- Dynamika
- Odhlučnění
- Dobře sladěné pohonné ústrojí
- Komfort
- Výbava
–
- Vyšší cena
- V ČR zatím jen malá servisní síť
Nejvýkonnější zážehová verze DS 7 Crossback hází výhybku této francouzské značky směrem k elektřině. Se třemi motory pokoří stovku za 5,9 s. Navíc oproti jiným verzím DS 7 umožňuje zapřáhnout všechna kola, ale i tiše bezemisně obrážet módní butiky.
Je libo benzinový motor, nebo radši elektrický? Nebo oba dva najednou? Či dokonce ty elektrické rovnou dvakrát? Ano, přesně tak to vypadá pod plechy nové nejvýkonnější verze DS 7 Crossback. Ta si díky elektrifikaci pomohla k pohonu všech kol, a díky tzv. elektrickým značkám k bezplatnému parkování na pražských modrých zónách.
DS 7 Crossback E-Tense 4×4 využívá stejnou techniku jako sesterské modely Peugeot 3008 Hybrid4 a Opel Grandland X Hybrid4. Plug-in hybridní verze kombinuje zážehový motor 1.6 PureTech o výkonu 147 kW (200 k) se dvěma elektromotory a osmistupňovým automatem. Bateriové články s kapacitou 13,2 kWh jsou pod předními sedadly, přední elektromotor s výkonem 81 kW (110 k) je umístěný mezi zážehovým čtyřválcem a převodovkou. Zadní elektromotor s 83 kW (112 k), který DS 7 dovede přetvořit ve čtyřkolku, dělá společnost víceprvkové nápravě. Velikost zavazadelníku (555 l) se oproti klasickým verzím nezměnila, zato objem palivové nádrže je místo 62 jen 43 l.
K dispozici máte systémový výkon až 220 kW (300 k) a točivý moment 520 Nm, což jsou velmi hezké hodnoty. Tah tří motorů vás dovede zamáčknout do sedadel. Přestože je E-Tense o 322 kg těžší než výchozí zážehová verze, na stovce je již za 5,9 s. Tedy o 2,3 s rychleji než silnější verze šestnáctistovky se 165 kW (225 k) a z této řady jede i nejrychleji (až 240 km/h). Čistě na elektřinu za příznivých podmínek zvládne až 135 km/h.
Na silnici je existence dvou elektromotorů hodně znát. K dispozici máte kromě čistě elektrického režimu i hybridní, sportovní a 4×4. Oproti běžné verzi si tak zásluhou pohonu všech kol mnohem lépe poradí s terénem, kde s ním lze jet i výhradně na elektřinu. S dostatečně nabitými bateriemi je DS 7 zadokolkou, o pohon se totiž většinou stará zadní elektromotor, a ten přední a spalovací jednotka se přidávají, až když trochu více sešlápnete plynový pedál.
Celkově působí sladění tří motorů zdařile. Bez sledování toků energie na energy monitoru v digitálním přístrojovém štítu nemáte příliš šanci stálé změny poznat. Je to i zásluhou výborně odhlučněného interiéru. Kromě akustického čelního skla totiž u hybridní verze dostanete standardně navíc i lépe tlumící boční skla. Dobrou práci odvádějí i tlusté koberečky. Kabina s obšitím palubní desky působí velmi útulně. Prostornost je víc než dostatečná a pochvalovat si budete i rozměrná komfortní sedadla. Čtyřkolka je bez kardanu a podlaha u zadních sedadel tedy zůstala zcela rovná.
Verze E-Tense se na první pohled uvnitř odlišuje v podstatě jen tlačítkem s bleskem na klávesách pod velkým HD displejem. To slouží k přístupu k údajům o elektropohonu. Orientace je snadná, odezva na dotyk by však mohla být rychlejší. S plug-in hybridní verzí DS 7 Crossback dostanete dva kabely. Jednofázový 3,7kW pro napojení ke klasické nebo zesílené zásuvce a jednofázový 7,4kW pro připojení přes wallbox. V nejlepším případě má dobití trvat přibližně jeden a třičtvrtě hodiny. My jsme dobíjeli na veřejné stanici PRE rychlostí 26 km/h. Do plna to trvalo 2 hodiny a 10 min, z přenosného wallboxu Moon pak 6 a ¼ hodiny. Z běžné zásuvky nám to trvalo 8 hodin a 20 minut rychlostí 4 km/h. Stejně jako u dalších plug-in hybridů se počítá s režimem dobíjení doma přes noc a v zaměstnání během pracovní doby.
