Plusy
Co se dozvíte v článku
- Na poměry SUV dobré jízdní vlastnosti
- Spolehlivé diesely
- S některými motory mimořádná dynamika
- Slušný výběr ojetin na trhu
Minusy
- Vysoké provozní náklady
- Choulostivý xDrive a automaty
- Velmi drahé specifické díly a práce
- Smrtelné long-life intervaly výměn oleje
- Řada 5 kombi je praktičtější…
- …a pohodlněšjí a levnější na provoz
Druhá generace SUV BMW X5, označovaná kódem E70, se vyráběla od listopadu 2006 do srpna 2013 a dále vylepšila to, v čem byla generace první trochu slabší. Stále jezdí dobře, je prostornější a na trhu sklidila úspěch. V letech 2007 a 2008 se prodalo jen v Evropě 100 000 nových X5, v USA ve stejném období asi 68 000 aut. Celkem BMW vyrobilo zhruba půl milionu kusů X5 E70. Na trhu ojetin je tedy z čeho vybírat.
Jednoho klasického zástupce ojetých BMW X5 na českém trhu si nyní představíme. V Auto ESA jsme si půjčili provedení 3.0sd s výkonnější verzí naftového šestiválce 3,0 l. Auto z roku 2009 ujelo něco málo přes 202 000 km a prodejce za něj chtěl 380 000 Kč.
Doporučujeme test ojetiny: Dacia Duster je nenáročný dříč, který hodně vydrží
Mladší auta po faceliftu z června roku 2010 a s nižším nájezdem se prodávají pořád za zhruba půl milionu. Nejlevněji se dá druhá generace X5 s velkým nájezdem koupit asi za 220 000 korun.
Jízdní vlastnosti vykoupené „drncáním“
Cílem článku není rozebírat jízdní vlastnosti a dynamiku, tak to vezmeme jen v rychlosti. Je pravda, že BMW X5 3.0sd je dynamicky schopné auto a naftový šestiválec s výkonem 286 koní a točivým momentem 580 Nm má síly dost. Přesto se nelze ubránit dojmu, že podvozek je zbytečně tuhý. Na horší silnici auto poskakuje, čemuž nepomáhají ani nízkoprofilové široké pneumatiky. Je to zkrátka daň za to, aby tenhle kolos na silnici držel.
Jinak je X5 prostě velké SUV se vším, co k tomu patří. Rychlý přesun po dálnici znamená spotřebu okolo deseti litrů nafty, klidnější povahy pojedou za osm až devět. Kdo chce především komfortní a kultivované auto, lépe udělá například s BMW řady 5 Touring a pohonem všech kol xDrive (když už tedy nutně do našich klimatických podmínek potřebuje čtyřkolku). A navíc se X5 příliš nehodí do terénu. Její nízký podvozek není stavěný na dovádění někde v kamenitém říčním dně.
Jaké provozní náklady se od takové ojetiny dají čekat? S tím nám opět pomůže kalkulačka tco.jitis.eu:
kalkulace nákladů na 24 měsíců | očekávaný nájezd 800 km/měsíc |
---|---|
zanedbaná údržba | 270 738 Kč |
celkové náklady | 227 131 Kč |
z toho amortizace | 103 326 Kč |
náklady na měsíc vč. amortizace | 11 272 Kč |
náklady na měsíc bez amortizace | 5159 Kč |
náklady na km vč. amortizace | 14,09 Kč |
Jak můžete vidět, nelze od takového auta očekávat, že bude jezdit zadarmo. A spotřeba paliva, která ani u dieselů není kdo ví jak zázračná, není ten nejdůležitější údaj v kalkulaci nákladů. Pokud jde o opravy a údržbu, samozřejmě velmi záleží na tom, jakou historii za sebou auto má a jak se o něj kdo staral. A také na tom, jak zodpovědně nový majitel k servisu přistoupí.
Obecné rady před koupí BMW X5
Ono by to mělo platit u všech ojetin, ale u prémiového SUV prestižní značky obzvlášť. Tahle auta by měl každý hledat jen v síti zavedených prodejců ojetin nebo v nabídce oficálních značkových prodejců. Podobná auta totiž lákají různé podvodníčky a točený tachometr je asi to nejmenší zlo, které vás může potkat. Podvodníci se snaží legalizovat zpronevěřená nebo kradená auta a v prodeji kolují i špatně opravené totální bouračky, „zbastlené“ z několika dalších.
