Toyota Land Cruiser slaví 70. narozeniny

07.09.2021
přidejte názor
Autor: Redakce

Letos je to 70 let od okamžiku, kdy Toyota poprvé představila model BJ, dnes známý pod názvem Land Cruiser, nejdéle vyráběný automobil Toyoty. Terénní auto na rámu s pohonem 4x4 bylo zpočátku zamýšleno pro uniformované složky. Brzy si ale získalo pověst vozu, jenž si umí poradit v každých podmínkách, všude dojede a vždy se bezpečně vrátí domů i mezi civilními řidiči.

Do dnešního dne se modelová řada Land Cruiseru impozantně rozrostla, najdeme zde jak pracovní automobily určené do náročných podmínek, tak luxusní terénní vozy různých velikostí a variant.

Lze říci, že moderní dějiny Toyoty mají počátek v roce 1951. Právě tehdy značka představila svůj první automobil, který se vyrábí dodnes – model Land Cruiser, původně známý jako Toyota Jeep BJ.

První prototyp tohoto vozu byl dokončen v lednu 1951 roku, byl to však druhý prototyp, který se proslavil kouskem, jaký do té doby žádný automobil nedokázal. V červenci 1951 terénní Toyota vyjela na šestý stupeň tradiční stezky samurajů na horu Fuji a prokázala tak svoje mimořádné možnosti.

S novým názvem do zahraničí

Po tomto výkonu se japonská policie rozhodla zakoupit 289 exemplářů BJ a hned na to si novou Toyotu objednaly další složky. První dva roky se auta montovala na zakázku, standardní výroba pak byla spuštěna roku 1953 v továrně Toyota Honsya. V roce 1954 dostal terénní vůz Toyoty nový název – Land Cruiser, jenž mu zůstal dodnes. Pomohl mu při expanzi do zahraničí, kterou zahájila nová generace, model J20, a plně rozvinul model Land Cruiser J40.

Toyota za 70 let vyprodukovala více než 10 milionů exemplářů svého legendárního terénního automobilu. Naprostá většina byla vyrobena v Japonsku, nicméně v různých dobách se Land Cruiser montoval rovněž v Jižní Americe, Evropě, Rusku nebo Číně. V současnosti je v nabídce v cca 190 zemích a regionech, přičemž jeho roční globální prodej činí kolem 400 000 automobilů.

Doposud vznikly bezmála dvě desítky různých modelů Land Cruiseru a celá řada variant, které se od sebe liší typem karosérie, motorem, standardní výbavou a účelem. Pokud jde o karosérie, najdeme tu tří i pětidveřová SUV, kombi, troop carriery, pick-upy, ale i auta s měkkou střechou a kabriolety.

K nejvýraznějším modelům patří J40, jenž byl na trhu v letech 1960-1984 a proslavil Land Cruiser po celém světě, model J70, vyráběný od roku 1984 dodnes, a také model 200 známý motory V8 a řadou vítězství v rallye Dakar v třídě továrních vozů, anebo model 150 spojující skvělé terénní vlastnosti a precizní provedení prémiové třídy, jenž na některých trzích vystupuje pod názvem Prado.

Vedle civilních automobilů vzniklo i mnoho vojenských verzí i variant pro další uniformované složky. Dnes Land Cruisery najdeme ve všech zeměpisných šířkách a na každém kontinentu, včetně Antarktidy. Neobejdou se bez nich zemědělci, badatelé, humanitární organizace ani záchranáři, řada cestovatelů a milovníků off-roadu si svoji seberealizaci neumí představit za volantem jiného vozu. Land Cruiser se zásadně podílel na upevnění reputace Toyoty jakožto značky, která se může pochlubit výjimečnou kvalitou a spolehlivostí, na níž vystavěla svoji pozici světového lídra.

Evropská Toyota Land Cruiser

Současný Land Cruiser 150 se v Evropě prodává jako osobní komfortní terénní automobil pro 5-7 osob. Auto je dlouhé 4840 mm a lze je koupit s dieselovým motorem 2.8 D-4D o výkonu 204 koní a manuální nebo automatickou převodovkou. Tento motor dosahuje maximálního točivého momentu 420 nebo 500 Nm při nízkých otáčkách, což mu usnadňuje výjezd do kopce i jízdu v náročném terénu. Land Cruiser se dokáže rozjet z 0 na 100 km/h za 9,9 s a jeho minimální spotřeba činí 9,1 l pohonných hmot na 100 km.

Land Cruiser je známý nejen vynikajícími terénními vlastnostmi, ale také širokou škálou elektronických systémů poskytujících podporu při off-roadové jízdě, komfortním interiérem a dlouhým seznamem výbavy na úrovni vyšší třídy osobních vozů. Multimediální systém pomocí aplikací Apple CarPlay a Android Auto spolupracuje se smartphony, nabízí také navigaci s online aktualizací a komunikační systémy. Druhá generace systémů aktivní bezpečnosti Toyota Safety Sense má široké pole působnosti a mnoho moderních funkcí, jejichž účelem je předcházet kolizím.

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?