Test Lexus GS F: Unikátní nejen atmosférickým osmiválcem

1 nový názor
Autor: Redakce

+

  • Výborný motor 
  • Absence turbodmychadel
  • Vyvážené vlastnosti 
  • Nízká spotřeba při klidné jízdě 
  • Jiný sedan této velikosti s výkonem přes 470 koní a pohonem zadních kol u nás aktuálně nekoupíte
  • Na českých silnicích další GS F téměř nepotkáte 

  • Horší brzdy 
  • Ve srovnání s vrcholnými verzemi modelů Audi a Mercedes nižší výkon 
  • Velmi zastaralý multimediální systém 

Pokud by existovalo něco jako automobilová přírodní rezervace, Lexus GS F by v ní určitě nechyběl. Sportovní vůz s atmosférickým motorem je v dnešní době kriticky ohrožený druh. Navíc se dá předpokládat, že to bude čím dál horší. Pravda, pár modelů se na trhu ještě pořád najde, ale třeba zrovna v kategorii kolem BMW M5 je atmosféricky plněný zážehový osmiválec skutečný unikát. Pokud takové auto chcete, nemáte na výběr. Vaší jasnou volbou bude právě Lexus. A já vám mohu slíbit, že vás nezklame.

Doporučujeme: Test Lexus GS 450h F-Sport: Uvědomělý sportovec

Vznik GS F je v podstatě zcela prostý. Automobilka vzala techniku z kupé RC F a nasadila ji do bezmála pět metrů dlouhého sedanu. K tomu přidala vyztuženou karoserii, jiné zadní zavěšení, posílený brzdový systém, nižší podvozek, tužší pružiny, vylepšené tlumiče Sachs a pár drobností na karoserii. Výsledek se světu poprvé ukázal v lednu minulého roku.

Designový paradox 

Obrovská tlama, vysoce agresivní design, ale stejně... Tím nejvýraznějším prvkem testovaného Lexusu GS F nakonec byla jasně modrá barva (odstín modrá Saphire za 32 000 Kč) karoserie. Tenhle sedan je sice hodně dynamicky tvarovaný, přesto není vůbec těžké ho zaměnit za nějakou zcela civilní verzi. Jak je to možné?

_DSC2973 Lexus GS F se od svých na ekologii zaměřených sourozenců liší na pohled v podstatě jen detaily. Nejvýraznějším prvkem je upravený přední nárazník a devatenáctipalcová kola

Jednoduše. Lexusu bylo dříve dlouhou dobu vyčítáno, že dělá designově nudná auta. Až se lidé z automobilky jednoho dne naštvali, stvořili doslova brutální tvář a tu nasadili všem modelům od NX po LS. Najednou se kritika přehoupla na opačný pól, najednou je to už přehnané. Každopádně GS F zaměníte za nějakou běžnou verzi prostě proto, že už základní varianty vypadají velmi agresivně.

Ve výsledku došlo spíše jen k funkčním změnám. Nové otvory po stranách předního nárazníků obstarají přísun vzduchu k brzdám. To se hodí, protože kotouče musí krotit 1865 kg živé váhy. Přítlak vylepší decentní karbonový spoiler na víku zavazadelníku nebo zadní difuzor. A to je vlastně všechno. Tedy pokud nebudeme počítat úpravy aerodynamiky na podvozku (například kvůli lepšímu chlazení diferenciálu). Přidat už můžeme jen kovaná devatencátipalcová kola, čtyři koncovky výfuku a detaily v podobě žlutých brzdových třmenů.
_DSC2991 Ani vzadu se toho moc neudálo. GS F dostalo tradičně nad sebe umístěné koncovky, karbonový spoiler a difuzor. Další aerodynamické úpravy ale najdeme i na podvozku. Třeba kvůli tomu, aby vzduch lépe proudil k zadnímu diferenciálu

GS F vypadá od pohledu nebezpečně (obzvlášť ve výrazném modrém odstínu). A na rozdíl od hybridních sourozenců mu tu nebezpečnou vizáž opravdu uvěříte.

Dokonalé sedačky, nepovedený multimediální systém 

Velmi dobře si vzpomínám na dobu, kdy Lexus GS současné čtvrté generace dorazil na trh. Interiér se mi tenkrát hrozně líbil. Jenže, i když se to možná nezdá, od představení stávajícího provedení uplynulo už pět let. Přestože má tenhle model za sebou facelift, na interiéru jeho stáří přece jen poznáte.

