Letos tomu je přesně 20. let od zahájení prodeje prvních hybridů Toyota, což dnes tato japonská automobilka připomněla akcí pořádanou nedaleko Mladé Boleslavi. Zájemci si mohli vyzkoušet téměř všechny hybridy Toyota a Lexus, největším lákadlem ovšem byla vodíková Toyota Mirai. Ta se v rámci podobné akce objevila na území České republiky vůbec poprvé.
Více než 20 let od premiéry pohonu THS
Celý příběh hybridních Toyot začal v březnu roku 1997, kdy automobilka představila tehdy téměř revoluční pohon Toyota Hybrid System (THS). V srpnu následoval hybridní autobus Coaster Hybrid EV, což je oficiálně první sériově vyráběný hybrid japonské automobilky. Protože se ale prodával pouze na domácím trhu, Toyotu proslavil až model Prius. Ten byl odhalen v říjnu 1997 a na trh vstoupil v prosinci téhož roku.
Toyota se tak na rozdíl od většiny jiných automobilek může chlubit bohatými zkušenostmi s hybridní technologií, velkou tradicí a nebývale širokou nabídkou. Zatímco dříve jste si mohli v případě zájmu koupit pouze Prius nebo hybridní Lexus RX, dnes už je paleta hybridních modelů daleko širší. V současnosti nabídne japonská automobilka coby nejmenší vůz hybridní Yaris. Naopak absolutním u nás dostupným vrcholem je hybridní Lexus LS. Přesně tohle je také důvod, proč Toyota uvádí, že má hybrid opravdu pro každého.
Prodeje rostou také u nás
Hybrid byl dříve vnímán jako málo prodávaná exotika. Postupem času se ovšem situace mění. Do Evropy se hybridní model značky Toyota poprvé podíval v roce 2000, zákazníka zde ale našlo pouze 700 exemplářů. Taková čísla jsou dnes samozřejmě úsměvnou minulostí. Za minulý rok bylo v Evropě prodáno 285 900 hybridních Toyot. S čísly výrazně zamával příchod malého crossoveru C-HR. I ten lze pořídit jako hybrid.
Doporučujeme: BMW 330e vs. Lexus IS 300h — Když hybridy sportují
V České republice se hybridy neprodávají zdaleka tak dobře jako třeba v Holandsku nebo Norsku, ale také u nás prodeje výrazně rostou. Podle statistik SDA Toyota prodala na českém trhu za minulý rok 938 hybridů. O rok dříve to bylo 441 a třeba pro rok 2012 evidují statistiky jen 128 vozů. Japonská automobilka logicky očekává další nárůst. Je totiž jednou z mála, komu současný trend evropského tlaku na snižování emisí CO2 hraje do karet.
Nejprodávanější hybridní Toyotou je na evropském trhu nové C-HR, následované Yarisem a Aurisem. Mezi hybridními Lexusy se nejlépe daří modelu NX.
Mirai je zatím exotika
Možná v pozici, ve které byl před dvaceti lety Prius, je dnes Toyota Mirai, která byla na dnešní akci hlavní hvězdou. V principu se jedná o elektromobil, jenže od aktuálně rozšířených elektrických aut se liší. Elektrickou energii nezískává dobíjením ze zásuvky, ale vyrábí si ji v palivových článcích za pomoci vodíku. Toyota je toho názoru, že není otázkou, zda se vůbec někdy tato technologie rozšíří, ale kdy se tak stane. Aktuálním problémem je energetická náročnost výroby vodíku, takže vlastně následný provoz takového auta není nic ekologického, přestože vůz samotný produkuje pouze vodu.
S Toyotou Mirai jsme měli tu čest vůbec poprvé. Během svezení dlouhého 15 minut toho mnoho zjistit nejde, ale ono vlastně ani není moc co zjišťovat. Jakkoliv vypadá Mirai dost exoticky, při jízdě funguje jako běžný elektromobil. Maximální výkon elektromotoru je 114 kW, nádrž pojme 5 kg vodíku a její naplnění trvá zhruba tři minuty. Následně ujedete přibližně 500 km.
Doporučujeme: Hongkong zrušil daňové úlevy na elektromobily. Výsledek? Neprodal se ani jeden
Uvnitř je ticho, akcelerace je v první fázi zrychlení celkem svižná, k dispozici máte několik jízdních režimů a tak podobně. Zvláštností je tlačítko s nápisem H2O vlevo pod volantem. Pokud ho stisknete, Toyota vlevo pod zadním nárazníkem začne vypouštět nahromaděnou vodu. Když tlačítko nezmáčknete a nevypustíte vodu najednou, Mirai bude postupně „ukapávat“. Jinak je Mirai vcelku pohodlný a prostorný automobil.
Mirai u nás nekoupíte, nejblíže můžete tento model pořídit v sousedním Německu. Jen je trochu potíž s pořizovací cenou, protože vodíkový speciál začíná na tamním trhu částkou 78 600 eur, což jsou v přepočtu asi dva miliony korun.
Éra hybridů rozhodně nekončí
Dnes už je zcela jasné, že (nejen) hybridních Toyot budeme na silnicích potkávat čím dál víc. Japonská automobilka proto plánuje svou nabídku nadále rozšiřovat, přičemž stále chce používat svou klasickou koncepci s bezstupňovou hybridní převodovkou. Uvidíme, jak dlouho to Toyotě vydrží. Třeba automobilka Kia (u modelu Niro) a BMW (u hybridní verze řady 3) používají dvouspojkovou převodovku, díky které je výsledný dojem z jízdy výrazně lepší.