Test Range Rover Velar D300: Takhle má vypadat SUV

1 nový názor
Autor: Redakce

+

  • Vzduchový podvozek je velmi komfortní i na 21" kolech 
  • Jízdní vlastnosti jsou minimálně na úrovni
  • Dieselový motor umí být poměrně úsporný
  • Na pohled jde o krásné auto 
  • Land Rover připravil řadu efektních detailů

  • Ovládání některých funkcí na displejích je dost pomalé 
  • Adaptivní diodová světla fungují hodně bídně 
  • Není to lidovka, stojí zhruba stejně jako větší Range Rover Sport 

Když jsem poprvé viděl Velar v rámci světové premiéry v březnu letošního roku, byl jsem regulérně nadšen. Nesmírně moderní design, krásně zpracovaný interiér, základ z F-Pace, přítomnost vzduchového odpružení, výkonné motory. Být patřičně finančně zajištěn, asi bych Velar objednal hned na místě. Čtvrtý člen řady Range Rover totiž disponuje množstvím teoreticky skvělých vlastností. Příležitost auto vyzkoušet v reálném českém provozu a tedy zjistit, jak moc velká chyba by případná objednávka těsně po premiéře byla, se ale dostavila až na podzim. Takže: jaký Velar vlastně je?

Na pohled zaujme 

Design je bezpochyby hlavní zbraní Range Roveru Velar. Právě vzhled dost často rozhoduje o tom, zda si konkrétní zákazník přijde auto vůbec fyzicky prohlédnout. Pro Range Rover obecně to platí dvojnásob, protože se pohybujeme v cenách výrazně za hranicí dvou milionů. Tým kolem šéfa Gerry McGoverna si dal proto hodně záležet a postavil auto velmi blízké konceptu. Opět. Vzpomínáte na Evoque?

Je fakt k nevíře, že koncept LRX, ze kterého Evoque vzešel, byl představen v roce 2007, takže letos slaví už deset let. Britští designéři se k němu pořád vracejí a výsledky stále vypadají nesmírně moderně. Gerry tohle vysvětloval během světové premiéry Velaru tím, že v roce 2007 nepřipravovali jedno auto, připravovali celou novou designovou strategii, což prý bylo velmi složité. Ale povedlo se.

Range Rover Velar-7 Range Rover Velar silně připomíná nějaký výstavní koncept. Minimalistický design s efektními detaily typu zasouvacích klik je jednou z hlavních zbraní tohoto modelu

Oproti Evoque a dalším má Velar několik detailů, které zatím ještě žádný jiný Range Rover nedostal. Třeba extrémně úzká přední světla (ta jsou proto vždy diodová a mohou být dokonce laserová) nebo zasouvací kliky. Hlavně ty kliky jsou (skoro by se chtělo říci) naprostá zbytečnost, ačkoliv by oficiálně měly vylepšovat aerodynamiku. Buďte si ale jisti, že právě tenhle detail odrovná úplně každého, kdo k Velaru přijde poprvé. Věty typu „ty ..., vždyť to nemá kliku“ jsou zcela běžné. Je to sice zbytečnost, ale zároveň i obrovské lákadlo na zákazníky.

Doporučujeme: Nový Range Rover Velar dostal vysouvací kliky, laserová světla a hromadu displejů

Každopádně Velar zaujme už na první pohled. Něco takového na silnicích jen tak nepřehlédnete. Naše provedení kazily pouze bronzovo-zlaté detaily, nicméně tohle je otázka konkrétní specifikace. Naštěstí. V Číně z nich ale budou nadšení.

Až uvidíte ty displeje... 

Velar dostal ještě jedno lákadlo na zákazníky. Hned jak vstřebají nadšení z vysouvacích klik a sednou si do interiéru, ohromí je displeje. Upřímně nevím, co všichni na těch displejích mají, ale kdykoliv vezu někoho méně znalého v autě s větším displejem, je to obvykle právě obrazovka, nad kterou žasne nejvíc. A Velar má obrazovky hned tři.

