+
- Kultivovanost a ticho na palubě
- Pořád má hravý podvozek a dobré řízení
- Přeplňovaný tříválec nabízí dostatečnou dynamiku
- Individualizaci se meze nekladou
- Zjednodušení palubce prospělo
–
- Nový infotainment je hodně o zvyku
- Tříválec má trochu „gumový“ charakter
- Některé detaily působí velmi lacině
- Udávaná spotřeba 4,3 litru na 100 km je utopie
Je zajímavé, že kolem některých nových modelů propuká velký humbuk, ale o nové Fiestě zatím hlasitěji slyšet nebylo. „Tvrdým jádrem“ fanoušků to trochu zahučelo až v momentě, kdy vyšlo najevo, že ostrá Fiesta ST dostane tříválec, který pojede na dva válce. Částečně to může být i tím, že nový Ford Fiesta vypadá stále skoro stejně, spíše jako další facelift. Ale proč měnit něco, co funguje už dlouhé roky? Fiesta patří k nejprodávanějším malým hatchbackům na světě, takže radikální zásahy nejsou na místě.
Pod povědomým povrchem se nicméně skrývá nová nebo zásadně přepracovaná technika. Auto trochu narostlo, modernizoval se interiér a neobešlo by se to ani bez změn pod kapotou a moderních „hraček“ na palubě. O tom jsme se už ale rozepsali při představení nového modelu. Dnes nás bude zajímat hlavně to, jak se s novou Fiestou žije a jak jezdí.
1.0 EcoBoost je dobrý motor
Původní plán dostat k testu základní atmosférický tříválec 1,1 l nevyšel, ale za verzi ST-Line s litrovým tříválcovým EcoBoostem o prostředním výkonu 92 kW (prodává se i verze 74 a 103 kW) a se šestistupňovým manuálem se zlobit nebudeme. Motor 1.0 EcoBoost je nám moc dobře známý z jiných vozů značky Ford. Už jsme se mu věnovali i v testech ojetin pod kapotou Focusu, kde se osvědčil a prozatím dělá dobrou práci.
Doporučujeme test ojetiny: Ford Focus 1.0 EcoBoost vyvrací mýty o litrových tříválcích
Určitě se v řadách čtenářů najdou tací, kteří hned od titulku přeskočili do komentářů, aby sdělili světu, že se to hned rozbije, nic to nevydrží a vůbec, proč automobilky cpou do aut tak malé motory… A nás už trochu unavuje vysvětlovat pořád dokola, že je to reakce na evropské emisní normy a především na korporátní limity vypouštěných emisí CO2 a ve většině zemí z nich odvozené vysoké daně z provozu vozidla. Zkuste si žít a platit daně v Holandsku. To vás pak chuť na atmosférický dvoulitr hned přejde!
Prostě si zvykejme, že je litrový tříválec vrcholem nabídky. Bude hůř. Mizivá kupní síla Čechů nestojí automobilkám za to, aby speciálně pro ně vyvíjela samostatnou motorizaci. To si může dovolit třeba v Číně nebo v USA, kde se prodají miliony nových aut každý rok a ne u nás, kde má Ford zhruba 5% tržní podíl mezi 270 000 novými registracemi.
Hned na úvod bychom si měli odbýt skutečnost, že jsme si vědomi toho, že máme v testu třídveřovou variantu a že není moc fér se tady zabývat pratičností, snadností nastupování na zadní sedadla, velikostí kufru a podobnými záležitostmi. Když někdo kupuje třídveřák těchto rozměrů, asi ví, že mu stačí. Takže kritizovat příliš rozměrné dveře pro nastupování v úzké mezeře nebo stísněný prostor vzadu je jako nadávat u Fabie Combi na to, že vypadá jako pařez a nejede jako Ferrari.
Pořád jezdí báječně
Stačí se rozjet, ujet pár metrů a hned víte, že Fiesta je pořád ten „starý dobrý Ford“, aspoň co se jízdních vlastností a řízení týká. Na projev litrového motoru je potřeba si zvyknout, ale to je vada nás starších, kteří jsme ostré reakce atmosférických motorů homologovaných dle norem Euro 2 a 3 brali jako normu. Řidičům, kteří už nic jiného než litrový tříválec s turbem nezažijí, nebude trochu gumový charakter motoru vadit. Vlastně se budou u litrové Fiesty divit, jak dobře to jede.
