- Nekompromisní schopnosti v terénu
- Velmi slušně zpracovaný interiér
- Překvapivá dynamika
- Snadno snesitelné běžné cestování
- Možnost předělat Wrangler na plážovou buginu
–
- Nekompromisní dovednosti v terénu znamenají horší jízdu na silnici
- Krátká verze rozhodně prostorem nehýří
- Multimediální systém je nepřehledný a pomalý
- Na jinak odolném autě najdete i křehce vypadající detaily
- Schopnosti Rubiconu v našich končinách pravděpodobně nikdy nevyužijete
Letos to budou už dva roky od momentu, kdy automobilka Jeep světu poprvé ukázala novou generaci modelu Wrangler. Před příchodem novinky panovaly jisté obavy o to, zda výrobce zachová čistě terénní zaměření vozu a zda ho náhodou neposune více směrem k SUV. Což by určitě naštvalo spoustu fanoušků této off-roadové ikony, ale pravděpodobně by to přineslo také vyšší prodeje. Každopádně na podzim roku 2017 bylo definitivně jasno. Wrangler se nezměnil. Automobilka vůz sice po všech stránkách vylepšila, ale do základní koncepce i zaměření vozu nesáhla. Výsledek proto na první pohled vypadá jako obyčejná modernizace. Na český trh dorazil nový Wrangler loni na podzim a do naší redakce si našel cestu letos v létě.
I když je design v podstatě pořád stejný a auto stále stojí na žebřinovém rámu, novinek přicházejících spolu s touto generací je opravdu hodně. Především Wrangler mezigeneračně shodil 90 kg, a to díky dílům vyrobeným z hliníkové slitiny. Hliníkový je například rám čelního okna nebo dveře. Zadní, do strany otevírané dveře jsou vyrobené dokonce ze slitiny hořčíku. V zájmu vylepšení aerodynamiky a snížení hluku v interiéru vůz dostal více skloněné čelní okno a naopak vzadu najdete rezervu umístěnou zhruba o 30 cm níž. Důvody jsou dva. Za prvé se pak rezerva snáze sundává, ale hlavně je přes ní z místa řidiče lépe vidět dozadu.
Zájemci mají na výběr krátký Wrangler a dlouhý Wrangler Unlimited. Pro obě provedení jsou na výběr výbavy Sport, Sahara a Rubicon, kdy druhá jmenovaná má oslovit zájemce o drsnější SUV, zatímco Rubicon je nekompromisní off-road. Rubicon proto nabízí robustnější nápravy (u současné generace jsou použity nápravy Dana), redukci ještě více do pomala (4,0:1 vs. 2,72:1 u variant Sport a Sahara) a elektronické uzávěrky obou nápravových diferenciálů, stejně jako možnost odpojit přední stabilizátor. K tomu připočtěte masivní terénní pneumatiky, světlou výšku 26 cm a schopnost přebrodit vodu hlubokou až 76 cm, a vyjde vám stroj, který opravdu jen tak něco nezastaví.
Jeep na první pohled, i když nemá znak
Jeep Wrangler je svým způsobem pokračovatel slavných válečných Jeepů. Sice se za celou tu spoustu desetiletí dost změnil, ale masku si drží téměř stejnou. Mimochodem, těch sedm otvorů má symbolizovat fakt, že původní Jeep dokázal projet sedm světových kontinentů. Nová generace samozřejmě nemůže mít jakoukoliv jinou tvář, zajímavé ale je, že oproti předchůdci zmizel z masky nápis Jeep. Zjevně není potřeba, protože celá tahle maska je vlastně jeden velký znak automobilky.
Nová jsou pak diodová kulatá světla, diody denního svícení na blatnících nebo koncová světla. U těch se ukrývají senzory systému hlídání mrtvého úhlu. Protože i nový Wrangler nabízí možnost sundat střechu, nemohou být tyto senzory v zadních sloupcích, což je jejich obvyklé místo. Testovaný Rubicon navíc nemá lakované blatníky a při jízdě v terénu se může spolehnout také na poctivou ochranu podvozku. Zatímco vnější design se vlastně vůbec nezměnil, v interiéru už je příchod nové generace patrný mnohem více. Překvapí solidní materiály, nechybí systém Uconnect s rozměrným dotykovým displejem, možnost připojit chytré telefony třeba i přes USB-C, spousta výbavy, pro Rubicon standardně dodávané kožené čalounění a vůbec to celé působí poměrně odolně a robustně.
