Test Opel Corsa 1,5 CTDi: Německo s galskou příchutí

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Elegantní design
  • Vstřícné ceny
  • Ucelená a použitelná standardní výbava
  • Úsporný a příjemný diesel

  • Komfort na 17" kolech
  • Rezignace na řidičské kvality
  • Prostor vzadu
  • Místy neintuitivní ovládání
  • Nevalné řazení

Všechno je jinak. Opel po převzetí koncernem PSA prochází dietou a nové modely se stávají odznakovými verzemi Peugeotů a Citroënů. Takto vznikl Crossland i Grandland, Zafira Life, a nyní i nová Corsa. Zapomeňte na svébytnou německou konstrukci, tohle je francouzská práce, převlečená do jiné karoserie a přizpůsobená vkusu německých řidičů, ovšem v rámci rozpočtové střídmosti. Co to tedy znamená?

Průměrně velký zavazadelník nenabízí nadstandardní variabilitu ani kvalitu čalounění
Úsporné odhlučnění je úlitba nízké ceně vozu, přesto nejde o žádnou akustickou tragédii

Kdo už Corsou jezdil, dostane úplně jiné auto. Zapomenout musí na dynamický charakter, exkluzivní výbavu i ostré sportovní verze. Nová Corsa si ponechala jen to, na čem bude vydělávat. Takže musí stačit dva motory (benzinový tříválec v různých výkonových stupních s turbem i bez), doplněné elektrickou verzí, která tvoří vrchol nabídky nejen cenou, ale i svými 136 k.

My jsme si ale vybrali diesel, který je už dnes mezi malými auty raritou. Jde o známou jednapětku PSA DV5. Zde se nabízí ve verzi 102 k, spojené výhradně s šestistupňovým manuálem. Koupíte jej o chlup levněji než v technicky příbuzném Peugeotu 208.

Maticové světlomety mají méně segmentů než v Astře a neobkreslují tak precizně. Přesto svítí znamenitě a doplatit za ně 16 000 Kč vřele doporučujeme
Vpředu místo nechybí, subjektivně je tam ale stísněno. Když si urostlejší postava nastaví volant podle sebe, zakryje si jeho věncem část přístrojového štítu

K dieselu můžete volit dvě linie, obě lze šperkovat s drobnými omezeními pro nižší Edition (zapovězená autoklima, bezklíčový přístup, kůže či 17" kola). Základ se chlubí ucelenou výbavou, halogeny lze nahradit LED světlomety dvou typů. Statické ECO stojí 13 000, maticové za 16 000 Kč jsou vyhrazené pro vyšší linie, které mají ECO v základu. Na speciality typu panoramatické střechy či anatomů zapomeňte, chválíme ale, že parkovací brzda je vždy mechanická (elektrická za 3500 Kč).

Základní tvary se trochu odrodily, Corsa dostala vůbec poprvé výraznou vystupující záď a po třech zcela oblých předchozích generacích opět několik výrazných hran. Oku celkem lahodí, jen moc nepřipomínají Opel. Už základní proporce a zkrácený rozvor říkají, že zde mají prim cestující vpředu, a pohled dovnitř potvrzuje, že nová Corsa roli začátečnického rodinného auta nezahraje. Na zadních místech totiž citelně ubylo místa. V zavazadelníku je litrů více, avšak stále to není ono. Ačkoliv v technických údajích stojí slušných 309 l, jde o hodnotu podle metodiky GCIE, po přeměření podle obvyklé VDA vyjde průměrných 250 l. Fabia nabízí o 40 l více. Je pravda, že Corsa rodinné sklony ani nepředstírá, jenže vzadu je místa v podélném směru tak málo, že to komplikuje i umisťování dětské sedačky, a pořádný kufr se může hodit i na nákupy.

