Test Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic: Nebezpečný Mexičan

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Možnosti ovládání palubních systémů
  • Marnivý podélný prostor
  • Harmonický projev standardního odpružení
  • Vytříbené chování samočinné převodovky
  • I přes komfortní podvozek je vůz v zatáčkách dostatečně jistý a precizní

  • Na šířku to už s prostorem taková sláva není
  • Sedadla nejsou rozměrově nijak naddimenzovaná
  • Dynamika je pouze průměrná, stejně jako kultivovanost vznětového motoru
  • Za plně digitální přístrojový panel nebo Apple CarPlay/Android Auto se připlácí

Když Mercedes zhruba před rokem odhalil podobu nového sedmimístného SUV jménem GLB, zamotal nám tím trochu hlavu. Sedm sedadel na platformě MFA2, určené primárně pro kompaktní vozy, jejímž „ústředním“ modelem je nevelká třída A? Přesně tak. Podobně jako notoricky známá platforma MQB koncernu Volkswagen dává MFA2 konstruktérům dříve nevídanou flexibilitu. Na společném technickém základu tak může stát kompaktní hatchback, stylové „čtyřdveřové kupé“ i rodinné SUV, které se v některých rozměrech vyrovná Škodě Kodiaq. A to už je nějaký kus auta.

Robustnějším postavám bude v ergonomických sedadlech trochu úzko, což také platí o kabině
Systém MBUX lze plně ovládat přes displej, tlačítky na volantu i touchpadem

Nebudeme plýtvat prostorem na výčet rozměrů, které najdete v tabulce technických údajů. Vězte však, že třída GLB (interní označení X247) je o pouhých pět centimetrů kratší, pět centimetrů užší a tři centimetry nižší než Kodiaq. Rozvor náprav má však o čtyři centimetry delší! Nebo ještě jinak. O čtvrt milionu dražší GLC nabízí jen 15 mm „železa“ navíc. Kromě samotných rozměrů přispívá k nečekaně dospělému dojmu také design. Kompaktní SUV působí trochu jako zmenšená třída GLS. Fanoušci možná ocení hranatý profil blatníků, který do tvarosloví stuttgartských SUV pronikl před lety s již neexistující třídou GLK. Tedy stuttgartských… třída GLB se ve skutečnosti vyrábí v mexickém městě Aguascalientes, pro čínský trh pak v Pekingu.

Prostornější než Kodiaq?

Netypický poměr délky karoserie a rozvoru se odráží v neobvyklých prostorových poměrech. Místo vzadu je až nevyužitelné. Za řidičem průměrné postavy zůstává marnivých 35 cm prostoru pro nohy. To je ještě o pět centimetrů více než v Kodiaqu. Dokonce i když se druhá řada sedadel posune zcela vpřed, stále zůstane 21 cm, což je hodnota zhruba na úrovni Mondea. V případě sedmimístné varianty je taková rozmařilost na místě. Poskytne totiž dostatek prostoru před koleny cestujícím ve druhé i třetí řadě.

Videodojmy: Mercedes GLB je nečekaně zajímavá alternativa ke Kodiaqu
Přečtěte si také:

Videodojmy: Mercedes GLB je nečekaně zajímavá alternativa ke Kodiaqu

My jsme ale testovali pětimístný model, v němž taková nadílka podélného prostoru poněkud ztrácí smysl. Tím spíš, že jako v limuzíně si určitě připadat nebudete. Dílem kvůli plochým sedadlům s poměrně krátkým a nepřirozeně vodorovným sedákem, ale zejména kvůli omezenému prostoru pro lokty. Na šířku totiž GLB svůj kompaktní původ nijak nezastírá. Vzadu je o sedm, vpředu dokonce o osm čísel užší než boleslavský medvěd. Už řidič průměrné postavy je zleva utiskován dveřmi, zatímco pravý loket mu div nepřepadává přes okraj loketní opěrky.

Objem zavazadelníku pětimístné verze je 585 litrů, praktičnost zvyšuje polohovatelná podlaha
Prostoru pro nohy je ve druhé řadě neuvěřitelně mnoho. Kodiaq může závidět

Za prostorem pro cestující zbývá už nijak překvapující, stále však bohatě dostačující prostor pro zavazadla. Pětimístný model má kapacitu 568 litrů v základní konfiguraci, respektive až 1755 po sklopení druhé řady sedadel. Praktičnost zvyšuje polohovatelná podlaha.

Design interiéru navazuje na stávající kompaktní modely Mercedes-Benz. Palubní desce tak dominuje už dobře známá kombinace samostatně stojícího širokoúhlého displeje a kruhových ventilačních otvorů stylizovaných do podoby leteckých motorů. Od naprosté většiny SUV této velikosti se GLB, potažmo všechny příbuzné modely, odlišuje konceptem ovládání. I zde můžete patlat prstem po displeji, pokud na tom neodbytně trváte. K dispozici je však také neporovnatelně ergonomičtější touchpad na středové konzole, z principu mnohem vhodnější k obsluze za jízdy.

