- Šestilitrový dvanáctiválec
- Komfort je přesně tak skvělý, jak si myslíte
- Interiér připomíná maximálně luxusní pokoj
- Jízda se staženou střechou za doprovodu W12 má velké kouzlo
- Navzdory hmotnosti umí jezdit i v zatáčkách velmi rychle
- Spotřeba zdaleka nemusí být děsivá
–
- Opulentní vzhled nesedne každému
- Cena je samozřejmě mimo dosah běžných spoluobčanů
- Střecha je poměrně hlučná...
- ...a testovací exemplář měl u oken nějakou hlučnou netěsnost
- Také auto za 6,3 milionu může nabízet překladatelské perly jako „asistent slepého bodu“
Automobilový průmysl zaznamenal za poslední roky doslova masivní vývoj. Ty tam jsou časy, kdy se u konceptů experimentovalo s faxy, televizemi nebo přehrávači VHS a kdy navigace znamenala pouze přítomnost šipky zobrazené asi tak na pěti pixelech. Definitivně pryč jsou i doby, kdy podobné vymoženosti sice dosáhly sériové výroby, ale týkaly se pouze těch nejdražších aut. Dnes už se i majitelé běžných Octavií mohou spolehnout na propracovanou konektivitu a třeba také na to, že když přestanou řídit, auto zastaví. V současnosti zkrátka luxus nelze tak docela vyjádřit výbavou a funkčními vychytávkami. V dnešní době, a do budoucna to bude platit ještě více, je tím nejluxusnějším prvkem na autě dvanáctiválec.
Takto velkých motorů nikdy nebylo na trhu přehnaně mnoho a pod vlivem čím dál přísnějších emisních předpisů jich ubývá. Někdy jsou nahrazovány hybridy, ale hybrid nikdy nedokáže majiteli takového auta dopřát ten krásný pocit, že kdesi před vámi přede něco opravdu velkého. Něco, co jen tak někdo nemá. Tenhle pocit byl během testu Bentley Continental GTC na pár dní naším každodenním chlebem. Ano, jsou chvíle, které si jako motorističtí novináři užijete opravdu hodně.
Luxus s geny Porsche
Bentley Continental GT předchozí generace platilo za velmi rychlý, ale trochu neobratný tank dobrý leda tak pro fotbalisty. Možná i proto, že tomuto modelu na takové pověsti hodně přidal David Limberský, když v roce 2015 naboural se svým Conti GT v Praze do zdi. Nová generace představená o dva roky později jako kupé a minulý rok jako kabriolet tuhle stejnou klientelu osloví zajisté znovu, ale vypadá lépe a lépe také jezdí. Ještě aby ne, když základ sdílí s vynikajícím Porsche Panamera:
Novinka působí na pohled elegantněji zejména proto, že mezigeneračně došlo k posunutí přední nápravy o 135 mm a tudíž k prodloužení kapoty, která byla zároveň snížena. Kabriolet sází na plátěnou střechu, nabízenou v sedmi různých variantách. Přirozeně u Bentley jde pouze o začátek. Možnosti individualizace jsou totiž prakticky nekonečné, pokud jste ochotni a schopni přihodit nějaké ty finanční prostředky navíc.
Standardní nabídka čítá 70 různých odstínů barvy karoserie, k dispozici máte řadu disků ve velikostech 21 a 22 palců nebo paket, který změní chromové prvky na černé. Kdybych patřil k potenciálním zákazníkům, tenhle černý paket by byl můj favorit. Bentley Continental GTC totiž totiž chromem opravdu nešetří. Zejména na přední části je těch chromovaných mřížek snad až moc. Navíc samozřejmě nejde o kov, ale o plast. V
Na každý pád vypadá současný Continental GTC rozhodně lépe než dříve. Je elegantnější a působí lehčím dojmem. Což je pouze fikce, protože mezigeneračně zhubl 80 kg. To se při celkové hmotnosti 2,4 tuny tak nějak ztratí.