Takže ojetá X5 s německými „papíry“ ještě nemusí znamenat, že je opravdu německá „po doktorovi, co jezdil jen o nedělích do kostela“. Různí spekulanti a podvodníci se nestydí takhle legalizovat přes Německo bouračku třeba z Rumunska nebo nějaké jiné nepopulární východoevropské země. Auto předělají na jiný kus mladšího ročníku, stočí před německou registrací tachometr a pak ho prodávají s vidinou snadného zisku. To se netýká jen modelu X5, ale všech podobných prémiových aut, na kterých se dá „pořádně vyvařit“.
Nafta 3.0d jako ideální volba, ale ani 4.8i V8 není k zahození
Doporučovat konkrétnéí motor do X5 je asi zbytečné, protože většina zájemců stejně bude chtít diesel. Naštěstí je to v tomto případě asi nejrozumnější volba, ať už jde o spotřebu nebo obecně dlouhodobé provozní náklady. Při správném servisu a normálním zacházení s autem není důvod, aby starší před faceliftem montovaný motor M57D30 nevydržel hodně přes půl milionu kilometrů. Měňte v motoru po roce nebo 15 000 km olej, tankujte kvalitní aditivovanou naftu, zodpovědně zahřívejte a dochlazujte… A bude sloužit spolehlivě.
O modernější odlehčené verzi N57D30 se ještě nedá říci, jak na tom z dlouhodobého hlediska bude, ale kusy s rozumným nájezdem jsou zatím většinou v pořádku. Přesto už někteří mechanici varují, že novější motory BMW nejsou tak dimenzované jako dříve a obávají se, že se při jejich konstrukci přeci jen příliš hledělo na výrobní náklady. Starší verzi M57D30 poznáte podle šestistupňového automatu, novější už má vždy automat osmistupňový.
Doporučujeme: Ojetiny s automatickou převodovkou –Kterou vybrat a kterou nechat být?
Kdo ale naftu nevyužije a ví, že toho za rok zas tolik nenajezdí (například má na léto kabriolet nebo denně používá jiný typ auta), neměl by úplně zatracovat atmosférické zážehové verze. Především osmiválec 4,8 l s parametry 261 kW (355 k) a 475 Nm poskytuje téhle X5 nejen mimořádnou dynamiku, ale i zajímavý charakter a vysokou kultivovanost. A spotřeba není vyloženě brutální. Osmiválcový motor umí v tomhle velkém SUV jezdit za 13 litrů. Navíc lidé osmiválce obcházejí obloukem, takže lze za slušné peníze koupit méně jetý a hezký kus.
Pozor na teplotu a osmiválec bi-turbo
Rizikový je u X5 termomanagement. Moderní motory s cílem dosáhnout maximální účinnosti trpí na přehřívání, odnáší to těsnění a rychle v nich degraduje olej. Mnohdy je po 6000 km zralý na výměnu.
„Doporučit mohu jednoduchou výměnu termostatu chlazení za modifikovanou verzi, která drží teplotu motoru lehce nad 90°C, na rozdíl od továrních 105°C,“ říká Petr Dorotovič, nezávislý servisní specialista z Kolína. „Pozor, díl není originální a tedy schválený od BMW, ale zkušenosti jsou s ním veskrze pozitivní,“ doplňuje.
Spotřeba prý po montáži upraveného termostatu vzroste zhruba o půl litru, ale vynahradí to prodloužení životnosti zážehového motoru. Cenově se celá výměna vejde do zhruba třech tisíc korun i s prací. Vzhledem k potenciálním škodám zcela mizivá investice.
Podobný problém trápí i atmosférický šestiválec, ale ten není moc vyhledávaný. S velkým SUV se trápí a přestože je mechanicky spolehlivý, v X5 už asi bude mít lepší roky za sebou. Jednotka s dvojitým přeplňováním ve verzi xDrive35i je dynamicky nadaná a vezme si klidně „jen“ 11 litrů na sto, ale z dlouhodobého hlediska neslibuje levný provoz a údržbu.
„Vedle choulostivých vstřikovačů a citlivých vysokotlakých palivových pump se zanáší karbonem a to především kvůli long-life intervalům výměn oleje, kdy olejová náplň vlivem tepelného namáhání zdegraduje,“ vyjmenovává obvyklé potíže přeplňovaného šestiválce Petr Dorotovič.
Absolutní zlo je dvěma turby přeplňovaný osmiválec 4,4 l s označením N63B44. Od toho dejte za každou cenu ruce pryč, i kdyby vám ho prodejce dával zadarmo. V turbech umístěných mezi řadami válců se spéká olej a mnohdy ani zkrácené výměny oleje na 6000 km nejsou řešením. Nízký nájezd osmiválce bi-turbo ve verzi X5 50i není zárukou, že je vše v pořádku. Motory už po 50 000 km braly olej a přicházely o kompresi. Tohle fakt nebrat! U ostatních motorů se dá i velký problém vyřešit v řádu pár desítek tisíc, u tohoto spíše v řádu stovek tisíc. A brzy se bude vše stejně opakovat, takže jednorázovou investicí se potíží nezbavíte.