Tříválec má výkonu dost, uděluje Fiestě naprosto dostatečnou dynamiku a hravě převyšuje většinu účastníků provozu. Nedá se popřít, že ochota litrového tříválce akcelerovat ze středních otáček usnadňuje předjíždění a nedělá z něj stresující záležitost jako ve většině malých aut s podvyživenými motory. Svižný motor je v kompaktním autě moc příjemný. Zatímco v Mondeu by se litr asi trochu zakuckával, s lehkou Fiestou cvičí stejně snadno jako kulturista s pětikilovou činkou.
Nejlépe ale dynamiku nové Fiesty vystihnou naměřené údaje, které dáváme do porovnání s dlouhodobě testovanou Fabií 1.0 TSI Combi:
Následující tabulka ukáže, jak těsné jsou rozdíly mezi oběma vozy:
Akcelerace | Ford Fiesta 1.0 EB 92 kW | Škoda Fabia 1.0 TSI 81 kW |
---|---|---|
0-50 km/h (s) | 3,37 | 3,59 |
0-100 km/h (s) | 10,07 | 10,35 |
0-130 km/h (s) | 16,08 | 17,10 |
0-150 km/h (s) | 22,85 | 24,97 |
0-170 km/h (s) | neměřeno | neměřeno |
30-50 km/h (s) | 1,66 | 1,53 |
50-70 km/h (s) | 2,25 | 2,20 |
80-120 km/h (s) | 9,30 | 7,47 |
130-150 km/h (s) | 6,77 | 7,87 |
A jen pro zajímavost ještě doplníme, jak zrychluje Ford Fiesta ST v porovnání s Fordem Focus RS, nejostřejším hatchbackem v nabídce automobilky. Focus měl v době testu letní pneumatiky:
Výkon 125 koní (nebo chcete-li 92 kW) je na kompaktní Fiestu vážně akorát a spolu se stále hravým podvozkem a příjemným řízením dělá z jízdy radost. Jestli je na trhu nějaký obyčejný malý hatchback, se kterým raději pojedete z práce tou delší a pomalejší cestou, je to právě tahle Fiesta. Celé to podtrhuje paket ST-Line, ale ten je otázkou osobních preferencí. Jasně, Fiesta vypadá s těmi plastovými ozdobami, výrazným lakem a velkými koly dobře, ale já osobně bych se spokojil s menšími koly a rádoby spoilery bych také oželel. Stačil by mi ten motor. Ale toho si nevšímejte, vy si nakonfigurujte novou Fiestu, jak chcete. A že těch možností máte k dispozici dost!
Mrštná, hravá a obratná
Ještě se vraťme k jízdnímu projevu. Měli jsme stejný týden v redakci i Kiu Stinger a Autodrom Most nám umožnil auta na okruhu nejen fotit, ale rovněž pořádně vyzkoušet. Fiesta sice sloužila jako doprovodné vozidlo, ale je potřeba říci, že se ani na velkém okruhu neztratí. Jasně, na delších rovinkách je trochu zoufalá (zvláště pokud jste pár minut před tím proháněli šestiválec s výkonem 400 koní) a od zimních pneumatik člověk nemůže očekávat oporu zahřátých semislicků, ale pokud jde o změny směru, ochotu poslouchat pokyny volantem a řiditelnost plynem, je Fiesta mimořádně zábavná a řidičsky přívětivá.
Stačí při nájezdu pořádně přibrzdit, čímž se nadlehčí zadek, a pak za současného povolování tlaku na brzdový pedál a směrování auta k apexu pozorovat, jak se přední náprava ochotně přesouvá dovnitř zatáčky a Fiesta se chce točit kolem svého středu, nikoli se otráveně táhnout v beznadějné nedotáčivosti za čumákem po tečně ven. Přišlápněte si pak brzdu víc a mírná, naprosto lehce kontrolovatelná přetáčivost je na světě.
