V další části dlouhodobého testu Škody Fabia Combi 1.0 TSI jsme se zaměřili na to, jaké parametry nový přeplňovaný koncernový tříválec doopravdy nabízí. Motor samotný jsme si představili podrobně už dříve a jak jsme se před více než rokem přesvědčili, jeho schopnosti stačí i na podstatně větší Octavii. Testovaná nejvýkonnější varianta oficiálně nabízí 81 kW (110 k) v rozmezí 5000 až 5500 ot./min a točivý moment vrcholí hodnotou 200 Nm, která by měla být dostupná od 2000 do 3500 ot./min.
Tak jako v mnoha jiných případech jsme i tentokrát vyrazili na brzdu ke kolegům z Dieselpower, jejichž zkušebnou prošel v poslední době například Seat Leon 1.4 TSI ACT, Škoda Octavia RS 245 nebo šestiválcová Kia Stinger. Ze zkušenosti víme, že koncernové motory TSI mají téměř vždy vyšší než udávaný výkon a litrová Fabia to potvrdila.
Doporučujeme: Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlouhodobém testu — Půl roku s tříválcem
Náš exemplář vykázal vcelku lineární křivku výkonu. Přes udávaných 81 kW (110 k) dostala už při 3600 ot./min a pod tuto hodnotu neklesla do zhruba 6200 ot./min. Absolutní naměřené maximum je 90,5 kW (123 k). Podobná pozitivní nepřesnost se ukázala také v případě točivého momentu. Ten překročil udávané maximum 200 Nm zhruba při 1850 ot./min a pod tuto hranici se vrátil až těsně před čtyřmi tisíci. Vrcholných 220 Nm bylo dosaženo při 2175 ot./min.
Pro úplnost dodejme, že měření probíhalo poté, co jsme s autem ujeli asi 1500 km na běžný Natural 95. To nám vnuklo myšlenku se na brzdu s Fabií ještě jednou vrátit, ale až poté, co projedeme nějakou tu nádrž na Natural 98. Co přesně může u takto malého motoru způsobit kvalitnější a dražší palivo?
Zázraky nečekejte
Hned po prvním měření tedy začala jezdit Fabia na Natural 98 a po několika tankováních jsme se na brzdu vrátili. Opakované měření jisté rozdíly opravdu ukázalo, prohlédnout si je můžete v přiloženém grafu.
První věc, která zaujme, je rozdílný nástup od volnoběžných otáček do přibližně dvou tisíc. To ovšem není dílo jiného paliva, nýbrž použité brzdy, která automaticky nastavuje zatížení a to bylo při druhé návštěvě nepatrně odlišné. Vrchol točivého momentu byl i napodruhé 220 Nm a v identických otáčkách (2135 ot./min). Následně jsou průběhy do 3600 ot./min shodné, ve vyšších otáčkách ovšem roste výkon přece jen nepatrně rychleji a točivý moment tak rychle neklesá.
Doporučujeme: Test Škoda Karoq 2.0 TDI 110 kW 4×4 DSG — Lídr třídy
Viditelný rozdíl přichází až v úplně nejvyšších otáčkách, kdy výkon dosáhl 93,1 kW (126,6 k), a to při 5790 ot./min, což je o necelé čtyři koně víc. To sice není zcela zanedbatelné, ale zároveň nejde o tak velkou hodnotu, aby bylo možné s klidným svědomím vyloučit pouze vliv chyby měření. Navíc, pokud bychom neměli v ruce graf s naměřenými rozdíly, subjektivně si zřejmě ničeho nevšimneme. Po stránce vnímané dynamiky působila Fabia úplně stejně jako dříve.
Co přesně se děje v našem dlouhodobě testovaném tříválci, když dostane benzin s vyšší oktanovým číslem? V podstatě nic. Škoda uvádí, že zážehové motory od 1.0 TSI po 2.0 TSI se žádnou speciální mapou pro palivo s vyšším oktanovým číslem nepracují, pouze se podle dat ze senzoru klepání mírně mění předstih (zhruba o 3°). Rozdíl ve výkonu proto není příliš markantní, což nakonec potvrzují i naše zkušenosti. V minulosti jsme podobnou věc vyzkoušeli se Seatem Leon Cupra, přičemž rozdíl mezi Naturalem 95 a 98 byl v podstatě stejný jako u této Fabie (6 koní ve prospěch Naturalu 98).
Doporučujeme: Peugeot 2008 1.6 BlueHDi GT Line v dlouhodobém testu — Byly to příjemné měsíce
Přínos paliva s vyšším oktanovým číslem ale nemusí být pouze o lepších parametrech. Subjektivně se nám zdálo, že je motor trochu tišší, což zřejmě nebude náhoda, protože hoření lepšího paliva je pomalejší a motor má tudíž jemnější chod. Zároveň tu jsou i další faktory jako například účinnější ochrana motoru.
Každopádně Škoda předepisuje pro Fabii 1.0 TSI samozřejmě Natural 95. Jak jsme se mohli přesvědčit, připlácet za více oktanů pouze kvůli lepší dynamice opravdu nemusíte. Ona totiž Fabia nabízí víc už při využití běžného Naturalu.