Test na pondělí: Porsche Macan 2.0T

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Na první pohled čtyřválec nepoznáte 
  • Dynamika rozhodně neurazí
  • Jízdní vlastnosti jsou výborné 
  • Skvělé brzdy
  • Komfort na vzduchovém podvozku je dokonalý
  • Pořád nese značku Porsche, a to je pro některé zákazníky vůbec nejdůležitější 

  • Porsche = ujedu všem? Na to zapomeňte 
  • Spotřeba rozhodně není nízká 
  • Má to být nejlevnější verze, ale rozhodně není levná 
  • Na rodokmen použitého motoru se radši nedívejte 

Opakujte po nás: Čtyřválcový malý crossover značky Porsche. Čtyřválcový malý crossover značky Porsche. Čtyřválcový malý crossover značky Porsche... Jak vám to zní? Upřímně, nezní to zdaleka tak pěkně, jako když se řekne Porsche 911 GT3, ale i malý čtyřválcový crossover, který se před časem na pár dnů zastavil v naší redakci, je dnešní realitou značky dříve výhradně zaměřené na sportovní auta.

Doporučujeme: Rychlý test Porsche 718 Boxster S — Zkouška víry

Někteří z vás mají určitě jasno předem:  Cayenne jste se skřípěním zubů nakonec vzali na milost. I ty diesely jste s největším přemáháním překousli, alespoň to byly šestiválce. Ale malý crossover osazený dvoulitrovým čtyřválcovým motorem, ještě navíc příbuzný tomu v Octavii? To už u Porsche opravdu přehnali. Základní Macan je prostě krám, zpronevěra tradicím značky a vůbec celé je to špatně. Jestli zastáváte stejný názor, dál číst nemusíte.

_DSC1968 Také základní Porsche Macan vypadá na pohled velmi dobře, přítomnost pouze čtyř válců pod kapotou ale bude pro některé fanoušky nepřekonatelný problém. Rozhodně se ovšem najdou zákazníci, kterým to bude úplně jedno. Ti budou naprosto spokojeni

Svým způsobem máte vlastně pravdu. Jenže jak už to tak na světě chodí, nic není černobílé. Ať se vám to líbí, nebo ne, čtyřválcový Macan své místo v nabídce má. O tom vůbec nepochybujte. Každý včetně Porsche sleduje zejména prodejní čísla, nikoliv internetové diskuze. Kvůli tomu vznikl Cayenne, dieselová Panamera i základní verze crossoveru Macan. Můžeme si být jisti tím, že mnohým zákazníkům je úplně jedno, co se ukrývá pod kapotou, hlavně že je na té kapotě znak Porsche. Přesně na ty čtyřválcový Macan míří. Takže emoce stranou, jaké tohle auto objektivně je?

Vypadá dobře a to se počítá 

Fráze „základní Macan“ může podvědomě vzbuzovat dojem něčeho na způsob Fabie Junior, ale to zde samozřejmě neplatí. Navíc testované auto není tak docela základní. Sice má nejdostupnější motor v nabídce, jenže zároveň dostalo příplatky za zhruba 400 tisíc korun. Ty kromě jiného zahrnují tři na pohled důležité detaily. Řeč je o sportovním výfuku s dvěma dvojitými koncovkami, discích o velikosti 21 palců a diodových světlometech.

Doporučujeme: Test Porsche Panamera 4S Diesel — Skutečně nejlepší diesel na trhu

Porsche označuje základní motorizaci prostě jako Macan. Že vzadu není napsáno Macan S, toho si těžko někdo všimne (testovaný exemplář dorazil bez označení, vzadu měl pouze nápis Porsche). Takže na pohled „laciný“ původ tohoto Porsche nic neprozrazuje. Mimochodem, když jsem před lety testoval Macan poprvé, také šlo o černý exemplář, který také dostal dvojité koncovky a 21" kola. Na první pohled vypadal úplně stejně, jenže to bylo vrcholné Turbo.