Doporučujeme Škoda Fabia Combi 1.0 TSI v dlouhodobém testu: Půl roku s tříválcem
S tímhle autem si člověk opravdu může hrát a ani nepotřebuje masivní přívaly točivého momentu na přední kola a široké lepivé pneumatiky. Naopak právě na trochu uklouzaných zimních pneumatikách charakter Fiesty vynikne. Je to zkrátka pořád dobře odladěné auto, kterému sice vyhovuje kvalitnější asfalt, než jaký je český průměr, ale jízda vás s ní bude bavit.
Jenže moderní auta nejsou o dovádění na okruhu. Ford Fiesta naštěstí funguje i na silnici. Při běžné jízdě nová Fiesta překvapí značným posunem v kultivovanosti a odhlučnění, i v dálniční tachometrové stopadesátce je v ní docela ticho. O motoru skoro nevíte. Až má člověk při trochu hlasitěji puštěné muzice (a že ta ve Fiestě hraje na svou kategorii opravdu dobře) problém řadit podle sluchu. Vlastně by na takové to popojíždění k vozu spíše seděl automat, který by také trochu nevyrovnanou a schodovitou charakteristiku přefoukaného motoru uhladil. Dobrá zpráva ale je, že si automat můžete k litrovému tříválci objednat, byť jen k tomu slabšímu o výkonu 100 koní.
Povedený hatchback, který dospěl
Je toho málo, co by šlo novému Fordu Fiesta v paketu ST-line a s motorem 1.0 EcoBoost vytknout. Dobře, na infotainment je potřeba si zvyknout, nicméně pořád může být hůř…
Výtky bych měl i ke kvalitě zpracování. I když se nová Fiesta tváří, že chce být prémiový produkt, v testovaném kusu se poněkud viklalo sedadlo řidiče a detaily jako uchycení koberců na mě působily trochu lacině, stejně jako třeba plasty v místech, kam ruka či zrak řidiče zabloudí jen výjimečně. Třeba v prostoru zadních sedadel.
Asi nejdůležitější zprávou je tak nakonec to, že nový Ford Fiesta vlastně nepřináší žádné převratné zjištění. Pořád je to skvělé a s litrovým EcoBoostem mrštné kompaktní auto, se kterým je radost jezdit. V nové generaci má modernější infotainment i palubní desku a celkově působí dospělejším dojmem. Jenom nepočítejte s tím, že bude jezdit za udávaných 4,3 litru na 100 km. Realita je o zhruba 50 % horší, ale to i kvůli tomu, jak dobře tohle auto jezdí. Ploužit se s obratnou a řidičsky zábavnou Fiestou 20 km/h pod zákonným limitem „na spotřebu“ určitě nebudete.
Základní cena modelu: 299 990 Kč (1.1 63 kW Trend 3dv)
Základní cena testované verze: 402 990 Kč (1.0 EcoBoost 92 kW ST-line 3dv)
Foto: Dalibor Žák
Technické údaje | Ford Fiesta 1.0 EcoBoost ST-line |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | řadový tříválec, vpředu napříč |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem |
Zdvihový objem válců (cm3): | 998 |
Vrtání x zdvih (mm): | 71,9 x 82 |
Kompresní poměr: | 10:1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 92/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 170/1400-4500 |
Převodovka: | šestistupňová manuální |
Poháněná kola: | přední |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 9,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 195 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 5,4/3,6/4,3 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4065 |
Šířka (mm): | 1735 |
Výška (mm): | 1466 |
Rozvor náprav (mm): | 2493 |
Provozní hmotnost (kg): | 1069-1144 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 1630-1645 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 292-1093 |
Objem palivové nádrže (l): | 42 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | vzpěry MacPherson, příčný stabilizátor |
Podvozek vzadu: | vlečená ramena, torzní příčka |
Řízení: | hřebenové s elektrickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | chlazené kotoučové |
Brzdy vzadu: | kotoučové |
Standardní rozměr pneumatik: | 205/45 R17 |
[su_hello-bank-calculator]