- Atraktivní vzhled
- Kvalitní jízdní vlastnosti
- Oproti Ibize a přímé konkurenci prostornější interiér
- Bezchybná ergonomie
–
- Motor 1.5 TSI nepůsobí příliš sportovně
- Ibiza je jízdně po všech stránkách lepší
- Atraktivní vzhled kazí falešné koncovky výfuku
V dnešní době to bez většího množství crossoverů v nabídce nejde, tedy pokud jste mainstreamová značka s ambicemi prodávat co nejvíce aut. Vědí to všichni výrobci a ví to také Seat. Není to až tak dávno, co španělská automobilka nenabízela žádné SUV. Jenže pak přišla Ateca, následovala menší Arona a teď ještě dorazilo velké Tarraco. A prodejní čísla rostou, až se hory zelenají.
Než se pustíme do hodnocení Arony, mějme tuhle skutečnost na paměti. Ono by se totiž dal celý test shrnout jednoduše tak, že Arona FR nefunguje špatně, nicméně Ibiza je téměř po všech stránkách lepší. Coby klasický hatchback se totiž nemusí vyrovnávat s vyšším těžištěm a vyšší hmotností. Seat ale nenabízí Aronu, protože chtěl zájecům naservírovat horší alternativu ke svému tradičnímu hatchbacku, ale protože takové auto zákazníci prostě chtějí. Jaká tedy Arona je ve své nejvyšší specifikaci FR s motorem 1.5 TSI?
Sportovně nenápadná
Především byl testovaný exemplář překvapivě nenápadný. Nevím proč, ale nějak jsem si podvědomě představoval Aronu FR ve výrazné červené s černou střechou, jenže to naše auto nedostalo. Říkám to proto, že právě výrazná barva má možná nakonec větší vliv na přitažlivost tohoto modelu než sportovní výbava. Ono se není příliš čemu divit. FR přináší pouze jiné nárazníky, masku, loga FR a sedmnáctipalcové disky, to je vše. Náš exemplář dostal příplatkové osmnáctky. Výbava FR je jediné provedení, u kterého takto velká kola můžete pro Aronu pořídit. Samozřejmě stříbrná karoserie není jediná možnost. Ty atraktivní barvy, o kterých byla řeč, se jmenuje třeba Eclipse oranžová nebo Desire červená. Dostupné jsou ke všem výbavám.
Bez ohledu na to, zda sáhnete po FR nebo jiné výbavě, dostanete zajímavě vypadající crossover. Tvary aktuálních Seatů obecně jsou povedené a platí o Aroně stejně jako o Ibize. Jen je zkrátka mrzuté, že ani sportovně střižená varianta nemůže mít normální koncovku výfuku a musí vše nahrazovat chromovými rámečky zasazenými v kusu plastu. Já vím, tohle dnes dělají i prémiové automobilky u podstatně dražších aut, ale stejně...
Výbava FR možná trochu paradoxně nabízí to nejdůležitější v interiéru, tedy tam, kde to není na první pohled vidět. Spolu s jinou maskou chladiče a logy FR totiž dostanete sportovně tvarovaná přední sedadla, která jsou výborná. Jinak je zde vše přesně tak, jak to známe třeba z naší dlouhodobě testované Ibizy. To znamená téměř bezchybnou ergonomii (k dokonalosti schází pouze možnost jednoduše nastavit intenzitu osvětlení přístrojů, což je tradiční koncernový detail) a překvapivě hodně místa.
