Co udělá víc oktanů s výkonem tříválce 1.0 TSI? Naše Škoda Fabia vám to ukáže

58 nových názorů
Autor: Redakce
  • S naší dlouhodobě testovanou Fabií jsme se zastavili na brzdě

  • Naměřené hodnoty rozhodně nepřinesly zklamání 

  • Zároveň jsme vyzkoušeli, co s parametry motoru udělá dražší benzin

  • Výrazný rozdíl nečekejte 

V další části dlouhodobého testu Škody Fabia Combi 1.0 TSI jsme se zaměřili na to, jaké parametry nový přeplňovaný koncernový tříválec doopravdy nabízí. Motor samotný jsme si představili podrobně už dříve a jak jsme se před více než rokem přesvědčili, jeho schopnosti stačí i na podstatně větší Octavii. Testovaná nejvýkonnější varianta oficiálně nabízí 81 kW (110 k) v rozmezí 5000 až 5500 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 200 Nm, která by měla být dostupná od 2000 do 3500 ot./min.

Tak jako v mnoha jiných případech jsme i tentokrát vyrazili na brzdu ke kolegům z Dieselpower, jejichž zkušebnou prošel v poslední době například Seat Leon 1.4 TSI ACT, Škoda Octavia RS 245 nebo šestiválcová Kia Stinger. Ze zkušenosti víme, že koncernové motory TSI mají téměř vždy vyšší než udávaný výkon a litrová Fabia to potvrdila.

Doporučujeme: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlouhodobém testu — Půl roku s tříválcem

Náš exemplář vykázal vcelku lineární křivku výkonu. Přes udávaných 81 kW (110 k) dostala už při 3600 ot./min a pod tuto hodnotu neklesla do zhruba 6200 ot./min. Absolutní naměřené maximum je 90,5 kW (123 k). Podobná pozitivní nepřesnost se ukázala také v případě točivého momentu. Ten překročil udávané maximum 200 Nm zhruba při 1850 ot./min a pod tuto hranici se vrátil až těsně před čtyřmi tisíci. Vrcholných 220 Nm bylo dosaženo při 2175 ot./min.

Skoda Fabia Natural 95 Už při měření na Natural 95 vykázal motor 1.0 TSI vyšší než udávané parametry. Výkon se zastavil na hodnotě 90,5 kW (123 k) při 5435 ot./min, točivý moment dosáhl vrcholných 220 Nm při 2175 ot./min. Oficiálně má mít tento motor 81 kW (110 k) a 200 Nm

Pro úplnost dodejme, že měření probíhalo poté, co jsme s autem ujeli asi 1500 km na běžný Natural 95. To nám vnuklo myšlenku se na brzdu s Fabií ještě jednou vrátit, ale až poté, co projedeme nějakou tu nádrž na Natural 98. Co přesně může u takto malého motoru způsobit kvalitnější a dražší palivo?

Zázraky nečekejte 

Hned po prvním měření tedy začala jezdit Fabia na Natural 98 a po několika tankováních jsme se na brzdu vrátili. Opakované měření jisté rozdíly opravdu ukázalo, prohlédnout si je můžete v přiloženém grafu.

Skoda Fabia Natural 98 Zde si můžete prohlédnout porovnání předchozího grafu (tenké křivky) s měřením na Natural 98. Rozdíl není nijak zásadní. I tentokrát bylo maximum točivého momentu 220 Nm, výkon se vyšplhal na 93,1 kW (126,6 k)

První věc, která zaujme, je rozdílný nástup od volnoběžných otáček do přibližně dvou tisíc. To ovšem není dílo jiného paliva, nýbrž použité brzdy, která automaticky nastavuje zatížení a to bylo při druhé návštěvě nepatrně odlišné. Vrchol točivého momentu byl i napodruhé 220 Nm a v identických otáčkách (2135 ot./min). Následně jsou průběhy do 3600 ot./min shodné, ve vyšších otáčkách ovšem roste výkon přece jen nepatrně rychleji a točivý moment tak rychle neklesá.

