- Naprosté minimum nedostatků
- Vysoký komfort a zároveň jisté jízdní vlastnosti
- Skvělé ovládání systému iDrive
- Více než solidní dynamika
- Nízká spotřeba
–
- Spíše průměrná nabídka místa pro kolena vzadu
- Standardní brzdy někdy nestíhají
- Za cenu lépe vybaveného exempláře si můžete koupit větší X5
BMW X3 se na trhu poprvé objevilo v roce 2003 coby menší alternativa k už tehdy prodejně úspěšné X5. Ani v tomto případě na sebe nenechal zájem zákazníků dlouho čekat. První dvě generace dohromady znamenaly pro statistiky mnichovské automobilky zápis ve výši více než 1,5 milionu exemplářů. Není pochyb o tom, že právě X3 patří mezi ty nejdůležitější modely, jaké v aktuální – a opravdu velmi rozsáhlé – nabídce BMW najdeme. Proto byl loňský příchod třetí generace s označením G01 velkou událostí.
Jenže fakt, že na trh dorazilo nové BMW X3, by méně znalý čtenář mohl snadno přehlédnout. Generace G01, přestože stojí na nové platformě CLAR, vypadá na pohled jako facelift. Automobilka jednoduše vsadila na osvědčený recept, takže novinka je rozměrově prakticky shodná s předchůdcem. Výjimkou je pouze o pět centimetrů delší rozvor náprav, což logicky znamená také kratší převisy karoserie. Jinak v zásadě zůstalo vše při starém, takže pokud se vám předchozí generace nelíbila, patrně vás ani tentokrát nepřepadne neodolatelné pokušení si mnichovskou novinku koupit. Jinak tvarovaná světla a jiné nárazníky na tom zajisté moc nezmění.
Stejně jako u jiných modelů BMW je také nová X3 dostupná v několika variantách. Kromě standardu můžete sáhnout po provedení Advantage, xLine, Luxury Line a M Sport. Nás se týká xLine, což na pohled poznáte podle matně stříbrných doplňků karoserie a leskle černě lakovaných příček s chromovým čelem v masce chladiče. Součástí xLine je také ocelový kryt nakládací hrany v zavazdelníku a vnitřní prahové lišty s označením „xLine“.
Interiér nemá slabého místa
Interiér se mezigeneračně změnil snad ještě méně než exteriér. Je to špatně? Ani náhodou. Upřímně, za celých sedm dnů, kdy mi dělalo testované BMW X3 společnost, jsem nepřišel na nic, co by mi z pohledu ovládání vadilo.
Klasicky kulatý volant, jednoduchý přístrojový štít (i když digitální), displej multimediálního systému vystrčený z palubní desky, jednoduchý panel klimatizace a sdružené ovladače pro iDrive. Tohle všechno známe od BMW už delší dobu, a nová X3 v tomto směru žádnou zásadní novinku nepřinesla. To je dobře. Zejména v kontextu množících se dotykových displejů i pro spodní část středového panelu, jako to má například Velar, nové Audi A8 nebo také Volva, je tradiční uspořádání od BMW hotový ergonomický balzám. Já vím, v showroomu to nevypadá tak efektně jako obrazovky ve stylu tabletů a mobilních telefonů, kde si můžete posouvat ikonky sem a tam, ale při jízdě je vše mnohem přehlednější a na ovládání jednodušší. A jako bonus nebudete muset neustále čistit konstantně upatlané dotykové plochy. Doufejme, že si BMW tento rozumný přístup zachová co nejdéle.