U DS 7 E-Tense máte samozřejmě možnost zesílené rekuperace a „rezervování“ energie pro jízdu po městě (na 10 či 20 km) i aktivaci módu plného dobíjení baterie během jízdy, ale za cenu zvýšené spotřeby. Nejrychleji se totiž baterie dobije v režimu pohonu všech kol. Řízení plug-in hybridní verze se od těch klasických prakticky neliší. Jen v zatáčkách občas zaznamenáte asistenci zadního elektromotoru. Spotřeba benzinu se odvíjí od stavu nabití baterie, na který má vliv celá řada faktorů. Běžně lze dosáhnout hodnot okolo 7,5 l/100 km, což je jen o trochu více, než o kolik si řekne vznětová verze. Po vybití baterie při jízdě jen na spalovací motor s DS 7 Crossback jezdíte za přibližně 9,2 l/100 km, což ve spojení s menší nádrží znamená mnohem menší akční rádius než u vznětové verze.
Specialitou tohoto luxusního francouzského SUV je v obou vyšších stupních výbavy prediktivní systém s kamerou, který skenuje povrch před autem a podle údajů z ní elektronika s předstihem upravuje průtok oleje v tlumičích, aby zajistila co možná nejhladší průjezd přes nerovnosti. A funguje to opravdu dobře. Systém je aktivní v rychlostech cca 15 až 130 km/h, ale pouze v režimu odpružení Comfort, který musíte zapnout po každém nastartování, a jen za světla. I v módu Normal, kdy není systém aktivní, je ale DS 7 Crossback stále vysoce nadprůměrně komfortní.
Za tmy nebo při snížené viditelnosti pro změnu oceníte výkonné full-LED světlomety, které vám navíc při každém odemykání postupným otáčením jednotlivých segmentů předvedou zajímavou světelnou show. DS 7 Crossback sice není řidičským autem, i přes lehkou nedotáčivost je ale na silnici stabilní. Zadní nápravu má trochu více zatíženou než klasické verze. Na nerovnostech tak byla tendence jejího odskakování v zatáčkách více méně eliminována.
Podle výbavy je DS 7 E-Tense o nemalých 330 000 až 345 000 Kč dražší než dosud nejdražší klasická zážehová verze. K nijak nízkému základu ve výši 1 550 000 Kč musíte dále připočítat „povinné“ prvky, jako bezklíčové odemykání (16 500 Kč), a ty „nepovinné“, které ale přijdou vhod. Například výborné noční vidění, které hned odhalí chodce, jehož byste ve tmě možná přehlédli, přijde na nemalých 42 000 Kč. Současně ale dostanete i 360° parkovací kamerový systém. Za metalízu dáte sympatických 19 000 Kč. Jednoznačně doporučit lze i hi-fi systém Focal Electra se 14 reproduktory s celkovým výkonem 515 W za 29 000 Kč.
Foto: David M. Bodlák
Cena testovaného vozu: 1 555 000 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatkové výbavy: 1 781 500 Kč
Technické údaje | DS 7 Crossback E-Tense 4×4 Grand Chic |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | přeplňovaný zážehový řadový čtyřválec |
Zdvihový objem válců (cm3): | 1598 |
Nejvyšší výkon + elektromotor P/Z (kW): | 147 + 81/83 |
Nejvyšší točivý moment + elektromotor P/Z (Nm): | 300 + 337/166 |
Převodovka: | osmistupňová automatická |
Poháněná kola: | pohon všech kol |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,9 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 240 |
Spotřeba paliva naměřená (l/100 km) | 1,4 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4573 |
Šířka bez zrcátek (mm): | 1906 |
Výška (mm): | 1625 |
Rozvor náprav (mm): | 2738 |
Provozní hmotnost (kg): | 1825 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 555/1752 |
Objem palivové nádrže (l): | 43 |
CENY A VÝBAVY | |
Cena modelu od (Kč): | 1 555 000 |
Cena testovaného vozu včetně příplatků (Kč): | 1 781 500 |