Kolem třídy X panuje mnoho dohadů, zdali je to plnohodnotný Mercedes nebo převlečený Nissan Navara. Až nyní Mercedes zabudoval do třídy X léty prověřený vidlicový šestiválec a také stálý pohon všech kol 4Matic. Bez debat, šestiválec kompletně mění charakter auta a třída X konečně začíná dávat smysl
Mercedes-Benz ve spolupráci s aliancí Renault-Nissan vytvořil už mnohé. Před nedávnem se ale pustil do námi oblíbeného segmentu pick-upů a na základech jednoho z nejlepších zástupců třídy s korbou, Nissanu Navara, vytvořil novou třídu X. Ta má teprve až nyní oproti svému technickému základu výhodu, a to vznětový šestiválec, který je v daném evropském segmentu vrcholem nabídky a dokáže konkurovat Volkswagenu Amarok. Rádi bychom se ale vyvarovali, i když jde o značku Mercedes-Benz, názvu prémiový pick-up, který může mnoho zákazníků odradit. Z našeho pohledu je právě pick-up typ auta, které by mělo zároveň sloužit i jako dobrý pracovní nástroj, vhodný do terénu, a neměl by být jen o stylu a životním postavení. Mercedes jako značka má jeden z nejširších záběrů na trhu a jeho stroje jsou jak zástupci luxusního segmentu automobilů, tak umí i skvěle sloužit v podobě nákladních a lehkých užitkových vozidel, kam nová třída X spadá.
Na pořádné testování třídy X s názvem 350d jsme měli skoro tři týdny a za tu dobu se nám tento povedený pick-up dostal opravdu hluboko pod kůži, ať už si fanoušci a zákazníci třícípé hvězdy říkají, co chtějí, a je nám úplně jedno, na jakém základu je třída X postavená.
Design a praktičnost
Automobilu dominuje mohutná a vysoká příď s LED světlomety a výraznou maskou chladiče. Na spodní části předního nárazníku je viditelný chromovaný ochranný prvek, který je k dostání od určitého stupně výbavy. Ve střední části poznáme, že je vůz postaven na základě Nissanu, hlavně podle zalomení C-sloupku. Zadní část je jednoduše funkční a dominuje jí velký chromovaný nárazník, úzké zadní svítilny a traverza pro uchycení tažného zařízení. Délka automobilu je 5,3 metru a celkově třída X působí jako bytelné, terénní auto, za kterým se nejeden člověk ohlédne, vhodné na jakékoliv expedice a které se nebojíte trošku drsněji používat. Na korbě jsme měli také k dispozici vskutku masivní příplatkový ochranný rám, který celkovou vizáž drsňáka ještě posiluje. Nechybí samozřejmě velký nápis V6 turbo na předních blatnících.
Oproti Nissanu je třída X také o několik centimetrů větší, a proto lze na korbu naložit europalety, dokonce i napříč. Celkový rozměr ložné plochy činí 1587 × 1560 × 474 mm. Auto uveze více než 1000 kg nákladu, a navíc přívěs s hmotností až 3500 kg. Světlá výška je 202 mm a může se zvýšit o další dva centimetry v paketu se zvýšeným podvozkem a doplnit příplatkovými prvky pro celkovou ochranu podvozku v terénu. Jediné místo, kde třída X moc neexceluje, jsou stísněné prostory a parkoviště. Poloměr otáčení je 13,4 m a rejd kol není moc dobrý na manévrování po přeplněném parkovišti.
Motor a jízda
Pod kapotou pracuje vidlicový vznětový šestiválec o objemu 2987 cm3, výkonu 190 kW a točivém momentu 550 Nm, který má opravdu dostatek síly na to, poměrně svižně rozhýbat i tak mohutné auto, jako je třída X. Za nás není tomuto léty prověřenému motoru co vytknout, máme ho vyzkoušený i v jiných modelech značky Mercedes-Benz a je prostě dobrý, spolehlivý, dostatečně pružný. Hluk od naftového šestiválce proniká do kabiny opravdu minimálně a spíše musíme pochválit jeho zvukový projev, kdy nejen že cítíte, ale i slyšíte celkovou sílu pod kapotou. Věříme, že mnoho potenciálních zákazníků čekalo právě na moment, kdy třída X tento motor dostane.
