- Atmosférický motor, manuál a pohon té správné nápravy
- Vynikající podvozek
- Zábava za volantem bez toho, abyste museli jet na krev
- Rozumná spotřeba
–
- Někomu schází výkon
- Podobných aut bude už jen ubývat
Psal se rok 2012, když na trh dorazila Toyota GT86. Jak ten čas letí... Tohle sportovní kupé se prodává už šestým rokem. Nabízí se zcela legitimní otázka, proč takhle starý model vůbec testovat. Tím spíš, když jeho poslední facelift přišel spolu s modelovým rokem 2017. Popravdě, logisticky nám vlivem různých okolností dlouho dopředu naplánovaný termín testu příliš nevyhovoval a byli jsme blízko tomu, abychom Toyotu nakonec zrušili. Vždyť to auto přece každý zná. Jenže nakonec jsme tak neučinili, a já jsem za to velmi rád.
Oficiální důvod přítomnosti šedého exempláře ve flotile novinářských vozů automobilky Toyota se jmenuje Black Touch. Jde o edici, která na první pohled přidává kosmetické detaily jako třeba černý zadní spoiler, černá sedmnáctipalcová litá kola s novým designem nebo černá zpětná zrcátka. Paradoxem je, že k této edici si můžete objednat jakýkoliv odstín s výjimkou černé krystalické. Výbava Black Touch ovšem zahrnuje ještě dvě technické „drobnosti“: nové brzdy Brembo a lepší tlumiče Sachs.
Týden ve společnosti téhle Toyoty jsem si užil o to víc, že jsem s ní jezdil v době, kdy evropský motoristický svět řeší příchod přísnějších emisních norem, měření v reálném provozu a metodiku WLTP. Rád bych se mýlil, ale mám takový pocit, že příležitostí zkoušet podobná čistokrevně řidičská auta ze staré školy už asi moc nebude. Přesně proto se mi Toyota GT86 (i Subaru BRZ) začala líbit ještě víc než kdy dřív...
Údajně má nízký výkon
...přestože má pořád pod kapotou oněch 147 kW (200 koní), kvůli kterým je tenhle model kritizován celých těch šest let, co se prodává. „Vždyť to vůbec nejede“, „vždyť vás přejede kdejaká Octavia“... Jistě, tohle je nezpochybnitelný fakt. Oficiální sprint z nuly na 100 km/h za 7,6 s není v dnešní době vůbec nic zajímavého. A čím víc se budou množit výkonnější elektromobily, tím méně zajímavá taková hodnota bude. Ale dopřejme majitelům těch absolutně nezáživných elektrických krabic alespoň radost z pocitu převahy v téhle disciplíně, když jinak si zábavy za volantem moc neužijí. Rychlost v přímce není vše a rozhodně to není záruka řidičského potěšení.
V tabulce si můžete šest let známý fakt o průměrné dynamice Toyoty GT86 v přímce znovu připomenout. Stejně tak si můžete všimnout, že i Yaris GRMN je rychlejší, přestože jsme ho měřili za mokra. Rychlejší je rovněž Octavia RS 245, ale to by vás nemělo překvapit vzhledem k tomu, že tahle Škodovka má téměř o čtvrtinu vyšší výkon.
Akcelerace | Toyota GT86 | Toyota Yaris GRMN | Škoda Octavia RS245 |
---|---|---|---|
0-50 km/h (s) | 2,76 | 3,33 | 3,14 |
0-100 km/h (s) | 7,89 | 7,46 | 7,28 |
0-130 km/h (s) | 12,52 | 10,98 | 11,06 |
0-150 km/h (s) | 16,75 | 14,50 | 14,1 |
30-50 km/h (s) | 1,41 | 1,54 | 1,40 |
50-70 km/h (s) | 2,74 | 1,38 | 1,72 |
80-120 km/h (s) | 5,35 | 4,19 | 4,23 |
130-150 km/h (s) | 4,24 | 6,52 | 3,05 |
Graf ukazuje podobnou věc v grafické podobě (v tabulce najdete průměr dvou nejlepších pokusů v každém směru, v grafu je vynesen pouze nejlepší pokus každého auta). GT86 na prvních metrech ve srovnání se Škodou (Yaris teď nechme kvůli mokré silnici stranou) ukazuje výhodu zadního pohonu a nižší hmotnosti. Z místa se odlepí výrazně lépe. Škodovka začne ujíždět až od 80 km/h dál. Takže se vlastně GT86 nakonec nedá úplně jednoznačně prohlásit za auto s průměrnou dynamikou. Jenom to tak prostě vypadá, protože když ve třech tisících šlápnete na plyn, mnoho se nestane. Skoro jako kdybychom na atmosférické motory v dnešní „oturbené“ době už definitivně zapomněli.
Nemusíte souhlasit, ale GT86 má přesně tolik koní, kolik potřebuje. Není to auto stavěné na okruhy, ani žádný Dodge Challenger připraavený na sprinty. Je to auto pro radost. Pro radost z dobře trefeného meziplynu, z neustálého řazení velice přesné převodovky původem z Lexusu IS (kromě jiného), radost z toho, že tady nestačí hodit cihlu na plyn jako u těch elektromobilů. Problémem pro Toyotu GT86 je ovšem fakt, že tenhle přístup nadchne pouze úzkou skupinu zákazníků. Ti ostatní budou dokola připomínat nedostatek koní pod nízkou kapotou.