Je vskutku velká
Pragmaticky smýšlející zákazník nenajde mnoho důvodů, proč upřednostnit Aronu před Ibizou, ale jeden podstatný tu nakonec je: vnitřní prostor. Arona supluje Ibizu s karoserií kombi, kterou si možná pamatujete z předchozí generace. Vyšší stavba karoserie, vyšší posaz a větší vnitřní šířka, to vše dohromady dává vzdušnější interiér, kde posádka opravdu najde více místa. Nejen ve srovnání s Ibizou, ale také s ostatními zástupci segmentu nejmenších crossoverů. Ostatně podívejte se do přiložené tabulky:
Prostor pro cestující (cm) | Seat Arona | Seat Ibiza | Kia Stonic |
---|---|---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 145 | 144 | 146 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 141 | 141 | 142 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 97/104 | 93/101 | 93/101 |
Prostor pro hlavu vzadu | 99 | 94 | 94 |
Délka sedáku vpředu | 51 | 50 | 49 |
Výška opěradla vpředu | 62 | 62 | 65 |
Délka sedáku vzadu | 48 | 47 | 46 |
Výška opěradla vzadu | 65 | 66 | 67 |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 10 | 12 | 9 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 38 | 39 | 33 |
Hodně místa nabízí i zavazadelník. Standardní objem 400 litrů je nadprůměrná hodnota napříč tímto segmentem, která zároveň poráží také Seat Ibiza (355 litrů). Potěší rovněž variabilní dno, což je součást výbavy pro všechny dostupné verze. Více o velikosti prostoru pro zavazadla opět prozradí tabulka s naměřenými údaji, kde pro zajímavost najdete srovnání jak s Ibizou, tak s Kiou Stonic.
Prostor pro zavazadla (cm) | Seat Arona | Seat Ibiza | Kia Stonic |
---|---|---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 101 | 101 | 105 |
Výška po plato (podlaha v dolní/horní poloze) | 55/44 | 52/43 | 51/43 |
Délka ložné plochy (podlaha v dolní/horní poloze) | 46/71 | 54/66 | 68 |
Udávaný objem | 440/1280 | 355/1165 | 352/1135 |
Seat Arona je v mnoha směrech pouze přifouknutá Ibiza. Na interiéru to je vidět asi nejvíc. Pokud hledáte kompaktní automobil s prostornou kabinou a solidním zavazadelníkem, tohle by mohlo být model přesně pro vás.
Vrcholný čtyřválec nepřesvědčil
Když jsem minulý rok během španělské prezentace jezdil se Seatem Arona poprvé, docela jsem se těšil, až vyrazím s verzí FR 1.5 TSI na silnice kolem Montserratu. A musím říci, že mě vrcholný čtyřválec docela zklamal, neboť jeho projev byl až příliš laxní a nesportovní. Kdybych nevěděl, že má 110 kW (150 k), takový výkon bych mu netipoval. Jenže tehdy šlo pouze o krátkou projížďku a první dojmy mohou někdy klamat. Takže: jaký je výsledek po klasickém sedmidenním testu?
Úplně stejný, jen vám teď mohu lépe popsat, v čem je problém. Arona 1.5 TSI má poměrně vysoký výkon má a umí být vskutku svižným malým crossoverem. Jenže motor reaguje tak, jako kdyby v nabídce jízdních režimů nebyl režim Sport. V praxi se zdá, že dnešní režim Sport se chová jako režim Normal z doby před příchodem přísnějších emisních limitů, a dnešní režim Normal působí jako dřívější režim Eco. Jde pouze o nastavení motoru, čehož jsme si v poslední době všimli u více automobilů jiných značek. Prostě aby Arona 1.5 TSI ukázala, co opravdu umí, musíte na to pořádně šlápnout.
Na tohle chování se dá zvyknout, ale sportovní dojem to opravdu nevytváří. Další poněkud nesportovní záležitostí je zvukový projev motoru. Je prostě takový nijaký. Dokonce bych se nebál říci, že tříválec 1.5 EcoBoost v novém Focusu se projevuje lépe jak co do reakcí na plyn, tak co do zvuku. (Fakt by mě nenapadlo, že někdy napíšu, jak je tříválec lepší než čtyřválec...)
Zážehový čtyřválec je ale jinak povedená jednotka. Má příkladně tichý a kultivovaný chod. Určitě víte, že tento motor disponuje systémem deaktivace poloviny válců, který funguje naprosto dokonale. Nebýt malé ikonky rozsvěcující se na přístrojovém štítu, nemáte šanci dvouválcový režim jízdy poznat. Škoda, že spousta moderních technologií použitých u tohoto čtyřválce nakonec není až tak znát na spotřebě. Arona 1.5 TSI FR jezdila za zhruba 7,5 litru.
Jízda: Daň za volbu crossoveru
Vrcholná verze Seatu Arona umí být rychlá, i když si ji s Cuprou asi nespletete. Co tento model předvádí po stránce dynamiky, to opět nejlépe prozradí přiložená tabulka s naměřenými hodnotami reálného zrychlení.
