+
- Slušná dynamika
- Schopnosti v terénu
- Výhody elektrického pohonu v terénu
- Velká světlá výška
- Možnost demontovat střešní díly
–
- Stísněná kabina
- Nepohodlné vystupování
- Minimálně zpětná vazba v řízení
- Aerodynamický hluk na dálnici
- Menší nádrž než dříve
- Dveře zavazadelníku se vyklápí k chodníku
Terénní legenda se nebojí žádných překážek. Ty jsou zde přeci od toho, aby se překonávaly. Potomek vozu, který „vyhrál 2. světovou válku“, přežil ropný šok v 70. letech i boom SUV, přežije také bruselské tažení proti emisím. Jeep Wrangler si tak stejně jako civilnější modely Renegade a Compass připnul štítek 4xe a hází laso zásuvkám.
Tradiční heslo Jeepu „There is only one“, tedy existuje jen jeden, plně vystihuje i současnou situaci v případě existence modelu Wrangler na evropském trhu. V nabídce je nově již jen pětidveřová verze výhradně s plug-in hybridním ústrojím, jehož základem je přeplňovaný zážehový dvoulitr.
Starý pes se naučil novým kouskům
Wrangler si zachovává svůj robustní podvozek s žebřinovým rámem a pevné nápravy, ale i redukční převodovku. Dřívější listová pera ovšem již nahradily vinuté pružiny. Ve spojení s balonovými pneumatikami to zajišťuje velmi solidní komfort. Tento hardcore off-road projede lecčíms v terénu a celkem v pohodě s ním můžete existovat i ve městě.
Pokud máte zapojený jen pohon zadních kol, tak má tento Jeep i obstojné manévrovací schopnosti. Na elektrické značky nedosáhne, musíte si proto zaplatit jak za parkování ve městě, tak za dálniční známku. Pokud by tento Jeep značky „EL“ dostal, tak by nejspíš bylo něco špatně. Wrangler zaparkovaný zdarma na modré zóně na Václaváku by byl trochu výsměch.
Základem nabídky je výbava Sahara, z níž vychází testovaná speciální verze 80th Anniversary na oslavu výročí značky. Pro ty, kdo s Wranglerem budou opravdu jezdit v těžkém terénu, nechybí ani nejdrsnější model Rubicon s vypínatelným předním stabilizátorem a pevnými uzávěrkami obou nápravových diferenciálů.
Součástí plug-in hybridní soustavy je kromě přeplňovaného zážehového čtyřválce 2,0 l s výkonem 272 k i elektromotor o výkonu 145 k, zabudovaný do nové osmistupňové převodovky Torque Flite, a startér-generátor spojený řemenem s klikovým hřídelem spalovacího agregátu.
Celá soustava dává k dispozici 380 koní a točivý moment 637 Nm. A v praxi je to znát. Ačkoliv je dobíjecí hybrid oproti dřívější benzinové verzi o více než 300 kg těžší, dynamika je výborná. Elektromotor navíc dobře vykrývá hluchá místa spalovacího agregátu, a to zejména při rozjezdu a pomalé jízdě.
Neohrabaně vypadající Wrangler dokáže zasprintovat na stovku za výtečných 6,5 s, přičemž jeho maximálka je 177 km/h. A za ideálních podmínek dokáže jet jen na elektřinu rychlostí na úrovni tuzemského dálničního limitu. Ani tahle verze ale rozhodně není dálničním expresem určeným k hltání stovek kilometrů. Takový Wrangler nebyl nikdy a plug-in hybrid na tom nic nemění. Uváděného elektrického dojezdu na úrovni 44 km dosáhnete jen výjimečně, reálných je tak 30 až 35 km. Dosti je to závislé na tom, zda se pohybujete po městě, kde auto více rekuperuje, nebo mimo něj.
Tiše bzučí ve městě i v bahně
Kapalinou chlazená lithium-iontová baterie o využitelné kapacitě 14,7 kWh (celková je 17,3 kWh) je umístěna pod zadními sedadly, kde je dobře chráněna před kameny a vodou při jízdě náročným terénem. Její přítomnost je důvodem skutečnosti, že krátkou verzi v současné generaci JL již v oficiální evropské obchodní síti této americké značky nenajdete. Pro baterii by totiž nebyl dostatek místa. I u pětidveřové verze se kvůli ní palivová nádrž smrskla z 80 l na 65 l. To při obvyklé spotřebě někde mezi 10 a 12 l/100 km je ještě tak akorát.
Výše spotřeby paliva je samozřejmě přímo úměrná frekvenci nabíjení. Normovaných 3,5 l/100 km je ale z říše snů. Spotřeba hodně závisí na míře ekologického založení uživatelů. Na druhé straně, i pokud by majitel svůj vůz vůbec nenabíjel, tak Wrangler 4xe funguje jako klasický hybrid, který byl po léta vynášen do nebe v podání Lexusu a Toyoty za ekologický přístup.
Kromě čistě elektrické jízdy, kdy si Wrangler jen tiše bzučí, máte k dispozici hybridní mód, který při nižším zatížení rovněž využívá elektromotor. A do třetice je tu režim e-Save, v němž část energie ze spalovacího motoru dobíjí baterii, abyste ji mohli využít třeba ve městě. Děje se tak ale jen do 80 % kapacity baterie a provází to nárůst spotřeby o dva až tři litry. Nabíjecí konektor má Wrangler na levém předním blatníku. Při vestavěné nabíječce umožňující nabíjecí výkon 7,4 kW to z domácího wallboxu trvá z nuly do plna jen dvě a čtvrt hodiny.
