Test: Abarth 595 Competizione

3 nové názory
Autor: Redakce

+

  • Je to malé, ale velmi efektní auto 
  • Ten moment, kdy s Fiatem 500 pronásledujete něco sportovního
    po dálnici v rychlosti přes 200 km/h
  • Celkově neurvalý jízdní projev má něco do sebe

  • Za 700 tisíc si můžete koupit objektivně daleko lepší hot-hatch 
  • Hra na efekt je občas až přehnaná 
  • Pozice za volantem nemá se sportem společného vůbec nic 

Jak že se to říká? „Co je malé, to je hezké“? Pro Abarth to neplatí. Tady „co je malé, to je vzteklé“. Tím spíš, pokud se budeme bavit o modelu 595 Competizione. V aktuálně nabídce přepracovaných pětistovek jde o nejrychlejší verzi, jakou si můžete pořídit. Jen si to představte, Fiat 500 s tlumiči Koni, vrtanými brzdami Brembo, jadrným výfukem, samosvorem(!) a hlavně s motorem o výkonu 132 kW (180 k). Nevypadá tenhle mix už teď zajímavě?

Doporučujeme: Fiat slaví už podruhé 60. narozeniny modelu 500. Tentokrát edicí Anniversario

Vypadá. A pokud jste někdy čirou náhodou měli možnost potkat Abarth 595 Competizione na silnici, pak určité uznáte, že i v realitě všedního provozu jde o zajímavé auto. Přepracované nárazníky, upravená příď, absurdně velký difuzor vzadu nebo příplatková jasně žlutá barva karoserie doplněná o černé sedmnáctky. Tohle auto sice bylo původně určené do města a původně bylo také roztomilé, Abarth z něj ale udělal miniaturizovaný supersport. Nebo se o to alespoň pokusil.

Do města vážně není 

Abarth 595 Competizione opravdu není auto, které by se mělo provozovat ve městě, ačkoliv jeho rozměry k tomu vybízejí. Důvody? Tak například způsobíte některým kolemjdoucím pomalu infarkt, protože výfuk Record Monza s dvojitými koncovkami je hodně hlasitý. Jiným zase způsobíte obrovské zklamání. V nízkých otáčkách bručí tahle pětistovka tak moc, že to snad zní jako osmiválec. To pak takhle za rohem něco hlasitě burácí a vám se aktivuje fantazie. Že by nějaký Jaguar? Ne, zpoza rohu vyjede Fiat 500.

_DSC0323 Žádný jiný Fiat 500 asi nepřitáhne tolik pozornosti jako tenhle Abarth. Tedy když nebudeme počítat původní roztomilou pětistovku
_DSC0322 Hlasitý výfuk s dvojitými koncovkami je jedním z poznávacích znamení verze Competizione. Produkuje zvuk, který s autem vůbec nekoresponduje

I zvuk je ale nakonec absurdní. V některých chvílích je tak hluboký, že trochu připomíná diesel. Motor samotný ovšem nic zajímavého neprodukuje. Jak by také mohl, když jde o letitou přeplňovanou čtrnáctistovku T-Jet bez přímého vstřiku paliva. Zážehový čtyřválec je další důvod, proč Abarth do města moc nechce. Spotřeba není nejlepší. Když se dostanete na osm, budete rádi.

Největší nepříjemností městského provozu je ovšem podvozek. Miniaturizovaný supersport, chápete? Abarth sice nasadil tlumiče Koni FSD (Frequency Selective Damping), které by měly být při pomalejší jízdě komfortnější a při rychlejší tvrdší, v praxi s vámi ale nadopovaná pětistovka hází pořád. Podvozek sice fakticky nijak nemlátí a vlastně si na nerovnostech počíná vcelku dobře, ale je zkrátka velmi tuhý. A to v kombinaci s rozvorem 2300 mm znamená, že auto na sebemenších nerovnostech skáče jak splašená koza.

Akcelerace Fiatu 124 Spider a Mazdy MX-5: Co dokáže v praxi turbo

Ale to už zkrátka supersporty dělají, očividně i ty miniaturizované. A jejich majitelé i řidiči jim to rádi odpustí, protože pak je tu přece druhá stránka věci. Ostrá sportovní jízda.

Rychlý rozhodně je 

Abarth 595 Competizione pracuje se zážehovým přeplňovaným motorem 1.4 T-Jet vybaveným technologií MultiAir. Rozhodně nejde o poslední výkřik moderní techniky, nicméně inženýři jednotku pro potřeby svého miniaturizovaného supersportu upravili. Řeč je především o turbodmychadlu Garett GT, které najdeme také u varianty 595 Turismo. Verze 595 a 595 Pista mají jiné turbo. Kromě toho došlo například na sportovní vzduchový filtr. O hlasitém výfuku už řeč byla. Celkem se pod miniaturní kapotu vešlo 132 kW (180 k) a 250 Nm, přičemž vůz váží zhruba tunu.