Trochu horší to je s prostorem. Interiér je stísněný, protože se sedí blízko čelního skla i blízko dveří. Palubní deska je kratičká a do druhé řady si sednete pouze tehdy, pokud se vzdáte zavazadlového prostoru. Ale krátký Wrangler samozřejmě nikdy nebyl stěhovákem, takže tyto výhrady berte s rezervou. Pokud by vás přesto zajímaly vnitřní rozměry, najdete je níže v naší klasické tabulce:
Prostor pro cestující (cm) | Jeep Wrangler |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 149 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 146 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 94/96 |
Prostor pro hlavu vzadu | 102 |
Délka sedáku vpředu | 48 |
Výška opěradla vpředu | 61 |
Délka sedáku vzadu | 39 |
Výška opěradla vzadu | 64 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | --- |
Minimální prostor pro nohy vzadu | 20 |
Maximální prostor pro nohy vzadu | 42 |
Prostor pro nohy vzadu za řidičem 190 cm (zadní sedadla u Tiguanu posunutá zcela vzad) | 20 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Jeep Wrangler |
---|---|
Délka ložné plochy | 44 |
Délka ložné plochy (2místné uspořádání) | 87 |
Šířka mezi bočnicemi | 106 |
Výška po plato (podlaha nahoře) | 44 |
Výška nakládací hrany | 74 |
Max. délka nákladu | 141 |
Výška otevření zadního skla | 194 |
Navzdory všeobecným sympatiím, které tohle auto tak nějak budí, se zde najdou i jisté nevýhody. Ovládání displeje na přístrojovém štítu je velmi pomalé. Multimediální systém Uconnect sice nabídne spoustu funkcí, ale také spoustu hodně malých (virtuálních) tlačítek a drobným písmem napsaných informací, takže je za jízdy hůře čitelný. A rychlostí také zrovna nevyniká. Bohužel se tu objevují také laciné detaily, přestože interiér jako celek působí robustně. Testovanému exempláři třeba odpadl drát od zadního skla, který měl obstarat napájení jeho vyhřívání. Zadní lavice se občas nechtěla zacvaknout do podlahy, takže se z ničeho nic při brzdění zase postavila. A některé plastové kryty účinně vytvářely dojem, že je ještě tak pětkrát sundáte, a začnou odpadávat automaticky. Tady se zkrátka při vývoji kladl důraz na jiné věci.
Může z něj být i bugina
Specialitou Jeepu Wrangler je možnost do značné míry odstrojit karoserii. Tahle „funkce“ zde byla už dříve, takže nejde o novinku této generace, nicméně pořád je to věc velmi zajímavá a na aktuálním trhu ojedinělá. U testovaného exempláře s pevnou střechou lze demontovat přední díly střechy, zadní budku, sundat dveře a sklopit čelní okno. Podrobně jsme to rozebírali v nedávných videodojmech, takže místo vysvětlování můžeme nabídnout video, kde uvidíte, jak se co dělá. Není to nic složitého, ale pro první pokus budete potřebovat času více:
Celé je to jen o šroubování a vytažení několika konektorů. Potřebné nářadí najdete v autě. Stejně tak přihrádku, kam můžete šrouby uložit, aby se vám neztratily (ta je pod dnem zavazadelníku). Jen počítejte s tím, že sundat zadní díl střechy dá docela zabrat dvojici mužů i v případě tohoto krátkého exempláře. A před demontáží dveří nezapomeňte stáhnout okno, aby se vám nerozbilo, pokud by vám dveře vypadly z ruky. Ve videu se nám nepodařilo sklopit čelní okno. Samotné uvolnění opět není nic složitého, ale problémem bylo sundat stěrače. U nového auta je po odšroubování matic asi sundáte rukou, u auta trochu používaného (navíc v terénu) to už téměř jistě nepůjde a bude k tomu potřeba stahovák, který už Jeep do auta nedává.
Zatímco s demontáží střechy není problém, protože nad posádkou zůstane ochranný rám, na kterém jsou mimochodem také reproduktory, s dveřmi je to horší. Pokud je sundáte, auto přijde o zpětná zrcátka. Pak je podle vyjádření ministerstva dopravy nezpůsobilé pro jízdu po silnici, takže s ním můžete jezdit tak akorát někde mimo běžné komunikace. Každopádně zážitek je to hodně nevšední. Přece jen sledovat ubíhající cestu vedle vašich nohou lze spíše na motocyklu, nikoliv v autě. Jen nezapomeňte, že absence dveří znamená také absenci ochrany třeba před větvemi a odletujícími kameny.
I dieselový čtyřválec je pěkně rychlý
Aktuálně je Wrangler k dispozici s naftovým čtyřválcem o objemu 2,2 litru a se zážehovým přeplňovaným dvoulitrem. vPříští rok pak do Evropy dorazí pick-up Gladiator s naftovým šestiválcem a samozřejmě se dočkáme hybridu. V Americe se rovněž nabízí benzinový šestiválec 3.6 Pentastar, ale znáte to. Emise a tak podobně. Je pravda, že velký motor by autu slušel, nicméně v terénu si Wrangler bohatě vystačí i s dieselem. A nakonec i na běžné silnici mu naftová jednotka udílí překvapivou dynamiku. Protože Jeep je součástí koncernu FCA, jedná se o čtyřválec, který najdeme také třeba pod kapotou modelů Giulia nebo Stelvio. Z objemu 2,2 litru dává 147 kW (200 k) a 450 Nm. Oficiálně to vystačí v případě krátkého Rubiconu ke zrychlení z nuly na 100 km/h za 9,6 s a nejvyšší rychlost by měla být 156 km/h. Praxe je ale lepší.