Motor je spřažen se sedmistupňovou automatickou převodovkou 7G-Tronic Plus, která krásně plynule řadí a poměrně rychle podřazuje. Jízda s pick-upem byla překvapivě pohodlná i na 19palcových kolech s rozměrem pneumatik 255/50. Automobil je postavený na klasickém rámu. Přední zavěšení reprezentují dvojité lichoběžníky, zadní náprava je pak tuhá, obě doplněné o vinuté pružiny. Zadní tuhá náprava občas lehce odskočí a způsobuje drobné vibrace i na relativně kvalitním povrchu. V zatáčkách se ale automobil ovládá jistě a vnitřně chlazené kotouče mají při případném náhlém brzdění i přes hmotnost vozidla rychlý nástup. Pocity z řízení třídy X nejsou jiné než pocity z jízdy se stejně velkým SUV. Ač je maximální rychlost necelých 205 km/h, tak s automobilem je vhodné dodržovat
předepsané limity, protože ve vysokých rychlostech začíná být pick-up lehce nestabilní, začne se zvyšovat hladina hluku v interiéru a neúměrně roste spotřeba. Zkrátka není to žádný dálniční křižník a na to nebyla třída X ani stavěna. Za dobu testování jsme najeli skoro 1000 kilometrů a spotřeba se držela na dálnici kolem 11 litrů a na okreskách při plynulé a klidné jízdě se nám povedlo dostat i pod 9,5 litru na 100 km. Třída X není s V6 nijak zvláště úsporné auto a nádrž o objemu 73 litrů poměrně rychle spotřebuje, ale s tím se musí při koupi takto velkého a silného vozu zkrátka počítat.
Interiér a výbava
V kabině podle některých detailů naprosto jistě poznáte, že sedíte v Mercedesu. I když jsou v interiéru použity starší prvky, například páčka tempomatu pod volantem nebo multimediální systém bez dotykových prvků, jsou všechny umístěny přehledně a každý, kdo má zkušenosti s ovládáním vozů Mercedes-Benz, si okamžitě zvykne. Bohužel palubní deska je lehce schizofrenní a kombinuje kvalitní materiály s velmi levnými a tvrdými plasty (hlavně spodní část palubní desky a okolí voliče automatické převodovky).
Umístění výhřevu sedaček nebo ovládání redukcí je typické pro Nissan. Nedostatečné jsou pak odkládací prostory pro drobnosti, například pro mobilní telefon, klíče a podobně. Zde je například naprosto nevyužit prostor mezi multimediálním systémem a voličem automatické převodovky. U takového typu auta je absence odkládacích přihrádek nešťastná. Celková výbava automobilu byla ale naprosto dostačující. Nechybí přehledný, i když starší multimediální systém, který umí streamovat muziku a přehrávat jakékoliv formáty.
Pohodlné přední sedačky s krátkým sedákem byly elektricky ovladatelné a vyhřívané, automobil měl funkci 360stupňové kamery, která monitorovala dění kolem vozu, zadní parkovací kameru a různé bezpečnostní asistenty, jako čtení dopravního značení, hlídání jízdního pruhu nebo automatické brzdění při krizové situaci. Zadní sedačky jsou trošku těsné a sedí se na nich jako v divadle, oproti předním jsou značně vyvýšené, a cestující tak může mít trochu nepříjemný a stísněný pocit. Zajímavostí bylo elektrické ovládání malého zadního okénka oddělujícího prostor pro cestující a korbu. Interiér jako takový je kvalitní i za použití tvrdších plastů, ale zároveň to není plnohodnotný interiér Mercedesu, na který jsou majitelé vozidel s třícípou hvězdou zvyklí. Luxus například jako v modelu GLE tu očekávat nesmějí, je to zkrátka stále více pracovní auto.
Závěr
Nová třída X je zajímavý vůz. Do segmentu pick-upů značka Mercedes-Benz zamířila poprvé a docela se jí to povedlo. Ano, je to vůz plný kompromisů, ale zase je postaven na kvalitním základu z Nissanu Navara a svým designem a prestiží trojcípé hvězdy značně převyšuje konkurenci.
Šestiválec do třídy X rozhodně patří, chyběl jí a i přes větší spotřebu bychom si nic jiného pod kapotu ani nepořídili. Luxus od třídy X zkrátka nečekejte, je to pořád auto drsnějšího ražení vhodné pro pracovní činnost a nejlépe mu je na venkově či horách nežli ve městě.
Mercedes-Benz X 350d | |
---|---|
Zdvihový objem | 2987 cm3 |
Maximální výkon | 190 kW/258 koní |
Maximální točivý moment | 550 Nm/1400–3200 1/min |
Nejvyšší rychlost | 205 km/h |
Kombinovaná spotřeba | 9,0–8,8 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 2249–2389 kg |
Celková hmotnost | 3250 kg |
Délka × šířka × výška | 5340 × 1920 × 1819 mm |
Nákladový prostor | 1587 × 1560 × 474 mm |
Základní cena | 1 227 000 Kč bez DPH |
Cena testované verze | 1 474 403 Kč bez DPH |