Siluetou se GLB podobá majestátní třídě GLS. Navzdory kompaktnímu původu má o čtyři centimetry delší rozvor než Kodiaq

A pak je tu ještě třetí možnost – kombinace tlačítek a dotykových plošek na volantu. Na levém rameni ovládáte displej před řidičem, vpravo stejným způsobem obsluhujete obrazovku středovou. Potěší také kompletně tlačítkový ovládací panel klimatizace i ergonomicky nedostižné ovládání hlasitosti kolečkem. Na výběr máte hned dvě, na volantu a středové konzole. Obě jsou navíc aretovaná. O takovém starosvětském luxusu si majitelé nejnovějších škodovek a volkswagenů mohou nechat jen zdát. Na rozdíl třeba od nového Golfu velmi spolehlivě funguje také ovládání hlasem v češtině – ovšem pouze u omezeného výběru funkcí, kde je tato možnost podporována. A protože v minulosti jsem na jiných místech opakovaně kritizoval dynamickou navigaci Mercedesu, je poctivé uvést, že v GLB pracovalo navádění podle hustoty provozu spolehlivě a dokázalo se vyhnout ucpaným místům.

Srovnávací test Mercedes-Benz GLE 400 d 4Matic vs. Audi Q7 50 TDI quattro: Diesel v hlavní roli
Přečtěte si také:

Srovnávací test Mercedes-Benz GLE 400 d 4Matic vs. Audi Q7 50 TDI quattro: Diesel v hlavní roli

Nabídku motorů tvoří různé varianty čtyřválcových motorů završené sportovním modelem AMG 35. My jsme testovali diesel ze středu nabídky, GLB 200 d s pohonem všech kol 4Matic a samočinnou převodovkou 8G-DCT. Motor se svým projevem, dynamikou a koneckonců ani nominálními parametry nijak nevymyká obvyklému standardu dnešních dvoulitrových turbodieselů. Což neplatí o převodovce. Osmistupňová dvouspojková skříň pracuje s jemností hodnou konvenčního automatu, přitom však řadí rychle, přesně a bez prokluzování, jímž jinak trpí prakticky všechny dvouspojkové převodovky mimo koncern VW. Tohle se opravdu povedlo! Stejně jako podvozek.

Prostor pro cestující (cm) M-B GLB Mitsubishi Outlander Škoda Kodiaq
Šířka v úrovni loktů vpředu: 146 148 153
Šířka v úrovni loktů vzadu: 144 147 153
Prostor pro hlavu vpředu min/max.: 99/106 96/103 96/105
Prostor pro hlavu vzadu: 95 100 99
Podélný prostor vzadu (řidič 178 cm): 35 24 29
Délka zavazadelníku: 82 87 99
Šířka zavazadelníku
mezi podběhy:
105 100 100
Výška po roletu: 52 44 49
Šířka/výška vstupního otvoru: 109/82 105/88 113/80
Maximální délka nákladu: 203 - 218

Patrně vzhledem k rodinnému zaměření vozu se ladiči Mercedesu oprostili od „sportovních“ ambicí, jejichž důsledkem bylo až nesnesitelně jankovité chování mnoha dřívějších kompaktních modelů značky. Třída GLB se tak nese po českých silnicích s poklidnou grácií, tu a tam si dovolí i trochu se zhoupnout, přitom ale bez protestů zvládá velmi dynamický způsob jízdy. Mezi auty srovnatelné velikosti a zaměření rozhodně patří k těm úplně nejlépe jezdícím. Pohon všech kol posílá dozadu maximálně 20 procent v normálním režimu, 30 ve sportovním a až 50, pokud v menu vyberete „off-road“. GLB ale samozřejmě žádný teréňák není, mějte to na paměti.

Naměřené hodnoty Mercedes-Benz GLB 200 d 4M LR Discovery Sport D180 Audi Q5 2.0 TDI (140 kW)
ZRYCHLENÍ Z MÍSTA
0-50 km/h (s) 3,23 3,06 2,38
0-100 km/h (s) 9,45 10,17 8,59
0-130 km/h (s) 16,16 17,30 14,68
0-150 km/h (s) 23,25 24,83 22,21
ZRYCHLENÍ PRUŽNÉ
30-50 km/h (s) 1,56 1,65 1,37
50-70 km/h (s) 1,95 2,25 1,82
80-120 km/h (s) 7,13 7,77 6,68
130-150 km/h (s) 7,09 7,53 5,82

Pravidelní čtenáři dobře vědí, že v testech vozů prémiových značek prakticky bez výjimky nastává důrazné „ale“, jakmile přijde řeč na cenu. Kompaktní sedmimístný Mercedes ovšem dokáže příjemně překvapit i v tomto ohledu. Ceny začínají na půvabných 880 880 Kč za benzinový model GLB 180 s předním pohonem. GLB 200 d stojí 949 850, s pohonem všech kol pak 1 007 930 korun. To je cena v podstatě na úrovni Kodiaqu s ekvivalentním motorem a pohonem. Oproti němu dostanete sice méně místa na šířku, ale prémiovější interiér, lepší ovládání a koneckonců také punc značky budou pro mnohé zájemce pádnými protiargumenty.

Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic: Verdikt

Třída GLB se ukazuje jako zatím nejuniverzálnější model na platformě MFA2. Prostorově zcela vyhoví i rodinným potřebám, uvnitř působí prémiově a cenově přímo konkuruje škodováckému bestselleru. Zajímavá koupě.

Foto: David M. Bodlák


Cena: 1 007 930 Kč
Technické údaje Mercedes-Benz GLB 200 d 4Matic
MOTOR
Konstrukce: řadový čtyřválec
Zdvihový objem válců (cm3): 1951
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 110/3400-4440
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): 320/1400-2600
Převodovka: osmistupňová dvouspojková
Poháněná kola: pohon všech kol
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 9,3
Nejvyšší rychlost (km/h): 201
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4643
Šířka bez zrcátek (mm): 1834
Výška (mm): 1658
Rozvor náprav (mm): 2829
CENY A VÝBAVY
Cena modelu od (Kč): 1 007 930
  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?