Neohrabaný ingot, co nebrzdí, nejede a za nějž zaplatíte i věno své vyvolené? Ale jděte. Stupidním pohádkám je konec! Legendární americký brand prochází evoluční revolucí jako řemen a z jeho výrobních pásů sjíždějí nebývale technicky vydařené i zábavné mašiny!
Psal se rok 1903 a bratři Davidsonové začali v kůlně kdesi ve Wisconsinu montovat motory do rámů od jízdních kol… Hodně vody od té doby proteklo Michiganským jezerem, na jehož břehu sídlo jedné z nejdéle vyrábějících značek motocyklů leží. Hodně dřevěného uhlí za tu dobu zapraskalo pod kolonami na ohnivou vodu, jež zásobovaly těžce pracující dělný lid kompletující ryzí americké motocykly. Bratři zakladatelé i montéři prvních „amerických želez“ by se asi hodně divili, kam až se za úctyhodných 115 let historie biky z Milwaukee dostaly. Přitom i v tak gigantické korporaci, jaká se z H-D během let stala, pořád vládne rodinný duch… tedy částečně. Ostatně přesvědčit jste se o tom mohli během oslav významného výročí, které hostilo nejhezčí evropské město ve státě s nejstarším H-D klubem – Praha!
Teď ale zpátky k „Bobkovi“. Kupodivu mám ještě v živé paměti, jak jsem sedl na jeho první modelovou generaci. Jeden z prvních novinářských testů pro Motocykl se nesl spíše v duchu poznávání dosud neznámé, přesto s respektem nahlížené americké techniky. „Starý“ Street Bob byl poctivá Dyna se vším, co k tomu tehdy ještě patřilo – dvojicí zadních tlumičů, poněkud poddajnější konstrukcí, brzdovou soustavou žádající si mužný stisk a už toho času geniálním a sošně vypadajícím twinem, který však měl k soudobé uhlazenosti přece jen pořád daleko.
Doba ale poskočila kupředu a nakonec i H-D uznalo, že lepší než tvrdošíjně ignorovat své úhlavní nepřátele ze země vycházejícího slunce bude udělat s nimi byznys a přihrát si na win-win situaci. A tak se progresivní mladá škola vývojářů z Milwaukee jala nakupovat a ladit japonské podvozky Showa a mezitím nechala na domácí půdě spíchnout zbrusu nový twin Milwaukee-Eight. Dobře to chlapci vymysleli, dobře.
107 palců do dvou válců
Filozofie H-D, co se vývoje motorů a motocyklů týká, je možná přežitá, ale stále přinejmenším sympatická. Málokterému výrobci vydrželo podobné schéma takovou dobu – nejdříve vyvinout motor, samozřejmě si dát hodně záležet (i na čas), a až poté řešit, co a jak okolo toho motoru nakroutit za trubky a jak vyklepat plechy. A už vůbec moc neřešit, co k tomu přišroubovat za vidlice, brzdy a podobně. Mít tak trochu na salámu sice vypadá děsně cool a free, ale chytrý americký manažer brzy pochopil, že tudy cesta nevede. Bouchl do stolu a stroje s „bar & shield“ ve znaku nechal nazdobit lehkými, pevnými rámy, brzdami, co zastaví bez přemlouvání, a podvozky, které tlumí a mají setsakra příjemnou zpětnou vazbu. Dokonce tak příjemnou, že se s nimi nechá za stoického klidu vyvádět to, co vidíte na titulní straně. S třísetkilovým drobkem (o skoro 8 kg méně než předchozí model)! Nevídaně zábavné a osvěžující! Téměř horizontálně uložený a pod sedlem ukrytý monoshock se skutečně činí…
Skvělé na obrozených modelech H-D je, jak umějí klamat tělem. Při pohledu na Boba byste čekali ležérní probublávání krajinou a ve městě možnost sotva zatočit. Zdání ale v tomto případě šíleně klame. Pokud se nestydíte a pravým zápěstím 107 kubických palců (1745 cm3) a 145 newtonmetrů pobídnete k cvalu, odmění se vám překvapivou dynamikou. Ovšem za velmi klidného a téměř vibracíprostého (!) projevu.