Doporučujeme: Ostře zlámaný Lexus UX není rekvizita ze sci-fi filmu, ale koncept pro Paříž

Asi nejvýraznějším příkladem je multimediální systém. Grafika, celkové uspořádání a nakonec i jeho ovládání, to vše už bylo dávno překonáno. Vyloženě špatný je ovladač připomínající počítačovou myš. Vybrat něco z menu je při jízdě zajímavý úkol i pro spolujezdce, natožpak pro řidiče. Ale o tom už jsme psali dříve.

_DSC2969 Interiér Lexusu GS F není špatný, ale přece jen už na něm celkové stáří modelu poznáte. Multimediální systém a hlavně jeho ovládání by potřeboval kompletní obměnu. Sportovní sedačky jsou ale výborné

GS F nabídne interiér obložený karbonovými dekory a zejména výborné (a na pohled navíc pěkné) sedačky. Jejich tvar vás v zatáčkách podrží, nicméně pořád se vám dostane skvělého pohodlí i při civilizovaném cestování. Potěší také sportovní a zcela kulatý volant. I toto je dnes už méně vídaná věc.

Celkově vypadá japonská obdoba M5 v interiéru trochu laciněji než německý originál. Objevíte také několik ergonomických chyb. Jenže vy určitě tušíte, že se to důležité nebude týkat ani designu, ani kabiny. Máte pravdu, to nejzajímavější je pod kapotou.

Velmi ostrý osmiválec 

Zážehový nepřeplňovaný osmiválec, objem pět litrů, nejvyšší výkon 351 kW (477 k), vrchol točivého momentu 530 Nm, dvojité vstřikování paliva D-4S (přímé i nepřímé), variabilní časování ventilů a tak dále. Všechno to už známe z kupé RC F, které ale mnoho slávy nesklidilo a to zejména kvůli své hmotnosti. Jak tato technika funguje v ještě větším a o 25 kg těžším sedanu? Víc než dobře.

_DSC3005 GS F je zajímavé hlavně kvůli použité technice. Atmosféricky plněný osmiválec vás dnes už asi základními parametry neusadí na pozadí, v praxi se ale do něj zamilujete celkem snadno. Tenhle motor má charakter

Podle tabulkových údajů není testovaný Lexus ničím výjimečným. Možná má atmosférický motor, ale německá konkurence se svými přeplňovanými jednotkami umí nabídnout vyšší výkon. Podstatně vyšší. Vždyť třeba nejnovější Mercedes třídy E je ve své vrcholné verzi už za hranicí 600 koní a M5 odvozená od nedávno představené nové generace na tom určitě nebude jinak. Tomu se přece GS F rovnat nemůže.

Doporučujeme: Mercedes-AMG E 63 běží na čtyři válce, má pohon 4×4 a výkon větší než Ferrari 458 Italia

Může, nemůže... Ono je otázkou, zda vůbec chce a zda je vlastně výkon přes 600 koní k něčemu užitečný. I když to vedle přímé konkurence snad ani nevypadá, GS F není pomalé auto. Navíc,a rozdíl od přeplňovaných lokomotiv je maximum Lexusu dostupnější a auto řidičsky přívětivější. Jednoduše z něj nejde takový strach jako z německých konkurentů, přestože i s Lexusem budete v drtivé většině případů pedál plynu spíše hladit, než abyste na něj aplikovali ono anglické „pedal to the metal“.

_DSC3023 Považovat Lexus GS F za pomalé auto s nedostatečným výkonem by byl hodně velký omyl. Možná nedosahuje na své přeplňované konkurenty, ale to ještě neznamená, že by vás nedokázal nacpat do sedaček

Atmosférický osmiválec je nakonec na GS F to nejlepší. Do čtyř tisíc o něm nevíte, pak se dá naplno do práce a pěkně plynule svůj zátah vygraduje. Omezovač vás utne až na hodnotě 7300 ot./min (maximum výkonu přijde jen o 200 ot./min dříve) a pokud pojedete tou dobou v manuálním režimu řazení, převodovka nepřeřadí. Mimochodem, dosažení omezovače na dvojku znamená rychlost 120 km/h.

Doporučujeme: BMW představilo tovární tuning pro novou řadu 5. Změnit můžete design, podvozek i výkon

Jak bývá u podobných jednotek zvykem, pokud budete tlačit na pilu, budete se pohybovat mezi pěti a sedmi tisíci. Přesně tohle je také pásmo, kdy vám GS F ukáže to nejlepší, co umí. Příjemný zátah a okamžité reakce na plyn. Je to také oblast, kdy definitivně zapomenete na relativně nižší výkon ve srovnání s přímou konkurencí. Rozdíly byste poznali na okruhu, možná, ale ne v běžném provozu. Tam i s přídělem 351 kW (477 koní) budete rovnocenného soupeře stále hledat jen těžko.

