Dlouho, opravdu dlouho byl Golf nejprodávanějším autem Evropy. Zdálo se to tak nevyhnutelné, jako že ráno vyjde slunce. Po příchodu aktuální osmé generace před pěti lety se to ovšem zlomilo. V roce 2022 se na první příčce ocitl Peugeot 208, předloni senzačně zazářila Tesla Model Y, za rok 2024 získala pomyslné žezlo skromná Dacia Sandero.
Abychom byli fér, Golf sesadily z trůnu spíše externí faktory než jeho vlastní slabost: covidový otřes ekonomiky, následovaný inflací spojenou s poklesem reálných příjmů napříč kontinentem i pokračující přesun zákazníků směrem k malým a kompaktním SUV (včetně těch z nabídky VW).
Volkswagen Golf na oficiálním videu
Zároveň ale není pochyb, že hojně kritizované přešlapy v ovládání a palubním systému, stejně jako poměrně vysoké ceny, Golfu v těžkém boji o zákazníka určitě nepomohly. Aktuální facelift představuje alespoň částečný pokus o nápravu, na českém trhu navíc podpořený zajímavou akční nabídkou tuzemského importéra.
Tříválec je minulostí
Golf, o němž si právě čtete, má pod kapotou novou základní motorizaci. Místo tříválce dostanete motor 1.5 TSI podladěný na 85 kW (115 koní). Spojen je výhradně s manuální šestistupňovou převodovkou a v nejlevnější výbavě Limited za něj zaplatíte 559 900 Kč. Až na 15” plechová kola přitom výbava není extrémně ošizená. Obsahuje adaptivní tempomat, LED světla, gigantický (26 cm) displej palubního systému, parkovací senzory vpředu i vzadu a dokonce i vyhřívání volantu a předních sedadel.
Testované auto mělo pak akční výbavu People se zvýhodněnými příplatkovými prvky, které si zákazníci podle Volkswagenu dokupovali nejčastěji: metalízou, 17” koly, zadní kamerou, bezklíčovým odemykáním, alarmem, parkovacím asistentem, dešťovým senzorem, automatickým přepínáním dálkových světel a zatmavenými bočními okny.
Takový Golf vyjde oficiálně na 686 900 Kč. Což není zase tak málo za kompaktní hatchback. Jenže, a teď předbíhám, za své peníze dostanete vedle součtu parametrů a výbavy také soubor vlastností, které se tak jednoduše kvantifikovat nedají, ale v součtu tvoří překvapivě skvěle fungující auto.
Začněme tím základním motorem. Pětaosmdesát kilowattů nezní jako mnoho. V praxi se ovšem deficit oproti obvyklé 110kW variantě projeví až v poslední třetině otáčkoměru, a ani tam motor nepůsobí jako nebezpečně slabý. S Golfem jsem vyrazil mimo jiné na rodinný výlet do Krkonoš a v žádné situaci jsem neměl pocit drastického výkonového deficitu. Ano, při předjíždění s plně obsazeným autem v kopci je nutné podřadit a nechat motor podívat se do vyšších otáček, řazení je však skoro „hondovsky“ přesné a spojka příjemně lehká.
Spotřeba téměř dieselová
Čtyřválec působí za všech okolností mechanicky vytříbeně, v běžně používaných otáčkách je příkladně tichý, ve vysokých vrčí jen tak, aby nerušil, a při jízdě konstantní rychlostí si nechá líbit i hodně nízké otáčky. Což svědčí spotřebě. Dojíždění do práce (přes Prahu ve špičce) znamená při spíš asertivnějším řidičském stylu spotřebu do 7,5 l, zmiňované Krkonoše ve čtyřech jsme i za hodně nepříznivých zimních podmínek absolvovali s výslednou spotřebou 6,0 l/100 km.
Když uvážíme, že základní motorizace je určena spíš pro sólo provoz po městě než pro dálkové cesty ve čtyřech, je naprosto adekvátní. Pokud vám tedy nevadí měnit rychlostní stupně ručně, což se při poskakování v Praze rychle omrzí, ať je řazení sebehladší. Naopak těžko se kdy omrzí dobře vyvážené řízení, příjemně komfortní odpružení a celková kultivovanost.
