- Univerzální pracant pro rodinu i podnikání
- Velmi dobrá antikorozní ochrana
- V zásadě spolehlivé motory HDI
- Velice slušná zůstatková hodnota
–
- Nečekejte převratný jízdní projev
- Laciné detaily a zpracování
- Obtížně se hledá neutrápený kus
- Stáčení a zanedbaný servis na denním pořádku
Trh velkoprostorových vozů zažívá krizi. Automobilky si neustále stěžují, že zákazníci přecházejí k SUV a že se jejich MPV neprodávají. Mnoho modelů tak na trhu bez náhrady končí, naposledy třeba Toyota Verso. Jenže ono mezi soukromníky není příliš mnoho těch, kteří by si mohli z fleku dovolit vysázet na dřevo tři čvrtě milionu za průměrné rodinné MPV. A v cenové kategorii do půl milionu toho na výběr vážně moc není.
Kdo pak peníze má, nebo mu firemní rozpočet dovolí dělat si cokoli, většinou těch aut domů nakoupí víc. Sobě luxusnější SUV, dcera dostane další na ježdění, ostrý hatchback pro syna a pak nějaký ten roadster na víkendy... Takže proč kupovat sedmimístnou krabici, když už stejně nejezdíme všichni prohromadě?
MPV je už nedostatkové (nebo velmi drahé) zboží
Tohle uvažování kupců nových aut ale dopadá také na zájemce o ojetinu, kteří nemají z čeho vybírat a potřebují jedno auto na všechno. Doba, kdy se dal koupit krásný S-Max nebo Galaxy s osvědčeným motorem 2.0 TDCI za slušné peníze, je už pryč. Najít dnes perspektivní ojeté MPV dá spoustu práce. VW Sharan či Seat Alhambra jsou pořád velmi drahé (slušné ojetiny se běžně pod půl milionu neprodávají) a Citroënů C4 Picasso už je také velmi málo. Nebo stojí opět „raketu“. A kvůli malému zájmu na trhu nových vozů také skoro nenarazíte na bazarový Opel Zafira, což je jinak velice dobré MPV. Ale prostě nejsou.
Doporučujeme: výběr nejlepších ojetých vozů
Doporučujeme: Test ojetiny – Dacia Duster je nenáročný dříč, který hodně vydrží
Cenově atraktivní alternativou mohou být osobní verze kompaktních dodávek. Jednu takovou si dnes v testech ojetin představíme. Citroën Berlingo je podle nás tím nejlepším příkladem ojeté osobní dodávky a na test jsme si ji jako obvykle půjčili v Auto ESA. Vůz s motorem 1.6 HDI o výkonu 68 kW z roku 2014 ujel prozatím jen 84 500 km a prodejce za něj chtěl v době testu 230 000 Kč.
Ještě než se pustíme do hodnocení ojetiny, podíváme se, jak tohle auto vidí kalkulačka očekávaných nákladů tco.jitis.eu. Modelový příklad opět počítá s nájezdem 800 km za měsíc po dobu dvou let, ale sami si můžete nastavit výpočet a uvidíte, jak vám očekávané náklady vyjdou:
Berlingo HDI 68 kW, rok 2014, nájezd 84 500 km | Náklady |
---|---|
Cena vozidla | 230 000,- Kč |
Zanedbaná údržba | 16 775,- Kč |
Celkové náklady vč. amortizace | 132 646,- Kč |
Amortizace | 67 845,- Kč |
Náklady na měsíc vč. amortizace | 5524,- Kč |
Náklady na kilometr vč. amortizace | 6,90- Kč |
Rychlý průzkum by sice mohl u někoho vyvolat dojem, že auto někdo stáčel, ale tyhle Citroëny nemají tak bytelné a kvalitně vyhlížející interiéry jako soudobé Volkswageny. Zatímco udržovaný Caddy můžete stočit z dvou set tisíc na šedesát a skoro nikdo nic nepozná, Berlingo vypadá spíše na dvojnásobek toho, co najelo ve skutečnosti. Navíc u malých dodávek se počítá s tím, že k jejich interiéru nebude majitel tak šetrný jako k perforované bílé kůži v Mercedesu S Cabrio. Tahle auta jsou prostě dělníci a je normální, že zejména v zadní časti jeví značné známky opotřebení. Pokud se to omezuje na drobné skřábance a fleky, čert to vem. Hlavní je, zda fungují všechny důležité mechanické části.
