- Na první pohled čtyřválec nepoznáte
- Dynamika rozhodně neurazí
- Jízdní vlastnosti jsou výborné
- Skvělé brzdy
- Komfort na vzduchovém podvozku je dokonalý
- Pořád nese značku Porsche, a to je pro některé zákazníky vůbec nejdůležitější
–
- Porsche = ujedu všem? Na to zapomeňte
- Spotřeba rozhodně není nízká
- Má to být nejlevnější verze, ale rozhodně není levná
- Na rodokmen použitého motoru se radši nedívejte
Opakujte po nás: Čtyřválcový malý crossover značky Porsche. Čtyřválcový malý crossover značky Porsche. Čtyřválcový malý crossover značky Porsche... Jak vám to zní? Upřímně, nezní to zdaleka tak pěkně, jako když se řekne Porsche 911 GT3, ale i malý čtyřválcový crossover, který se před časem na pár dnů zastavil v naší redakci, je dnešní realitou značky dříve výhradně zaměřené na sportovní auta.
Doporučujeme: Rychlý test Porsche 718 Boxster S — Zkouška víry
Někteří z vás mají určitě jasno předem: Cayenne jste se skřípěním zubů nakonec vzali na milost. I ty diesely jste s největším přemáháním překousli, alespoň to byly šestiválce. Ale malý crossover osazený dvoulitrovým čtyřválcovým motorem, ještě navíc příbuzný tomu v Octavii? To už u Porsche opravdu přehnali. Základní Macan je prostě krám, zpronevěra tradicím značky a vůbec celé je to špatně. Jestli zastáváte stejný názor, dál číst nemusíte.
Svým způsobem máte vlastně pravdu. Jenže jak už to tak na světě chodí, nic není černobílé. Ať se vám to líbí, nebo ne, čtyřválcový Macan své místo v nabídce má. O tom vůbec nepochybujte. Každý včetně Porsche sleduje zejména prodejní čísla, nikoliv internetové diskuze. Kvůli tomu vznikl Cayenne, dieselová Panamera i základní verze crossoveru Macan. Můžeme si být jisti tím, že mnohým zákazníkům je úplně jedno, co se ukrývá pod kapotou, hlavně že je na té kapotě znak Porsche. Přesně na ty čtyřválcový Macan míří. Takže emoce stranou, jaké tohle auto objektivně je?
Vypadá dobře a to se počítá
Fráze „základní Macan“ může podvědomě vzbuzovat dojem něčeho na způsob Fabie Junior, ale to zde samozřejmě neplatí. Navíc testované auto není tak docela základní. Sice má nejdostupnější motor v nabídce, jenže zároveň dostalo příplatky za zhruba 400 tisíc korun. Ty kromě jiného zahrnují tři na pohled důležité detaily. Řeč je o sportovním výfuku s dvěma dvojitými koncovkami, discích o velikosti 21 palců a diodových světlometech.
Doporučujeme: Test Porsche Panamera 4S Diesel — Skutečně nejlepší diesel na trhu
Porsche označuje základní motorizaci prostě jako Macan. Že vzadu není napsáno Macan S, toho si těžko někdo všimne (testovaný exemplář dorazil bez označení, vzadu měl pouze nápis Porsche). Takže na pohled „laciný“ původ tohoto Porsche nic neprozrazuje. Mimochodem, když jsem před lety testoval Macan poprvé, také šlo o černý exemplář, který také dostal dvojité koncovky a 21" kola. Na první pohled vypadal úplně stejně, jenže to bylo vrcholné Turbo.
Macan jako takový navíc vypadá opravdu dobře a to některým zákazníkům (a zákaznicím) bude stačit. Tím spíš, když uvnitř najdou pěkně zpracovaný světlý interiér, dokonale tvarované sedačky a sportovní volant se znakem Porsche. Na instagramu přece nikdo nepozná, že to není Turbo.
Jak to jede?
To je bezesporu zajímavá otázka, která má ale překvapivě jednoduchou odpověď. Základní Porsche Macan osazené koncernovým dvoulitrem řady EA888 příbuzným s tím, co používá Octavia (shodný je objem, vrtání, zdvih i kompresní poměr, ale nejde o zcela identické jednotky), jede velmi příjemně, ačkoliv výbušnost šestiválců se logicky nekoná. Až nezdravě často na silnici potkáte auta, kterým stačit nebudete. Porsche rovná se nejrychlejší auto v provozu, to zde zkrátka neplatí. Jenže... Z toho ještě stále nevyplývá, že by byl základní Macan pomalý. Jako důkaz může posloužit tabulka naměřené dynamiky:
Naměřené hodnoty | Porsche Macan |
---|---|
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA | |
0-50 km/h (s) | 2,4 |
0-100 km/h (s) | 6,9 |
0-130 km/h (s) | 11,2 |
0-150 km/h (s) | 15,2 |
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ | |
30-50 km/h (s) | 1,1 |
50-70 km/h (s) | 1,5 |
80-120 km/h (s) | 4,8 |
130-150 km/h (s) | 4,0 |
Parametry 185 kW (252 k) a 370 Nm zaručují solidní zrychlení. Akcelerace z nuly na 100 km/h za 6,9 s pravověrné fanoušky zřejmě nenadchne, ty ostatní ovšem neurazí. Oficiální údaj je lepší o dvě desetiny sekundy, my ale tradičně měříme testovaná auta s dvěma urostlými pasažéry na palubě. Motor můžete dotočit až k sedmi tisícům. Nedá se ale říci, že byste se v nejvyšších otáčkách dočkali zásadního finále, které by vás vzalo za srdce. Základní Macan je prostě celkem rychlý malý crossover. Nic víc, nic méně. Osobně jsem toho názoru, že jde minimálně po stránce dynamiky o vcelku důstojného nositele titulu „cena od“.
