Jako první doporučuji navštívit město Modena. Jednak je i na trase z Česka blíže a hlavně v tomto pořadí si návštěvu užijete více.
Muzeum v Modeně je zaměřené především na život Enza Ferrari. Bylo otevřeno v roce 2012 a skládá se z původní historické budovy, která patřila jeho otci a vedlejší moderní budovy.
Autorem této budovy je slavný architekt s českými kořeny Jan Kaplický. Realizace stavby se ale bohužel nedožil (zemřel v roce 2009) a slavné muzeum se tak stalo jeho posledním dílem. Na stavbu dohlížel a koordinoval ji jeho žák a spolumajitel designového studia Future Systems Andrea Morgante.
V moderní budově najdete vstupní halu, kde se nachází pokladny, restaurace a obchod s doplňky a oblečením značky Ferrari. Po vstupu do výstavní síně se před vámi otevře hlavní část, kde jsou vystavené historické i současné silniční i závodní vozy. Také je zde část věnovaná interiérům vozů jednotlivých modelových řad Classica, Inedita a Scuderia.
Můžete si zblízka a důkladně prohlédnout i osahat velmi kvalitní zpracování a použité materiály snad všech materiálů, které se pro výrobu luxusních vozů používají. Každých 30 minut pak běží krátký film s anglickými titulky o životě Enza Ferrari. Dozvíte se kromě toho, že jeho narození je datováno o několik dnů později z důvodu sněhové kalamity a třeba i to, že otec Enza byl jedním z prvních majitelů automobilu. Také se film věnuje jeho automobilové kariéře a vzniku celé legendy jménem Ferrari.
V původní historické budově pak můžete vidět kompletní vývoj motorů Ferrari od roku 1947, příběh Formule 1 Ferrari, Enzovu pracovnu, originály důležitých dokumentů či vznik a úpravy loga od roku 1923 až po současnost včetně kompletního příběhu života Enza.
Museum Ferrari Maranello
O necelých 20 km jižněji se nachází další level legendy jménem Ferrari, městečko Maranello. Tady vidíte stopu žluto-červených sporťáků opravdu všude. Není zde snad ulice, kde by nebylo patrné, kdo tady „vládne“. Ať už vzpínající se kůň na kruhovém objezdu, karosérie různých modelů Ferrari v parcích, na křižovatkách či před restauracemi. A všudypřítomná žlutá a červená barva. Obchůdků se suvenýry a doplňky značky tu najdete hned několik. Také si tu můžete Ferrari půjčit a zažít tak na vlastní kůži ten pocit.
Muzeum v Maranello je věnované především vozům a úspěchům značky. Budova je rozdělena do několika samostatných oddělení. Hned po vstupu najdete modely Ferrari 250 LM 1963 a Ferrari 812 Superfast. Vedle hotových aut stojí holá karoserie, abyste si mohli udělat představu o kostře vozů Ferrari s odstupem let. Vidíte například, jak se zvýšila pevnost konstrukce a počet deformačních zón jdoucí ruku v ruce se zvyšováním rychlosti.
„Stěny“ pak vypráví příběh výroby luxusních vozů v továrně v Maranello. Pokračujete do místnosti s ikonami jako F40, F50 či GTO. Další místnost je domovem supersportů LaFerrari, Enzo Ferrari či SF90 XX Stradale.
Najdete tu také síň slávy vozů formule. Už jen úctyhodná výstava vozů reprezentujících žlutou stáj přes ocenění a reprezentující jezdce, kteří pod vzpínajícím se koněm závodili nejen na okruzích F1. Pro mě nejznámější z nich je Niki Lauda, který se do historie zapsal svou bojovností. Všichni nejspíš známe jeho příběh fatální nehody na Nürburgringu v roce 1976, při které utrpěl vážná zranění prakticky neslučitelná se životem. Přesto o 42 dní později znovu usedl za volant monopostu a dokázal tak téměř nemožné.
A samozřejmě nezapomenutelný Michael Schumacher, který pro Ferrari vybojoval nejen nejvíce vítězství, ale nedal dosud v podstatě nikomu jinému šanci ho překonat. Ve vítězstvích F1 drží prvenství spolu s Lewis Hamiltonem, ale v počtu nejrychlejších kol, či nepřerušeném počtu sérií vyhraných závodů Michael Schumacher stále vede.
Na konci prohlídky muzea pak najdete simulátory formule, kde si jízdu na okruhu můžete sami vyzkoušet a vžít se tak do kůže závodních jezdců. Nechybí samozřejmě obchod s mnoha doplňky a oblečením značky.
Kolik to stojí?
Vstupné do muzeí stojí do Modena i Maranello od září do března 27 € a v hlavní sezóně 32 €. Vyplatí se ale zakoupit Musei Ferrari Pass, za který zaplatíte 38 € (resp. 42 € v letních měsících) a opravňuje vás ke vstupu do obou muzeí buď ten samý, nebo následující den.
V Maranellu kromě tohoto všeho najdete také továrnu, kde se vozy vyrábí a kterou je také možné navštívit. Nečekejte ale, že vás Ferrari nechá nakouknout do výroby. Dle informací od mého novinářského kamaráda se jedná spíše o projížďku mezi halami, proto jsem návštěvu továrny vynechala a raději se jela podívat na závodní okruh Fiorano, který se nachází jen pár set metrů od muzea.
Na okruh bohužel oficiálně přístup není. Lze ale najít pár míst, odkud je na něj vidět (např. ze silnice SP3 – křižovatka s Via 2 Giugno). A když budete mít jako já štěstí, uvidíte se tu prohánět třeba nejnovější modely supersportů.