Jízdní vlastnosti nebo dynamiku asi u dodávky nikdo příliš řešit nebude, takže si to shrňme tím, že Citroën Berlingo jezdí na poměry osobních kompaktních dodávek obstojně. Překvapivé je, že pocitově se Berlingo trochu uklidní při větším obsazení, kdy se zadní vlečená náprava zatíží a přestane na běžných nerovnostech poskakovat jako kamzík. Gumové a pomalé řízení se dá přežít a člověk si zvykne i na pozici za volantem. Z auta je ale velmi dobrý výhled a snadno se odhadují jeho rohy, i když parkovací asistent vzadu je příjemný bonus.
Doporučujeme: Test ojetiny: Škoda Octavia III je zase spolehlivé auto pro masy
Mnohem důležitější jsou u takového auta užitné vlastnosti a praktičnost. Boční posuvné dveře jsou skvělé, zejména pokud v úžších mezerách často manipulujete s dětskými sedačkami. Pozor ale na jejich chod a stav. I menší bouračka znamená pro chod mechanismu smrt a opravy nejsou jednoduché ani levné. Vzadu jsou rozhodně praktičtější klasické nahoru vyklápěcí páté dveře (než křídlové), ale jejich vzpěra to časem vzdá. V druhovýrobě se dá koupit odolnější. Sedmimístné verze jsou velice vzácné, spíše narazíte na pětimístné uspořádání se zadní sklopnou lavicí. Verze s trojicí variabilních sedadel nejsou moc obvyklé, protože za ně chtěl Citroën tučný příplatek.
Diesel 1.6 HDI jako nejlepší volba. Jenže který?
Bez diskuse nejlepším motorem pod kapotou Citroënu Berlingo je naftová šestnáctistovka HDI ve verzích o výkonu do 68 kW, homologovaná podle normy Euro 5. Poznáte je naprosto bezpečně podle pětistupňové manuální převodovky. Základní mechanika motoru je solidní a při správném servisu toho najezdí ještě hodně. Jenže právě dodržování servisních zásad bývalými majiteli je největší úskalí naprosté většiny ojetých aut.
Pro motor 1.6 HDI jsou životně důležité včasné výměny oleje. V hranaté „krabici“ totiž naftová šestnáctistovka pracuje s krátkými převody pod výrazně větším zatížením než v aerodynamicky efektivnějším kompaktním hatchbacku s nižší hmotností a zpředovodváním do rychla. Motor se více namáhá a olej rychleji degraduje. Obvyklých 15 000 km nebo jeden rok je maximum, spíše u 1.6 HDI zkraťte interval výměny na 10 – 12 000 km podle obvyklého zatížení a stylu jízdy. Oleje je v motoru málo, tři a půl litru nikoho nezabije. Tak malá náplň zdegraduje opravdu rychle.
Jediným zásadním konstrukčním nedostatkem motoru je tvar olejové vany s jejím výpustním šroubem. Řešení nedovoluje vždy náplň zcela vypustit, takže na dně olejové vany zůstávají kaly, které pak motorem kolují. Ani pečlivý proplach motoru při každé výměně moc nepomůže. Jediným spolehlivým způsobem je úprava tvaru olejové vany, s čímž mohou pomoci někteří servisní specialisté.
Doporučujeme: Test ojetiny – BMW X5 (E70) může být hodně drahá legrace
Jinak ale jednoduchá kontrukce motoru 1.6 HDI s pevným setrvačníkem, obyčejným turbem a s poměrně spolehlivým systémem vstřikování slibuje dlouhověkost. Pokud se nevykašlete na údržbu, budete se k motoru za studena chovat slušně a nezapomenete po 6 letech nebo 120 000 km vyměnit rozvody, vydrží. Interval výměny rozvodů bude pro někoho možná přehnaně opatrný, ale znáte to, jistota je jistota. Hraniční je interval 8 let a 160 000 km.
Filtry pevných částic jsou u citroënů (a příbuzných peugeotů) diskutované téma. Zejména kvůli tomu, že i výrobce počítá s jejich postupným zaplněním a výměnou. Naštěstí koncern PSA vyšel majitelům vstříc a originální díl se mění za ceny kolem 10 000 Kč. Pokud je ale filtr poškozený, proražený nebo má odstraněnou výplň, takový díl vám Citroën jako výměnný kus nevezme. Budete muset koupit celý nový.
