Testovaný kousek disponoval výbavou Style, která dle ceníku vychází na 514 900 Kč. Za to dostane zákazník 16“ litá kola, full LED hlavní světlomety, tónovaná zadní boční okna či tempomat. Arona je sama o sobě designově vyvedené autíčko a tak je vlastně trošku jedno, jakým lakem karoserie disponuje. Dokonce i tmavě šedý odstín v kombinaci s černou střechou testovanému vozu slušel.
Samozřejmostí jsou taktéž příplatky, kterých je v konfigurátoru značky nečekaně mnoho a člověk se až podivuje na tím, jak moc lze Aronu vyšperkovat. Asi se nelze divit tomu, že maximálně vybavené provedení s vrcholným motorem 1.5 TSI stojí skoro 750 tisíc Kč. Za takhle malé auto je to už trošku moc, ale na druhou stranu, výrobce zde dává prostor pro velkou individualizaci, kterou často ocení movitější zákazníci.
Video: Představení Seatu Arona
Ačkoliv je tohle auto v nabídce již od roku 2017, kabina vozu tomu úplně neodpovídá. Je totiž stále moderní, kombinuje mnoho digitálních prvků výbavy a současně se zde nezapomíná na poctivé fyzické ovladače. Důkazem je například panel pro ovládání klimatizace, který je kompletně řešen tlačítky. To velmi cením a ovládání teploty, ofuku a směru jsem byl schopen upravovat již po pár hodinách jízdy ve voze skoro poslepu.
V jednoduchosti je krása
Cením také rychlost a jednoduchost, s jakou vypnete nesmírně otravné asistenty. Na mysli mám hlavně systém pro udržování vozu v jízdním pruhu a také upozornění na překročení maximální povolené rychlosti. Stačí totiž jenom zmáčknout příslušný knoflík na volantu, který vyvolá nabídku asistentů, pak kolečkem vpravo stisknout jednotlivá pole a je hotovo. Takhle to má vypadat a početná konkurence Arony by se zde mohla učit.
Někomu by mohla ve výbavě chybět navigace, za kterou je potřeba připlatit 23 tisíc Kč. Alternativně jde tato položka řešit skrze Apple CarPlay nebo Android Auto, kdy druhé zmíněné jde využívat bezdrátově.
Velmi dobře na tom je testovaný vůz po stránce prostoru. Ačkoliv na délku měří necelých 4200 milimetrů, uvnitř je tolik místa, že se do kabiny vejde naprosto s přehledem čtveřice průměrně vzrostlých dospělých s výškou 185 cm.
Horší je to s kufrem, který má objem 400 litrů. To se ale dá předpokládat a kdo chce něco víc, Seat má pro něj v nabídce o dost praktičtější a větší modely. Nejvíce mě ale testovaný Seat Arona překvapil po jízdní stránce. Ono stačí zmínit fakt, že jelikož byl pod kapotou malý litrový tříválec s výkonem 70 kW, vůz automaticky disponuje poctivou pákou ruční brzdy.
Tady je to stará škola, která ve spojení s plně vypínatelným systémem prokluzu dává na výběr mnoho stylů jízdy. Jasně, výkon 70 kW není nic sportovního, jenže Arona je lehké auto a kdo se nebojí, za jejím volantem může zažít to, co budou závidět majitelé mnohem dražších a sportovnějších modelů. Dalším plusem je manuální převodovka s pěti stupni, která má přesné dráhy řazení a dobře odstupňované převody, které jsou ale poměrně dlouhé.
Na dvojku je tak možné jet skoro 85 km/h, na pětku maximálně 182 km/h. S malou Aronou jsem najel celkem 640 km a dost často jsem se pohyboval na dálnicích. Trošku jsem se proto bál na konci týdne přepnout digitální palubní desku na ukazatel průměrné spotřeby. Dost často jsem vůz nešetřil, a to hlavně na okreskách. A výsledek? Průměrná spotřeba se zastavila na rovných šesti litrech.
Má nízký apetit nejen ve městě
To při objemu palivové nádrže 40 litrů znamená, že i kdyby někdo jezdil středně rychle vždy a všude, zárukou mu bude dojezd lehce přes 600 km. Šetřílci a ti, kteří jezdí pomaleji, pak na jedno natankování ujedou přes 700 km, což je na takhle malé auto obdivuhodné. Zkousnout je potřeba zvukový projev tříválce, který je v kabině celkem dost znatelný. Vůz taktéž nedisponoval adaptivním podvozkem, což bylo znát hlavně při přejezdu ostřejších nerovností.
Jinak ale malé Aroně vlastně nemám co vyčíst. V nižších výbavách stojí okolo půl milionu Kč, přičemž za tuto částku dostane každý zájemce dostatečně prostorné a po letech stále pohledné auto s jednoduchým ovládáním a nastavením mnoha palubních funkcí.
Jak je vidět, i po mnoha letech dokáže být malý Seat atraktivním modelem a díky jeho moderní zastaralosti je Arona o to zajímavější.
+ fyzické ovládače, vnitřní prostor, spotřeba, zábava za volantem |
---|
- odhlučnění motoru, za lepší výbavu si pořádně připlatíte |
Zdroj: autorský text