V základní výbavě chybí parkovací pomoc. Můžete volit mezi zadními senzory (9000 Kč) a kamerou (9000 Kč), obojí vyjde na 12 500 Kč
Sedmnáctipalcová kola si dobře rozmyslete. Ušetříte si nejen citelně zhoršený komfort, dynamiku a spotřebu, ale také minimálně 6000 Kč

Hodí se tedy Corsa do města? Rozměrově určitě, s velmi účinnými posilovači řízení i brzd rovněž. Jenže výhled zkomplikovala malá okna. Couvací kamera je tu nezbytností, bohužel je za příplatek i do nejvyšší linie. Takže automaticky přičtěte 9000 Kč. A dobře si rozmyslete volbu 17" kol, s nimiž podvozek rychle ztrácí plavnost.

Dobíjecí hybrid Opel Grandland X Hybrid4 má 300 koní a pohon všech kol. Už jsme ho řídili
Přečtěte si také:

Dobíjecí hybrid Opel Grandland X Hybrid4 má 300 koní a pohon všech kol. Už jsme ho řídili

Interiér dostal konzervativnější linie než Peugeot 208, přesto elegantní. Trochu horší je to s vnímanou kvalitou materiálů a také některými detaily, na nichž se šetřilo více, než jsme bývali u Opelu zvyklí. V první řadě kompletně převzatý infotainment PSA, který není právě výkřikem módy, spolu s některými typizovanými ovladači. Největším zklamáním je digitální štít, nahrazující u vyšších linií klasické ručkové budíky. Je malý, zjevně vpasovaný do oblé kapličky s minimem času a nákladů a k tomu titěrný a nepřehledný. Nenabízí prakticky žádnou individualizaci a nekouká se na něj hezky. Tenhle příběh má ale šťastný konec, na výslovné přání jej lze formou negativní opce nahradit klasickými přístroji a ještě ušetříte 3000 Kč. To vám rozhodně doporučujeme!

Minimálními náklony v zatáčkách se nenechte zmást, Corsa ani nepředstírá sportovní zaměření. I když dynamicky působící design budí úplně jiný dojem

Další kapitolou jsou sedadla, měkčí, než jsme bývali u Corsy zvyklí, a navržená na útlejší postavy, než mívají středoevropští chlapi. Pokud nejste natolik těžcí, aby vám bylo měkké čalounění příjemné, ještě nemáte vyhráno. Tužší ladění podvozku totiž očekávaný komfort zase kompenzuje. Před objednáním větších kol proto doporučujeme opakovanou zkušební jízdu s různými rozměry. U větších dealerů by to neměl být problém.

Svezení s novou Corsou je relaxační; od Peugeotu zdědila zaměření na cestovní komfort. Je slušně odhlučněná, vyžaduje minimální ovládací síly. Kdo byl z minulých generací zvyklý na sportovní náboj, je však na špatné adrese. Tady se na řidičské požitky nehraje, i když stabilní vůz dokáže být rychlý a jistý i v zatáčkách. Jen o tom nepouští do volantu žádné informace. A emocím nepřeje ani diesel. Běží lehce a táhne zdatně už v nízkých otáčkách, ale sportovní vytáčení či dálniční honičky nevyhledává. Řidiče jaksi přirozeně přivede ke klidnému stylu, který odmění spotřebou kolem 4,5 l na 100 km. Sice je uvnitř slyšet, ale nikoliv přehnaně, a se čtyřmi válci cestuje noblesněji než benzinové tříválce. Každopádně s jeho projevem budou klidní řidiči spokojeni a vzhledem ke své ceně poslouží jako úsporný univerzál. Přeposilované brzdy se sice hůře dávkují, ale zpomalují znamenitě. Trochu péče by si zasloužilo doladění jízdních asistentů, obava pustit řidiče k čemukoliv zábavnému, tudíž riskantnímu, je chvílemi až otravná.

