- Jízdní vlastnosti
- Cestovní komfort
- Pružné pohonné jednotky
- Schopnosti pohonu 4Matic
- Nadčasový design
- Výhled z vozu
- Celková odolnost a kvalita
- Nízké kilometrové proběhy
- Ceny servisních prací
- U vozů prodaných v Česku záruka 6letého servisu
–
- Horší podélná prostornost ve srovnání s konkurenty
- Kolmější čelní sklo náchylnější na poškození
- Nižší světlá výška
- Zážehové šestiválce 280 a 300
Ač se nejednalo o prodejní šlágr a zákazníci vybírající své nové SUV často volili konkurenční Test ojetiny: Audi Q5 (2008-2016) ">Audi Q5 nebo BMW X3, mercedes GLK si dokázal získat svou klientelu. Z pomyslného tria jezdil nejkomfortněji a dokázal se nejlépe ubránit stárnutí.
Označení GLK tu není jen tak, mělo svou logiku. Písmeno „G“ odkazovalo na legendární schopnosti třídy G, písmeno značilo „L“ limuzínu a „K“ určovalo kompaktní velikost (prostě a jednoduše „GL-Klein“. Sluší se připomenout, že nástupce představený v roce 2013 nepokračoval v označení. Jeho označení se změnilo na GLC.
Mercedesu v době začínajícího boomu zvýšených pseudo-terénních aut chybělo kompaktní SUV. Proto se rozhodl postavit na základech třídy C (W204) nový model, takovou zmenšeninu modelu GL. Právě použitý základ stojí za velmi dobrých chováním a slušnou odolností. Generace W204 je právem považována za mechanicky nejspolehlivější řadu posledních let.
Doporučujeme: výběr nejlepších ojetých vozů
Originálně pojatá karoserie sázející na hrany dokáže přes své kompaktní rozměry vzbuzovat respekt, přičemž s GLK zaparkujete lehce jako s vozem nižší střední třídy.
I po otevření dveří se dočkáte hran. Nečekejte žádný načančaný interiér, tady hraje prim funkčnost a přímočarost. Provedení interiéru působí vzhledem k původním pořizovacím nákladům (často hodně přesahující jeden milion korun) téměř pracovně. Modernizace v roce 2012 přinesla modernější ztvárnění palubní desky, které již tolik neladilo s karosérií. Kromě zakulacení se ve výbavě objevil elektrický posilovač řízení, nové asistenční systémy nebo česká mutace palubního systému.
Slabší podélnou prostornost vyvažuje kratší karoserie usnadňující parkování a hlavně fantastický výhled z vozu. Stejně tak zavazadlový prostor neláme objemové rekordy. Nabídne 450 litrů, což je nejméně z konkurentů.
Zajímavostí u modelu GLK je světlá výška, která je u jednotlivých verzí odlišná. Původní benzínové provedení se chlubilo podvozkem 201 mm nad zemí, kdežto dieselové verze se musely spokojit jen s 187 mm. U sportovního podvozku v kombinaci s devatenácti- nebo dvacetipalcovými koly to bylo ještě o 20 mm méně, kdežto novější modely klesly až na 147 mm.
Čtyřválce postačí, šestiválce uspokojí
Paleta pohonných jednotek začínala vznětovým čtyřválcem 200 CDI s maximálním výkonem 105 kW, výhradně spojeným s pohonem zadních kol, manuální převodovkou a minimální příplatkovou výbavou. Je to základ, který díky těžkým dálničním převodům jezdí extrémně úsporně, dlouhodobě klidně pod šest litrů na sto kilometrů. Plynulá jízda po dálnicích či rychlostních komunikacích sráží spotřebu k pěti litrům, což je vzhledem k proporcím karoserie spotřeba z říše snů. Rok zpátky se mi podařilo zdolat za volantem základní verze dvě stovky dlouhou trasu se spotřebou 4,6 l/100 km při rychlostním průměru 88 km/h. Je pravdou, že trasa vedla po dálnicích a rychlostních silnicích, na druhou stranu jsem se příliš nesnažil. Méně nároční motoristé, pro které je spotřeba paliva důležitým vodítkem při výběru ojetiny, si zde přijdou na své.
Rozšířenější dvouturbové verze 220 CDI/250 CDI s výkonem 125 kW nabídnou díky točivému momentu 400 Nm naprosto ukázkovou pružnost při spotřebě do osmi litrů. Čtyřválce do modernizace jsou hlučnější, obešly se ale bez vstřikování močoviny.