Schopnosti přeplňované zážehové čtrnáctistovky stačí ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 6,7 s, maximální rychlost je 225 km/h. Představa takhle svižného cestování někde po německých dálnicích je další z mnoha absurdních vlastností divoké pětistovky. Že testovanému Abarthu nechybí chuť zrychlovat, o tom jsme se přesvědčili i během našeho měření, přestože na udávaných 6,7 s jsme se nedostali.

Naměřené hodnoty Abarth 595 Competizione
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,1
0-100 km/h (s) 8,5
0-130 km/h (s) 13,3
0-150 km/h (s) 18,5
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,5
50-70 km/h (s) 1,7
80-120 km/h (s) 5,7
130-150 km/h (s) 5,26
80-120/3° km/h (s) 4,8
80-140/4° km/h (s) 9,3

Důvodem byla zejména manuální převodovka. Ta je pětistupňová, mezi nejpřesnější nepatří a její dráhy jsou dlouhé jak všechny díly Pána prstenů dohromady. Jak už to při měření akcelerace aut s manuální převodovkou bývá, potřeba je více pokusů, než si na všechno zvyknete. U Abarthu bychom si ale potřebovali zvykat asi déle než pouze sedm dnů.

_DSC0306 Co se dynamiky v přímce týká, Abarth 595 Competizione rozhodně nestrádá. Těžko se tomu můžeme divit, když jeho 1055 kg žene vpřed motor o výkonu 180 koní. Projev zážehového čtyřválce je ale spíše dieselový

Projev motoru je ze staré školy, respektive odpovídá dnešním dieselům. Dlouho se nic neděje, načež se přivalí vlna točivého momentu a auto vyrazí vpřed. Odezva na plyn je na poměry dnešních přeplňovaných jednotek nekonečná, a to v režimu Sport. Opět si na to budete muset zvykat. Maximum výkonu se dostaví při 5500 ot./min, vzápětí motoru definitivně dojde chuť zrychlovat. Vysoké otáčky moc rád nemá. Omezovač vás s konečnou platností utne na hodnotě 6500 ot./min, o 500 ot./min dříve, než začíná červené pole otáčkoměru.

Zábavný je svým způsobem také 

Stále vám přijde Abarth 595 Competizione málo absurdní? Pak přidáme podvozek. Kromě tlumičů Koni zde najdeme třeba i brzdy Brembo s vrtanými kotouči na obou nápravách. Vpředu mají průměr 305 mm, vzadu 240 mm. Aby toho nebylo málo, náš vůz dostal ještě mechanický samosvorný diferenciál. Ten ovšem není součástí standardní výbavy. Připlácí se za něj 75 800 Kč (v rámci paketu Performance, kde dostanete také matně černá kola a kožené čalounění sportovních sedadel). Pokud si nepřiplatíte, budete mít k dispozici alespoň tlačítko TTC. To aktivuje systém v principu podobný koncernovému XDS. V zatáčkách vám tedy budou pomáhat přibrzďováním jednotlivých kol alespoň brzdy.

_DSC0307 Samosvor na přední nápravě umí v kombinaci s poměrně výkonným motorem s malou pětistovkou řádně zacvičit
_DSC0310 Na hladkém povrchu se dají zatáčky projíždět tak rychle, že tomu nebudete chtít uvěřit. Na nerovnostech ale Abarth skáče jako koza

Okreskové představení Abarthu 595 Competizione své kouzlo určitě má. Zábavné je už pouze to, jak rychle umí takhle malé auto létat po silnicích. Přilnavosti je na rozdávání, v zatáčkách pod plynem vás samosvor vyloženě tlačí na vnitřní stranu oblouku a po nedotáčivosti není ani památky. K mému překvapení si Abarth vedl v zatáčkách výborně i na mokru. Brzdy patří k vůbec nejsilnějším stránkám auta. Nejsou přehnaně ostré, výborně se dávkují a lehoučká pětistovka dost dobře nemá šanci je unavit. Najdou se ale také určité nevýhody.

Tak třeba projev motoru kombinovaný se samosvorem. Dobře, akcelerovat můžeme už hodně hluboko v zatáčce, přidáme plyn, dlouho se nic neděje, pak najednou motor mocně zatáhne a Abarth vybočí na vnitřní stranu oblouku. Plyn se v podobných situacích dávkuje celkem obtížně. Odhadnout v plném tempu moment, kdy nastoupí turbo, vyžaduje zvyk.