Ani s prostorem problémy nečekejte, byť jsem popravdě vzhledem k prodlouženému rozvoru náprav očekával ve druhé řadě více místa pro kolena. V ostatních směrech ale není co řešit. Podrobnosti prozradí naše tradiční tabulka, doplněná pro zajímavost o srovnání s Jaguarem F-Pace:
Rozměry interiéru (cm) | BMW X3 | Jaguar F-Pace |
---|---|---|
PRVNÍ ŘADA SEDADEL | ||
Šířka v úrovni loktů | 153 | 154 |
Prostor pro hlavu min. | 91 | 90 |
Prostor pro hlavu max. | 100 | 97 |
Délka sedáku | 52/56 | 51 |
Délka opěradla | 66 | 62 |
Rozsah podélného seřízení sedadla řidiče | 24 | --- |
Rozsah výškového seřízení sedadla řidiče | 9 | 7 |
DRUHÁ ŘADA SEDADEL | ||
Šířka v úrovni loktů | 149 | 147 |
Prostor pro hlavu | 96 | 91 |
Délka sedáku | 46 | 48 |
Délka opěradla | 68 | 69 |
Prostor pro nohy min. | 17 | --- |
Prostor pro nohy max. | 41 | --- |
Prostor pro nohy za 190cm řidičem | 17 | 22 |
Zavazadlový prostor | ||
Délka ložné plochy | 91 | 101 |
Šířka min./max. | 110/129 | 106/--- |
Výška po roletu | 48 | 49 |
Šířka vstupního otvoru | 112 | 101 |
Výška vstupního otvoru | 92 | 75 |
Výška otevření 5. dveří | 189 | 187 |
Výška nakládací hrany | 65 | 75 |
Maximální délka nákladu | 202 | 203 |
Zavazadlový prostor dostal příkladně pravidelný tvar a rozhodně dostatečný základní objem 550 litrů. Nechybí kolejnice s posuvnými oky pro upevnění nákladu. Zajímavostí je dno, které pod sebou ukrývá ještě další schránku a které zvedá plynokapalinová vzpěra.
V interiéru nového BMW X3 je zkrátka vše v naprostém pořádku. Kvalitní zpracování, kvalitní materiály (náš exemplář například dostal obložení z dubového dřeva), dostatek prostoru a především příkladná ergonomie. Kabina nové X3 je vážně moc příjemné místo pro trávení dlouhých hodin na cestách, to mi věřte.
Někteří diesel nechtějí, ale to patrně nejeli se šestiválcem BMW
Dieselový motor někteří považují za největší zlo pod sluncem, které je potřeba zakázat. Jenže tenhle druh spalovací jednotky má své nesporné výhody. Obzvlášť u větších automobilů umí být velmi příjemný. Dokázal to třeba Mercedes-Benz třídy S a dokazuje to také testované BMW X3 xDrive30d, které má pod kapotou celohliníkový motor se šesti válci uspořádanými do řady a s přeplňováním turbodmychadlem vybaveným variabilní geometrií lopatek. Abychom uklidnili ekologické aktivisty, také tato jednotka čistí výfukové plyny filtrem pevných částic, NOx katalyzátorem a používá rovněž vstřikování močoviny. Tento zástup různých systémů pro redukci zplodin automobilka souhrnně označuje jako BMW BluePerformance.
Doporučujeme: Svezli jsme se s novým BMW X3 a 6 GT. Jsou to auta, která vám udělají radost
Vznětový šestiválec ve verzi 30d disponuje maximálním výkonem 195 kW (265 k) a vrcholem točivého momentu 620 Nm. Oproti staré generaci tedy posílil o 5 kW (7 k) a o 80 Nm. Zrychlit z nuly na 100 km/h by měl umět za 5,8 s, nejvíce se rozjede na 240 km/h a v kombinovaném cyklu se podle tabulek spokojí s přídělem 5,7 litru nafty na každých 100 km. Jak je na tom reálná dynamika, to ukazuje tabulka, opět doplněná o srovnání s Jaguarem F-Pace 30d AWD:
Akcelerace | BMW X3 xDrive30d | Jaguar F-Pace 30d AWD |
---|---|---|
0-50 km/h (s) | 2,05 | 2,64 |
0-100 km/h (s) | 5,76 | 7,02 |
0-130 km/h (s) | 9,50 | 11,11 |
0-150 km/h (s) | 12,80 | 14,99 |
30-50 km/h (s) | 0,89 | 1,26 |
50-70 km/h (s) | 1,24 | 1,51 |
80-120 km/h (s) | 4,03 | 4,68 |
130-150 km/h (s) | 3,30 | 3,88 |
V tabulce jsou dobře vidět dvě věci. Jednak bylo testované BMW X3 v průměru dvou pokusů nepatrně rychlejší oproti udávané hodnotě. Především ale bylo v praxi výrazně rychlejší ve srovnání s Jaguarem, přestože dříve testovaná motorizace britského crossoveru disponovala parametry 221 kW (300 k) a 700 Nm. Měření dobře vystihuje dojmy, které se dostaví po přidání plynu. Dynamika třílitrového šestiválce je působivá.
