(celková délka: 495 km) se zase jela v pořádném kvapíku. Tomáš Tomeček do ní startoval zezadu, a tak si aspoň hezky zapředjížděl. V cíli byl druhý, celkově už zase kamiony vede. Na druhé místo klesla Jacintová, jež na Tomečka ztrácí sedm a půl minuty.
Podruhé za sebou se startovalo rovnou z bivaku. Pořadatelé staví náročné závodní etapy. Ne přejezdové, což oceňují všichni účastníci včetně doprovodů a posádek sběrných Tater balai.
Na trati čtvrté etapy bylo asi vše, co Maroko nabízí. Rychlé hlinité pisty, rozbité kamenité úseky, písek a v závěru i menší duny. A zase se jelo ohromně rychle. „Letos je to takový fičák, že se nestíhám dívat kolem. Jede se ukrutně rychle, a k tomu si musím hlídat roadbook a navigaci, všemožné tlaky v pérování, pneumatikách, všechny uzávěrky a spoustu dalších věcí. Jestli vy na Iritracku vidíte, že za mnou někdo nějakou dobu jede, tak to já většinou nevím. Na sledování zrcátek vůbec nemám čas,“ přibližuje Tomáš Tomeček.
„Dneska to bylo velmi živé. Neustále jsme se s někým předjížděli. Například jsem se dostal přes Ginafa, Gaze, pak i přes Elfrinkův Mercedes, a on na mě za chvíli zezadu houkal. Tak jsem zastavil, a pustil ho. Jenže on nehoukal na mě, ale na motorku. Takže jsem ho za chvíli předjížděl zase. Pak jsme dojeli Elisabete Jacinto, a předjížděli se ve třech. Jelo se na rychlostním limitu 140 až 145 km/h, což nemám moc rád, ale dneska mě to zrovna docela bavilo,“ upozorňuje český pilot.
Pátá etapa Africa Eco Race Fort Chacal - Dakhla (celková délka 638 km) přinesla zklamání příznivcům značky Tatra a Tomáše Tomečka, který měl závod rozjetý na velký výsledek. V neděli 6. ledna je ale na programu volný den a ten skýtá naději na pokračování v závodě.
Ráno pouze pětikilometrový přejezd na start, v tomhle je Africa Eco Race idylka. Pak ale přes 400 závodních kilometrů. A za cílem ještě další dvě stovky kilometrů přejezdy k městu Dakhla, kde si závodníci a jejich doprovody na den od útrap na tratích odpočinou, mezi nimi bude také Tomáš Tomeček se závodní i doprovodnou Tatrou.
Etapa totiž pro Tomečka znamenala zásadní komplikaci. Na prvních dvou mezičasech pole kamionů vedl, krátce po poledni ale na 171. kilometru zůstal stát. Postupně jej minuli všichni soupeři s kamiony, a po hodině bylo jasné, že se tentokrát o defekt nejedná. Podle informací pořadatelů byla na vině spojka, a Tomeček požádal o pomoc sběrný kamion balai.
Na trati zůstali trčet i další závodníci, a obě balai se musí postarat i o ně a jejich motocykly a automobily. Tomečkova Tatra, tažená jedním z balai, pomalu dojela do cíle speciálu. Následujících 214 kilometrů po asfaltové silnici už nebylo zásadní komplikací.
V čele kategorie kamionů se dnešním vítězstvím opevnila Elisabete Jacintová.
Neuvěřitelný příběh českých Tater 815 na Africa Eco Race 2019 pokračoval i o volném dni, který připadl na neděli 6. ledna. Nejprve se na trati druhé etapy s poruchou zastavila červenobílá Tatra a Petr Čapka se Zdeňkem Vodou museli odstoupit. Teď je v problémech i oranžovočerná Tatra Tomáše Tomečka. A z bryndy jí pomůže… Čapkova Tatra.
