O důležitosti automobilů kategorie SUV nemůže být v dnešní době nejmenších pochyb. Proto se tímto směrem vydávají také značky, u kterých bychom to před pár lety nečekali. Svůj crossover již prodává Jaguar i Bentley, chystá se Rolls-Royce a stranou nakonec nezůstane ani Lamborghini. To konečně představilo sériovou verzi modelu Urus.
Základem italské novinky je opět známá koncernová platforma MLB Evo, na které už jezdí Cayenne, Audi Q7 nebo Bentley Bentayga. Ačkoliv se to na první pohled možná nezdá, Lamborghini Urus rozhodně není malé auto. Na délku měří 5112 mm, široké je 2016 mm, vysoké 1638 mm a rozvor o tři milimetry překračuje třímetrovou hranici. Pohotovostní hmotnost údajně nepřesáhne 2,2 tuny, ani tak se ale nedá říci, že by Urus byl muší váha.
Doporučujeme: Lamborghini připomíná slavné „Rambo Lambo“. Protože se blíží premiéra modelu Urus
Design navazuje na stávající Lamborghini. Podle automobilky bychom na karoserii měli najít odkaz třeba i na LM002 coby oficiálně první opravdové SUV této značky. Za pozornost stojí hlavně přední část, protože zde Lamborghini dotáhlo to, k čemu takový Lexus poslední dobu nezadržitelně směřoval. Celý předek je jedna gigantická maska chladiče. Na nárazník nezbylo místo. Interiér pojme čtyři pasažéry. Design a uspořádání ovladačů samozřejmě opět odkazuje na čistokrevné supersportovní sourozence.
Pokud jste čekali pod kapotou atmosférický dvanáctiválec nebo alespoň desetiválec, budete zklamáni. Lamborghini Urus dostalo čtyřlitrový přeplňovaný osmiválec. Oficiálně proto, že takové auto potřebuje vysoký točivý moment, aby mohlo dobře jezdit i v terénu, což budoucí zákazníci asi moc neocení. Své k této volbě velmi pravděpodobně řekly emisní limity. V budoucnu bychom se měli dočkat rovněž plug-in hybridního provedení.
Doporučujeme: Lamborghini jako plug-in hybrid? Ano, ale jen pod kapotou SUV Urus
Výkonové parametry jsou ovšem doslova brutální. Maximální výkon dosahuje 478 kW, tedy v přepočtu rovných 650 koní. Vrchol točivého momentu je 850 Nm. To stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 3,6 s a k nejvyšší rychlosti 305 km/h. Převodovka je osmistupňová automatická a pohon všech kol zajišťuje mezinápravový diferenciál Torsen.
Podvozek nabídne adaptivní vzduchové odpružení, díky kterému bude možné měnit světlou výšku v rozmezí od 158 mm do 248 mm. Zadní náprava je řiditelná a pro jistotu je zde ještě aktivní zadní diferenciál. Není pochyb, že Urus bude zatáčet výborně. Karbon-keramické kotouče mají průměr 440 mm vpředu a 370 mm vzadu. Ze 100 km/h údajně zastaví Urus na dráze dlouhé pouze 33,7 m.
Lamborghini si nový Urus cení v přepočtu minimálně na 4,8 milionu korun. První zákazníci dostanou svůj exemplář začátkem příštího roku.