Že má naftový šestiválec v BMW X3 elánu na rozdávání, to dokresluje také níže přiložený graf, kde si můžete pro změnu prohlédnout porovnání s Volvem XC60 T8 Twin Engine. Volvo je samozřejmě rychlejší, protože testovaný exemplář pocházel ještě ze starého modelového roku a měl vyšší výkon, než jaký dostanete teď (i s chiptuningem od Polestaru to bylo dokonce 420 koní), jenže BMW bylo do nějakých 80 km/h rychlejší. Inu hybridní technologie něco váží.
Řadový šestiválec použitý v BMW X3 má trochu hrubší chod, ale více než rušivý element to je hezká připomínka přítomnosti většího spalovacího agregátu pod kapotou. S osmistupňovou automatickou převodovkou si motor skvěle rozumí. Nemohu si vybavit jediný moment, kdy by automat od ZF během testu zazmatkoval nebo řadil nějak nevhodně. Při tachometrových 130 km/h se šestiválec povaluje kolem 1600 ot./min, ve 160 km/h točí na osmičku přibližně 2000 ot./min. Pokud v těchto rychlostech sešlápnete plyn, auto okamžitě vyrazí vpřed. I kolem 200 km/h má motor pořád dost síly k tomu, aby vás hezky zatlačil do sedačky.
Spotřeba? O tu se nebojte. Cestování v německém stylu kolem 160 km/h znamená zhruba osm litrů, jakmile zvolníte, můžete se dostat i pod sedmilitrovou hranici. Motor to je zkrátka úsporný. Do karet hraje nízké spotřebě rovněž o 55 kg nižší hmotnost oproti předchozí generaci a propracovaná aerodynamika. I díky aktivním klapkám regulujícím přívod vzduchu k motoru, brzdám nebo klimatizaci je součinitel odporu vzduchu pouze 0,29. To je u crossoveru výborná hodnota.
Jízda bez kompromisů
Zkratka SUV znamená Sport Utility Vehicle. Což neznamená, jak se můžete leckde dočíst, „sportovně-užitkové“ vozidlo, ale spíš něco jako vozidlo pro volnočasové aktivity. Jenže řada výrobců i zákazníků chápe to slůvko „sport“ až moc doslova. Proto se na na trhu můžete setkat s mnohými SUV určenými sice pro rodinné cestování, ale opatřenými zbytečně tvrdým podvozkem. To však není případ BMW X3, respektive ne našeho exempláře a ne v době, kdy jsme ho testovali. Jízdní vlastnosti jsou výborné a komfort podvozku zrovna tak.
Opět, i z pohledu jízdy, se hodí nižší hmotnost a zejména její rozložení v poměru 50/50. Automobilka v oficiálních materiálech také upozorňuje na snahu snížit neodpruženou hmotnost prostřednictvím hliníkových těhlic a odlehčených dutých stabilizátorů. Dá se tomu věřit, protože testovací exemplář žehlil nerovnosti s velkým nadhledem. Žádné tvrdé rázy se do karoserie nepřenášely. Něco mi ale říká, že testovat tohle auto v létě, bude dojem trochu odlišný. Vůz jsme měli v redakci před několika měsíci na zimních pneumatikách obutých na standardní 19" disky. V cenové specifikaci našeho auta jsou nicméně uvedena 20" kola s pneumatikami typu run-flat (stojí 44 tisíc). Chápu, větší disky a nižší obutí vypadá atraktivně, ale na komfort to bude mít zajisté velký vliv. Naše obutí naopak nebylo příliš vzdálené ideálu.
Doporučujeme: Test BMW 750Ld xDrive — Šestiválcový diesel na čtvrtou
Tím spíš, když ani jízdní vlastnosti neutrpěly. BMW X3 stále zůstává v základu zadokolka a pohon přední nápravy podle aktuálních okolností připojuje mezinápravová spojka. Proto má vůz lehce přetáčivý charakter a umí být v zatáčkách překvapivě zábavný. Testovaný exemplář navíc dostal adaptivní tlumiče za 26 832 Kč a systém Performance Control přibrzďující v zatáčkách vnitřní kola. Výsledkem je jen minimální nedotáčivost.