Království vybraných materiálů
Na rovinu. Tohle konkrétní Bentley Continental GTC sice stálo 6,3 milionu korun, ale co do funkčních věcí v interiéru nenabízelo nic extra. Digitální přístrojový štít? To má dnes kdejaká Škoda Scala. Vychytaný multimediální systém zrovna tak. Masáž? To nabízí třeba Peugeot 508. Jak jsme si řekli v úvodu, vývoj aut dospěl do fáze, kdy luxusní auta už v zásadě nemají prostor pro zlepšení, takže se podobné funkční speciality pro ně staly naprostým standardem. Vyniknout musí něčím jiným. To jsou v tomto případě materiály a zpracování.
O vnějším designu auta můžete myslet, co chcete, a klidně to nemusí být nic hezkého. Jakmile však nahlédnete do interiéru, tyhle pocity se okamžitě vypaří. Je to jedním slovem dokonalá automobilová nádhera. V kabrioletu má ještě o něco větší kouzlo, protože když auto zaparkujete se staženou střechou, všichni mají ty vybrané kůže, precizní povrchy a dokonalé dřevo na očích. A že je na co se dívat.
Tak třeba dřevo. Podle automobilky je na výrobu dřevěného obložení pro Continental GT této generace zapotřebí deset metrů čtverečních dřeva, přičemž zpracování do podoby, kterou vidíte na autě (tam zdaleka plocha dřevěného obložení 10 m2 nemá) zabere devět hodin a provádí se ručně.
U aktuální generace si navíc můžete objednat i kombinované obložení složené ze dvou druhů dřeva, kdybyste se náhodou nemohli rozhodnout, které zvolit. Dřevo to je přirozeně patřičně kvalitní, stejně jako třeba kožené čalounění. Náš vůz ještě navíc dostal speciální kosočtvercové prošívání. Jeho vývoj údajně trval osmnáct měsíců. Skoro bych řekl, že na výsledku je to vidět. Přirozeně i v interiéru najdete velké množství chromu. Ale…
…je tu opravdu něco speciálního?
Kromě prvotřídních materiálů a dokonalého zpracování má Bentley Continental GTC ve výbavě spoustu různých prvků moderní výbavy, nicméně opravdových málo vídaných specialit tu moc není. Napočítal jsem tři. Nejviditelnější je displej středové obrazovky v provedení „čokoláda Toblerone“. Má trojúhelníkový profil a v palubní desce se otáčí. Z jedné strany je to dotykový displej multimediálního systému, z jiné strany je to kus dřeva a z té třetí panel obsahující tři klasické analogové ukazatele. To kdybyste měli chuť na digitální detox, říká tisková zpráva.
Dalším roztomilým detailem jsou táhla regulace proudění vzduchu z jednotlivých výdechů ventilace. Tváří se jako primitivní mechanika, ale taková realita přirozeně není. Když tímto způsobem výdech uzavřete a dáte nad něj ruku, zjistíte, že vzduch z něj ještě chvíli proudí a až se zpožděním se proudění plynule přeruší. Třetím výjimečným detailem Bentley jsou pak hodinky Breitling umístěné uprostřed středového panelu.
Ještě nepadla zmínka o plátěné střeše. S tou můžete manipulovat do rychlosti 50 km/h a otevření nebo zavření trvá 19 sekund. Je to poněkud více než u běžných kabrioletů, ale důvod je naprosto logický. Střecha je to rozměrná. Když se navíc zadíváte na všechna ta lanka a drobná táhla, ze kterého je mechanismus složen, je opravdu fascinující, jak to všechno do sebe po dokončení procesu zapadne. Oproti minulé generaci by navíc měla být střecha o tři decibely tišší.