Range Rover Velar-34 Jedna obrazovka je na místě přístrojového štítu, další klasicky uprostřed palubní desky a třetí na středovém panelu. Grafika je perfektní, ale rychlost odezvy hodně zaostává za standardy takto drahých aut. Nicméně oproti době nedávno minulé jde u Land Roveru o značný posun kupředu

První najdete na místě přístrojového štítu. Jde o 12,3" široký displej nahrazující klasické přístroje. Standardem je od výbavy SE. Můžete si na něj nechat zobrazit mapu, jednu stupnici nebo variantu simulující klasický štít. Ale to známe od jiných automobilek. Velar je ovšem unikátní uspořádáním středového panelu.

Systém Touch Pro Duo tvoří dva desetipalcové displeje nad sebou. Ten spodní nahrazuje klasický středový panel s pevnými ovladači. Naštěstí! Land Rover měl dostatek rozumu k tomu, aby se nevydal po stopách Volva nebo Tesly, kde uprostřed najdete pouze obří displej nahrazující úplně vše. To je možná hezké na pohled, ale praktické to není ani náhodou. U Velaru zůstaly dva pevné otočné ovladače, jejichž funkce se mění podle kontextu. Jednou ovládají teplotu, jindy vyhřívání nebo jízdní režimy.

Range Rover Velar-21 Systém Touch Pro Duo je velice efektní, ale pořád platí, že klasická pevná tlačítka lze ovládat rychleji a s menší dávkou pozornosti
Range Rover Velar-24 Funkce dvou pevných otočných ovladačů se mění v závislosti na tom, do jakého menu se zrovna přepnete

Je to násobně lepší řešení než pouze displej, ale stejně si nemohu pomoci. Pokud jsem například v režimu klimatizace a chci si zapnout vyhřívání, musím nejprve najít na displeji políčko se sedačkou, toho se dotknout a pak si otočným ovladačem změním intenzitu. To jsou přinejlepším dva úkony. Kdyby zde byl pevný ovladač, rovnou ho zmáčknu a je hotovo. Celé to ovšem vypadá nesmírně efektně. Živě vidím zákazníky, jak nad systémem Touch Pro Duo žasnou v showroomech, jenže jak známo, auta nejsou mobil. Tedy alespoň ta současná ještě zatím ne.

Doporučujeme: Range Rover Velar nadchne už svým vzhledem. Ale tím to nekončí [první dojmy]

Velar v Norsku

Land Rover si každopádně zaslouží pochvalu za odvahu. Přece jen multimediální systémy nebývaly silnou stránkou této značky. Jisté rezervy tu ale ještě jsou. Především ovládání je pomalé. Zejména pokud jde o pohyb v menu displeje na přístrojovém štítu. Občas, než se přepnete z jedné úrovně do druhé, to vypadá, že vám rychleji na zahradě vyroste strom. Kromě toho během testu párkrát zazlobil displej na palubní desce, do které se efektně zaklápí a vy si můžete nastavovat úhel sklonu. Vypadá jako kus skla, je fakt pěkný, ale v našem případě na něm občas začal poskakovat obraz. Což systém vyřešil tím, že se displej položil zpátky do palubní desky.

Není obří, ale stačí 

Interiér jako takový je v pořádku. Usednete za velice příjemně tvarovaný volant, před vámi se rozléhá velká kapota, obklopeni jste kvalitními materiály a zpracování rozhodně není špatné. Ve druhé řadě není úplně místa na rozdávání, pořád je ale realita podstatně lepší než u miniaturního Evoque. Právě proto Velar dorazil na trh. Komu byl Evoque moc malý a Range Rover Sport moc velký nebo drahý (i když... k ceně se vrátíme na konci článku), ten musel k jiné značce. Nebo musel slevit z prémiových ambicí a zvolit třeba Discovery Sport.

Přiložená tabulka se základními rozměry vám ukáže, o kolik je nový Velar větší než Evoque a zároveň jak se liší ve srovnání se svým dvouvaječným dvojčetem v podobě Jaguaru F-Pace, ze kterého vychází.

Základní rozměry Range Rover Velar Jaguar F-Pace Range Rover Evoque
Délka (mm) 4803 4731 4370
Šířka (mm) 2032 2070 2090
Výška (mm) 1665 1652 1635
Rozvor (mm) 2874 2874 2660
Rozchod vpředu/vzadu (mm) 1644/1663 1641/1654 1621/1628

Velar coby budoucí rodinné auto myslí i na praktickou stránku věci. Uvnitř najdete hodně různých přihrádek včetně jedné skryté za tenkým středovým panelem. Nechybí konektory USB pro dobíjení chytrých zařízení, bez kterých dnes nikdo neudělá ani krok, a zadní opěradla jsou dělená v poměru 40/20/40.

