- Sladění pohonného ústrojí
- Spotřeba
- Komfort
- Odhlučnění
- Design
- Výbava
–
- Menší nádrž a zavazadelník
- Široké zadní sloupky
- Cena
… do XCeedu přede vraty. Ano, i emotivní crossover ze Žiliny dostal kabel a v plug-in hybridní verzi přijíždí pomoci snížit značce Kia flotilové emise. Dokáže efektivitu projevit nejen v excelových tabulkách, ale i v praxi?
Kia má v současné době, kdy se uspořené vypouštěné gramy oxidu uhličitého vyvažují zlatem, z masových značek jedno z nejširších portfolií elektrických a elektrifikovaných modelů. Po plug-in hybridním a elektrickém Niru nebo čistě elektrickém Soulu nyní přijíždí dobíjecí Ceed SW PHEV a XCeed PHEV. Obě novinky využívají prověřenou techniku Nira PHEV, tedy kombinaci atmosférické šestnáctistovky (77 kW/105 k) se 44,5kW (60,5 k) elektromotorem, 8,9 kWh bateriemi a šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou. Celkový výkon soustavy je 104 kW (141 k).
Uváděné zrychlení z 0 na 100 km/h za rovných 11 s nepůsobí nijak hvězdně, ale praxe je mnohem lepší. Na světlech zásluhou plynulého masivního zátahu elektromotoru ukážete s „kabelovým“ XCeedem záda i mnohem silnějším autům, na padesátce jste zhruba za 7 s a na tuzemském dálničním limitu o něco více než za 16 s. Jízda je harmonická a XCeed je navíc pohodlný, k čemuž výraznou měrou přispívají hydraulické dorazy tlumičů. Celkově se v něm cítíte jako v bavlnce.
Navíc je to velmi tiché auto, a to nejen v čistě elektrickém režimu, na čemž se podílí nejen dobře utlumený interiér, ale i aktivní potlačování hluku prostřednictvím reproduktorů. Toto vše, v kombinaci s velmi povedeným, hodnotně působícím interiérem nebo i možností připlatit si např. odvětrávaná přední sedadla, vytváří téměř prémiový pocit. Do celkové mozaiky rovněž dobře zapadá zdařilý digitální přístrojový štít s vysokým rozlišením a infotainment s 10,25" obrazovkou, kterou lze rozdělit na tři díly a mít tak pohromadě třeba navigaci, audio a informace o jízdě. Nebo také informace týkající se plug-in hybridního ústrojí s přehledem spotřeby paliva při předchozích jízdách.
Pokud důsledně využíváte možností dobíjení a nejezdíte ve sportovním režimu, ale v módu Eco, tak je to velmi hezké čtení (0,6 l/100 km, 1,8 l/100 km, 3,5 l/100 km). Občas idylku naruší rychlejší jízda po dálnici s vybitou baterií (8,2 l/100 km), ale celkově je možné říci, že tento XCeed dokáže při defenzivním stylu jezdit po městě a okreskách úsporně (okolo 5 l) i se zdánlivě prázdnou baterií. Stejně jako u jiných značek a modelů si totiž i tento systém nechává část kapacity akumulátoru rezervovanou pro hybridní režim jízdy. Přepínat mezi čistě elektrickým a hybridním pohonem můžete stisknutím tlačítka. Sladění celého ústrojí je příkladné a šestistupňová samočinná dvouspojková převodovka řadí vyloženě sametově. Na silnici se XCeed chová velmi jistě a nezklame ani řízení.
Trakční baterie o hmotnosti 117 kg, umístěná pod zadními sedadly, a pomocná baterie pod podlahou zavazadlového prostoru způsobily zmenšení palivové nádrže z 50 na 37 l a také menší kapacitu zavazadelníku (291 místo 426 l). Většina z „chybějících“ litrů je ale pod podlahou, využitelnost nad ní je tedy podobná. Rezervu si ovšem do auta nedáte a pod dno se vejde jen jeden dobíjecí kabel. Jestli s sebou vozíte kromě běžného i ten do wallboxů, bude vám překážet v „kufru“. Pokud si objednáte Paket Premium, dostanete zadní opěradlo dělené v praktickém poměru 40:20:40. Při nakládání zavazadel nepotěší vstupní práh umístěný 76 cm nad zemí.
Stylovější alternativa k hatchbacku
Ceed je při shodném rozvoru mírně delší, širší a vyšší. Kromě velkorysé světlé výšky 184 mm (je větší než u SUV Sportage!) se i snáze nasedá a vysedá. Z hlediska vnitřního prostoru je na tom novinka velmi podobně jako Ceed. XCeed je napohled robustnější, ale ve městě ho zaparkujete stejně snadno, byť výhled vzad kazí hodně široké sloupky. Velkým tahákem je určitě povedený design i celkově robustní provedení. I ty falešné koncovky výfuku jsou zpracované tak, že vypadají jako skutečné. Že se jedná o dobíjecí verzi, poznáte jen podle krytu konektoru nabíjení v levém předním blatníku.
Dobíjení je relativně rychlé, lithium-iontová polymerová baterie s kapacitou 8,9 kWh se i z běžné 230V zásuvky dokáže dobít z nuly za přibližně tři a čtvrt hodiny. Následně dokáže XCeed PHEV ujet v elektrickém režimu 54 km. Většinu každodenních městských pojížděk tedy zvládnete jen s využitím voltů. Při jízdě navíc Kia neúnavně rekuperuje. Míra rekuperace je ale velmi mírná, a žádnou silnější nelze nastavit. Z pohledu posádky je to ideální stav, neboť za většiny jízdních situací se „kabelový“ XCeed chová jako běžné auto. Podobně jako u jiných elektrifikovaných modelů vám neujde jen trochu jiný pocit na brzdovém pedálu, ale nejedná se o nic nepříjemného. Efektivitě jízdy přispívají nízké jízdní odpory, v čistě elektrickém režimu tak lze běžně jezdit se spotřebou okolo 16 kWh/100 km, což je na auto této velikosti velmi solidní hodnota. Zajímavým detailem je nové tlačítko klimatizace s funkcí „jen pro řidiče“, která snižuje spotřebu energie deaktivací ostatních průduchů ventilace. I s menší nádrží je akční rádius XCeedu slušný. Při běžném ježdění v praxi přes 750 km, a je tak již konkurencí pro diesel. Nejlépe ho využije ten, kdo jezdí často po městě a má možnost auto snadno dobíjet doma a v zaměstnání.
Bez diskuze se jedná o nejlepší provedení XCeedu, ale také o suverénně nejdražší. Plug-in hybrid pořídíte jen v top výbavě Premium bez dvacetikoruny za milion, tedy dvojnásobek ceny základní verze s litrovým tříválcem s 88 kW (120 k) a o více než 300 000 Kč dráž než dosud nejdražší verze 1.6 CRDi Premium se 100 kW (136 k). Konkurence se ale pohybuje v podobných cenových relacích. I zde tedy platí, že v případě českého trhu, kde jsou jedinými benefity bezplatné parkování na modrých zónách, možnost jezdit po dálnici bez dálniční známky a odpuštění silniční daně, je k pořízení této verze třeba buď dostatek ekologického nadšení, nebo schopnost vyjednat zajímavé cenové zvýhodnění. Případně obojí…
Foto: David M. Bodlák
Technické údaje | Kia XCeed PHEV Premium |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový čtyřválec+elektromotor |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1580 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 77/5700 |
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): | 147/4000 |
Poháněná kola: | pohon všech kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 11 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 160 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4395 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1826 |
Výška (mm): | 1483 |
Rozvor náprav (mm): | 2650 |