Doporučujeme: Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG — Lídr třídy

Viditelný rozdíl přichází až v úplně nejvyšších otáčkách, kdy výkon dosáhl 93,1 kW (126,6 k), a to při 5790 ot./min, což je o necelé čtyři koně víc. To sice není zcela zanedbatelné, ale zároveň nejde o tak velkou hodnotu, aby bylo možné s klidným svědomím vyloučit pouze vliv chyby měření. Navíc, pokud bychom neměli v ruce graf s naměřenými rozdíly, subjektivně si zřejmě ničeho nevšimneme. Po stránce vnímané dynamiky působila Fabia úplně stejně jako dříve.

Skoda Fabia 10 TSI_4 Litrový motor na brzdě prokázal, že síly má pro vůz typu Fabie více než dost. Mladoboleslavskému kombi stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h pod deset sekund a nejvyšší rychlost nemá daleko k 200 km/h

Co přesně se děje v našem dlouhodobě testovaném tříválci, když dostane benzin s vyšší oktanovým číslem? V podstatě nic. Škoda uvádí, že zážehové motory od 1.0 TSI po 2.0 TSI se žádnou speciální mapou pro palivo s vyšším oktanovým číslem nepracují, pouze se podle dat ze senzoru klepání mírně mění předstih (zhruba o 3°). Rozdíl ve výkonu proto není příliš markantní, což nakonec potvrzují i naše zkušenosti. V minulosti jsme podobnou věc vyzkoušeli se Seatem Leon Cupra, přičemž rozdíl mezi Naturalem 95 a 98 byl v podstatě stejný jako u této Fabie (6 koní ve prospěch Naturalu 98).

Doporučujeme: Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu — Byly to příjemné měsíce

Přínos paliva s vyšším oktanovým číslem ale nemusí být pouze o lepších parametrech. Subjektivně se nám zdálo, že je motor trochu tišší, což zřejmě nebude náhoda, protože hoření lepšího paliva je pomalejší a motor má tudíž jemnější chod. Zároveň tu jsou i další faktory jako například účinnější ochrana motoru.

Každopádně Škoda předepisuje pro Fabii 1.0 TSI samozřejmě Natural 95. Jak jsme se mohli přesvědčit, připlácet za více oktanů pouze kvůli lepší dynamice  opravdu nemusíte. Ona totiž Fabia nabízí víc už při využití běžného Naturalu.