I Rubicon totiž jezdí na silnici překvapivě dobře. Jistě, musíte si zvyknout na hučení terénních pneumatik, naklánění karoserie i na zvláštní pocit z řízení daný tím, že řidič sedí v podstatě na zadní nápravě. S dynamikou je ale na tom tahle verze velmi dobře. Při měření akcelerace jsme naměřili čas 9,2 s a na (německé) dálnici jsme s autem jeli podle tachometru více než 160 km/h. Běžné cestování zkrátka není problém. S vozy kategorie SUV si Wrangler Rubicon sice nespletete, ale přežít se to dá. Rychlá jízda po dálnici znamená spotřebu necelých jedenáct litrů, běžně naftový Wrangler jezdí za osm.
Pro každý Wrangler prodávaný na českém trhu se standardně dodává osmistupňová automatická převodovka a v základním režimu je poháněna zadní náprava. To mějte na paměti zejména na mokru, protože i zapnutá stabilizace vám nechá zadní nápravu typicky při výjezdu na hlavní silnici uklouznout poměrně hodně. Jinak je ale stabilizace nastavená přesně s ohledem na chování vozu. Systém zasahuje velmi brzy, což je dobře. Kromě pohonu zadních kol je zde režim 4H Auto, který připojuje přední kola automaticky. 4H Part Time znamená natvrdo připojenou přední nápravu a 4L redukci. Jak už bylo řečeno, tlačítkem lze zavřít zadní i přední diferenciál a kvůli vylepšení křížení náprav lze ještě odpojit přední stabilizátor. Pak se krátký Wrangler definitivně změní v tank. Potíž je v tom, že takovéhle schopnosti v realitě České republiky nemáte šanci využít. Chce to nějaký speciální areál a hlavně někoho, kdo vám ukáže, kam až můžete s Wranglerem zajít. Limity jsou zde totiž nesmírně vysoko, takže běžný smrtelník nakonec raději objede překážku, kterou by vůz ještě zvládl, protože se prostě bojí.
To, co jsme s Wranglerem jezdili během národní prezentace v Bělé pod Bezdězem, nebylo nic (nakonec stejnou trasu projel i Renegade) a ani během týdenního testu jsme vůz v terénu až tolik neprověřili. Je ale příjemné vidět, že i na současném trhu najdete auto, které si mimo silnice počíná naprosto suverénně. Tedy až na drobný detail v podobě napůl utrženého zadního nárazníku. Uprostřed totiž na sobě má výčnělek pro registrační značku – a právě jím ve strmém výjezdu zavadíte o zem. Nicméně na plasty se nejezdí, že ano.
Specialita pro speciální příležitosti
Krátký Wrangler Rubicon je auto přinejmenším za 1,4 milionu korun. Mimochodem, ceny zážehové a vznětové verze jsou zcela identické. Varianta Rubicon je v ceníku tohoto modelu tím nejdražším, co je k dispozici. A řekněme si otevřeně, že takové peníze za takový stroj jen tak někdo nedá. Ale na druhou stranu, pokud z nějakého zvláštního důvodu potřebujete fakt drsný vůz do terénu, pak to je jednoduché. Na aktuálním trhu nic podobného za podobné peníze není. Asi to změní příchod nového Defenderu, ale to ještě nějakou dobu potrvá. Ano, je tu s námi také třída G, jenže za tu dáte ještě o milion víc. Jeep Wrangler bude ve svých civilnějších verzích zřejmě hrát roli stylového SUV s nadprůměrnými schopnostmi v terénu, vrcholný Rubicon u nás vlastně moc velký smysl nedává. Přesto je ale dobře, že i na dnešním trhu takový stroj je. Je to okrajová záležitost, ale velmi povedená, a navíc aktuálně nemá na trhu konkurenci.
Cena testovaného vozu: 1 387 900 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 441 100 Kč
Technické údaje | Jeep Wrangler 2.2 CRD Rubicon |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | vznětový řadový čtyřválec Multijet II, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2143 |
Vrtání x zdvih (mm): | 83,8 x 99,0 |
Kompresní poměr: | 15,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 147 / 3500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 450 / 2000 |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Poháněná kola: | zadní, přiřaditelný pohon přední nápravy, redukce |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,6 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 160 |
Spotřeba paliva město/mimo/kombinovaná (l/100 km) | 9,0/6,5/7,5 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4334 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1894 |
Výška (mm): | 1879 |
Rozvor náprav (mm): | 2459 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1600 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1600 |
Poloměr otáčení (m): | 5,18 |
Provozní hmotnost (kg): | 1920 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2433 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 192/587 |
Objem palivové nádrže (l): | 66 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | tuhá náprava |
Podvozek vzadu: | tuhá náprava |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče o průměru 330 mm |
Brzdy vzadu: | ventilované kotouče o průměru 342 mm |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 255/75 R17 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 255/75 R17 |