Digitální přístrojovka je malá, nehezká a nepřehledná. Naštěstí se jí lze s negativní opcí vyhnout i ve vyšší linii
Proporce s kratším rozvorem prozrazují technickou příbuznost s Peugeotem a také omezenou nabídku místa ve druhé řadě sedadel

Kdo zavítá k Opelům poprvé, nemá důvod k předsudkům, použitá řešení tvoří slušný standard a Corsa mu nabídne stejnou techniku jako v Peugeotu 208 levněji. Kdo ale dříve jezdil Opely, musí se připravit, že nová Corsa už s nimi nemá téměř nic společného. Sice má uvnitř zachovaných několik typických kontrolních a ovládacích prvků, ale tím to končí. Vyznává jiné hodnoty, jinak jezdí a zcela rezignovala na někdejší ambice potěšit i náročnější řidiče. To není nutně chyba, ale je dobré s tím počítat.

Interiér

Jestliže konzervativním křivkám opelovského ražení osvěžení francouzským designérským šarmem prospělo, použitým materiálům a detailům pověstné francouzské ořezávání nákladů už tolik nepomohlo. Mezigenerační propad vnímané kvality interiéru je místy dost citelný, hlavně ve druhé řadě. Zdá se rovněž, že malý Opel zdědil od Peugeotu typicky designérskou nechuť k odkládacím prostorům. Ty zde sice nechybí, ale jejich provedení často omezuje využitelnost. Pocity uvnitř příliš nevylepšuje ani subjektivní stísněnost, podtržená malými okny. Hlavně ta v zadní půlce silně brání slunci i výhledu příslušnými směry. Kladem zůstává, že velká část komfortních prvků je v základní výbavě, ostatní bývají k mání za rozumné ceny.

Cena a výbava

Akční ceník, který u Opelu bývá zároveň dlouhodobý, potěší. Corsa je citelně levnější než technicky příbuzný Peugeot 208. Budgetová bezejmenná základní linie je sice i zde postavena tak, aby nikoho ani nenapadlo si ji koupit (chybí klimatizace), avšak již normálně použitelná o stupeň vyšší Edition je dražší jen o 10 000 Kč. To se bohužel netýká dieselu, který si do té úplně základní neobjednáte, ale ten je se základní cenou 379 990 Kč stále za pěknou cenu. Jen je třeba dát pozor na některé mezery ve výbavě. Vždy chybí vyhřívání sedadel (od 9000 Kč) i parkovací senzor (9000 Kč). Důvodně předpokládáme, že rovněž svítivost základních halogenů povede k automatickému doobjednání ECO LED světel (13 000 Kč).

Němec s francouzskou technikou. Jak si vede nový Opel Corsa proti Peugeotu 208?
Přečtěte si také:

Němec s francouzskou technikou. Jak si vede nový Opel Corsa proti Peugeotu 208?

Infotainment

Opel má svůj vyzrálý infotainment, zde však čeká systém PSA, který má řadu výhod (dává na výběr displej 7" či 10", je levný a vždy má DAB, Apple CarPlay i Android Auto), ale uživatelská vstřícnost, intutivnost ani rychlost mezi ně nepatří. Trefování prstem na displej sice už nekomplikuje nemožnost opřít si přitom ruku o jeho rámeček (z něj totiž zmizela většina funkcí včetně hlavního vypínače a regulace hlasitosti), ovšem nevýrazné ikony hledání neusnadňují. Dědictvím od PSA je i otravná regulace hlasitosti na volantu opakovaným ťukáním do tlačítka. A tak zbývá pouze pomalá a nepříliš přehledná navigace a nešťastně umístěný spínač varovných blikačů, který v nouzi budete hledat všude jinde než na jeho skutečném místě.

Jízda

Především komfortní zaměření je u Opelu novinkou. Corsa už nenabízí ani alternativu v podobě odvozených hot hatchů. Tento fakt je třeba přijmout a nepokazit jej zbytečně velkými koly. Pak posádku čeká plavné a komfortní cestování, rušené jen vyšším hlukem od podvozku. Z tohoto hlediska je jízda v pořádku, ač zakalená tradičně nepřesným řazením a nepříliš citlivou spojkou. Kdo by ale chtěl požitky jako ve starších Corsách, narazí na zcela nekomunikativní řízení a měkká sedadla, která dobré boční vedení spíše jen předstírají. Kombinace opelovských tlačítek a francouzského dotykového displeje bohužel tvoří místy velmi matoucí koktejl.