V nejvyšších otáčkách umí motor Lexusu vyprodukovat také moc pěkný zvuk. Automobilka ho zvýraznila ještě systémem Active Sound Control, nicméně ten zní docela přirozeně. Navíc ho můžete zcela deaktivovat pomocí tlačítka pod volantem. Vylepšovač zvuku se sám deaktivuje po zvolení režimů jízdy Normal a Eco. V režimu Sport je zvuk pouštěn pouze do zadních reproduktorů, v režimu Sport+ jde umělý zvuk do kabiny také z těch předních.

Obešel se i bez adaptivních tlumičů 

Ve srovnání s klasickými verzemi má GS F tužší odpružení, upravené tlumiče Sachs a dále odladěné zavěšení náprav (vpředu dvojité lichoběžníkové, vzadu víceprvkové). Testovaný vůz ale neměl možnost měnit tuhost tlumičů, jak to známe od ostatních soupeřů. Výsledek přesto překvapil. Adaptivní tlumiče nám nechyběly. Jenže to se změnilo. Automobilka začala nedávno nabízet v rámci standardní výbavy systém AVS, tedy právě adaptivní tlumiče. Následující odstavce se ještě vztahují ke starší testované variantě.

_DSC3052 Lexus GS F je trochu tank, ale hmotnost kolem 1,8 tuny není v této kategorii nic výjimečného. Jízdně to je dokonce zajímavější auto než RC F

Lexus GS F je přesně ten typ automobilu, kde se povedlo najít vynikající kompromis mezi jízdními dovednostmi a denní použitelností. Na vytříbeném chování v zatáčkách má kromě naladění podvozku obrovský vliv zadní elektronicky řízený diferenciál. Ten je u GS F standardem, zatímco u kupé RC F se za něj připlácí 120 000 Kč. Chování diferenciálu si navíc můžete nastavit v několika stupních (Slalom, Normal, Track). Především v režimu Slalom umí být GS F hodně přetáčivé.

Jakmile si najdete své ideální nastavení (v kombinaci s některým z jízdních režimů), začíná ta pravá zábava. GS F je sice velký sedan a rozhodně není lehký, ale zpoza volantu tyto své ne úplně pozitivní vlastnosti umí úspěšně zamaskovat. Zatáčky hltá s obrovskou chutí, na výjezdech obvykle vyprodukuje vytočený osmiválec mírnou přetáčivost a během pár sekund už zase brzdíte do dalšího oblouku. Elektromechanické řízení patří k tomu lepšímu na trhu a klasická osmistupňová automatická převodovka s měničem poslouchá na slovo, i když si ji s bleskovou dvouspojkou asi nespletete.

_DSC3098 Stejně jako kupé RC F si můžete i GS F všemožně nastavit. Podle volby konkrétního režimu se změní výkon motoru, odezva na plyn, řízení, zvuk pouštěný do interiéru a zásahy stabilizace. Nastavit tlumiče ale testované GS F ještě neumělo

Ne, GS F rozhodně není nějaká ošizená M5. Naopak. Je to nesmírně zajímavý sportovní sedan. Jak jsem tak brousil okresky východně od Prahy, fakt jsem neměl pocit, že bych si jízdu s přemotorovanou německou konkurencí užil víc. Vždyť i v Lexusu budete stejně na užších silnicích jezdit pouze na dvojku, protože vytočená trojka už je příliš rychlá.

Doporučujeme: BMW M2 Coupé vs. Porsche Cayman: Juniorská extraliga

Jestli lze něco kritizovat, pak to jsou brzdy. Ty obstaralo Brembo. Kotouče o velikosti 380 mm krotí vpředu šestipístkové třmeny, vzadu mají kotouče velikost 345 mm a čtyřpístkové třmeny. Nástup ale zdaleka nebyl tak ostrý, jak by si charakter auta žádal. Jenže v době naší zápůjčky už tento konkrétní exemplář pomalu končil svou pouť mezi českými novináři, což se mohlo podepsat právě na brzdách.

Je to úsporný sedan 

Lexus GS F, ačkoliv prošel při vývoji testy na okruhu Fuji i na Nürburgringu, není zamýšlen jako čistokrevné sportovní náčiní. Počítá se ve velké míře i s použitím na normální cesty. Tento režim mu jde nad očekávání dobře. Tichý interiér, solidní komfort odpružení a k tomu vědomí intenzivní akcelerace, pokud si to bude váš pravý kotník přát. Cestovat s GS F je opravdu příjemné.