Range Rover Velar-36 Range Rover Velar-35 Range Rover Velar-37 Range Rover Velar-38

Zavazadelník nabízí základní objem 673 litrů a pravidelný tvar. Za takový objem Velar vděčí především poměrně dlouhému zadnímu převisu. Udávané maximum dostupné po sklopení opěradel je 1731 litrů. Samozřejmostí jsou háčky nebo oka na podlaze zavazadlového prostoru. Za páčky v zavazadelníku pro sklápění opěradel si ale musíte bez ohledu na výbavu připlatit, což je trochu ostuda.

D300 umí zabrat

Nabídka motorizací začíná na výkonu 132 kW (180 k) a končí u přeplňovaného zážehového šestiválce, naladěného na 280 kW (380 k). Samozřejmě nechybějí nové dvoulitry Ingenium včetně dvakrát přeplňovaného dieselu. My jsme ovšem zkoušeli motor, který sluší Velaru asi vůbec nejvíc. Je to naftový, dvakrát přeplňovaný šestiválec o objemu tří litrů s krásnými parametry 300 koní (221 kW) a 700 Nm.

Doporučujeme: Test Jaguar F-Pace S — Anglický rychlík

Oficiálně pokoří Velar D300 zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,5 s a rozjede se na 250 km/h. Standardem je osmistupňový automat a pohon všech kol. Ovšem pozor. Protože Velar vychází z Jaguaru F-Pace, nemá klasickou stálou čtyřkolku s mezinápravovým diferenciálem jako velké Range Rovery. Zde pracuje mezinápravová vícelamelová spojka s řetězovým převodem, který pohání hnací hřídel vedoucí k přední nápravě. V principu je toto uspořádání velmi podobné systému xDrive od BMW.

Doporučujeme: Test — Land Rover Discovery TD6 dělá z velkého Range Roveru zbytečnost

Co je ale hlavní, Velar je v základu zadokolka. Zřejmě proto Land Rover označuje tuto novinku za model řady Range Rover nejvíc zaměřený na řidiče. Čímž ovšem Velar poněkud leze do zelí Jaguaru. Porovnání F-Pace a jeho mladšího sourozence se vyloženě nabízí. My jsme shodou okolností první SUV značky Jaguar testovali se stejným motorem, takže můžeme rovnou nabídnout srovnání naměřené dynamiky.

Naměřené hodnoty Range Rover Velar D300 Jaguar F-Pace 30d AWD
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,77 2,64
0-100 km/h (s) 7,26 7,02
0-130 km/h (s) 11,60 11,11
0-150 km/h (s) 15,64 14,99
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,34 1,26
50-70 km/h (s) 1,54 1,51
80-120 km/h (s) 4,88 4,68
130-150 km/h (s) 4,04 3,88
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 46,8 46
90 km/h 85,3 85
130 km/h 124,6 123

Jaguar F-Pace je očividně o trochu rychlejší, rozdíl je ale spíše zanedbatelný a jak ukazuje také přiložený graf, projevuje se až ve vyšších rychlostech. Že by horší aerodynamika? Pro úplnost, součinitel odporu vzduchu základního Range Roveru Velar je 0,32, testovaná motorizace má ovšem hodnotu 0,35. V případě F-Pace to je 0,34.

rr velar Porovnání akcelerace modelů Jaguar F-Pace (modrá křivka) a Range Roveru Velar (červená) osazených stejným vznětovým šestiválcem vyznívá ve prospěch Jaguaru. Rozdíl byste ovšem za volantem postřehli jen stěží

Dynamiky ale Velar D300 nemá málo, jen ji servíruje takovou příjemně nenucenou formou. Není to naftové drama jako v Audi SQ7, ale rychlostí 200 km/h jedete jak nic. Ve vší tichosti a s maximálním komfortem.

