Názor k článku Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny od JZ - Odborník promluvil. Co je karoserie auta? Svařenec z...
JZ
(neregistrovaný)
22. 6. 2018 15:20
Odborník promluvil. Co je karoserie auta? Svařenec z oceli, že? Pokud se vaří správnou technologií, tak svár není o nic horší než ten z výroby. I když se straší tím, že vysokopevnostní oceli při ohřátí měknou (ano je to pravda, alespoň částečně, říká se tomu odborně popouštění), tak stejně jsou ve výrobě vařeny (obvykle bodově právě kvůli minimálnímu tepelnému namáhání). Koroze kvůli vyhřátí materiálu? Ehm... Spíš je to o tom, že libovolné vaření spálí povrchovou protikorozní ochranu (některé technologie více, jiné méně) a mnozí karosáři pak neprovedou správné ošetření po vaření (na nezačištěný, neodstruskovaný svar přímo kyt, přebrousit, nalakovat, žádné ošetření dutin, nazdar). Pokud se řez a svár provede "správně", tj. aby síly a momenty svarem procházely optimálně (jak bylo při konstrukci zamýšleno) a použije se správná technologie svaru, tak se při další nehodě opět bude deformovat právě měněný díl a nebude se trhat svár.
To, z čeho bych měl strach není vaření, ale naopak rovnání nosných částí (prahů, sloupků...). Pokud se ocel ohne pod určitý radiusu (závisí na typu) materiálu, vzniknou v ní drobné (únavové) trhliny, které pak mají zásadní vliv na výslednou pevnost.
Nicméně únavové nebo vrubové trhliny mohou vznikat i na rozhraní krystalických zrn samotné oceli a to i při naprosto běžném provozu, takže pane "ateste" (v automotive se tomu říká homologace), doporučuji vozidlo vyměnit po vymetení prvního kanálu.
P.S.: homologační požadavky na pevnost konstrukce vozidel jsou obvykle silně překračovány, takže rezerva k tomu, aby se oprava neprovedla na 100% a zároveň vozidlo stále vyhovovalo předpisu, podle kterého bylo homologováno, tak je. Co však považuju za nehoráznost je zapřená prasofilní oprava.
- Zobrazit celé vlákno Zobrazit celé vlákno
-
Nahlásit moderátorům Nahlásit moderátorům jako SPAM
- Reagovat