Dali byste Toyotě přednost před M4?
Ve stejném týdnu, kdy jsme měli v redakci GT86, se nám do rukou dostalo také BMW M4 vybavené paketem Competition, s jasně jedovatou zelenou barvou a mnoha prvky z programu M Performance. Zatímco ještě před lety bych neváhal ani sekundu a bojoval o to, abych mohl týden strávit s takovým monstrózním kupé, jakým ta M4 bezesporu byla, v současnosti jsem se rád ujal o více než polovinu slabší Toyoty. Asi stárnu, nebo nevím, co se to se mnou sakra děje.
Nebo jsem už jednoduše dospěl do stádia, kdy se rychlost a nekonečné výkony staly jaksi okoukanými. Vždyť dnes už i sedan nižší střední zvládne akceleraci z nuly na 100 km/h pod čtyři sekundy. Toyota GT86 jako vůz stvořený jednoznačně pro čistě řidičskou zábavu jde na věc jinak. Neohromí tabulkami, ale zaujme praxí. S autem se dá v zatáčkách krásně pracovat, jízdní vlastnosti jsou čitelné, pozice za volantem vynikající, řadicí páka ideálně při ruce. Všechno to do sebe dokonale zapadá.
Doporučujeme: Test Toyota Yaris GRMN — Malá velká radost
Co na tom, že jedete po okresce, máte pocit kdovíjaké rychlosti a tachometr ukazuje něco přes 100 km/h. Oproti sportovním předokolkám nemá GT86 šanci, jenže sportovní předokolky neumí jezdit bokem. A to tahle Toyota zvládá moc hezky. Pokud si netroufáte rovnou vynechat stabilizaci, je zde ještě režim Track. Když neuděláte větší chybu, auto se i s tímto režimem chová, jako kdyby stabilizaci vůbec nemělo. Když se ale vymkne kontrole, elektronika zasáhne. Navíc – zřejmě díky jiným tlumičům – se tenhle konkrétní exemplář nakláněl citelně méně, než si pamatuji z minulosti.
Kupujte, nebudou
Zmínkami o rozumné spotřebě (byť ta udávaná tabulková je teď kvůli WLTP trochu vyšší), velmi použitelném podvozku pro běžné cestování nebo celkem dobře využitelném zavazadelníku vás nebudu zdržovat. Za těch šest let bylo o dvojici GT86 a BRZ napsáno dost. Proto jen zopakuji, že japonská dvojice představuje skvělá auta stvořená ještě v době, kdy platila trochu méně nesmyslná emisní omezení, přičemž cílem byl vůz zaměřený jenom a pouze na nadšené řidiče, za který nemusíte platit nekonečně mnoho peněz. A tahle podstata dostává v dnešní době docela nový rozměr.
Rozhodně nejsem nejstarší motoristický novinář, ale už i já začínám naplno pociťovat, že se časy změnily. A tyhle změny dost možná podobná auta definitivně pohřbí. Minimálně v Evropě. Vždyť kromě GT86/BRZ si můžete pořídit ještě Mazdu MX-5 – a tím jsme malé zábavné zadokolky s atmosférickými motory vyčerpali. Jistě, je tu ještě osmiválcový Mustang, jenže ten působí proti kompaktním kupé jak autobus.
Doporučujeme: Subaru BRZ a WRX STi v ledové aréně — Dva způsoby zábavy
Dvojice GT86/BRZ přijde v další generaci, což je dobrá zpráva číslo 1. Dobrá zpráva číslo 2 je fakt, že obě auta budou mít více koní, zřejmě nižší těžiště a tak vůbec budou rychlejší. Jenže není jisté, zda dostanou manuální převodovku. Protože třeba Subaru chce všude nabízet systém EyeSight, a ten vyžaduje přítomnost automatu Lineartronic. Rád se budu mýlit, ale velmi se obávám, že tahle nová generace ustoupí více směrem ke střednímu proudu a na trhu bude zase o jedno čistokrevné řidičské auto méně. A přesně to je ten hlavní důvod, proč je a proč do budoucna bude GT86 čím dál lepší, ač je stále stejná a přestože má pořád svých 200 koní.
Závěrem jedno klišé, které rád používá kolega Dalibor: „Kupujte, nebudou“. Má pravdu.
Cena včetně příplatkové výbavy: 989 900 Kč
Technické údaje | Toyota GT86 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | čtyřválcový boxer 4U-GSE, uložený vpředu podélně |
Plnění: | atmosférické |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1998 |
Vrtání x zdvih (mm): | 86 x 86 |
Kompresní poměr: | 12,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 147 / 7000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 205 / 6400-6600 |
Převodovka: | manuální šestistupňová |
Poháněná kola: | zadní |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 7,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 226 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 10,4/6,4/7,8 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4240 |
Šířka (mm): | 1775 |
Výška (mm): | 1320 |
Rozvor náprav (mm): | 2570 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1520 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1540 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1305 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1670 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 243 |
Objem palivové nádrže (l): | 50 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | McPherson |
Podvozek vzadu: | dvojitá lichoběžníková |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče |
Brzdy vzadu: | ventilované kotouče |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 215/45 R17 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 215/45 R17 |
[su_hello-bank-calculator]