Jeep Wrangler sice dovede plnit roli stylového SUV, ale jezdit s ním jen po městě, to by bylo vzhledem k jeho nadprůměrným schopnostem v terénu trochu málo. Zatímco na silnici využijete nejvíce jen zadní pohon, mimo asfalt zcela jistě přiřadíte pohon předních kol a v těžších pasážích dojde na terénní redukci.
Elektrický režim pomáhá Wrangleru pohybovat se v terénu díky okamžitě dostupnému točivému momentu s úžasným citem. Elektromotor dává k dispozici svůj maximální točivý moment již od nulových otáček. I bez redukce tak i při pomalé jízdě máte k dispozici dostatek síly. Předpokladem je samozřejmě alespoň částečně nabitá baterie. Pokud by někde síla elektromotoru nestačila, bleskově se připojí spalovací agregát.
Silně neaerodynamická hranatá karoserie s výraznými nárazníky se na dálnici projevuje větším aerodynamickým hlukem. Ten je již od 80 km/h jasně patrný a při 130 km/h vyloženě rušivý. Pokud na voze máte terénní pneumatiky, přidá se pochopitelně i hluk od nich. S těmi silničními dodávanými k verzi 80th Anniversary je to ale docela v pohodě. Řízení neposkytuje nějakou velkou směrovou stabilitu, což ale k přísně terénnímu založení automobilu jen těžko někoho překvapí.
Uvnitř menší, než se zdá
Jakmile se usadíte za volantem, zjistíte, že máte velmi dobrý výhled dopředu přes dlouhou kapotu, ale také že kabina Wrangleru je o poznání stísněnější než u průměrného středně velkého SUV. Přední sedadla jsou pohodlná, vzadu je to již trochu horší a i na nohy je místa ještě skromněji. Prostor na nastupování je navíc na dnešní poměry malý a vystouplé prahy dosti překáží zejména při vystupování.
Komponenty hybridního systému se na prostornosti v kabině nijak negativně neprojevují. Jen vám v zavazadelníku obvykle překáží kabely. Ten je s objemem 548 litrů dostatečně velký, dveře zavazadlového prostoru se ale otevírají trochu nelogicky směrem k chodníku.
Provedení interiéru je dostatečně kvalitní, byť ergonomie je místy trochu „dřevorubecká“, ale dá se na to zvyknout. Tlačítka pro přepínání mezi jednotlivými režimy pohonného ústrojí jsou vlevo dole pod volantem, kde na ně příliš dobře nevidíte. Wrangler je zkrátka jako každá silná osobnost svůj a musíte se mu přizpůsobit. Ale tak trochu se dokáže přizpůsobit i vám. Pětidveřová verze totiž i v novém provedení nadále umožňuje demontovat střešní panely a z auta učinit kabriolet. A co víc - čelní sklo lze sklopit vpřed, předtím ale musíte nejdříve odstranit stěrače.
Demontovat lze dokonce i dveře a jezdit bez nich někde mimo silnice. Na ně totiž auto takto nesmí, neboť v tu chvíli postrádá i vnější zpětná zrcátka. Současně s plug-in hybridním ústrojím dostal tento Jeep do vínku i nový infotainment s dotykovým displejem Uconnect, který obsahuje aplikace Apple CarPlay a Android Auto pro zrcadlení chytrých telefonů.
Suma sumárum, Wrangler ani po obtěžkání elektromotorem a baterií neztratil svou duši a dokonce tím po funkční stránce ledasco získal. Na rozdíl od Land Roveru Defender a Mercedesu třídy G se více drží svých kořenů a vychází i výrazně levněji. Zatímco Wrangler startuje na 1,8 milionu Kč, dobíjecí Defender P400e je o více než půl milionu dražší a za nelevnější dieselový Mercedes G musíte přihodit ještě další milion navrch. Za jedny peníze kromě toho vlastně dostanete hned dvě auta – provedení s hardtopem i otevřenou „plážovou“ verzi. Jak by řekl někdejší teleshoppingový král Horst Fuchs: A to se vyplatí!
Technické údaje | Jeep Wrangler 4xe 80th Anniversary |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový přeplňovaný řadový čtyřválec, uložený vpředu podélně |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1995 |
Vrtání x zdvih (mm): | 84 x 90 |
Kompresní poměr: | 10 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/k/min-1) | 200/272/5250 |
Nejvyšší točivý moment (Nm/min-1): | 400/3000 |
Nejvyšší výkon a toč. moment elektromotoru (kW/k/N.m): | 107/145/245 |
Trakční baterie (kWh): | Li-ion s celkovou kapacitou 17,3/využitelnou 14,7 |
Kombinovaný výkon a točivý moment hnací soustavy (kW/k/N.m): | 280/380/637 |
Převodovka: | osmistupňová samočinná |
Poháněná kola: | pohon zadních kol, přiřaditelný pohon 4x4, redukční převod |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 6,5 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 177 |
Spotřeba paliva kombinovaná (l/100 km) | 3,5 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4882 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1894 |
Výška (mm): | 1838 |
Rozvor náprav (mm): | 3008 |
Provozní/nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2348/2812 |
Objem zavazadlového prostoru | 548/1059 |
Objem palivové nádrže (l): | 65 |
Podvozek vpředu: | tuhá náprava |
Podvozek vzadu: | tuhá náprava |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Standardní rozměr pneumatik: | 255/70 R18 |
CENY A VÝBAVY | |
Cena modelu od (Kč): | 1 821 900 |
Cena testovaného vozu (Kč): | 1 887 900 |