- Prestiž značky Porsche
- Výkon a odezva brzd
- I s nižším výkonem a nárůstem hmotnosti stejná dynamika jako před faceliftem
- Na poměry třídy skvělá pozice za volantem
–
- Postrádá technickou výjimečnost jiných Porsche
- Náskok v jízdních vlastnostech postupně téměř vymizel
- S prostorností vzadu to není žádná sláva
- Nepřehledný infotainment i středová konzola
Druhé, menší SUV značky Porsche se prodává od roku 2014. Aktuální generace je tedy první a svým způsobem i poslední. Značka se dříve nechala slyšet, že příští Macan už bude elektrický. Modernizované Porsche Macan, které je dnes předmětem našeho zájmu, je tak vlastně jakýsi překlenovací model. Tomu odpovídají změny v nabídce motorů.
Zatímco původní Macan se pyšnil variantou Turbo s motorem 3,6 l o výkonu 294 kW (nebo dokonce 324 s paketem Performance), s faceliftem paleta pohonných jednotek řádně prořídla. Zůstal jen Macan S (V6 3,0 l, 260 kW) a testovaný základní Macan. Ten je poháněn důvěrně známým koncernovým čtyřválcem 2,0 l, který s instalací částicového filtru přišel o 5 kW (nyní 180). Točivý moment zůstal na původních 370 Nm. Ohrnujete nos?
Nebudeme se tvářit, že vás nechápeme. Výkonnější dvoulitr dnes nabízí třeba BMW X4 xDrive30i (185 kW), ale třeba i taková Ateca Cupra (221 kW). Je jasné, že o svojí příslušnosti ke značce Porsche musí Macan přesvědčit něčím jiným než dynamikou. Což naše měření potvrdilo. Zrychlení z nuly na sto přesně odpovídá údaji výrobce. Například Octavia RS s motorem naladěným na zcela shodné parametry je dokonce o desetinku rychlejší. To pro kontext.
Porsche Macan 2019: Dynamika
Akcelerace | Porsche Macan |
---|---|
0-50 km/h (s) | 2,19 |
0-100 km/h (s) | 6,70 |
0-130 km/h (s) | 9,54 |
0-150 km/h (s) | 15,23 |
30-50 km/h (s) | 1,04 |
50-70 km/h (s) | 1,45 |
80-120 km/h (s) | 5,02 |
130-150 km/h (s) | 4,24 |
Konfekční charakter pohonné jednotky se nezapře ani v jejím projevu. Nástup výkonu je lineární, zátah ve středním rozsahu slušný, ale je to prostě velkosériový koncernový motor. Nevyniká ani zvukovým projevem, ani gradací výkonu nebo jinými atributy příznačnými pro motory Porsche vlastní konstrukce.
Koncernový původ má samozřejmě i základní architektura. Macan stojí na platformě Audi Q5 první generace, na tom se v rámci modernizace nezměnilo nic. Díky ladičskému mistrovství podvozkářů Porsche, kteří v rámci faceliftu na Macanu opět zapracovali, ale auto nepůsobí tak těžkopádně jako dárcovský model. Přední kola se pevně drží silnice a volant i pedály mají podobně zdařilou kalibraci jako ve sportovních modelech značky, takže řidič za volantem cítí velkou jistotu. Na druhou stranu je pravda, že doba se posunula. V porovnání se současnou prémiovou konkurencí už Macan nejezdí tak výjimečně jako v době svého příchodu na trh. Pořád však výborně brzdí.
Facelift přinesl kromě osvěženého vzhledu se sériově dodávanými LED světly a zadním LED pásem také infotainment s větší, 10,9" dotykovou obrazovkou a online funkcemi. Rozhraní je ale nepřehledné a softwarová tlačítka malá, trefit se na ně za jízdy vyžaduje značné soustředění. Když je řeč o tlačítcích: v našich testech často pláčeme nad jejich nahrazováním dotykovými obrazovkami. Dlouhé řady tlačítek sešikované na středové konzole, hluboko mimo zorné pole řidiče, ale žádnou ergonomickou výhodu nepřinášejí. Primární ergonomie je naštěstí v pořádku: řidič sedí přiměřeně nízko za vertikálním volantem a mělkou palubní deskou. V tomto Macan opravdu připomíná své sportovní sourozence.