Navzdory jednoduché zadní nápravě s vlečenými rameny jezdí i základní Golf důstojně a jaksi samozřejmě, což je mimochodem klíčová součást jeho DNA. Téměř každému padne dobře do ruky, každý si po chvíli připadá, jako by jím jezdil odjakživa. Pochopitelně to není náhoda, ale výsledek promyšleného uplatňování léta sbíraných zkušeností v kalibraci řízení, odporu pedálů, pozice za volantem, reakcí podvozku a zvukové zpětné vazby.
Celkově spíše měkčí odpružení v kombinaci s charakteristikou zimních pneumatik má ovšem jako sekundární efekt překvapivou ochotu reagovat na práci s plynovým pedálem v zatáčce. Na rychlé uvolnění plynu uprostřed oblouku reaguje auto docela výrazným utažením stopy. Samozřejmě s tím, že když to řidič přepískne nebo neví, co dělá, nakonec stejně zasáhne stabilizační elektronika.
Nejde přitom o limitní přetáčivost v důsledku ztráty optimálního postavení kola vůči vozovce například při vyhýbacím manévru, což je charakteristická vlastnost aut s vlečenou zadní nápravou, ale o zjevnou ladičskou preferenci, projevující se i na kluzkém povrchu bez větších náklonů karoserie. Za mě v pořádku. Zkušenější řidiči mají prostor si v zatáčce s autem trochu pohrát – a pro všechny ostatní je tu ESC.
V akční výbavě nechybí téměř nic, co k životu potřebujete. Ano, po kliknutí na ikonu navigace se v menu zobrazí místo očekávané mapy odkaz do e-shopu, ale k čemu palubní navigaci, když máte zrcadlení telefonu? Překvapilo mě, že i s manuální převodovkou zvládá adaptivní tempomat brzdit až do zastavení, pokud včas vyřadíte na neutrál. (Možná je to dnes už standard. Fakt je, že auto s adaptivním tempomatem a ručním řazením jsem naposledy řídil před mnoha lety.)
Základní sedadla vypadají skromně, moje záda a nižší partie si však nestěžovaly ani po tříhodinové cestě. Osobně bych postrádal jen dvě funkce. Aktivní lane assist s centrováním v pruhu a asistentem pro jízdu v koloně mám ve svém autě (nebo v těch testovacích, které jsou jím vybaveny) zapnutý prakticky nepřetržitě. A vyhřívané čelní okno by mohlo alespoň zmírnit neustálé tvoření ledových hrudek na stěračích, které jsem v Krkonoších musel každou chvíli čistit ručně, abych vůbec viděl na cestu.
Tlačítka se vrátila, kolečko hlasitosti ne
Facelift přinesl vedle nového základního motoru také lehké osvěžení vzhledu s novým vzhledem světel a předního nárazníku. Uvnitř je největší změnou částečný ústup od extrémně kritizovaného konceptu ovládání. Místo dotykových plošek se na volant vrátila normální tlačítka. Nepraktické dotykové lišty ovládání hlasitosti a teploty pod středovým displejem ale bohužel zůstaly, i když jsou teď aspoň podsvícené.
Uživatelské rozhraní palubního systému MIB4 lze kritizovat maximálně za poněkud neintuitivní rozdělení méně důležitých funkcí do jednotlivých kategorií dlaždicového menu, jinak je dobře navržené a v praxi většinou příjemně svižné. Horní softwarová lišta zajišťuje permanentní přístup k vypínání systému Stop-Start a nabízí i rychlou cestu například do nastavení asistenčních systémů. V němž lze vypnout (v Golfu ovšem nepříliš obtěžující) povinné upozornění na překročení povolené rychlosti. V dolní liště najdete například vyhřívání sedadel. Vyhřívání volantu má pak vlastní tlačítko na levém rameni volantu.
Je jasné, že pokud hledáte kompaktní hatchback za co nejvýhodnější cenu, Golf vás ani s akční výbavou při pouhém nahlédnutí do ceníku nepřesvědčí. Je to ale jedno z aut, které jako celek fungují lépe než, jak se říká v Anglii, součet jeho součástí.
+ Úsporný a kultivovaný motor, nadprůměrné sladění chodu a odporu řízení, pedálů i řazení, cestovní komfort, už nejzákladnější výbava obsahuje téměř vše potřebné |
---|
– Jen průměrný prostor na zadních sedadlech, základní motor nelze kombinovat s automatem, dotykové ovládací lišty pod displejem jsou pořád špatný nápad, ani s akční výbavou není Golf podbízivě levné auto |
Zdroj: autorský text