Třílitrové vznětové šestiválce poskytují fantastickou dynamiku. Původní provedení 320 CDI nabídlo 175 kW výkonu a možnost tažení dvoutunového vleku, kdežto mladší 350 CDI se chlubí 195 kW, utáhne 2,5 tuny a je zhruba o litr úspornější. Plnění emisní normy Euro 5 se obešlo bez vstřikování močoviny.
Narazit na benzínové šestiválce pod kapotou GLK je téměř zázrak, na druhou stranu trávit čas jejich vyhledáváním je vzhledem k povedenosti dieselů škoda. Agregáty 280/300 produkované první tři roky výroby se chlubí lineárním tahem, v praxi ovšem nepotěší spotřebou paliva ani možnými problémy. Pod označením 350 se ukrývají dvě různé pohonné jednotky. Ta slabší s výkonem 200 kW je starší a žravější. Z výrobních pásů sjížděla až do dubna 2011. Přímovstřiková varianta M276 se objevila později a poznáte ji podle označení Blue-Efficiency. Díky spojení s modernějším sedmistupňovým automatem 7G-Tronic Plus klesla spotřeba o litr.
- 2008 – Koncem roku zahájení prodeje ve variantách 280, 350 a 320 CDI – u všech vždy pohon všech kol 4Matic a automatická převodovka 7G-Tronic
- 2009 – Model 280 mění označení na 300, diesel 320 CDI na 350 CDI. Příchod vznětového čtyřválce 220 CDI s možností manuální převodovky a pohonu pouze jedné nápravy
- 2010 – Uvedení základního dieselu 200 CDI, zvýšení výkonu u šestiválce 350 CDI 2011 – Benzínový šestiválec 300 končí. Vznětové čtyřválce dostávají stop-start systém
- 2012 – Modernizace přináší nové asistenční systémy, elektrický posilovač řízení, novou kabinu, palubní systémy v češtině a upravený automat nově značený 7G-Tronic Plus. Diesely plnící Euro 6 přejmenovány na BlueTec, šestiválec 350 CDI bez vstřikování močoviny
- 2013 – Příchod zážehových přeplňovaných dvoulitrů 200 a 250
- 2015 – V polovině roku ukončení výroby a představení nástupce v podobě modelu GLC
Ale zpět ke zkoušenému agregátu. Verze 350 CDI o výkonu 170 kW ohromí plynulostí zátahu. Šestiválec nepolevuje a intenzivně zrychluje. Nezná kopce a dech neztrácí ani při vyšších rychlostech. Skvělá pružnost, kultivovaný běh, sametový zvuk a přijatelná spotřeba pohybující se kolem osmi litrů z něj dělají volbu číslo jedna. Asi teď čekáte, že vychvalovaná pohonná jednotka musí mít nějaký kámen úrazu. Věřte, že nemá. Ve srovnání s ostatními agregáty se totiž šestiválce po počátečních potížích ukazují jako odolné a špatně si nevedou ani v oblasti běžného servisu. I nejmladší ojetiny již spadají do značkového programu německé automobilky 5+, který zaručuje snesitelné ceny servisních úkonů. Výměna sedmi litrů oleje vás nezruinuje, stejně tak se nemusíte bát výměny spotřebních součástí. Výměna kompletních brzd včetně práce se vejde do patnácti tisíc korun.
V praxi budete se šestiválcem CDI vždy jezdit do deseti litrů, i po ucpaném hlavním městě. Při jízdě mimo město dokáže spotřeba spadnout klidně na sedm litrů, a to se nemusíte nijak omezovat.
Servisní strašák až při extrémním nájezdu
Všechny pohonné jednotky mají řetězové rozvody, které vyžadují pozornost až při hodně vysokých kilometrových probězích. U automatu 7G-Tronic se mění olej po 60 000 km, u novějších 7G-Tronic Plus není interval předepsán (výměnou po 100 000 km rozhodně nic nezkazíte). Případné úniky oleje se řeší přetěsněním. Většinou se vejdete do deseti tisíc korun. Jediný závažnější problém mohou představovat při vysokém kilometrovém proběhu starší automatické převodovky 7G-Tronic. Cena případné opravy se může vyšplhat přes stotisícovou hranici. Řešením je svěření převodovky do rukou nezávislých specialistů, kteří si s ní zhruba za poloviční částku poradí.