Chování auta závisí také na volbě konkrétního jízdního režimu. Volit můžete mezi Eco Pro, Comfort, Sport a Sport+. Stejně tak si můžete přepnout stabilizaci do polovypnutého režimu, nebo ji deaktivovat úplně. Pak se na sněhu, nebo na mokré vozovce, ukáže přetáčivý charakter X3 v celé kráse. Nechybí ani možnost vlastního nastavení v rámci režimu Individual. Jediná drobná výtka na téma jízdních vlastností se týká brzd. Při intenzivním zpomalení je znát, že mají výkonu tak akorát. Řešením je příplatek za výkonnější „M sportovní brzdy“. Ty jsou součástí „M sportovního paketu“, ale můžete si je koupit i samostatně. Stojí 17 tisíc a poznáte je podle modrých brzdičů.
Asistované řízení poprvé v řadě X
Nabídka asistenčních systémů je u BMW X3 G01 zcela kompletní. Nechybí nic. Za pozornost stojí příchod asistovaného řízení, protože nová X3 je prvním modelem řady X, který je nabízí. S rukama odloženýma na volantu dokáže vůz jet v podstatě sám až do rychlosti 210 km/h. Při dlouhých dálničních cestách je to velmi užitečná pomůcka. Za příplatek 62 tisíc asi stojí. Další premiérou pro řadu X je chytrý klíček (vyjde na 6800 Kč) s displejem a možností na dálku sledovat některé údaje automobilu. Pokud nechcete ohromovat své okolí efektním klíčkem, pak jde o zbytečný příplatek. Stejnou službu udělá aplikace v chytrém telefonu. Za co byste si ale měli určitě připlatit, to jsou adaptivní diodová světla. Samostatně vyjdou na 40 tisíc a v praxi fungují dokonale.
A terén? BMW X3 není Land Rover Defender, nicméně by nebylo fér říkat, že X3 neprojede ani polní cestu. Není to pravda. Světlá výška podvozku 204 mm je velmi slušná, stejně jako brodivost 500 mm. I v terénu budete mít k ruce elektronické pomůcky typu přibrzďování kol nebo asistentu pro sjíždění prudkých svahů. Běžní uživatelé si ani v tomto směru nemohou na nic stěžovat.
Všeobecně v naprostém pořádku
Asi jste si všimli, že na BMW X3 nové generace nesměřovalo až do teď příliš mnoho kritiky. Důvod? Ať přemýšlím, jak chci, nemohu si vybavit nic, co by mi vyloženě vadilo. Tohle auto je všeobecně v naprostém pořádku. Má kvalitní interiér, silný a úsporný motor, povedený podvozek, mnoho asistenčních systémů a umí zaujmout i řidiče, kteří chtějí řídit. A ti, kteří řídit nechtějí, zase ocení asistované řízení.
BMW zřejmě ví, že postavilo kvalitní crossover, takže si budete muset přece jen trochu připlatit. Naše verze začíná částkou 1 528 800 Kč, dalších 100 tisíc dáte za provedení xLine a pokud byste chtěli vše, co obsahoval testovací exemplář, pak budete muset přihodit ještě 680 tisíc. Hle, jsme na částce přesahující 2,2 milionu korun. Za to už si můžete koupit třeba X5 a ani ta nebude vyloženě chudá. Pokud ale finance příliš řešit nemusíte a vyloženě velké SUV nehledáte, pak bude X3 výborná volba.
Cena včetně příplatkové výbavy: 2 206 204 Kč
Technické údaje | BMW X3 xDrive30d |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | celohliníkový řadový vznětový šestiválec N57, uložený vpředu podélně |
Plnění: | přeplňování výfukovým turbodmychadlem s variabilní geometrií lopatek |
Zdvihový objem válců (cm3): | 2993 |
Vrtání x zdvih (mm): | 84 x 90 |
Kompresní poměr: | 16,5 : 1 |
Ventilový rozvod: | DOHC, 4 ventily na válec |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 195 / 4000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 620 / 2000-2500 |
Převodovka: | osmistupňová automatická ZF 8HP |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 5,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 240 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km) | 6,3/5,3/5,7 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4708 |
Šířka (mm): | 1891 |
Výška (mm): | 1676 |
Rozvor náprav (mm): | 2864 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1620 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1636 |
Provozní hmotnost DIN (kg): | 1820 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2500 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 550/1600 |
Objem palivové nádrže (l): | 68 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | zavěšení s dvojitým spodním ramenem |
Podvozek vzadu: | pětiprvková náprava |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Brzdy vpředu: | ventilované kotouče |
Brzdy vzadu: | ventilované kotouče |
Standardní rozměr pneumatik vpředu: | 225/60 R18 |
Standardní rozměr pneumatik vzadu: | 225/60 R18 |
[su_hello-bank-calculator]