K regeneraci používá Citroën speciální aditivum Eolys, které se automaticky přimíchává do paliva. Snižuje teplotu hoření a tím zrychluje regeneraci. Jenže vznikají částice, které filtr postupně zacpávají. Mnoho prodávaných ojetin potřebuje aditivum jen doplnit, ale u některých může diagnostika ukázat i problémy s dávkováním. Nejčastěji k němu dochází tehdy, pokud někdo pravidelně tankuje „za dvě stovky“. Řídící jednotka pak neví, kolik aditiva doplnit.
Nejlepší je vzít vždycky plnou kvalitní aditivované nafty, pak se množství regeneračního aditiva domíchá spolehlivě. Problémy s regenerací DPF (u koncernu PSA se používá zkratka FAP) často ale odhalí jen důkladná diagnostika. Potíže totiž mohou plynout z něčeho úplně jiného, například z chlazení (pokud motoru zlobí termostat nebo se objevuje nějaká chyba na dávkování paliva, řidicí jednotka regenerace nespustí). Další častou, ale nijak dramatickou závadou, je EGR ventil. Prostě se to jednou stane, opraví a pak to zase šest let jezdí.
Zbytek motorů žádná sláva
Silnější verze motoru 1.6 HDI vybavená šestistupňovou převodovkou sice jede hezky, ale dvouhmotnostní setrvačník a turbo s variabilní geometrií lopatek přeci jen naznačuje větší potenciál drahých oprav. Choulostivější je i piezoelektrické vstřikování této silnější verze. Neříkáme, že ji nemáte kupovat (zas tak špatný motor to není), ale pak si nechoďte stěžovat, že jsme vás nevarovali.
Ruce pryč ale od starších verzí motoru 1.6 HDI s šestnáctiventilovou hlavou, které se prodávaly do roku 2010 a jsou homologované ještě podle normy Euro 4. Kdo do jejich opravy investoval, ten nemá důvod se jich teď zbavovat. A kdo se jich zbavuje, tak právě kvůli velice drahým potížím. Než řešit generální opravu tohoto motoru za padesát tisíc, to je lepší si připlatit za novější a výrazně perspektivnější kus s lepším motorem 1.6 HDI a s normou Euro 5.
Doporučujeme: Test ojetiny – Mazda 3 nabízí poctivou atmosféru. Řidičskou i motorovou
Benzinové motory sice nejsou pod kapotou Berlinga tak časté, ale v inzerci na ně narazíte. Motor 1.6 VTi o výkonu 88 kW bychom raději nedoporučili. Úniky provozních kapalin jsou běžné, stejně tak závady systému proměnného časování ventilů. Časem také začne chrastit rozvodový řetěz. To už je lepší slabší verze 66 kW bez proměnného časování, která není na servis tak náročná, ale s velkým Berlingem má opravdu hodně práce. Při vyšších nájezdech proto bude mlít z posledního. Berte raději diesel, už kvůli mnohem jednoduššímu dalšímu prodeji. Benzinového Berlinga se jen tak nezbavíte.
Ojetý Citroën Berlingo: Verdikt
Citroën Belingo můžeme považovat za velice perspektivní ojetinu, zejména pokud má povedenou specifikaci motoru 1.6 HDI a rozumnou výbavu. Relativně jednoduchá konstrukce a minimum elektronických hraček znamená, že obvyklá slabá místa francouzských aut tady nebudou majitele tolik rozčilovat. Navíc v otázce kvality elektroinstalace se Francouzi značně zlepšili. Většinou zlobí auta po špatně opravených bouračkách. A taková také korodují, na což normálně Berlingo ani s velikými nájezdy netrpí.
Nechte auto důkladně prověřit. Hlavně proveďte diagnostiku motoru, jestli už není v posledním tažení, nebo jestli se dá ještě pečlivým přistupem k servisu a nějakou snesitelnou investicí zachránit. Kdo potřebuje vozit tři dětské sedačky (moderní auta jejich montáž do druhé řady ne vždy umožňují) a zároveň chce vůz používat k podnikání na převážení nákladu, mohl by v Berlingu najít naprosto skvělého a spolehlivého společníka. A na volný čas si pak můžete koupit třeba nějaký roadster.
Parádní test