- Po všech stránkách impozantní motor
- Velmi solidní jízdní vlastnosti
- Exkluzivita
–
- Rezavé šrouby
- Vysoká cena
- Verze Dark Horse je až příliš málo zdobná
Když se řekne americký motocykl, každému se vybaví ta druhá značka. Do raných 50. let měli však bratři z Milwaukee zdatného konkurenta ve Springfieldu ve státě Massachusetts, kde se od roku 1901 až do roku 1953 vyráběly stroje značky Indian. Během následujícího půlstoletí se různí byznysoví dobrodruhové pokoušeli o znovuvzkříšení kultovního jména, ale k úspěchu to nikdy nevedlo. Až v roce 2011 koupil firmu americký průmyslový koncern Polaris a rozjel výrobu těžkotonážních retro cruiserů, které přímo konkurují hornímu konci nabídky té druhé značky.
Výrobní program Indian Motorcycle tvoří dvě modelové řady, jejichž názvy i styl nacházejí inspiraci ve slavné éře Indianu: menší Scout s vodou chlazeným motorem a velký, těžký, drahý Chief. My si ho dnes představíme v minimalistické verzi Dark Horse, ale na stejném technickém a designovém základu vyjíždí také Chief Vintage s bílými pneumatikami, hnědými brašnami a třásněmi nebo opulentní cestovní křižník Roadmaster s kapotáží, zadním kufrem a audio systémem.
Dark Horse bez brašen a dalšího příslušenství vypadá z celé řady ještě nejsubtilněji, ale jeho proporce budí respekt i v ostříleném jezdci. Délka více než 2,6 m, řídítka roztažená přes dvě časová pásma a hmotnost 357 kilo s plnou nádrží dávají slibný potenciál pořádného ztrapnění na nejbližší křižovatce, říkám si s obavami, když v bránické Vrbovce přebírám motocykl od zástupce firmy MR43, která nám ho k testu půjčila.
Víc chromu by nevadilo
Vzhled varianty Dark Horse nepatří k těm univerzálně líbivým. Osobně se domnívám, že bohaté chromování a hluboký lesklý lak verzí Classic, Vintage a Springfield ladí s nostalgickými křivkami Chiefu lépe než všudypřítomná matná čerň modelu Dark Horse, která místy působí až lacině. Zvlášť když si všimnete odbytých detailů, jako jsou rezavějící šrouby hrdě vystrkující své rusé hlavy z černé plochy podsedlových krytů. Asi to bude nějaký americký obyčej, neboť šetření na povrchové úpravě spojovacích prvků patří k letitým bolístkám také u té druhé značky.
Na estetiku původního Indianu Chief navazují nejen hluboké blatníky, ale i samotný motor. Vidlicový dvouválec Thunder Stroke 111 (1811 cm3) odkazuje do dávné minulosti chromovanými pouzdry rozvodových tyček na pravé straně válců i rozkošnými půlkulovými hlavami, přesně jako to míval původní Chief. Žebrovaný buchar se pyšní točivým momentem 162 Nm – to je ještě víc, než umí domácí konkurence nabídnout i v posílených motorech Screamin’ Eagle 110.
Doporučujeme: Reportáž – Nájezdníci z Milwaukee aneb na Harleyích švýcarskými průsmyky
Část obav z těžkopádnosti zaplaší už první usednutí do širokého, bohatě polstrovaného sedla. Po zvednutí motorky ze stojanu ucítíte ve stehnech, že je sice dlouhá, ale výborně vyvážená, takže manévrování na místě není pro řidiče očekávanou zkouškou síly a rovnováhy. Pomáhá i umístění řídítek, ke kterým se nemusíte natahovat tolik jako u podobných modelů vy víte koho.
Startování je bezklíčové, takže stačí s klíčem v kapse probudit elektroniku stiskem tlačítka na konzoli na nádrži a startérem na obvyklém místě vpravo uvést do chodu dvojici XXL pístů. Rytmus vibrací i akustika okamžitě připomenou… řekněme prostě, že takto se projevuje tradiční americký dvouválec. Také jednička zapadá s povědomým kovovým cvaknutím, které majitelé japonských strojů považují za chybu, ale v USA se má za to, že spoluvytváří mechanický charakter.