Motor a spotřeba

Čtyřválcový diesel v podladěné verzi je suverénní v nízkých rychlostech a otáčkách, tedy přesně tam, kde se bude s francouzskou ležérností zkonstruovaná Corsa cítit nejlépe. Se spodovou charakteristikou a rozumně zpřevodovaným šestikvaltem s ním lze trvale žít ve spodní polovině otáčkoměru, kde je přičinlivý a úsporný. Navíc nemá díky konstrukční vyzrálosti zdaleka tak velký problém s městským provozem a kratšími jízdami, jako mívaly diesely ještě před deseti lety. S menším turbem je navíc v městském provozu dostatečně hbitý. Normovaná spotřeba podle WLTP je typicky udávána jako rozsah, v tomto případě 4,0–4,5 l na 100 km. I s testovanými sedmnáctkami se lze udržet kolem horní hodnoty i v reálném provozu.

Facelift Opelu Insignia GSi přináší nový motor a převodovku. Změnil se ale i podvozek
Přečtěte si také:

Facelift Opelu Insignia GSi přináší nový motor a převodovku. Změnil se ale i podvozek

Provozní náklady

Kromě příznivé ceny je rozumné i pojistné; Opel nepatří mezi rizikové značky. Rozumně jsou nastaveny i ceny servisních prohlídek, i když je to částečně vyváženo jejich roční periodicitou. Na druhou stranu činí servisní interval 30 000 km, velmi častí jezdci tak na servisu něco ušetří. Nehodové a spotřební díly jsou naceněny průměrně, s výjimkou LED světel. Pokud si rozbijete maticový světomet, za nový se prohnete. Dobře si prostudujte podmínky pojistky. Ostatně zadní LED sdružená svítilna za téměř deset tisíc také není z levného kraje. Zásadní je samozřejmě velmi úsporný motor, který navíc nově dostal bezaditivový částicový filtr, což dále vylepšuje kalkulaci servisních nákladů pro ty, kdo si auto chtějí nechat dlouho. Příjemná je také možnost zaměnit letní 16" kola za výrazně levnější zimní patnáctky, případně s nižší linií rovnou jezdit na 15" celoročně. V rozměru 16" zase za příplatek  6000 Kč můžete přímo z továrny dostat celoroční pneumatiky a zároveň o podobnou částku omezit náklady na první rok. Pokud se spokojíte s kompromisními vlastnostmi v zimě i v létě, ušetříte pětimístnou částku za druhou sadu kol i následné periodické poplatky za jejich výměny a skladování. Plusem je také rozšířená pětiletá záruka, kryjící nad povinný standard závady hnacího agregátu.

Opel Corsa 1,5 CTDi: Verdikt

Pokud na novou Corsu nehledíte jako fanoušek značky, uvidíte hezké, pohodlné a dobře vybavené auto s výborným dieselem za férovou cenu. Tradiční opelovská DNA ale vymizela, řidičské požitky a nadstandardní kvalitu interiéru už musíte hledat jinde. To je ovšem subjektivní výtka.

Foto: Petr Bača


Cena testovaného modelu včetně příplatkové výbavy: 497 490 Kč
Technické údaje Opel Corsa 1,5 CTDi
MOTOR
Konstrukce: přeplňovaný vznětový řadový čtyřválec
Zdvihový objem válců (cm3): 1499
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 75/3500
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 250/1750
Převodovka: šestistupňová manuální
Poháněná kola: pohon předních kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 10,2
Nejvyšší rychlost (km/h): 188
Spotřeba paliva naměřená (l/100 km) 4,8
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4060
Šířka bez zrcátek (mm): 1765
Výška (mm): 1433
Rozvor náprav (mm): 2538
Provozní hmotnost (kg): 1090
Objem zavazadlového prostoru (l): 250/890
Objem palivové nádrže (l): 41
CENY A VÝBAVY
Cena modelu od (Kč): 289 990
Cena testovaného vozu včetně příplatků (Kč): 497 490
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?

Byl pro vás článek přínosný?