Jezdí pěkně, ale hlavní je pohodlí

Technika převzatá (kromě jiných) z Jaguaru F-Pace znamená na přední nápravě dvojité lichoběžníkové zavěšení a vzadu víceprvkovou nápravu Integral Link. V kombinaci s výbavou R-Dynamic dostanete standardně adaptivní tlumiče, vzduchový podvozek je standardem pro šestiválcové verze. Díky němu dokáže Velar měnit světlou výšku. Z běžných 205 mm se v režimu off-road zvedne na 256 mm. Naopak po překročení rychlosti 105 km/h se sníží o deset milimetrů. Funkce Auto Access Height automaticky spustí vůz o čtyři centimetry ve chvíli, kdy vypnete zapalování.

Range Rover Velar-54 Jízdně je šestiválcový Velar se vzduchovým podvozkem po všech stránkách příjemný. Příjemná je dynamika, chování auta v zatáčkách, komfort i spotřeba. Takhle by mělo jezdit každé SUV

Nutno podotknout, že mix povedené techniky, silného šestiválce, stále hnané zadní nápravy a vzduchového odpružení je hodně zajímavý. Velar na poměry velkých Range Roverů krásně drží směr i v utažených zatáčkách a nechá se dokonce přemluvit k menšímu přetáčivému smyku. Připlatit si můžete dokonce i za samosvorný diferenciál. Stejně je ale znát, že Velar není úplně lehký a i když má geny Jaguaru, pořád je jeho hlavním cílem komfortní cestování nejlépe na dlouhé trasy.

Takový režim jízdy je naprosto skvělý. Na volnoběh motor sice lehce vibruje do volantu, ale více než cokoliv jiného je to pouze drobná připomínka skutečnosti, že se o pohon stará pořádný kus techniky, nikoliv nějaká elektrická náhražka. Jakmile se rozjedete, vibrace zmizí a interiérem se rozlehne příjemné ticho. Vzduchový podvozek vyžehlí kde co, přestože naše auto mělo 21" kola. Když je potřeba zrychlit, stačí přišlápnout plyn a šestiválec mocně zatáhne. Cestovat kolem 200 km/h rovněž není zrovna velký problém. Podlehnout kouzlu Velaru a nechat se svést k vysoce nepředpisové dálniční jízdě lze nebezpečně snadno, to si můžete být jisti.

Range Rover Velar-63 Velar v zatáčkách předvádí velmi slušné výkony, fyziku ale oklamat nedokáže. Na mokru je to vždy balancování mezi nedotáčivostí a mírnou přetáčivostí

Překvapením byla spotřeba. Náš průměr skončil na hodnotě 10,7 l/100 km a to jsme jezdili převážně po dálnicích a rozhodně jsme se nijak neomezovali. Při troše snahy se pod deset dostanete a ani to nebude bolet.

Velar je neobyčejně příjemný vůz. Jak pro řidiče, tak pro posádku. Má spíše neutrální chování, příjemné řízení, skvělou převodovku a dokáže vstřebat kdejakou díru. Zákazníci si mohou samozřejmě volit různé jízdní režimy včetně terénních, jenže my jsme tentokrát cestovali hlavně v režimu Normal a do terénu jsme se moc nehrnuli. Velar určitě přejede hodně, terén ovšem není jen o autě samotném, ale také o pneumatikách. Ty silniční, které byly na testovacím exempláři, si jaksi nerozuměly s tou dobou rozbláceným okolím Prahy. Ale co, zákazníci stejně do terénu jezdit nebudou. Častěji využijí třeba asistent pro couvání s přívěsem, který řídí za vás.

Jsou tu jisté chyby 

Jak moc se mi Velar líbí, tak moc mě štvaly dvě ne úplně šťastné věci. Za prvé naše auto přijelo ve výbavě R-Dynamic SE. Nejde sice o vrchol, ale i tak se bavíme o ceně přes dva miliony korun. Z asistenčních systémů byl přitom ve výbavě pouze systém hlídání mrtvých úhlů. Chyběl dokonce i adaptivní tempomat. Ten má v základu až vrcholná verze HSE spolu s přednárazovým asistentem a systémem hlídání jízdních pruhů. V případě SE si za tyto funkce musíte připlatit zvlášť. Obecně to Land Rover se standardní výbavou zrovna nepřehání.