Rizikový automat, xDrive a podvozek
Když už jsme u těch potenciálních drahých potíží, je dobré vědět, že ojetá BMW mají jednu velkou slabinu: automatické převodovky. Ony by byly spolehlivé, ale to by v nich musel někdo měnit v rozumném intervalu olej. „Olejová náplň v převodovce se přehřívá právě vlivem vysoké teploty chladící kapaliny motoru proudící přes výměník,“ vysvětluje Dorotovič.
BMW ale striktně výměnu oleje nepředepisuje a označuje náplň jako doživotní. Inu, pokud chcete převodovku po 200 000 km vyhodit, tak doživotní opravdu je. Před koupí nechte odborníka a zkušeného mechanika automat prověřit, ať se do něj hned nevysypete za sto tisíc. Na výměnu olejové náplně převodovky si připravte zhruba 11 000 Kč, protože se musí převodovka také přetěsnit a vyměnit i její filtr.
Výměna oleje v automatu bude první věc, kterou budete muset ihned udělat. Následně měňte v automatické převodovce olej každé čtyři roky nebo maximálně 100 000 km. Klidně i dřív. Výměna olejové náplně by se neměla vyhnout ani systému xDrive a diferenciálům.
„Nepodceňujte výměnu oleje v rozvodovce xDrive, auto si o něj řekne samo na základě snímače opotřebení olejová náplně,“ vyzývá Petr Dorotovič. „Občas také zazlobí servomotor přiřazení pohonu přední nápravy. Oprava není složitá, dochází k očesání plastového kola v převodu servomotorku,“ doplňuje.
Doporučujeme test ojetiny: Lexus CT 200h je skvělá a spolehlivá alternativa k dieselu
Ještě se sluší dodat, že nutnost výměny náplně v rozvodovce xDrivu neohlásí majiteli kontrolka na palubní desce, ale pouze servisní diagnostika. Celý systém xDrive je velice choulostivý. Například nevhodná specifikace pneumatik se špatným rozměrem či rozhozená geometrie se se projeví zrychleným opotřebením soustavy xDrive.
„Ať kupující zkontroluje, že jsou na autě opravdu ty pneumatiky, které tam mají být. Z vlastní zkušenosti ze servisu vím, že u jednoho vozu došlo k závadě na systému xDrive jen proto, že v pneuservisu namontovali na zadní kola pneumatiky z přední nápravy a obráceně,“ upozorňuje Dorotovič. Systém xDrive si pak i s nepatrným rozdílem obvodu kol neví rady.
A počítejte také s tím, že X5 bude potřebovat velký servis podvozku. Hlavně se ale přesvědčte, že kupovaná X5 nejeví stopy extrémního namáhání v těžkém terénu, protože na to není stavěná. Polní cestu zvládne, ale skákání po motokrosové trati ne. Standardně dodávané měchy samonivelace vzadu se jednou ozvou, ovšem někdy je potřeba k tomu přidat i nový kompresor.
Závady elektronistalace nejsou tak časté, ale stává se, že stávkují elektricky ovládané páté dveře, pojezdy sedadel a klimatizace. Závady systému iDrive už nejsou pravidlem, ale ani úplnou vzácností. Aktivní stabilizátory Dynamic Drive nezlobí, ale spíše představují zbytečné riziko. Čím méně toho kupovaná X5 má, tím z dlouhodobého hlediska lépe.
Ojeté BMW X5 E70: Verdikt
Ojeté BMW X5 zadarmo nejezdí. Než poběžíte pro jednu do bazaru, musíte vědět, že pro vás výdaj několika desítek tisíc za velký servis neznamená nic jiného než mávnutí rukou. Pokud se vám při vyslovení částky třicet tisíc protočí panenky a udělá nevolno, raději hledejte jiné auto. X5 není špatná, ale je to prostě složité auto, které vyžaduje majitele s opravdu velkorysým rozpočtem.
Kdo drobnosti neřeší a doufá, že se nic dalšího nestane, koleduje si o ještě větší malér. Chcete příklad? Třeba takový termostat u dieselu je položka, která se dá vyměnit za pár stovek. Když to ale neřešíte, za měsíc si připravte více než padesát tisíc na nový filtr pevných částic. Motor se totiž nikdy pořádně neohřeje a řídící jednotka nespustí jinak spolehlivé regenerace DPF.