Doporučujeme: Test na pondělí — Fiat Tipo 1.6 MultiJet

Problémy dělá i nekvalitní silnice. Podvozek samotný sice pracuje dobře, nevšiml jsem si, že by snad měla kola vyloženě tendenci odskakovat, jenže to s vámi kvůli miniaturnímu rozvoru hází ve všech myslitelných osách. Jakmile naplno zrychlíte, je to, jako kdyby vás někdo zavřel do mixéru.

_DSC0342 Competizione má sportovní volant částečně čalouněný Alcantarou, radikálně tvarovaná sportovní sedadla nebo karbonový dekor palubní desky. Za něj se ale připlácí nemalých 26 000 Kč

Bonusem na závěr je posaz za volantem. Sedí se vysoko jako v nějakém MPV, i umístění řadicí páky odpovídá spíše prostorným praktickým automobilům. Sedačky vrcholné verze Competizione jsou karbonové a tvarované tak radikálně, že se mi do nich nevešlo pozadí, a to se rozhodně nepovažuji za nejtlustšího člověka na světě. Tím nejhorším je ovšem absence výškového nastavení. Se svými 190 cm mám nad hlavou přibližně dva milimetry prostoru. A tak když jsem si začal užívat okresních komunikací naplno, mnohokrát jsem otestoval čalounění stropu doslova na vlastní kůži.

Uznáváme, že vnitřní rozměry Abarthu 595 Competizione nejsou tím nejdlůležitějším, ale pro zajímavost přidáváme naši běžnou tabulku:

Prostor pro cestující (cm) Abarth 595 Competizione
Šířka v úrovni loktů vpředu 134
Šířka v úrovni loktů vzadu 133
Prostor pro hlavu vpředu 93
Prostor pro hlavu vzadu 86
Minimální prostor pro nohy vzadu 13
Maximální prostor pro nohy vzadu 33
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem 13
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče 20
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče 0
Délka sedáku vpředu 51
Délka sedáku vzadu 40
Délka opěradla vpředu 62
Délka opěradla vzadu 58
Šířka prostředního sedáku vzadu 0
Prostor pro zavazadla (cm) Abarth 595 Competizione
Šířka mezi bočnicemi 104
Maximální šířka zavazadelníku 109
Výška po plato 59
Délka ložné plochy 54
Výška nakládací hrany 73
Šířka vstupního otvoru 92
Výška vstupního otvoru 93
Výška otevření 3. dveří 191
Maximální délka nákladu 150

V ostrém tempu si i malý Abarth 595 dokáže říci o víc než dvanáct litrů na sto, což při objemu nádrže 35 litrů nedává příliš velký dojezd. Dlouhodobý průměr byl osm litrů. Čerpací stanice bude váš druhý domov. Ale nebojte, Fiat našel řešení, jak vám tankování usnadnit. Víčko nádrže nejde uzamknout.

Ta neurvalost motoru, opožděné reakce na plyn, mohutný zátah po nastoupení turba, samosvor, skvělé brzdy, miniaturní rozměry a nakonec neustálé poskakování... Něco do sebe to má. Lhal bych, kdybych tvrdil, že jsem se za volantem nebavil. Je to ale trochu jiná zábava. Prostě se smějete tomu, jak je takový stroj absurdní. Něco mi říká, že by mi tento druh zábavy rychle omrzel.

_DSC0356 _DSC0357 _DSC0339 _DSC0334

Tím spíš, když se bavíme o pořizovací ceně přes 700 tisíc korun, kde v dnešní době najdete celou řadu objektivně daleko lépe jezdících sportovních hatchbacků. Díky řadě vůbec ne levných příplatků se ale testované auto dostalo dokonce přes 900 tisíc! V porovnání s podobně drahou konkurencí jezdí Abarth 595 Competizione přinejlepším průměrně. Ale kdo se tomu může divit. Mini JCW, Polo GTI nebo Fiesta ST, to jsou zcela nová auta, ovšem Fiat 500 se představil před deseti lety. Čas zkrátka zastavit nelze.

Na efekt je skvělý 

Abarth 595 Competizione je přesně ten druh auta, které si budu ještě dlouho pamatovat. Za možnost si ho vyzkoušet jsem velmi rád a nakonec mohu říci, že jsem si s ním ten testovací týden užil. Kdybych byl finančně nadprůměrně zajištěn, jako takové šesté auto do rodiny by se mi myslím líbil. Jen tak občas někde někoho prohnat s Fiatem 500, to je prostě sranda.

