Test Indian Chief Dark Horse: Problém pro tu druhou značku

přidejte názor
Autor: Redakce

+

  • Po všech stránkách impozantní motor
  • Velmi solidní jízdní vlastnosti
  • Exkluzivita

  • Rezavé šrouby
  • Vysoká cena
  • Verze Dark Horse je až příliš málo zdobná

Když se řekne americký motocykl, každému se vybaví ta druhá značka. Do raných 50. let měli však bratři z Milwaukee zdatného konkurenta ve Springfieldu ve státě Massachusetts, kde se od roku 1901 až do roku 1953 vyráběly stroje značky Indian. Během následujícího půlstoletí se různí byznysoví dobrodruhové pokoušeli o znovuvzkříšení kultovního jména, ale k úspěchu to nikdy nevedlo. Až v roce 2011 koupil firmu americký průmyslový koncern Polaris a rozjel výrobu těžkotonážních retro cruiserů, které přímo konkurují hornímu konci nabídky té druhé značky.

Indian Dark Horse 267 Dark Horse patří do větší produktové řady Chief. Indian vyrábí také menší Scout s vodou chlazeným motorem

Výrobní program Indian Motorcycle tvoří dvě modelové řady, jejichž názvy i styl nacházejí inspiraci ve slavné éře Indianu: menší Scout s vodou chlazeným motorem a velký, těžký, drahý Chief. My si ho dnes představíme v minimalistické verzi Dark Horse, ale na stejném technickém a designovém základu vyjíždí také Chief Vintage s bílými pneumatikami, hnědými brašnami a třásněmi nebo opulentní cestovní křižník Roadmaster s kapotáží, zadním kufrem a audio systémem.

Indian Dark Horse 260 Osvětlený emblém hlavy indiána na blatníku mají všechny modely řady Chief: Dark Horse, Classic, Vintage, Springfield i cestovní křižník Roadmaster
Indian Dark Horse 254 Rychloměr na nádrži je trochu mimo zorné pole a v něm obsažený palubní počítač tedy také; levé „víčko“ je pouze imitace, tankuje se vpravo

Dark Horse bez brašen a dalšího příslušenství vypadá z celé řady ještě nejsubtilněji, ale jeho proporce budí respekt i v ostříleném jezdci. Délka více než 2,6 m, řídítka roztažená přes dvě časová pásma a hmotnost 357 kilo s plnou nádrží dávají slibný potenciál pořádného ztrapnění na nejbližší křižovatce, říkám si s obavami, když v bránické Vrbovce přebírám motocykl od zástupce firmy MR43, která nám ho k testu půjčila.

Víc chromu by nevadilo

Vzhled varianty Dark Horse nepatří k těm univerzálně líbivým. Osobně se domnívám, že bohaté chromování a hluboký lesklý lak verzí Classic, Vintage a Springfield ladí s nostalgickými křivkami Chiefu lépe než všudypřítomná matná čerň modelu Dark Horse, která místy působí až lacině. Zvlášť když si všimnete odbytých detailů, jako jsou rezavějící šrouby hrdě vystrkující své rusé hlavy z černé plochy podsedlových krytů. Asi to bude nějaký americký obyčej, neboť šetření na povrchové úpravě spojovacích prvků patří k letitým bolístkám také u té druhé značky.

Indian Dark Horse 244 Velké matné plochy nedokážou odpoutat pozornost od nekvalitní povrchové úpravy spojovacích součástek
Indian Dark Horse 245 Dvouválec s obchodním označením Thunder Stroke 111 má objem více než 1,8 l a točivý moment hodný lokomotivy

Na estetiku původního Indianu Chief navazují nejen hluboké blatníky, ale i samotný motor. Vidlicový dvouválec Thunder Stroke 111 (1811 cm3) odkazuje do dávné minulosti chromovanými pouzdry rozvodových tyček na pravé straně válců i rozkošnými půlkulovými hlavami, přesně jako to míval původní Chief. Žebrovaný buchar se pyšní točivým momentem 162 Nm – to je ještě víc, než umí domácí konkurence nabídnout i v posílených motorech Screamin’ Eagle 110.

Doporučujeme: Reportáž – Nájezdníci z Milwaukee aneb na Harleyích švýcarskými průsmyky

Část obav z těžkopádnosti zaplaší už první usednutí do širokého, bohatě polstrovaného sedla. Po zvednutí motorky ze stojanu ucítíte ve stehnech, že je sice dlouhá, ale výborně vyvážená, takže manévrování na místě není pro řidiče očekávanou zkouškou síly a rovnováhy. Pomáhá i umístění řídítek, ke kterým se nemusíte natahovat tolik jako u podobných modelů vy víte koho.