Pavel (neregistrovaný)
Sám si poruchový ! TSI je špica, mám 1,4 a nechci nic jiného...
PAVEL (neregistrovaný)
Ja tankuju do své e46 řadový 6valec benzín pouze 98.za prvé,proto že ji mám předepsanou a ne nadarmo.když tam dám 95 tak mám o 1 až 1.5l na 100km větší spotřebu.odskoušeno na pravidelných dálkových trasách v zahraničí,tak že logicky raději o cca 2 kč na litru víc,než každých 100km cca 45kč mínus za vyšší spotřebu.to je proč to tankuju.lepší hoření a nižší spotřeba.19 let stary auto s 300tis na tachometru ale je to stočenina z Italie tak že tak půl mega a motor stále naprosto ok
Petr (neregistrovaný)
Totální urážka. HTP nikdy nešlapala jako švýcarské hodinky. Maximálně jako vietnamská Casia. Utrpení. U švýcarských hodinek člověk i krásně usne. Od HTP člověk utíká do bezpečí.
Enerccio (neregistrovaný)
Nejde o cely vykon, jde o ty krivky, 100 oktanovy proste tahne vic u nizsich otacek a tim padem setri spotrebu i ma lepsi dynamiku ve meste...
nikdo (neregistrovaný)
Mohu srovnávat akorát 1,6cvvt od KIE a 1,4TSi ŠKODY -to starší 90kw a v tomto porovnání je mnohem lepší a výkonnější 1,6cvvt, ale zase cca o 0,5 l více v průměru žere. Pokud někdo ale používá otáčky jen v rozmězí do 3500-tak asi raději to TSI. Pro ty co umí jezdit a využívat plně potenciálu motoru tak to cvvt. Zajímal by mne názor majitelů s GDI
Lada (neregistrovaný)
Proc porovnavat 95 a 98? Porovnejte s obyc premiove benziny. Shell W power, Vervu, MaxxMotion atd. U mne pocitove vyhrava zelena Verva kterou davam i do sekacky
Ferenc (neregistrovaný)
a nebylo by úplně nejlepší šlapací auto? já mam šlapací kolo a když za to vemu, tak jede jak sviňa, hlavně z kopce
Miroslav Marek (neregistrovaný)
máme oktávku 1.4 TSI 90 kilowat a mitsubischi ASX 1.6 87 kilowat , jízda je nesrovnatelná ve prospěch TSI , najeto 70 000 , a to do takové míry , že si rád zaplatím i případnou opravu TSI ( i když zatím tomu nic nenasvědčuje ) , už kvůli bezpečnosti a radosti z jízdy.
Karel K. (neregistrovaný)
Kupovat a testovat Natural 98 jsou vyhozené peníze, zcela předpovídatelný výsledek. Benzín je znehodnocený úplně stejným biolihem jako Natural 95, který je silně hygroskopický a benzínu tak škodí dlouhé skladování v nádržích na benzinkách, protože ho nikdo nekupuje. Pokud chcete něco otestovat, pak radši benzíny typu 100+, kde plní funkci biosložky ETBE (angl. ethyl-tert. butyl ether).
PetrM (neregistrovaný)
Mozna by jeste nekoho zajimalo, ze do N98 se nemusi primichavat povinny podil biolihu jako do N95. Takze to je jeste "cisty" benzin.
Pepa (neregistrovaný)
Takové motory se dříve dávaly do streracu. Teď jsou pod kapotou. Něco je špatně.
Urubububu (neregistrovaný)
Vazeni, prosim vas, co to jako ma byt "linearni krivka (vykonu)"? Pokud je neco linearni, tak je to primka ;) Zkuste pro priste psat clanky spravne jak po vyznamove, tak i po gramaticke strance.
Urubububu (neregistrovaný)
Vazeni, prosim vas, co to jako ma byt "linearni krivka (vykonu)"? Pokud je neco linearni, tak je to primka ;) Zkuste pro priste psat clanky spravne
l.cisar@email.cz (neregistrovaný)
To je debata o motorech do sekaček zase. Auta co nemají aspoň 150-170k jsou total shit a nejde s tim fungovat na normální jízdu. Jedině poposkakovat v ucpanym městě.
Stta-ndaciganek@email.cz (neregistrovaný)
Mám Fabia 1.2 Http 47 Kw 125.000 Km Už 14 let. Bez Promblemy opravdu Fabia 1.2Htp 47Kw vyborný Superrr.
Karel Hradecky (neregistrovaný)
Nechci v autě žádné TSI "vychytávky", stačí mi obyč. atmosf. 1.3 až 1.6 jak mají např. Toyoty.
Karel (neregistrovaný)
Taky jezdím na FABIJI 1.2 TSI 40 kw a prozatím jsem trochu zpokojený až na nějaké drobností funguje zpolehlivě. Dejte si pozor při vyměně alternatora nepasuje 1.1 ani z 1.6 na 1,2 40 kw je atyp arternator a rád kouše šruby tak mosite pořadně dotahnout na tvrdo inak točí perfekně a dobijí spolehlivě plným vykonu.
mechanik (neregistrovaný)
Jakto že porovnávám neporovnatelné. Tady nejde o to kolik má motor válců ale o ten obsah. Náklaďáky taky maj 12ti a vícelitrové šestiválce, přitom by se jejich výkon dal srovnat třeba s novým naftovym třílitrem z bmw co má 4 turba. Ale ten motor by to jaxi nedal.
Prides (neregistrovaný)