_DSC2988 Brzdy z dílny společnosti Brembo už měly v době našeho testu to nejlepší za sebou. Přední disky krotí šestipístkové třmeny
_DSC2978 Výdechy za předními koly zde nejsou jen tak pro zábavu. Prakticky všechny novinky na karoserii Lexusu mají nějaký funkční účel

Největším překvapením se ale ukázala být spotřeba. Na dálnici při tachometrových 130 km/h se vůz podle palubního počítače pohyboval těsně pod hranicí deseti litrů. Vzhledem ke schopnostem osmiválcového motoru je to velmi solidní výkon. Vyloženě zábavný je tento výsledek v kontextu nedávno testovaného hybridu 450h F-Sport. Ten sice uměl uspořit při jízdě v kolonách, ale na dálnici na tom byl se spotřebou prakticky stejně. Možná si vzpomenete, že jsme zmíněný hybrid označili za uvědomělého sportovce. S trochou nadsázky můžeme to samé říci také o atmosférickém osmiválci.

Drtivá většina ho mine. A to je dobře

Za Lexus GS F zaplatíte minimálně 2 559 000 Kč. Pokud sáhnete po testované výbavě Top Carbon, budete začínat částkou 2 834 000 Kč. Jenže zároveň téměř nebude za co připlácet. V našem případě se testovacího exempláře týkal pouze jediný příplatek — modrá barva karoserie za 32 000 Kč.

GS F není nejrychlejší sedan na trhu a ani není nejostřejší ze všech, ale nabídne naprosto vyvážené vlastnosti. Umí být dost pohodlný na to, aby vám méně znalí spolucestující věřili historky o nesportovním designově zajímavém autě. Umí být relativně úsporný a když na to přijde, dokáže být tak rychlý, že z toho bude zbytku posádky zle. Vy se u toho královsky pobavíte, nebo na věky přijdete o řidičský průkaz. Když přehlédneme ten strašný multimediální systém (a uděláme to rádi), nezbývá než konstatovat, že jde jednoznačně o povedený a všestranný automobil.

_DSC3101 Máte asi tak tři miliony a hledáte něco neokoukaného? GS F by mohlo být to pravé auto pro vás. Má skvělý motor, je zábavné, nabídne velmi univerzální charakter a u nás jich moc nepotkáte

Přesto ho téměř všichni přehlédnou (od ledna do října se u nás prodalo pouze 19 exemplářů GS obecně). Proč? Asi nedostatečná image. Nebo v dnešní době neatraktivní tabulkové údaje týkající se výkonu a zrychlení? Paradoxně je to ale dobře. Právě nízký zájem je důvodem, proč Lexus může GS F v Evropě prodávat a proč se může vytahovat dnes už unikátním velkoobjemovým atmosférickým motorem, zatímco všechna ta BMW a Mercedesy snižují velikost a přidávají turba.

GS F má u nás hlavně poutat pozornost, ne trhat prodejní rekordy. Díky tomu si pár šťastlivců (nebo odvážlivců?), kteří si ostrý japonský sedan koupí, může naplno užít vše, co přináší tato moderní interpretace atmosférické a dnes už bez přehánění unikátní staré školy. Vždyť kdo jiný než Lexus aktuálně nabízí na českém trhu takto velký sedan s takovým výkonem a pohonem pouze zadní nápravy?


Cena testovaného vozu: 2 834 000 Kč

Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 2 866 000 Kč


Technické údaje Lexus GS F
MOTOR
Konstrukce: zážehový vidlicový osmiválec, uložený vpředu podélně
Zdvihový objem válců (cm3): 4969
Ventilový rozvod: DOHC, 32 ventilů
Vrtání x zdvih (mm): 94,0 x 89,5
Nejvyšší výkon (kW/min-1) 351/7100
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 530/4800-5600
Kompresní poměr: 12,3:1
Převodovka: automatická osmistupňová
Poháněná kola: zadní
JÍZDNÍ VÝKONY
Akcelerace 0-100 km/h (s): 4,6
Nejvyšší rychlost (km/h): 270
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) 16,6/8,1/11,2
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 4915
Šířka (mm): 1845
Výška (mm): 1440
Rozvor náprav (mm): 2850
Rozchod kol vpředu/vzadu (mm): 1555/1560
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): 1790
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): 2320
Objem zavazadlového prostoru (l): 520
Objem palivové nádrže (l): 66
PODVOZEK A PNEUMATIKY
Zavěšení vpředu: dvojité lichoběžníkové
Zavěšení vzadu: víceprvková náprava
Pneumatiky vpředu: 255/35 R19
Pneumatiky vzadu: 275/35 R19

[su_hello-bank-calculator]

ZZ (neregistrovaný)
Stačí si opřít ruku o opěrku a pak lze tu myš úplně v pohodě a přesně ovládat.
  • Našli jste v článku chybu?