Když bylo 2. ledna jasné, že červenobílá Tatra se startovním číslem 406 má zásadní problém, přijel pro ni Petr Foltýn s oranžovou Tatrou balai, a na tyči ji odtáhl do marockého města Zagora. Tam teď vozidlo čeká buď na opravu, nebo aspoň na přesun do České republiky. Stojí na stejném místě, kde bylo před třemi lety nutno odstavit porouchanou asistenční Tatru týmu Tomáše Tomečka. Ten se tehdy pro ni do Maroku vrátil z cíle závodu v Dakaru. Převzal trofej za druhé místo, přesedl ze závodní Tatry do balai, a jel celou cestu zpět až do Zagory, kde doprovodnou Tatru naložil a odvezl domů.
V páté etapě letošního ročníku se ale zastavila závodní Tatra Tomáše Tomečka s prominentním číslem 400 na dveřích. Do bivaku v Dakhle ji dovezl na tyči Petr Foltýn.
„Zpět v Africe jezdíme od roku 2011 a nikdy jsme větší technické potíže neměli. Ukroutila se spojková hřídel. Porucha, o které nevím, že by ji někdy někdo na Tatře měl. Ale je to technika a tohle je maratón do Dakaru, stát se může asi všechno. Je zajímavé, že se vždycky nakonec pokazí něco, co nemáme. Náhradní spojkovou hřídel jsme nikdy nevozili. Doma už má manželka díly připravené, ale DHL to nestihne k nám včas přepravit. Museli jsme něco vymyslet,“ krčil rameny Tomeček.
A jedno řešení opravdu vymysleli.
Na závodě naštěstí byl volný den, a to poskytlo solidní prostor pro improvizaci. Tomeček zatelefonoval Petru Čapkovi a domluvili se na půjčení spojkové hřídele z Čapkovy Tatry. Jenže, ta stojí skoro 1500 km daleko! V nedalekém městě Dakhla si tedy půjčili osobní auto, do něj nasedli pilot bílého balai Leopold Paďour a mechanik Pavel Kletenský. A vyrazili na dlouhou cestu zpět vymontovat patřičný díl. Bílé balai mezitím posloužilo jako dárce spojkové hřídele závodní Tatře. „Hřídel už je v autě, teď ho pojedu projet a natankovat. Bude to všechno náročné, ale měli bychom to zvládnout. Děkuji všem za pomoc!“ hlásí Tomáš Tomeček z bivaku.
Do Zagory je to přibližně 20 hodin jízdy. Pak demontáž a zase 20 hodin zpět. Až se Paďour s Kletenským vrátí, bivak v Dakhle bude prázdný. Celý konvoj Africa Eco Race už bude v Mauritánii. Čekat na ně bude jen bílé balai, které obdrží Čapkovu spojkovou hřídel, a oba zachránci v něm následně doženou závod. V něm, věřme, bude řádit Tomáš Tomeček s uzdravenou Tatrou. S přiděleným časem a penalizací za nedokončenou pátou etapu se propadl z prvního na šesté místo. Za ním jsou oba ruské Gazy a nizozemský Ginaf Coen den Hartigha. Především je pořád v závodě a do Dakaru je ještě daleko!
Je třeba říci, že se vše odehrává se svolením Jeana-Louise Schlessera, šéfa Africa Eco Race, a ten si za to rovněž zaslouží velké díky.
Šestá etapa je na Africa Eco Race vždy přejezdová z Maroka do Mauritánie. Speciál bude měřit jen 177 km a pojede se kompletně v písku. Cíl bude v bivaku, odkud následujícího dne závodníci vyrazí do maratónské dvojetapy.
Výsledky po 5. etapě a volném dni - kamiony
- Jacinto (P/MAN) 22:02:08
- Essers (B/MAN) +1:40:03
- Bouwens (B/Iveco) +2:07:43
- Tomeček (CZ/Tatra) +16:40:40