- Nadprůměrná spolehlivost
- Přátelská ergonomie
- Solidní jízdní vlastnosti
- Slušná zůstatková hodnota
- Těžko najdete lepší ojeté SUV
–
- Mizerný výhled (hlavně dozadu)
- Atraktivních verzí (2.0 CRDI AWD AT) je málo
- Ceny jsou docela vysoko (na Kiu)
- Bez investic to úplně nebude
- Do náročnějšího terénu se Sportage nehodí
SUV jsou v módě. Z dříve neohrabaných a hlučných teréňáků se stala velmi použitelná a uživatelsky příjemná auta. Zákazníci si nemohou vynachválit snazší nastupování a spousta se jich ohání bezpečností, i když mluví spíše o té pasivní než aktivní. Co je vlastně bezpečnějšího na autě, které je větší, těžší, má horší jízdní vlastnosti a delší brzdnou dráhu a vůbec z něj není vidět? Ale chápeme. Když už se srazit s jiným SUV, tak raději v podobně velkém autě než v městském supermini, za jehož volantem má člověk hlavu zhruba ve stejné úrovni jako ono SUV mlhovky.
Doporučujeme: Srovnání ojetin do 300 000 Kč – BMW 525d E60 vs Škoda Octavia III 2.0 TDI
Třeba naše testovaná Kia Sportage třetí generace, kterou jsme si na test půjčili v Auto ESA, trochu vyvrací mýty o tom, jak je z SUV velmi dobře vidět. Sice je příjemné koukat přes střechy nebožáků ve Škodách Citigo, ale výhled dozadu a hlavně šikmo vzad přes rameno je mizerný a ani design zrcátek tohoto SUV moc nepomůže tomu, aby si řidič udělal ucelený obrázek o dění kolem celého auta. Autobus se v mrtvém úhlu ztratí stejně snadno jako pětikoruna mezi sedačkou a centrální konzolí.
Jenže to je snad to jediné, co se dá na tomhle SUV kritizovat. Jinak je velmi povedené. Jako příklad ojetiny nám poslouží bazarová Sportage s motorem 2.0 CRDI (135 kW), pohonem všech kol a šestistupňovou automatickou převodovkou. Vůz registrovaný v dubnu 2014 ujel v rukou prvního českého majitele zatím 114 000 km a prodejce si ho v době testu cenil na 425 000 korun.
Doporučujeme: výběr nejlepších ojetých vozů
Drastický propad hodnoty? Rozhodně ne!
Je to hodně? To je dobrá otázka. Ceny zatím pod 200 000 Kč moc nepadají, naftové čtyřkolky začínají přibližně na 270 tisících. Třeba taková Škoda Yeti v naftě a čtyřkolce už spadla na dvě stě tisíc a než se propracujete inzeráty k první Sportage, jste na třetí nebo čtvrté stránce. Nejlevnější Sportage 4x4 s automatem se na našem trhu prodává nyní za 389 000 korun.
Poslední dobou korejské produkty ukazují, že doba se mění. Kia se odrazila ze spodních příček statistik poruchovosti, kde ji výstřídaly jiné značky (zatímco některé na nich tradičně zůstaly), a ani zkušenosti servisů nenaznačují, že by s posledními korejskými produkty bylo mnoho problémů.
Doporučujeme: Nejlepší ojetá auta do 100 000 Kč, která jsou levná na provoz
Kia musela svou diskutovanou sedmiletou záruku o něco opřít. Zatímco třeba koncern Volkswagen dovedl tzv. programovanou životnost některých důležitých součástek ke škodolibé dokonalosti, nezdá se, že by se měly životně důležité části pohonného ústrojí korejského SUV po uplynutí záruky hned rozskočit na prvočinitele.