Stejně tak proklatě nízké těžiště a velmi slušná úroveň agility se zvětšenou volností náklonu přispějí k tomu, že se v sedle pouhých 680 mm nad zemí bude uspokojeně cítit vyježděný biker a komfortně začátečník nebo třeba i slečna. Ta se navíc nemusí bát, že by za ni na světlech naskočil nezvaný pasažér. Street Bob si hýčká individualismus, jen co je pravda. Najdete zde proto striktně jednosedadlové provedení.
Chopper mobility
Tvrdit o chopperech, že jsou ideálním parťákem na každodenní cestu do práce, proplétání se městem i delší výlet, je dosti troufalé, jenže pro Street Boba to platí beze zbytku. H-D se podařilo postavit na vyspělé nové softailové platformě stroj, jenž s přehledem ukrojí něco z koláče zákazníků modelovky Sportster. Umí být totiž chytře univerzální a dostanete s ním už to pravé velké americké véčko s hlasitě, ale vzorně pracující šestistupňovou převodovkou, které vás navíc nebude tak úplně tlačit ke spáchání majetkového trestného činu. Ať už co se pořízení, anebo samotného provozu týká – další překvapivé a příjemné zjištění.
Street Bob je vlastně takový úkaz. Vypadá, jako by vypadl ze století dávno minulého a zaspal několik desítek let technického vývoje v jedné stopě. Jenže podává jízdní výkony, jež v segmentu snesou to nejdobovější srovnání. Kdysi doména Italů z Mandella del Laria (fajn, ležérní stroje s dobrým podvozkem a ucházejícím motorem) se nyní závratnou rychlostí přesouvá do amerických držav. Za tento bike by mi vůbec nebylo líto vynaložit úspory. Jen kdyby v továrně trochu lépe zabrousili svary na hříšně drahé nádrži a konečně udělali poctivé dvouplášťové výfuky…
Harley-Davidson FXBB Street Bob: Verdikt
Strýček Sam tě chce a H-D jakbysmet! Zcela osvěžená řada Softail, jež splynula s Dynou (budiž jí americká země lehká), nabízí v podobě Street Boba kovový a pro značku konstrukčně revoluční chopper, který si s plezírem poradí s městem a po práci vás s chutí odveze do jiného světa – světa pohody, stylu a minimální nabubřelosti. Přitom vypadá pořád přesně tak, jak by si jej představovali i bratři zakladatelé. Vše, co H-D kdy chybělo, nyní už nechybí. Jde se jezdit!
Foto: Martin Mičánek
Cena testovaného motocyklu: 372 000 Kč
Technické údaje | H-D FXBB Street Bob |
---|---|
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Rozvor (mm): | 1630 |
Výška sedla v nezatíženém stavu (mm): | 680 |
Zdvihy pérování vpředu/vzadu (mm): | 130/86 |
Závlek (mm): | 157 |
Úhel krku řízení (°): | 60° |
Pneumatika vpředu | 100/90-19 |
Pneumatika vzadu | 150/80-16 |
Hmotnost s plnou nádrží (kg): | 297 |
Objem nádrže (l): | 13,2 |
PODVOZEK | |
Rám: | dvojitý kolébkový z oceli |
Zavěšení vpředu: | teleskopická vidlice ø 49 mm |
Zavěšení vzadu: | dvouramenná kyvná vidlice, centrální pružicí a tlumící jednotka |
Brzdy vpředu: | čtyřpístkový třmen, Ø 300 mm |
Brzdy vzadu: | dvoupístkový třmen, Ø 292 mm |
MOTOR | |
Konstrukce: | čtyřdobý vzduchem a olejem chlazený dvouválec do V, 45° |
Vrtání x zdvih (mm): | 100 × 111,1 |
Zdvihový objem válců (cm3) | 1 745 |
Kompresní poměr: | 10,0:1 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1): | 64/5 020 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 145/3 000 |