, kdy 55 % vozů bylo v servisu až týden a 27 % dokonce ještě déle. Opravy proběhly v rámci záruky.
MPV
+ BMW řady 2 Active/Grand Tourer, (od roku 2015), hodnocení 98,8 %
Sedm procent zákazníků evidovalo závadu, která ovšem znamenala nepojízdný vůz. Opravy ale zaplatil výrobce.
– VW Touran (od roku 2015), hodnocení 74,1 %
Více než polovina (56 %) majitelů hlásila potíže, přičemž pouze 60 % oprav proběhlo v rámci záruky. U dvaceti procent stál servis přes 40 tisíc. Čtyřicet procent případů bylo navíc opravováno déle než týden.
Kupé/kabriolet/sportovní vozy
+ Audi TT (od roku 2015), hodnocení 100 %
Žádný z oslovených majitelů tohoto modelu neuvedl, že by v uplynulých dvanácti měsících musel řešit nějakou závadu.
– Porsche 718 Cayman/Boxster (od roku 2016), hodnocení 73,5 %
Více než polovina (53 %) majitelů hlásila závadu, 33 % z nich muselo servis zaplatit ze svého. Většina ale nebyla přehnaně drahá, nicméně 8 % případů stálo přes 40 tisíc. Servis více než 80 % trval do jednoho týdne.