Porsche Macan 2019: Prostor pro cestující
Prostor pro cestující (cm) | Porsche Macan |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu: | 154 |
Šířka v úrovni loktů vzadu: | 148 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max.: | 96/104 |
Prostor pro hlavu vzadu: | 97 |
Minimální prostor pro nohy vzadu: | 9 |
Maximální prostor pro nohy vzadu: | 33 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem: | 18 |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem: | - |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče: | 25 |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče: | 8 |
Délka sedáku vpředu: | 49 |
Délka sedáku vzadu: | 48 |
Délka opěradla vpředu: | 65 |
Délka opěradla vzadu: | 66 |
Šířka prostředního sedáku vzadu: | 24 |
Porsche Macan 2019: Prostor pro zavazadla
Prostor pro zavazadla (cm) | Porsche Macan |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 104 |
Šířka v nejširším místě | 114 |
Výška po roletu | 48 |
Délka ložné plochy | 95 |
Výška nakládací hrany | 77 |
Šířka vstupního otvoru | 107 |
Výška vstupního otvoru | 93 |
Max. délka nákladu | 211 |
Výška otevření pátých dveří | 191 |
Teoretický minimální kvádr (dm3) | 478 |
Průřez nakládacího otvoru (m2) | 1,00 |
Nabídka výbavy na přání se v rámci modernizace rozšířila o vyhřívané čelní okno, ionizátor vzduchu v kabině nebo adaptivní tempomat s moderními funkcemi včetně popojíždění v koloně. Naše auto mělo z příplatkových prvků mj. větší 75l nádrž (3230 Kč), adaptivní světlomety (29 199 Kč), parkovací senzory vpředu i vzadu (22 111 Kč) nebo vzduchové pérování s adaptivními tlumiči (70 825 Kč). Efektní 21“ kola Spyder pak vyjdou na astronomických 108 tisíc. Testovaný Macan by tak dohromady stál 1 923 305 Kč. Což není za menší crossover s dvoulitrem pod kapotou úplně málo.
Porsche Macan: Verdikt
Základní Macan není špatný crossover, ale určitě to není skvělé Porsche. Dynamika odpovídá tomu, že se pod kapotou nachází konfekční koncernová technika, koncepce interiéru nezapře konstrukční stáří a někdejší náskok Macanu v jízdních vlastnostech konkurence postupně téměř smazala. Tato varianta tak osloví zejména zákazníky, kteří víc než výjimečnou techniku ocení výjimečné logo na kapotě.
Cena testovaného vozu: 1 586 000 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 1 923 305 Kč
Technické údaje | Porsche Macan (2019) |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1984 |
Ventilový rozvod: | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm): | 82,5 x 92,8 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 180/5000-6750 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 370/1600-4500 |
Kompresní poměr: | 9,6 |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková, se souose uspořádanými spojkami v olejové lázni a dvouhmotovým setrvačníkem |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 225 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 9,5/7,3/8,1 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4696 |
Šířka (mm): | 1923 |
Výška (mm): | 1624 |
Rozvor náprav (mm): | 2807 |
Poloměr otáčení (m): | 5,9 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1795 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2510 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 500/1500 |
Objem palivové nádrže (l): | 65 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | dvojitá příčná ramena; na přání pneumatické odpružení a adaptivní tlumiče pérování |
Zavěšení vzadu: | víceprvkové zavěšení; na přání pneumatické odpružení a adaptivní tlumiče pérování |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 235/60 R 18 |
Pneumatiky vzadu: | 255/55 R 18 |