Akcelerace | Seat Arona FR 1.5 TSI |
---|---|
0-50 km/h (s) | 3,07 |
0-100 km/h (s) | 8,93 |
0-130 km/h (s) | 14,74 |
0-150 km/h (s) | 19,73 |
30-50 km/h (s) | 1,34 |
50-70 km/h (s) | 2,15 |
80-120 km/h (s) | 6,53 |
130-150 km/h (s) | 5,00 |
80-120 km/h (s)/3. rychlostní stupeň | 6,05 |
80-120 km/h (s)/4. rychlostní stupeň | 7,58 |
Jízdu jako takovou můžeme hodnotit ze dvou úhlů pohledu. V kontextu přímé konkurence typu Peugeotu 2008 nebo Kii Stonic je Arona jízdně povedené auto. Provedení FR obsahuje tužší podvozek a nastavitelné tlumiče. V zatáčkách je malý španělský crossover velice jistý a zdárně vzdoruje nedotáčivosti, čemuž pomáhá známý systém přibrzďování kol XDS. Karoserie se vůbec nenaklání, řízení je příjemně přesné, převodovka zrovna tak. Překvapivě ale zas tak moc netrpí ani komfort, přestože byla na autě osmnáctipalcová kola. Jinak řečeno, se Seatem Arona FR se na okreskách můžete docela pobavit a zároveň vcelku komfortně odvézt menší rodinu.
Druhý úhel pohledu se týká srovnání se Seatem Ibiza. Asi jsem ovlivněn tím, že teď máme Ibizu na dlouhodobý test a trávím v ní poměrně hodně času, ale přesto si nemohu alespoň pro zajímavost odpustit drobnou poznámku. Ibiza jezdí výrazně lépe než Arona. Je to dáno nižší hmotností a nižším těžištěm. Podvozek je hravější, auto lépe reaguje na změnu směru, je komfortnější a díky nižší stavbě je interiér tišší. Neberte to jako kritiku Arony, ale jako drobné upozornění na to, jak velkou daň zaplatíte při upřednostnění karoserie crossover před klasickým hatchbackem. Současná Ibiza zkrátka jezdí skvěle a Arona se jí vyrovnat z podstaty věci nemůže.
Seat Arona FR 1.5 TSI: Verdikt
Seat Arona je na poměry nejmenších crossoverů na trhu bezesporu zajímavým automobilem. Zejména proto, že nabízí překvapivě velký interiér a také jízdní vlastnosti blízké klasickým hatchbackům. Přesto, pokud o nějakém takovém autě uvažujete, prohlédněte si před nákupem Arony Ibizu. I ta je totiž uvnitř překvapivě velká a svého sourozence docela výrazně překonává jízdními dovednostmi.
Pro úplnost dodejme, že Arona FR 1.5 TSI na určitou dobou vypadala z ceníků. Šlo pouze o dočasnou záležitost související s přechodem na nové emisní normy. Asi tušíte, že tyto změny zahrnují kromě jiného také instalaci filtru pevných částic. Takže pokud jste před pár týdny nahlédli do ceníku a se zklamáním jste zjistili, že vrcholné provedení chybí, teď je vhodný čas se tam podívat znovu.
Cena testovaného vozu: 448 900 Kč
Cena včetně příplatkové výbavy: 559 100 Kč
Technické údaje | Seat Arona FR 1.5 TSI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec EA211, uložený vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1498 |
Vrtání x zdvih (mm): | 74,5 x 85,9 |
Kompresní poměr: | 10,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 110 / 5000 - 6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 250 / 1500 - 3500 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 8,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 205 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 6,3/4,4/5,1 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4138 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1780 |
Výška (mm): | 1543 |
Rozvor náprav (mm): | 2566 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1503 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1486 |
Poloměr otáčení (m): | 5,3 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1145 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1665 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 440/1280 |
Objem palivové nádrže (l): | 40 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry MacPherson |
Podvozek vzadu: | kliková s vlečenými rameny |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče, 276 mm |
Brzdy vzadu: | plné kotouče, 230 |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 215/45 R18 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 215/45 R18 |