_DSC1973 Příplatkový sportovní výfuk a parádní disky o velikosti 21 palců dávají testovanému čtyřválci vizáž vrcholné verze Turbo. Nic ale není zadarmo. Pouze za kola zaplatíte bezmála sto tisíc, na výfuk budete potřebovat dalších osmnáct

Macan jako takový navíc vypadá opravdu dobře a to některým zákazníkům (a zákaznicím) bude stačit. Tím spíš, když uvnitř najdou pěkně zpracovaný světlý interiér, dokonale tvarované sedačky a sportovní volant se znakem Porsche. Na instagramu přece nikdo nepozná, že to není Turbo.

Jak to jede? 

To je bezesporu zajímavá otázka, která má ale překvapivě jednoduchou odpověď. Základní Porsche Macan osazené koncernovým dvoulitrem řady EA888 příbuzným s tím, co používá Octavia (shodný je objem, vrtání, zdvih i kompresní poměr, ale nejde o zcela identické jednotky), jede velmi příjemně, ačkoliv výbušnost šestiválců se logicky nekoná. Až nezdravě často na silnici potkáte auta, kterým stačit nebudete. Porsche rovná se nejrychlejší auto v provozu, to zde zkrátka neplatí. Jenže... Z toho ještě stále nevyplývá, že by byl základní Macan pomalý. Jako důkaz může posloužit tabulka naměřené dynamiky:

Naměřené hodnoty Porsche Macan
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 2,4
0-100 km/h (s) 6,9
0-130 km/h (s) 11,2
0-150 km/h (s) 15,2
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,1
50-70 km/h (s) 1,5
80-120 km/h (s) 4,8
130-150 km/h (s) 4,0

Parametry 185 kW (252 k) a 370 Nm zaručují solidní zrychlení. Akcelerace z nuly na 100 km/h za 6,9 s pravověrné fanoušky zřejmě nenadchne, ty ostatní ovšem neurazí. Oficiální údaj je lepší o dvě desetiny sekundy, my ale tradičně měříme testovaná auta s dvěma urostlými pasažéry na palubě. Motor můžete dotočit až k sedmi tisícům. Nedá se ale říci, že byste se v nejvyšších otáčkách dočkali zásadního finále, které by vás vzalo za srdce. Základní Macan je prostě celkem rychlý malý crossover. Nic víc, nic méně. Osobně jsem toho názoru, že jde minimálně po stránce dynamiky o vcelku důstojného nositele titulu „cena od“.

_DSC2003 _DSC1999 _DSC1992 _DSC1989

Při běžném cestování na nákupy (ale třeba i na delší trasy) se negativa hledají špatně. Čtyřválec je naprosto tichý a klidný. Do interiéru se nedostává prakticky nic a díky tomu působí nejdostupnější Macan velice komfortně, což v našem případě podtrhlo vynikající příplatkové vzduchové odpružení. Sedmistupňový dvouspojkový automat si dobře ví rady jak s klidnou jízdou, tak s nešetrným sportovním zacházením.

Podvozek je skvělý 

Když Macan poprvé vstoupil na trh, označil jsem ho za nejlépe jezdící SUV. Od té doby sice už nějaký ten rok uplynul a mezitím spatřily světlo světa auta typu Jaguaru F-Pace nebo Alfy Romeo Stelvio, Macan přesto pořád patří minimálně na špičku. Dobrou zprávou je fakt, že na této skutečnosti přítomnost celkem malého čtyřválce pod celkem velkou kapotou nic nemění.

Alfa Romeo 4C Spider vs. Porsche 718 Boxster S: Dva světy 

DSC2079

Dost možná je tomu právě naopak, protože čtyřválcový Macan působí velmi „lehkonoze“. Na změny směru reaguje okamžitě, po nedotáčivosti není ani památky. Svůj podíl na tom má stále hnaná zadní náprava a v našem případě i široké pneumatiky. V každé zatáčce bez problému poznáte, že se tohle auto umí vypořádat s podstatně výkonnějšími motory. Ukázkový příklad auta, jehož podvozek je „rychlejší“ než motor.

Zvláštní pochvalu si zaslouží brzdy. U aut, kde to má smysl, měříme v rámci testu i délku brzdné dráhy. Porsche Macan obstálo v této zkoušce na jedničku z hvězdičkou. Naměřená čísla najdete opět v tabulce. Testovaný Macan brzdil o trochu hůře než nedávno měřený Boxster S, což ale zároveň znamená, že se na brzdách vyrovnal podstatně lehčí Alfě Romeo 4C Spider. Plná decelerace z rychlosti 100 km/h byla dokonce u Macanu nepatrně lepší (33,2 vs. 33,56 m).

