U starších modelů Tesla přestává fungovat středový displej. Je to mnohem větší problém, než si myslíte

přidejte názor
Autor: Redakce
  • Starší modely Tesla mohou potkat problémy s nefunkčním středovým displejem 

  • Protože se přes displej ovládá v podstatě celý vůz, je to mnohem větší potíž, než by se na první pohled mohlo zdát 

  • Důvodem je čip eMMC. Vůz totiž provádí takové množství zápisů, že se čip opotřebuje mnohem rychleji, než bývá běžné 

U automobilů Tesla se objevil nový problém. Starší exempláře mohou mít potíže s dobíjením, případně jim přestává fungovat středový displej. Obě závady mají stejnou příčinu – opotřebovaný čip eMMC, respektive potíže s flash pamětí. Řešení sice existují, ale nejsou úplně jednoduchá.

Jak píše Gizmodo s odkazem na Inside EVs a Motherboard, problémy se týkají takzvané NAND flash paměti. Příčinou je fakt, že postupem času nároky na flash paměť výrazně vzrostly. Čip samotný má omezenou životnost, takže se počítá s tím, že během let přestane fungovat. Nicméně modely Tesla provádějí takové množství zápisů, že opotřebení nastává mnohem rychleji, než je obvyklé. Podle dostupných informací tento problém potkal už čtyři roky staré exempláře.

Tesla má konečně oficiální českou prodejnu i české ceny. Jak si stojí ve srovnání s konkurencí?
Přečtěte si také:

Tesla má konečně oficiální českou prodejnu i české ceny. Jak si stojí ve srovnání s konkurencí?

Protože čip eMMC nelze jednoduše samostatně vyměnit, připadá v úvahu výměna celé jednotky MCU, což magazín Gizmodo odhaduje na 1800 dolarů (v přepočtu zhruba 40 tisíc korun). Na jiném než americkém trhu by taková oprava, kterou v případě konce záruky už musí zaplatit majitel z vlastního, mohla být ještě dražší. Možné je také softwarové řešení. Pak by se místo flash paměti využívala operační paměť RAM, jenže to má nevýhodu v podobě snížení výpočetního výkonu.

I když by se mohl nefunkční displej zdát jako nepodstatná věc, u vozů Tesla je to docela velký problém. Přes obří obrazovku ovládá v podstatě úplně všechno – navigace, ventilace, asistenční systémy, osvětlení, nastavení volantu a zrcátek atd. Nefunkčnost některých systémů by tak mohla být svým způsobem i nebezpečná.

Problémy se týkají starších vozů vybavených MCUv1. Novější MCUv2 ale může být údajně v menší míře postižena také, stejně jako zatím nejnovější vůz Tesla Model 3. Elon Musk se na twitteru k situaci vyjádřil s tím, že teď už by mělo vše fungovat mnohem lépe, nicméně podrobnosti nepřidal.

Informace o předčasném selhání flash paměti přichází krátce po tom, co se Tesla stala předmětem zájmu amerických úřadů kvůli funkci „smart summon“. Ta má umožnit přivolání auta na dálku (třeba z druhé strany parkoviště), v praxi ale nefunguje moc dobře a v prvních dnech po spuštění způsobila značné množství drobných nehod.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?