- Nabízený komfort
- Příznivá spotřeba
- Velikost interiéru
- Rozumná cena
–
- Nenajdete zde ani náznak zábavného řízení
- Nové asistenční systémy jsou občas spíše otravné než užitečné
- Ovládání všeho přes dotykový displej není praktické
Toyota Corolla tak trochu upadla na českém trhu v zapomnění. Důvodem je fakt, že automobilka nabízí pětidveřové verze pod názvem Auris, zatímco jméno Corolla nese pouze tříprostorový sedan. Ten si sice na českém trhu vede ve své kategorii velmi dobře (minulý rok bylo prodáno 635 exemplářů), ale Auris je prodejně mnohem úspěšnější (1417 exemplářů v roce 2016).
U nás tedy není o Corollu až tak velký zájem, nicméně v globálním měřítku to rozhodně neplatí. Tenhle japonský sedan je nejprodávanější Toyotou vůbec. Tvoří zhruba čtvrtinu světových prodejů značky. Minulý rok se Toyota stala automobilkou s největšími celosvětovými prodeji. Podle Jato Dynamics dosáhla na 7,2 milionu prodaných vozů, čtvrtina z toho je 1,8 milionu. Jen si představte to množství... No a když musíte v tomto kontextu sáhnout na váš nejprodávanější model, je to ještě větší věc, než když nasazujete rozdělená světla na u nás tolik oblíbenou Octavii.
Moc se toho nezměnilo
Toyota představila modernizovanou Corollu téměř přesně před rokem. V pořadí už jedenáctá generace se ale žádné zásadní novinky nedočkala. Vzhledem k prodejnímu úspěchu k tomu přirozeně nebyl ani důvod. Změny jsou především kosmetické a ty největší se udály vpředu.
Modernizace pozměnila tvar předního nárazníku i světla, která jsou nově užší a která mohou být diodová. Na karoserii se objevily chromované detaily (třeba lišta na víku zavazadelníku) a zákazníci dostali na výběr tři nové odstíny barvy karoserie. Do interiéru se v rámci faceliftu nastěhoval upravený přístrojový štít s barevným TFT displejem, nový multimediální systém a panel klimatizace převzatý z Priusu.
Doporučujeme: Test Lexus GS F — Unikátní nejen atmosférickým osmiválcem
V praxi vypadá současná Corolla moderně. Její design se rozhodně nedá označit za nudný. V interiéru to už ale neplatí. Ten je především jednoduchý, přehledný a řidiči nabízí velmi dobrou ergonomii. I když bez chyb to úplně není. Zvyknout si budete muset na poměrně malý rozsah seřízení volantu a nepotěší ani nutnost dotykově ovládat na středovém displeji úplně vše.
Já vím, přijde zákazník do showroomu, sedne si do auta a prodejce mu na dotykové liště předvádí, jak efektně lze upravovat hlasitost posunem prstu nahoru, nebo dolů. Zkuste si ale tohle provádět za jízdy. Potkáte první větší nerovnost a rázem vám audio začne hrát tak nahlas, div že vám to neutrhne hlavu. Řešení naštěstí existuje — některé funkce lze ovládat také tlačítky na volantu.
Řekněme si ale otevřeně, že Corolla nikdy nebyla přehlídkou multimediálních (ani jakýchkoliv jiných) nejmodernějších výstřelků a platí to také o jedenácté generaci. Její hlavní předností není nic jiného než praktická stránka věci. To auto je uvnitř obrovské!
Rozvor shodný s Avensisem
Kdo chce v našich končinách vysoce prostorný vůz podobné velikosti, rovnou sáhne po Octavii. Té se opravdu moc modelů na trhu nevyrovná, ale Corolla je překvapivě blízko, přestože tak na první pohled nevypadá. Zejména vzadu najdete před koleny nečekaně hodně místa a to i tehdy, když se za volant posadí člověk vzrůstu průměrného basketbalisty. Důvod? Dlouhý rozvor.