Než se pustíme do rozebírání kvalitativních plusů a mínusů tohoto SUV, je potřeba si přiznat, že na poměry své kategorie nejezdí Sportage vůbec špatně. Jízdní vlastnosti konkrétního kusu se budou logicky odvíjet hlavně od stavu podvozku a pneumatik, ale na svou třídu je Sportage obratné, ovladatelné a vlastně řidičsky docela příjemné auto. Netrpí na kolosální beznadějnou nedotáčivost a sekvencí navazujících zatáček se dá vodit s poměrně překvapivou jistotou. Není to taková ta rozkymácená kocábka. Zkrátka se chová jako moderní SUV.
Pravda je, že bavit se za volantem Kie Sportage příliš nebudete a ani nastavování odporu posilovače řízení ve třech krocích z tohoto SUV komunikativní sporťák neudělá. Ovšem kombinace silného dvoulitrového dieselu a měničového automatu dělá ze Sportage přesně ten typ neotravného a příjemného auta, které vás nebaví dynamickým projevem a interakcí, ale tím, že člověka ničím zásadním neobtěžuje. Přesně, jak to posledních několik let zvládají vozy koncernu Volkswagen.
Zadarmo nejezdí, ale z kůže vás nesedře
Jak tuhle Sportage vidí „náš“ oblíbený kalkulátor očekávaných nákladů JITIS? V tabulce najdete orientační výpočet nákladů na další tři roky při nájezdu 15 000 km za rok. Vycházíme ze základních údajů pro konkrétní testované auto, tedy z data registrace, nájezdu a ceny. Opět upozorňujeme, že se jedná o orientační výpočet, který kalkuluje s tím, že vůz má za sebou jen běžný servis a nikdy se na něm nic neměnilo. Je to tedy spíše pesimistický odhad. Pokud chcete, můžete si pro konkrétní auto nastavit parametry výpočtu ručně na tco.jitis.eu.
Kia Sportage 2.0 CRDI 4x4 AWD | |
---|---|
cena ojetiny | 425 000 Kč |
najeto | 114 000 km |
zanedbaná údržba | 33 713 Kč |
celkové náklady (1250 km/36 měs.) | 208 339 Kč |
amortizace (1250 km/36 měs.) | 166 658 Kč |
celkové náklady vč. amortizace (1250 km/36 měs.) | 374 996 Kč |
náklady na měsíc | 10 416 Kč |
náklady na km vč. amortizace | 8,33 Kč |
amortizace na km | 3,70 Kč |
Že jsou ty kilometrové náklady nějaké vysoké? Přece si nemyslíte, že ojetiny jezdí zadarmo. Ve své kategorii patří Sportage k méně problémovým a vlastně velmi spolehlivým autům, která potřebují jen pravidelný servis a běžnou údržbu. Jenže do minulých majitelů člověk nevidí a je velkou otázkou, co všechno má Sportage za sebou.
Naštěstí není důvod předpokládat, že by Sportage někdo trápil v těžkém terénu, i když rozhodně nic nezkazíte důkladnou kontrolou podvozku na zvedáku. Ten platí za robustní, ale s přibývajícím věkem to už prostě bude chtít nové tlumiče a pružiny, sem tam nějaké to uložení a seřízení geometrie. Kdo na podvozek nikdy nesáhl, ten už po letech sotva rozhýbe na geometrii zareznuté šrouby. Není od věci pravidelně nechat servis šrouby pohnout, aby se vám pak nestalo, že se při běžné kontrole utrhnou.
Doporučujeme: Na kolik vyjde provoz tříleté dieselové ojetiny? Klidně přes 10 korun na kilometr
Mnoho lidí ale Kiu Sportage bere prostě jako osobák s vyšší pozicí za volantem a do terénu s ní nejezdí. Vždyť zhruba polovina prodávaných aut u nás má pohon předních kol, čtyřkolka se k motorům 1.6 GDI a 1.7 CRDi ani nedávala. Motor 2.0 CVVT a slabší verze dvoulitrového dieselu mohly mít čtyřkolku za příplatek, náš testovaný nejsilnější diesel byl jen s automatem a čtyřkolkou standardně.