Do zhruba 300 000 km si podvozek nežádá nic zásadního. Pozornosti by neměl ujít stav podvozku, jelikož GLK s nižší světlou výškou mohlo utrpět při jízdě mimo zpevněné komunikace poškození, například výfukové soustavy. Kromě toho se zaměřte na geometrii nebo případné vůle v krátkém kardanu přední nápravy – v jeho kříži se mohou vytvořit vůle.
Většina prodaných GLK disponuje pohonem všech kol 4Matic a sedmistupňovým automatem. 4Matic zaručuje výbornou trakci, v příplatkové sadě Offroad Technik přidává pouze další elektronické pomocníky a kryt pod motorem.
Milovník silnic
Ač GLK působí hodně robustně, nejlépe mu dělají silnice. Na těch předvádí kouzlo „céčkové“ řady, kdy poskytuje velmi podařený mix jízdních vlastností. Umí být jistý a zároveň komfortní. Jasně, podvozek není úplně nejměkčí, stále ale můžeme hovořit o dostatečném cestovním komfortu.
Šestiválce ubírají díky vyššímu zatížení přední nápravy nepatrně na obratnosti a jisté lehkosti. Hodí se zejména na dálniční lety, kde jim nedochází síla, a starají se o výtečnou směrovou stabilitu při adekvátní spotřebě paliva. Méně nároční řidiči neudělají chybu se vznětovými čtyřválci, klidně se zmiňovanou základní verzí 200 CDI. Pokud Vás neodradí specifický klepot, budete spokojeni. Vůz na balónových sedmnáctkách poskytne běžným řidičům komfortní svezení. Jízda s „entry“ verzí je překvapivě příjemná, po silnicích jezdí tiše a hezky plavně. Na kvalitním asfaltu se dostavuje pocit, že se na sedadlech vznášíte nad vozovkou.
Zkoušený šestiválec obutý do slušivých devatenáctek s tužším nastavením podvozek jezdí o něco méně komfortně. Ve srovnání s konkurenty je to ale stále velmi dobré. Jistým řešením zvýšení pohodlí by byla o palec menší kola. U GLK platí, že jednotlivé verze mohou být nastaveny odlišně a mohou se na silnicích chovat rozdílně.
Vzhledem k hranaté karoserii překvapí minimální aerodynamický hluk. Odhlučnění kabiny patří k nejlepším, alespoň co se týče běžných rychlostí. Je vidět, že lidem v Mercedesu šlo o funkčnost celku a maximální vyladění. Potěší sázka mechanické odpružení v kombinaci se standardně dodávanými tlumiči s proměnným účinkem „Agility Control“, které si s českými silnicemi poradí často lépe než pneumatické pérování u modelu ML nebo GL.
Velkým plusem modelu GLK je fakt, že zákazníci s ním většinou nenajezdili mraky kilometrů, nehonili ho po dálnicích ani se s ním nepouštěli do terénu. Nevýhodou jsou v průměru vyšší pořizovací ceny a nedostatek ojetých exemplářů. Ten jsme pocítili i při hledání vozu k recenzi. Úspěšní jsme nakonec byli v pražském autobazaru Auto Esa. Auto z roku 2011 mělo najeto 142 918 km a prodávalo se za 434 999 korun.
Mercedes-Benz GLK (2008-2015): Verdikt
Mercedes Benz GLK byl logickým počinem. Nesvést se na aktuální módní vlně by bylo pro stuttgartskou automobilku branou do pekel. Naštěstí při návrhu nového modelu zvítězily tradiční hodnoty trojcípé hvězdy a všechny neduhy typické pro vozy kategorie SUV se podařilo eliminovat na minimum. GLK jezdí jako kombi. Také vyniká nadprůměrnou spolehlivostí, výtečnou protikorozní ochranou a přijatelnými servisními náklady. Někomu může vadit strohý interiér, kolmější čelní sklo, hranatý vzhled nebo nižší světlá výška, to je ale tak vše. Tento mercedes se povedl.
Technické údaje | Mercedes-Benz GLK 350 CDI |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový vidlicový šestiválec, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2987 |
Ventilový rozvod: | DOHC |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 170/3800 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 560/1600-2400 |
Převodovka: | sedmistupňová samočinná 7G tronic |
Poháněná kola: | všechna čtyři |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 7,3 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 225 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 8,0 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4525 |
Šířka (mm): | 1855 |
Výška (mm): | 1699 |
Rozvor náprav (mm): | 2755 |
Poloměr otáčení (m): | 5,7 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 450 |