Výsledky testů pneumatik vždy závisí na konkrétní metodice, takže podobné značky a modely pneumatik se mohou umisťovat různě. Je to stejné jako při testování aut. Přesto lze vypozorovat poměrně zřetelný trend, totiž že velmi levné pneumatiky převážně čínských výrobců neodpovídají ani slušnému průměru. Opět to potvrdil i aktuální test letních pneumatik německého magazínu Auto Bild.
Auto Bild v rámci testu podrobuje letní pneumatiky mimo jiné zkoušce prudkého brzdění z 80 km/h na mokru a ze 100 km/h na suchu. Výsledky obou měření pak sečte a seřadí je. Výsledek? Především v brzdění na mokru z 80 km/h byl rozdíl mezi nejlepšími a nejhoršími pneumatikami opravdu propastný.
Doporučujeme Test letních pneumatik 175/65 R14: Nejlepší jsou Falken a Semperit
Nejlepšího výsledku na mokru dosáhla pneumatika Bridgestone Turanza T005, která z 80 km/h zastavila na 34,3 metrech. Ostatní slušné pneumatiky pak zvládly zastavit do 37 metrů. To je výsledek, kterému se nejhorší pneumatiky z testu nepřiblížily ani náhodou.
Z pěti vůbec nejhorších pneumatik si „nejlépe“ vedla pneumatika Tristar Ecopower 3, která potřebovala z 80 km/h na mokru k zastavení 46,1 m. Následuje Farroad FRD 16 (47,0 m), Rotalla Setula E-Pace RH02 (48,5 m), Duraturn Mozzo 4S+ (49,7 m). Jako vůbec nejhorší se ukázala pneumatika Fortuna G 745, která k zastavení z 80 km/h na mokru potřebovala 51,9 m.
Doporučujeme Test letních pneumatik 205/55 R16: Nejlepší jsou Michelin Primacy 3
To je rozdíl propastných 17,6 metru, tedy zhruba čtyři délky auta nižší střední třídy. Jde to ale napsat i jinak. V momentě, kdy auto na v testu nejlepších pneumatikách Bridgestone již stojí, to na nejhorších pneumatikách se pohybuje ještě rychlostí 27 km/h. „Jenže ty nejlepší pneumatiky přece budou strašně drahé,“ říkáte si. Omyl.
Pohled do internetového vyhledávače nových pneumatik ukáže, že nejhorší pneumatika Fortuna G 745 se na našem trhu nejlevněji sežene za 890 Kč. A kolik bude stát ta nejlepší? Nejlevněji jsme ji našli v internetovém obchodě za 1210 Kč. Rozdíl na celé sadě tedy činí pouhých 1280 korun – navíc rozložených do několika let, protože šetřiví motoristé zpravidla nejsou z těch, kteří by ojeli sezónní pláště za jednu zimu. Ponecháme na zvážení každého, zda úspora několika stokorun ročně stojí za podstatně vyšší riziko, že nebezpečná situace na mokru skončí nehodou.