Naměřené hodnoty Porsche Macan
50-0 km/h (s) 1,4
50-0 km/h (m) 8,4
100-0 km/h (s) 2,6
100-0 km/h (m) 33,2
130-0 km/h (s) 3,3
130-0 km/h (m) 56,5
150-0 km/h (s) 3,8
150-0 km/h (m) 75,6
ODCHYLKA RYCHLOMĚRU
50 km/h 48,0
90 km/h 86,6
130 km/h 126,0

Jestli je zde nějaká skutečná nevýhoda, pak jde o spotřebu. Rozumné cestování přinese hodnoty snad i pod hranicí deseti litrů, jakmile jen trochu zrychlíte, rázem budete na dvanácti. Při opravdu sportovním svezení se základní Macan vůbec nestydí a umí si říci klidně o 20 l/100 km (stejně jako jeho šestiválcoví sourozenci). I když jde o nejdostupnější variantu s nejmenším motorem, pořád je to SUV a pořád má jeho hmotnost celkem blízko k dvěma tunám.

Základní neznamená levný 

Slovo „základní“ by snad mohlo působit jako synonymum slova „levný“, jenže jak už jsme naznačili, je to relativní. Bez příplatků koupíte čtyřválcový Macan za 1 590 000 Kč včetně DPH. Pro srovnání, šestiválcový Macan S vyjde na 1 750 000 Kč. To samo o sobě není nic levného, testovaný vůz ale dostal ještě spoustu příplatkové výbavy. Pouze použitá 21" kola stojí skoro 100 tisíc, dalším velkým příplatkem je vzduchový podvozek za 61 tisíc nebo diodová světla s podobnou cenovkou. Když všechny příplatky sečteme, vyjde nám suma 2 081 711,8 Kč.

_DSC2033 Dvoulitrový Macan není nehorázně rychlý jako šestiválcové verze, pořád to je ale důstojný člen rodiny Porsche. V zatáčkách je skvělý, dynamikou neurazí, image má na rozdávání a rozhodně není levný

Stoprocentně se najdou mnozí, kteří odešlou Porsche kvůli čtyřválcovému crossoveru do patřičných mezí už v momentě, kdy z dálky zahlédnou v tabulkách technických údajů objem 1984 cm3. Faktem ale je, že tohle auto svůj prodejní smysl má a hlavně že funguje velmi dobře.

Jistě, nepojedete s ním 200 km/h s přehledem v každém větším dálničním stoupání, nebudete nejrychlejší na silnici a nebudete se moci chlubit armádou koní pod kapotou, jenže pořád se pěkně svezete, nebudete pomalí a hlavně budete mít crossover značky Porsche. A to se v určitých kruzích počítá víc než cokoliv jiného. Takovým zákazníkům čtyřválec určitě stačí.


Cena testovaného vozu: 1 590 000 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 2 081 712 Kč


Technické údaje Porsche Macan
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec s přímým vstřikováním paliva, uložený vpředu podélně
Plnění: přeplňování výfukovým turbodmychadlem
Zdvihový objem válců (cm3): 1984
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 82,5 x 92,8
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 185/5000-6800
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 370/1600-4500
Kompresní poměr: 9,6
Převodovka: sedmistupňová dvouspojková, se souose uspořádanými spojkami v olejové lázni a dvouhmotovým setrvačníkem
Poháněná kola: pohon všech kol s mezinápravovou spojkou
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 6,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 229
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 8,6/6,6/7,4
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4697
Šířka (mm): 1923
Výška (mm): 1624
Rozvor náprav (mm): 2807
Poloměr otáčení (m): 5,9
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1770
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2445
Objem zavazadlového prostoru (l): 500/1500
Objem palivové nádrže (l): 65
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: dvojitá příčná ramena
Zavěšení vzadu: víceprvkové zavěšení
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem
Pneumatiky vpředu: 265/40 R21
Pneumatiky vzadu: 295/35 R21
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?