Trh s automobily zažívá kvůli koronavirové krizi obrovský propad. Většina světových automobilek také musela zastavit výrobu a jen pomalu se vrací zpět do starých kolejí. To je případ i Škody. Už teď je jasné, že výrobci odepíší rok 2020 s nižšími prodeji aut. Existuje ale výjimka: Ferrari.
Slavný italský výrobce supersportovních aut pro nejbohatší klientelu sice musel zavřít své továrny v Moranellu a Modeně, i tak ale prodeje jeho vozů za první čtvrtletí letošního roku stouply. A to o celých pět procent! Ferrari hlásí 2738 předaných kusů.
To se spolu s faktem, že se v pondělí zaměstnanci italské automobilky vrátili do práce, podepsalo na růstu hodnoty firmy. Aktuálně si ji investoři na akciovém trhu cení na 29,8 miliard dolarů, tedy asi 745 miliard korun. Ferrari tak předběhlo koncern General Motors s hodnotou 29,3 miliard dolarů (732,5 miliard korun) nebo Ford, jehož cena je aktuálně 19,2 miliard dolarů, což je přibližně 480 miliard korun.
Neobvykle vysoká marže
Jenže Ferrari vyrobilo loni okolo 10 tisíc aut, zatímco například GM vyprodukoval na 7,7 milionů vozů. Jak je tedy možné, že je na tom finančně tak dobře? Odpovědí může být i vysoká marže. Ferrari na každém voze vydělá okolo 24 procent, což je zhruba pětkrát víc než většina velkých automobilek.
Koronavirová krize se také tolik netýká velmi bohatých lidí. Podle šéfa Ferrari Louise Camilleriho sice několik klientů ze Spojených států nebo Austrálie odřeklo objednávku , ale to automobilku neohrožuje. Výroba tak až na dubnovou odstávku fabriky jede v podstatě podle plánu.
Uzavření showroomů přineslo paradoxní výsledky i jinde. Například ve Velké Británii, kde se trh propadl o 98 procent, tedy na hodnoty, které Britové nezažili od konce druhé světové války, se vítězem dubnových prodejů stala Tesla Model 3. Na druhém místě byl Jaguar I-Pace. Trhu tedy dominovaly luxusní elektromobily.