Jenže Golf už je auto a ne nákupní vozík... 1.0TSI tak možná do sekačky na trávu...
Karel D. (neregistrovaný)
Tadeus: Možná poníků, ale mých hybridních 136 koní (Prius 1.8 HSD) mělo co dělat, abych se jich v bratrovim služebním rapidu drželo. Jinak sám jsem jezdil nějakou dobu ve Fabii 1.2 TSI (63 kw) a musim uznat, že se s těmi motory jezdí velmi dobře, dobrý nástup od nízkých otáčkách a když sešplápnete umí zabrat, se spotřebou se není problém držet +/- 6 litrů. V běžným provozu jsou lepší než podobně výkonné atmosféry. Myslím, že než se jim někdo začne posmívat, měl by si to vyzkoušet.
hniloba (neregistrovaný)
TSI zní jak traktor. Až se ti ta voturbená HTP začne srát, tak se budou smát všichni s poctivou atmosférou, kde se mění akorát olej a filtry.
Radek (neregistrovaný)
Když jsem koupil v 2008 F2 - HTP 51kW, všichni me strasili, ze po 100000 půjde do kytek. V 2016 sla do trhu se 165000 a úplně v pohodě. Pak jsem bohužel koupil starsiho francouze a protoze to byl celkove problem, mam ted sice Rapid, ale s 1,0 TSI a zatím úplně v klidu. Je potřeba hlavně nesetrit na oleji. Tolik ma zkušenost.
Sam (neregistrovaný)
S těmi rozvody je to pravda a automobilka to už zveřejnila a udělala nápravu. Otázkou ale je jestli to bude stačit a nebo to bude nekonečný příběh jako THP. Další věcí jsou naftové motory překračující veškeré normy vypouštěných emisí a to mnohonásobně.
Milan Štrunc (neregistrovaný)
Promiň, ale co znamená to HTP??? Já slyšel, že to znamená: Hovno To Pojede... Nevím, nemám zkušenost... :-D
Sam (neregistrovaný)
S TSI mám špatnou zkušenost s rozvody a to samozřejmě těsně po záruce. Chápu že se neustále snaží a dávají tam něco odolnějšího aby to už jezdilo bez závad ale motorizace koncernu VW jsou opravdovou slabinou jinak celkem dobrých aut.
Jarda (neregistrovaný)
Mám s 1,2 TSI najeto cca 200 000km (2 auta) a bez sebemenšího problému!!!
Marčok Marek (neregistrovaný)
Vážený redaktoři: to že natankujete palivo s vyžším octanovým číslem neznamená že je palivo výkonější, rozdíly v testu nezpůsobuje palivo tudíš váš test je falešný blbnete akorád lidem hlavu. Už jsem musel zareagovat protože polovina vašich článků jsou nesmysli, příště než něco podobného vyprodukujete poraďte se radši z odborníkama.
Michal (neregistrovaný)
"vyžším" "výkonější" "tudíš" "z odborníkama" aj. ... Vy by jste se měl poradit s odborníky na ČJ.
cld (neregistrovaný)
Michal: Klasika – někdo někoho vyhlásí za gramatiku a sám v komentáři dlouhém o jedné větě udělá hrubku. Michale, jsi blb! :-D
AS (neregistrovaný)
Kde jste vzali tuhle informaci: „protože hoření lepšího paliva je pomalejší“ a čím ji máte podloženou?
Mikes (neregistrovaný)
Příkladem může být třeba 1.8TSI v superbu kde dochází k vysokému opotřebení motoru a jeho životnost je tudíš 80 - 100 tis. Motor nemá výkon a chlastá olej po litrech (Info přímo ze servisu škoda) oprava pokud člověk nedodržoval garanční návštěvy 85tis. Kč. Jinak opravu částečně dotovala škodovka.
Petr (neregistrovaný)
Soused ho má, a není nijak starý, při startu zarachotí hydroštely a pak teda ztichne, ale ten bílomodrý dým, co už se mu při nízkých otáčkách valí z výfuku asi moc zdravé nebude, že ?
Jiří (neregistrovaný)
Kolega jezdí na polskou 98 a u starrší fábie a ujede na plnou nádrž cca o 150 až 200 km více. Toto praktikuje dlouhodobě. Takže má asi menší spotřebu.
Mirek (neregistrovaný)
Tak to je příspěvek z říše bájí a pověstí. Zkus si spočítat, kolik procent by ta úspora byla. Tomu sám nevěříš.
unknown (neregistrovaný)
Jo divil jsem se kolik se zni dá vyždímat cca 215Km/h Měřene podle GPS tachometr měl o něco víc :D
motor (neregistrovaný)
Co to je litrový motor? To jsem měl před 20lety ve Fiatu Uno a jezdilo to za 5l a 160 to taky jelo nějaká změna v automobilech?
bachta (neregistrovaný)
Akorát to Úno kapku víc smrďálo a je to taková papírová škatule. Jízdu v tom v těch stošedesáti doufám s jízdou v tý Fóbii srovnávat nechceš, že ne?
Jiří Mikeš (neregistrovaný)
My se učili před 40ti lety, že oktanové číslo deklaruje odolnost paliva proti samovznícení. (Izooktan OČ=100). Na výkon, jak vidno, nemá vliv. Vyšší čísla se využijí u silně zatížených motorů - třeba jízda s přívěsem v horách...:)
  • Našli jste v článku chybu?