Při běžném cestování na nákupy (ale třeba i na delší trasy) se negativa hledají špatně. Čtyřválec je naprosto tichý a klidný. Do interiéru se nedostává prakticky nic a díky tomu působí nejdostupnější Macan velice komfortně, což v našem případě podtrhlo vynikající příplatkové vzduchové odpružení. Sedmistupňový dvouspojkový automat si dobře ví rady jak s klidnou jízdou, tak s nešetrným sportovním zacházením.
Podvozek je skvělý
Když Macan poprvé vstoupil na trh, označil jsem ho za nejlépe jezdící SUV. Od té doby sice už nějaký ten rok uplynul a mezitím spatřily světlo světa auta typu Jaguaru F-Pace nebo Alfy Romeo Stelvio, Macan přesto pořád patří minimálně na špičku. Dobrou zprávou je fakt, že na této skutečnosti přítomnost celkem malého čtyřválce pod celkem velkou kapotou nic nemění.
Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S: Dva světy
Dost možná je tomu právě naopak, protože čtyřválcový Macan působí velmi „lehkonoze“. Na změny směru reaguje okamžitě, po nedotáčivosti není ani památky. Svůj podíl na tom má stále hnaná zadní náprava a v našem případě i široké pneumatiky. V každé zatáčce bez problému poznáte, že se tohle auto umí vypořádat s podstatně výkonnějšími motory. Ukázkový příklad auta, jehož podvozek je „rychlejší“ než motor.
Zvláštní pochvalu si zaslouží brzdy. U aut, kde to má smysl, měříme v rámci testu i délku brzdné dráhy. Porsche Macan obstálo v této zkoušce na jedničku z hvězdičkou. Naměřená čísla najdete opět v tabulce. Testovaný Macan brzdil o trochu hůře než nedávno měřený Boxster S, což ale zároveň znamená, že se na brzdách vyrovnal podstatně lehčí Alfě Romeo 4C Spider. Plná decelerace z rychlosti 100 km/h byla dokonce u Macanu nepatrně lepší (33,2 vs. 33,56 m).
Naměřené hodnoty | Porsche Macan |
---|---|
50-0 km/h (s) | 1,4 |
50-0 km/h (m) | 8,4 |
100-0 km/h (s) | 2,6 |
100-0 km/h (m) | 33,2 |
130-0 km/h (s) | 3,3 |
130-0 km/h (m) | 56,5 |
150-0 km/h (s) | 3,8 |
150-0 km/h (m) | 75,6 |
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU | |
50 km/h | 48,0 |
90 km/h | 86,6 |
130 km/h | 126,0 |
Jestli je zde nějaká skutečná nevýhoda, pak jde o spotřebu. Rozumné cestování přinese hodnoty snad i pod hranicí deseti litrů, jakmile jen trochu zrychlíte, rázem budete na dvanácti. Při opravdu sportovním svezení se základní Macan vůbec nestydí a umí si říci klidně o 20 l/100 km (stejně jako jeho šestiválcoví sourozenci). I když jde o nejdostupnější variantu s nejmenším motorem, pořád je to SUV a pořád má jeho hmotnost celkem blízko k dvěma tunám.
Základní neznamená levný
Slovo „základní“ by snad mohlo působit jako synonymum slova „levný“, jenže jak už jsme naznačili, je to relativní. Bez příplatků koupíte čtyřválcový Macan za 1 590 000 Kč včetně DPH. Pro srovnání, šestiválcový Macan S vyjde na 1 750 000 Kč. To samo o sobě není nic levného, testovaný vůz ale dostal ještě spoustu příplatkové výbavy. Pouze použitá 21" kola stojí skoro 100 tisíc, dalším velkým příplatkem je vzduchový podvozek za 61 tisíc nebo diodová světla s podobnou cenovkou. Když všechny příplatky sečteme, vyjde nám suma 2 081 711,8 Kč.
Stoprocentně se najdou mnozí, kteří odešlou Porsche kvůli čtyřválcovému crossoveru do patřičných mezí už v momentě, kdy z dálky zahlédnou v tabulkách technických údajů objem 1984 cm3. Faktem ale je, že tohle auto svůj prodejní smysl má a hlavně že funguje velmi dobře.
Jistě, nepojedete s ním 200 km/h s přehledem v každém větším dálničním stoupání, nebudete nejrychlejší na silnici a nebudete se moci chlubit armádou koní pod kapotou, jenže pořád se pěkně svezete, nebudete pomalí a hlavně budete mít crossover značky Porsche. A to se v určitých kruzích počítá víc než cokoliv jiného. Takovým zákazníkům čtyřválec určitě stačí.
Cena testovaného vozu: 1 590 000 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 2 081 712 Kč
Technické údaje | Porsche Macan |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1984 |
Ventilový rozvod: | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm): | 82,5 x 92,8 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 185/5000-6800 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 370/1600-4500 |
Kompresní poměr: | 9,6 |
Převodovka: | sedmistupňová dvouspojková, se souose uspořádanými spojkami v olejové lázni a dvouhmotovým setrvačníkem |
Poháněná kola: | pohon všech kol s mezinápravovou spojkou |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,7 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 229 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 8,6/6,6/7,4 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4697 |
Šířka (mm): | 1923 |
Výška (mm): | 1624 |
Rozvor náprav (mm): | 2807 |
Poloměr otáčení (m): | 5,9 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 1770 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2445 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 500/1500 |
Objem palivové nádrže (l): | 65 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | dvojitá příčná ramena |
Zavěšení vzadu: | víceprvkové zavěšení |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 265/40 R21 |
Pneumatiky vzadu: | 295/35 R21 |