V šampionátu WEC, pod který spadá i slavná čtyřiadvacetihodinovka v Le Mans, dojde k velkým změnám. Naznačuje je koncept supersportu Toyota GR Super Sport, který japonská automobilka připomněla právě v Le Mans, kde se letos dočkala a po několika smolných ročnících konečně slavila vítězství ve vrcholné kategorii slavného vytrvalostního závodu. Přesto už i od Toyoty zaznívají hlasy, že bez účasti Porsche a Audi nemá vítězství tu správnou příchuť...
Od roku 2020 bychom se měli dočkat zcela nových pravidel šampionátu WEC. Ze startovního pole zmizí prototypy třídy LMP1, které jsme mohli vídat několik posledních let. Nahradí je vozy blízké produkčním autům, respektive vrcholným supersportům. Jak by mohlo takové „produkční“ auto vypadat, to naznačuje třeba Aston Martin Valkyrie, Mercedes-AMG Project One nebo právě tato Toyota GR Super Sport.
Nové regule ohraničí mimo jiné maximální přítlak a aerodynamický odpor. Cílem je snížit náklady na vývoj aerodynamiky a zvýšit atraktivitu závodění nejen pro diváky, ale také pro automobilky.
Doporučujeme: Nejúspěšnější závodní auta v 24 h Le Mans
Koncept Toyota GR Super Sport pohání dvěma turbodmychadly přeplňovaný vidlicový šestiválec 2,4 l, spojený s hybridním systémem. Pohonná jednotka s elektromotory disponuje celkovým výkonem až 1000 koní. Sytém je převzatý ze současného speciálu Toyota TS050, ale dočkal se několika modifikací a především nemá omezující restriktory nebo limitovaný průtok paliva. Například Porsche s experimentálním prototypem 919 Hybrid ukázalo, jak může být opravdu rychlé, když nemá povinná omezení.
Prozatím není jisté, jestli bude pro start v Le Mans vyžadována nějaká homologační série. Nová pravidla se teprve připravují a budou do nich mluvit i zainteresované automobilky. Každopádně se můžeme těšit na poměrně velkou revoluci, která má vrcholnou třídu v Le Mans (a v šampionátu WEC) zase přiblížit technologii dostupné v silničních autech.