Range Rover Velar-43 Adaptivní diodová světla by si zasloužila ještě další péči. Až příliš často vůz ignoroval okolní provoz a pouštěl dálková světla tam, kam neměl
Range Rover Velar-53 Naopak vznětový šestiválec je výborný. Umí pořádně zabrat, ale svůj výkon servíruje s jistým nadhledem. Potěšitelná je i spotřeba

Naopak součástí standardní výbavy pro úroveň SE jsou adaptivní diodová světla Matrix LED (připlatit si můžete dokonce za laserová světla). Právě ta byla zdrojem mého největšího zklamání. Buď jsou špatně naladěná, nebo má vůz málo citlivou kameru. V praxi nebyl problém, aby Velar přehlédl auto, které jsme v noci dojeli, a ze dvou metrů do něj přímo rozsvítil plná dálková. Na dálnici občas zhasl levé dálkové světlo, ale občas ho také nezhasl a svítil přímo na protijedoucí. Kontrast to byl o to větší, že hned poté jsme měli na test Opel Astra s adaptivními diodovými světly, které fungovaly daleko lépe. Snad se Land Rover na světlomety ještě podívá a dále je doladí, protože pokud nejste úplně bezohlední, v automatickém režimu je moc dlouho nechat nemůžete.

A nakonec tu máme ještě jednu drobnou potíž, a sice cenu. Testované provedení D300 ve výbavě R-Dynamic SE startuje na částce 2 267 298 Kč. Pár příplatkových prvků (a to jich vážně nebylo mnoho) nakonec zvedlo cenu testovaného vozu na bezmála 2,5 milionu korun.

Range Rover Velar-11 Range Rover Velar-3 Range Rover Velar-46 Range Rover Velar-49

Pro srovnání, větší Range Rover Sport ve výbavě SE osazený motorem SDV6 (225 kW/306 k) vyjde v základu na 2 145 209 Kč, provedení HSE Dynamic pak stojí s tím stejným motorem necelých 2,4 milionu korun. Člověk by zkrátka čekal větší cenový odstup.

Range Rover Velar je i přes své jisté nedokonalosti krásné auto. Takhle by mělo vypadat a hlavně jezdit každé SUV. Britská novinka ztělesňuje mix pro řidiče zajímavých jízdních vlastností, vysoké míry komfortu a zajímavé dynamiky. Je to po všech stránkách příjemný automobil. Cena ovšem není nízká, to je prostě fakt.


Cena testovaného vozu: 2 267 298 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 2 468 400 Kč


Technické údaje Range Rover Velar D300 AWD
MOTOR
Konstrukce: vznětový šestiválec, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování dvěma turbodmychadly
Zdvihový objem válců (cm3): 2993
Vrtání x zdvih (mm): 84,0 x 90,0
Kompresní poměr: 16,1:1
Ventilový rozvod: DOHC, 4 ventily na válec
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 221/4000
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 700/1500-1750
Převodovka: Osmistupňová samočinná
Poháněná kola: všechna čtyři
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 6,5
Nejvyšší rychlost (km/h): 241
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7,4/5,8/6,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4803
Šířka (mm): 2032
Výška (mm): 1665
Rozvor náprav (mm): 2874
Poloměr otáčení (m): 5,8
Rozchod kol vpředu (mm): 1644
Rozchod kol vzadu (mm): 1663
Světlá výška (mm): až 251
Provozní hmotnost (kg): 2610
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2128
Objem zavazadlového prostoru (l): 673 - 1731
Objem palivové nádrže (l): 66
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: dvojité lichoběžníkové zavěšení
Podvozek vzadu: Integral Link
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Rozměr pneumatik: 265/45 R21

[su_hello-bank-calculator]

M! (neregistrovaný)
Přijde mi zvláštní, jak poměrně výkonné motory od Land Rover, v reálu dynamicky zaostávají. Zrychlení za 6,5s při 221kw výkonu mi přijde fakt málo i na větší a těžší auto. Podobné audi Q7 s motorem 200kw, zrychlí za 6,3s. všiml jsem si toho už u více modelů Jaguar/Land Rover. Jinak je to krásné auto, asi jedno z nejhezčích SUV na trhu, ale cena je fakt vysoká. Umí se ocenit, kluci indický :)
  • Našli jste v článku chybu?