Indian Dark Horse 257 Chief je velice dlouhý a těžký, díky nízko položenému těžišti se s ním ale poměrně dobře manipuluje i na místě

Startování je bezklíčové, takže stačí s klíčem v kapse probudit elektroniku stiskem tlačítka na konzoli na nádrži a startérem na obvyklém místě vpravo uvést do chodu dvojici XXL pístů. Rytmus vibrací i akustika okamžitě připomenou… řekněme prostě, že takto se projevuje tradiční americký dvouválec. Také jednička zapadá s povědomým kovovým cvaknutím, které majitelé japonských strojů považují za chybu, ale v USA se má za to, že spoluvytváří mechanický charakter.

Za jízdy se kila ztratí

Jakmile uvedete uvolněním spojky kolos v pohyb, okamžitě si všimnete dvou věcí: neotřesitelné stability (výsledek dlouhého rozvoru a značné, leč nízko položené hmotnosti) a sice mocné, lež zcela plynulé odezvy motoru na drobné otáčení plynovou rukojetí. Než zařadíte trojku, cítíte se za těmi širokánskými řídítky jako doma. A odteď už to bude jenom lepší.

Indian Dark Horse 273 Vyloženě hbitý Dark Horse není, do zatáček se ale sklápí předvídatelně a vyniká podélnou stabilitou
Indian Dark Horse 274 Také odpružení pracuje solidně a stupačky škrtají o asfalt později než u konkurence

Indian Chief v zásadě jezdí, funguje a působí na řidiče stejně jako motocykly té druhé značky – s tím rozdílem, že všechno důležité dělá o menší či větší kousek lépe. Vztah mezi sedlem, řídítky a stupačkami je ergonomicky přívětivější; pérování důstojněji pohlcuje hříchy silničářů; a škrtání plošinovými stupačkami o asfalt přichází až při větším náklonu. Pouze rychlé změny směru vyžadují důraznější impuls do řídítek a v táhlých obloucích musíte akceptovat jisté vlnění, které ale není nebezpečné a neruší radost z jízdy.

Doporučujeme: Test BMW K 1600 GT Sport – Když komfort neznamená nudu

Není to rozdíl třídy, ale jestliže jsme v minulosti na jiném místě psali, že na moderních motocyklech té druhé značky si můžete v limitech této kategorie užít i svižnou jízdu zatáčkami, musíme spravedlivě říci, že Chief je na silnici ještě schopnější. Což by mohl být pro tu druhou značku docela problém.

Indian Dark Horse 280 Za charakter, jízdní vlastnosti a exkluzivitu si Indian nechá dobře zaplatit, i minimalistický model Dark Horse stojí víc než 600 tisíc korun

Tzv. metrické cruisery japonských firem bývají leckdy funkčně dokonalejší a jízdně talentovanější než slovutné stroje z USA, málokdy se jim ale daří napodobit jejich podmanivý charakter. O tradici a síle značky nemluvě. Jenže Indian tohle všechno má. Model Dark Horse je pochopitelně zoufale nepraktický. Chybí mu ochrana před větrem, možnost upevnění zavazadel i místo pro spolujezdce. To jsou však limity konkrétní verze, společné i všem stejně koncipovaným modelům z Milwaukee a Japonska. Základ v podobě motoru, podvozku a ergonomie je mimořádně přesvědčivý.

Americká tradice něco stojí

Indian si je svých silných stránek nepochybně dobře vědom, protože se vůbec nesnaží čelit etablované konkurenci nižšími cenami. Naopak se cíleně staví do pozice ještě luxusnějšího zboží. I minimalisticky vybavený model Dark Horse vyjde na závratných 621 900 korun. Springfield s chromovanými a lakovanými díly, odnímatelným plexi štítem, brašnami a dvojsedlem pak stojí už 729 900 Kč. ABS, tempomat i bezklíčové odemykání dostanete v základu, ale po vzoru té druhé značky je připraven bohatý katalog všelijakého funkčního a dekoračního příslušenství, které může ulevit vašemu účtu o další desítky až stovky tisíc.

Technické údaje Indian Chief Dark Horse
ROZMĚRY A HMOTNOSTI
Délka (mm): 2634
Šířka (mm): 1026
Výška (mm): 1176
Rozvor (mm): 1730
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): 660
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): 119/94
Závlek (mm): 155
Úhel krku řízení (°): 29
Světlá výška (mm): 140
Pneumatiky vpředu: Dunlop® Elite 3 130/90B16 73H
Pneumatiky vzadu: Dunlop® American Elite 180/65B16 81H
Hmotnost bez náplní (kg): 341
Provozní hmotnost (kg): 356
Objem nádrže (l): 20,8
MOTOR
Konstrukce: vzduchem chlazený vidlicový dvouválec
Ventilový rozvod: OHV
Vrtání x zdvih (mm): 101 x 113
Kompresní poměr: 9,5:1
Zdvihový objem válců (cm3) 1811
Nejvyšší výkon (kW/min-1): 62/4500
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): 162/3000

[su_hello-bank-calculator]

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?