Prostor pro cestující (cm) | Toyota Corolla |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 147 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 146 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 92/100 |
Prostor pro hlavu vzadu | 89 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 18 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 44 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Toyota Corolla |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 96 |
Výška po plato | 54 |
Délka ložné plochy | 99 |
Výška nakládací hrany | 72 |
Současná Corolla dostala rozvor náprav dlouhý přesně 2,7 m, což je hodnota identická s (o třídu větším) Avensisem. Mimochodem, ani Octavia s rozvorem 2686 mm na tohle číslo nestačí. Navíc Corolla nikdy nepočítala s přítomností pohonu všech kol, takže je podlaha vzadu dokonale plochá a to se pro nohy zadních cestujících také hodí. Menší omezení čeká pouze co do místa pro hlavu, což je ale u sedanů celkem běžné.
Nakonec nezklame ani objem zavazadelníku 452 litrů, který navíc můžete zvětšit sklopením opěradel. U Corolly ovšem opěradla neodjistíte tlačítkem umístěným hned u dveří, sedadla mají tohle tlačítko naopak na své vnitřní straně. Smířit se musíte také s relativně malým vstupním otvorem do zavazadelníku. Vyčítat ovšem tuto skutečnost tříprostorovému sedanu je stejné, jako kdybyste si stěžovali na to, že ve vegetariánské restauraci nedostanete vepřové.
Motor ze staré školy
Atmosférické jednotky nejsou v dnešní době příliš obvyklé. Také Toyota už nasadila k některým svým modelům přeplňovanou zážehovou dvanáctistovku. Corolly se to ale netýká. V nabídce najdete přeplňovaný pouze vznětový motor, obě zážehové alternativy jsou atmosférické. Základem je čtyřválec 1.33 Dual VVT-i (73 kW/99 k), což je motor určený pro hodně nenáročné řidiče. Ona totiž ani testovaná šestnáctistovka, která je tím nejsilnějším, co můžete dostat, není žádný stroj na emoce, i když umí s relativně lehkou Crollou slušně zahýbat. Pro úplnost dodejme, že loňský facelift u motorů nezměnil vůbec nic.
Doporučujeme: Toyota chce prodávat své hybridní pohony konkurenci. Pomůže to zlevnit hybridy
Testovaný zážehový čtyřválec využívá nepřímý vstřik paliva a proměnný zdvih sacích ventilů. Jeho maximem je 97 kW (132 k) a 160 Nm. Sáhnout můžete po manuální šestistupňové převodovce nebo po bezstupňovém automatu Multidrive S. Nás se týká první možnost. Oficiálně tato Corolla zvládne sprint z nuly na 100 km/h za rovných deset sekund a nejvíce se rozjede na 200 km/h. My jsme naměřili dynamiku o sekundu horší, ale to můžeme klidně přičíst na vrub zimním pneumatikám.
Naměřené hodnoty | Toyota Corolla 1.6 Valvematic |
---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | |
0-50 km/h (s) | 4,0 |
0-100 km/h (s) | 11,0 |
0-130 km/h (s) | 17,1 |
0-150 km/h (s) | 23,9 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | |
30-50 km/h (s) | 1,5 |
50-70 km/h (s) | 2,5 |
80-120 km/h (s) | 7,3 |
130-150 km/h (s) | 6,8 |
Jakmile se dostanete do vyšších otáček (ideálně nad pět tisíc), zrychlení je velmi příjemné. Motor se nechá vytočit až zhruba na 6700 ot./min. Problém je pouze v tom, že dnešní zákazníci si už na tento charakter většinově odvykli, takže mají tendenci považovat vůz automaticky za líný. V nízkých otáčkách se logicky nepřeplňovaná šestnáctistovka všem těm přeplňovaným tříválcům vyrovná jen těžko.
Na druhou stranu tu ovšem máme jednu zajímavou výhodu. Atmosférická Corolla vykazuje poměrně příznivou spotřebu. Ta se běžně pohybuje kolem sedmi litrů, ale hlavně — plus mínus za sedm pojedete skoro vždy. Tenhle čtyřválec není zdaleka tak citlivý na zatížení jako malé přeplňované jednotky, které si při rychlé jízdě neváhají říci klidně o deset a více litrů. A diskutabilní to je nakonec také při klidné jízdě. Pokud pojedete plynule do rychlosti 120 km/h, Corolla se bezpečně vejde pod šest litrů.