Berte spíše diesel, tady vydrží
Základní šestnáctistovka ani atmosférický dvoulitr nejsou motorizace, které by tomuto SUV udělovaly důstojnou dynamiku. S předním pohonem a manuálem se toho v pohonném ústrojí zas tolik neztratí, ale třeba dvoulitr s automatem a čtyřkolkou působí letargicky a bude jezdit minimálně za deset litrů. Navíc utrápené dvoulitry berou olej, i když to se bavíme o skutečně unavených a zanedbaných kusech. Na našem trhu je takových málo. Nicméně opatrně. Přestavbám na LPG se vyhněte obloukem.
Sázkou na jistotu je u Kii Sportage diesel. Základní sedmnáctistovka CRDI s předním pohonem neudělá z tohoto vozu dálniční stíhač, ale soudný majitel od něj ani takové vlastnosti nechtěl. Při klidném tempu jezdí do sedmi litrů a kdo motoru dopřává každých 15 000 km nový olej, tankuje kvalitní naftru, za studena se k motoru chová s citem a necourá se jen po městě, ten problémy mít nebude. Vstřikovače se dají zrepasovat, nový neoriginální se dá sehnat od asi šesti tisíc. O DPF většina majitelů neví.
Doporučujeme: Test ojetiny – Land Rover Freelander II se terénu nebojí
Dvoulitrová nafta je z logiky věci pro tohle SUV nejrozumnější motorizace, ať už jde o dynamiku, spotřebu paliva nebo zůstatkovou hodnotu pro další prodej. Motor 2.0 CRDI také poměrně dobře snáší jeden český nešvar – přetahování výměn oleje. (Těch jedenáct stovek „jednou za rok nabo po patnácti“ je totiž likvidační výdaj, víte?). Čest každému, kdo upaluje pro nový olej nejpozději po 15 000 km. Nicméně velkorysá náplň 6,5 litru oleje nezdegraduje tak rychle jako necelé čtyřlitrové náplně některých konkurentů.
Není známo, že by motor 2.0 CRDI olej spotřebovával a jeho rozvody jsou věčné. Vstřikování je také spolehlivé. Snad jediné trápení majitelům přichystává pravidelně EGR ventil, který se dá ale vyčistit. Rozumní řidiči ani nebudou vědět o filtru DPF, který může být jedinou bolestivou investicí. Nový totiž stojí přes 70 000 korun. Nahlédněte do diagnostiky. Pokud jsou v paměti velmi časté regenerace už po třeba 50 až 100 km, bude problém na světě.
Poruchy jsou vzácné
Pohlídejte si funkci mezinápravové spojky u čtyřkolek. Stačí najet předními koly na mokrou trávu nebo jiný kluzký povrch a pokusit se rychle rozjet. Zadek se musí hned připojit. Stejně tak musí fungovat ruční „uzamčení“ čtyřkolky tlačítkem vedle páky převodovky. Teď v zimě bude testování funkce pohonu 4x4 jednodušší.
Pozor na manuální převodovky. U více jetých exemplářů mohou trochu drhnout a zkontrolujte, jestli od převodovky neutíká olej. A když jsme u převodovek, klasickému měničovému automatu samozřejmě udělá dobře, když v něm každých 60 000 km nebo tři roky vyměníte náplň. Olej by si asi po letech zasloužil i zadní diferenciál u čtyřkolek.
Zatímco o poruchách některých motorů v jiných modelech by se daly popsat stohy papíru, Sportage servisy s fatálními a pravidelně se opakujícími závadami neplní. Na dotaz ohledně zkušeností s těmito auty krčí mechanici rameny a říkají svorně: „Nevíme o ničem, jen tomu měníme olej a spotřební věci.“ Může dostat ojeté auto větší pochvalu?
Jak bude přibývat věk a kilometrový nájezd, bude samozřejmě nutné přistupovat k servisu stále pečlivěji. Nezdá se ale, že by se měla Kia Sportage třetí generace po uplynutí tovární záruky rozpadnout jako papírová krabice ponechaná větru a dešti. Chovejte se k ní slušně a dejte jí, co potřebuje. Pak vám vydrží roky a časem ji zase dobře prodáte.
[su_hello-bank-calculator]