Za jízdy se kila ztratí
Jakmile uvedete uvolněním spojky kolos v pohyb, okamžitě si všimnete dvou věcí: neotřesitelné stability (výsledek dlouhého rozvoru a značné, leč nízko položené hmotnosti) a sice mocné, lež zcela plynulé odezvy motoru na drobné otáčení plynovou rukojetí. Než zařadíte trojku, cítíte se za těmi širokánskými řídítky jako doma. A odteď už to bude jenom lepší.
Indian Chief v zásadě jezdí, funguje a působí na řidiče stejně jako motocykly té druhé značky – s tím rozdílem, že všechno důležité dělá o menší či větší kousek lépe. Vztah mezi sedlem, řídítky a stupačkami je ergonomicky přívětivější; pérování důstojněji pohlcuje hříchy silničářů; a škrtání plošinovými stupačkami o asfalt přichází až při větším náklonu. Pouze rychlé změny směru vyžadují důraznější impuls do řídítek a v táhlých obloucích musíte akceptovat jisté vlnění, které ale není nebezpečné a neruší radost z jízdy.
Doporučujeme: Test BMW K 1600 GT Sport – Když komfort neznamená nudu
Není to rozdíl třídy, ale jestliže jsme v minulosti na jiném místě psali, že na moderních motocyklech té druhé značky si můžete v limitech této kategorie užít i svižnou jízdu zatáčkami, musíme spravedlivě říci, že Chief je na silnici ještě schopnější. Což by mohl být pro tu druhou značku docela problém.
Tzv. metrické cruisery japonských firem bývají leckdy funkčně dokonalejší a jízdně talentovanější než slovutné stroje z USA, málokdy se jim ale daří napodobit jejich podmanivý charakter. O tradici a síle značky nemluvě. Jenže Indian tohle všechno má. Model Dark Horse je pochopitelně zoufale nepraktický. Chybí mu ochrana před větrem, možnost upevnění zavazadel i místo pro spolujezdce. To jsou však limity konkrétní verze, společné i všem stejně koncipovaným modelům z Milwaukee a Japonska. Základ v podobě motoru, podvozku a ergonomie je mimořádně přesvědčivý.
Americká tradice něco stojí
Indian si je svých silných stránek nepochybně dobře vědom, protože se vůbec nesnaží čelit etablované konkurenci nižšími cenami. Naopak se cíleně staví do pozice ještě luxusnějšího zboží. I minimalisticky vybavený model Dark Horse vyjde na závratných 621 900 korun. Springfield s chromovanými a lakovanými díly, odnímatelným plexi štítem, brašnami a dvojsedlem pak stojí už 729 900 Kč. ABS, tempomat i bezklíčové odemykání dostanete v základu, ale po vzoru té druhé značky je připraven bohatý katalog všelijakého funkčního a dekoračního příslušenství, které může ulevit vašemu účtu o další desítky až stovky tisíc.
Technické údaje | Indian Chief Dark Horse |
---|---|
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 2634 |
Šířka (mm): | 1026 |
Výška (mm): | 1176 |
Rozvor (mm): | 1730 |
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): | 660 |
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): | 119/94 |
Závlek (mm): | 155 |
Úhel krku řízení (°): | 29 |
Světlá výška (mm): | 140 |
Pneumatiky vpředu: | Dunlop® Elite 3 130/90B16 73H |
Pneumatiky vzadu: | Dunlop® American Elite 180/65B16 81H |
Hmotnost bez náplní (kg): | 341 |
Provozní hmotnost (kg): | 356 |
Objem nádrže (l): | 20,8 |
MOTOR | |
Konstrukce: | vzduchem chlazený vidlicový dvouválec |
Ventilový rozvod: | OHV |
Vrtání x zdvih (mm): | 101 x 113 |
Kompresní poměr: | 9,5:1 |
Zdvihový objem válců (cm3) | 1811 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 62/4500 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 162/3000 |
[su_hello-bank-calculator]