Emotivní je opravdu jen design
Modernizovaná Corolla vypadá docela dynamicky, ne-li přímo emotivně. Výrazný nárazník, úzká světla, sedmnáctipalcová litá kola... Emotivní je ale opravdu jen design. Jak dojde na jízdní vlastnosti, emoce se rychle vytrácí. Corolla je v tomto směru typickou Toyotou. Ani náhodou nelze říci, že by byl podvozek špatný, ale jakmile projedete prvních pár zatáček ve větší rychlosti, touha prohánět se po okreskách vás okamžitě přejde. Raději začnete zjišťovat, jak úsporný benzinový čtyřválec dokáže být.
Doporučujeme: Nejbezpečnější auta letošního roku podle Euro NCAP: Prius, Ioniq a Tiguan
Corolla je nudná, no a co? Na zábavu tu je přece GT86 nebo chystaný Yaris GRMN. Japonský sedan je určen především na ty nejobyčejnější denní jízdy. Ty mu jdou skvěle. Pokud nebudete motor honit po dálnicích v německých rychlostech, je interiér příjemně tichý. Podvozek si poradí i s velkými nerovnostmi, řízení je celkem obstojné a převodovka velmi přesná. Navíc ta japonská jednoduchost, kdy po vás auto nic nechce a netlačí vám do hlavy tisíce informací, má pro všední cestování své kouzlo. Subaru by mohlo vyprávět...
Nově vám bude při jízdě asistovat několik systémů sdružených pod pojmem Toyota Safety Sense. Corolla dostala kameru a díky ní nabízí přednárazový systém, hlídání jízdních pruhů, rozpoznávání značek a automatické přepínání dálkových světel. Od druhé úrovně výbavy Active jde o součást základní výbavy.
Jakkoliv to takto napsané zní dobře, systémy v praxi moc dobře nefungovaly. Upozornění na vyjetí z jízdního pruhu je pouze akustické, takže vás Corolla nezachrání, pokud byste nereagovali. Přepínání dálkových světel až příliš často ignorovalo protijedoucí řidiče, přičemž ti pro takové chování samozřejmě pochopení nemají a rádi vám oplatí stejnou mincí. Například koncern Volkswagen nabízí propracovanější a lépe funugjící asistenty. Jenže...
Doporučujeme: Toyota Yaris prodělala facelift a dostala nový motor 1,5 l
Toyota doplnila facelift Corolly o zajímavou cenu. Testovaná výbava Executive má úplně vše od duální klimatizace přes bezklíčkový přístup, až po navigaci nebo zmíněný přednárazový systém. Připlácet můžete v podstatě už pouze za absolutní drobnosti (třeba 800 Kč za povinnou výbavu, což je trochu ostuda) nebo za barvu karoserie. V akci pak takto vybavený a velmi prostorný sedan vyjde na necelých 470 tisíc korun.
Auto bez duše
Je pravda, že jsme se v redakci o Toyotu Corolla nehádali. Zcela upřímně nejde o příliš zajímavé auto. Respektive to není vůz, který by na sebe nějakým způsobem na první pohled dokázal upoutat vaši pozornost, ale své výhody má a výhody to rozhodně nejsou zanedbatelné.
Kromě příznivé ceny jde především o pohodlí a prostor uvnitř. Jestli sháníte nějaký vůz pro to úplně obyčejné denní cestování z bodu A do bodu B a zpět, možná pochopíte, proč je Corolla celosvětově tak žádaná. Moment, není právě to obyčejné denní cestování provozem, ve kterém strávíme vůbec nejvíce času?
Cena testovaného vozu: 509 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 538 500 Kč
Technické údaje | Toyota Corolla 1.6 Valvematic |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec, uložený vpředu napříč; nepřímé vstřikování paliva |
Plnění: | atmosféricky plněný motor |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1598 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 16 ventilů |
Vrtání x zdvih (mm): | 80,5 x 78,5 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 97/6400 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 160/4400 |
Kompresní poměr: | 10,7:1 |
Převodovka: | 6stupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 10,0 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 200 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 8,0/4,9/6,0 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4620 |
Šířka (mm): | 1775 |
Výška (mm): | 1465 |
Rozvor náprav (mm): | 2700 |
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): | 1529/1534 |
Poloměr otáčení (m): | 5,6 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1270 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1775 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 452 |
Objem palivové nádrže (l): | 55 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Zavěšení vpředu: | McPherson |
Zavěšení vzadu: | torzní příčka |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 215/45 R17 |
Pneumatiky vzadu: | 215/45 R17 |
[su_hello-bank-calculator]