Objektivní hodnocení si ale vrcholný Abarth za rámeček asi nedá. Je to staré auto dotažené v tomto případě do absurdního extrému. Jak po stránce techniky, tak cenově. Hra na efekt mu jde výborně, ale kromě vysoké pořizovací ceny si za to bude žádat také řadu nejrůznějších kompromisů. Na dnešním trhu si mezi hot-hatchi můžete vybrat cokoliv a vždy dostanete fakticky lepší automobil.


Cena testovaného vozu: 680 000 Kč
Celková cena testovaného vozu:917 300 Kč


Technické údaje Abarth 595 Competizione
MOTOR
Konstrukce: zážehový řadový čtyřválec s nepřímým vstřikováním paliva, uložený vpředu napříč
Plnění: výfukovým turbodmychadlem Garrett GT
Zdvihový objem válců (cm3): 1368
Ventilový rozvod: DOHC
Vrtání x zdvih (mm): 72,0 x 84,0
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 132/5500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 250/3000
Kompresní poměr: 9,0 : 1
Převodovka: pětistupňová manuální
Poháněná kola: přední
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 6,7
Nejvyšší rychlost (km/h): 225
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 7,9/4,9/6,0
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 3660
Šířka (mm): 1627
Výška (mm): 1485
Rozvor náprav (mm): 2300
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1415/1408
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1045
Objem zavazadlového prostoru (l): 185
Objem palivové nádrže (l): 35
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Podvozek vpředu: zavěšení McPherson, tlumiče Koni FSD, příčný stabilizátor, samosvorný diferenciál, brzdy Brembo
Zavěšení vzadu: Torzní příčka, tlumiče Koni FSD, brzdy Brembo
Řízení: hřebenové s elektromechanickým posilovačem Dualdrive
Pneumatiky vpředu: 205/40 R17
Pneumatiky vzadu: 205/40 R17

[su_hello-bank-calculator]

Tomas (neregistrovaný)
Zaujímalo by ma na akom aute jazdi pán recenzent - pretože takúto recenziu môže napísať len zakomplexovaný človek. Toto auto je pre fajnšmekrov a nie pre "buranov". Je smutné, keď niekto imituje recenzie z Top gear a myslí si, že tým niekoho ohúri.
Lukáš Dittrich (neregistrovaný)
Pan recenzent jezdí na Fiatu 128 a Fiatu 128 Panorama. Fiat 500 jako takový je hrozně starý model a v praxi je to dost znát. Byl bych dost neobjektivní, kdybych to kvůli svým sympatiím k téhle značce a kvůli tomu, že mám dva její staré modely v garáži, přehlédl. Za 800 tisíc si i fajnšmekr dnes může koupit objektivně lepší sportovní auto, to je holý fakt. Bohužel...
Pavel70 (neregistrovaný)
No, dopadlo to, jak jsem čekal. Skoro před měsícem tady autor avizoval test, ale už předem se odkopal a bylo jasné, jak ten test vyzní. Největší chybu udělal ten, kdo tohle konkrétní auto zadával do výroby, protože např. to, že nemá výškově nastavitelnou sedačku řidiče, to je věc priorit. Rozhodně se dá vybrat kombinace výbavy, kde výškově stavitelná sedačka je. Když sem někdo naspecifikoval paket performace I, tak sice má diferenciál se zvýšenou svorností, ale zároveň holt přišel o tu výškově nastavitelnou sedačku. Tenhle paket nemá smysl, protože zmíněný systém TTC funguje parádně a samosvor je už zbytečný. Tak dál. Neuzamykatelné víčko nádrže je opět nápad nějakého marketéra, který do výbavy Competizione dal hliníkový uzávěr namísto standardního uzamykatelného víčka. Pomlouvat motor v Abarthu je spíš diagnóza, chápu, je to obyčejný čtyřválec. Zmíněná Fiesta ST, to je přece něco, tříválec, kde se ještě jeden odpíná! Bomba!. Tak toho se snad u Abartha nedočkám. Už jsem to psal minule, že nevím, jestli je režim sport u 500 jiný než u mého Abartha Punto, ale motor je úplně stejný a právě kvůli odezvě na plynový pedál mám přepnuto trvale do režimu sport, protože v něm auto reaguje okamžitě, to jako bez prodlevy. Takže můj závěr je, že tento testovaný kus je rozporuplný, ale ten, kdo si nakonfiguruje auto podle svých představ a priorit, má širokou škálu cen, ve kterých se může pohybovat, od 485 tis. Kč výš. A když už autor propaguje tu spoustu "lepších" hatchbacků, ty mají jen zlomek stylu Abartha.
  • Našli jste v článku chybu?