Na praktickou stránku věci se neptejte. Tohle není žádná ojetá MX-5, aby její majitelé v jednom kuse sdíleli na sociální sítě, co si zase dokázali přivézt z nějakého řetězce za nábytek. Zavazadelník je samozřejmě malý a do druhé řady sedadel se nikdo kromě tašek patřičné hodnoty prakticky nevejde. Jenže to fakt nevadí. Kdyby vás přece jen zajímaly naměřené rozměry interiéru, najdete je pod článkem.
Mocná W12
Přítomnost dvanáctiválce je na tomto autě to vůbec nejhezčí. Přece jen dvanáctiválcových kabrioletů na trhu mnoho nenajdete. Chvíli po premiéře kupé dokonce platilo, že dvanáctiválec byl pro Continental GT této nové generace jedinou dostupnou motorizací, dnes už můžete sáhnout také po „slabším“ osmiválci.
Testovaný dvanáctiválec s uspořádáním válců do W má objem šest litrů (no dobře, přesně je to trochu méně – 5950 cm3) a je přeplňován dvojicí turbodmychadel typu twin-scroll. Celkově disponuje výkonem 467 kW (635 k) a točivým momentem 900 Nm.
Oficiální hodnota sprintu na 100 km/h je 3,8 s, nejvíc by tohle kabrio mělo zvládnout 333 km/h. Převodovka je osmistupňová dvouspojková a vůz pracuje s pohonem všech kol. Jenže s přední nápravou to opravdu moc nepřehání. V režimech jízdy Bentley a Comfort může být poměr přední/zadní náprava maximálně 38/62 % ve prospěch zadních kol, v režimu Sport je tento poměr snížen maximálně na 17/83 %. Víc toho systém dopředu nepošle. I v tomto se nový Continental GT liší od svého předchůdce. Ten měl stálý pohon všech kol s diferenciálem Torsen.
Že je auto o výkonu 467 kW (635 k) rychlé, hmotnosti 2,4 tuny navzdory, o tom vás zřejmě přesvědčovat nemusíme. Zajímavé ovšem je, jakým způsobem svou dynamickou tvář dokáže tenhle všeobecně luxusní koráb servírovat. I když zde jde hlavně o pohodlí a také o jistou okázalost, pořád máte k dispozici systém Launch Control. A ne jen tak ledajaký. Ostrý rozjezd je překvapivě agresivní. Řídicí jednotka drží otáčky na 4000 ot./min, jakmile pustíte brzdu, Continental GTC vyrazí v před s takovou vervou, jako kdyby šlo o vůz značky Porsche.
Přesná čísla naměřené dynamiky najdete v naší tradiční tabulce, kam jsme pro zajímavost přidali i hodnoty z testu BMW M760Li, protože to byl před testem Continentalu GTC jediný dvanáctiválec, který jsme v minulosti testovali. I když jde o rozdílná auta, reálná akcelerace je téměř totožná. BMW ale přece jen jede trochu lépe, na čemž bude mít zajisté svůj podíl lepší aerodynamika karoserie sedan.
Akcelerace | Bentley Continental GTC W12 | BMW M760Li |
---|---|---|
0-50 km/h (s) | 1,66 | 1,82 |
0-100 km/h (s) | 4,02 | 4,03 |
0-130 km/h (s) | 6,00 | 6,00 |
0-150 km/h (s) | 7,71 | 7,55 |
0-170 km/h (s) | 9,61 | 9,32 |
0-200 km/h (s) | 13,22 | 12,73 |
30-50 km/h (s) | 0,73 | 0,77 |
50-70 km/h (s) | 0,80 | 0,84 |
80-120 km/h (s) | 2,38 | 2,18 |
130-150 km/h (s) | 1,75 | 1,58 |
130-200 km/h (s) | 7,27 | 6,75 |
Pro kontext, naměřená akcelerace z nuly na 200 km/h za 13,22 sekund je blízká tomu, co v našich starších testech předvedlo třeba BMW M5 (11,23 s), Jaguar F-Type SVR (12,34 s) nebo Porsche 911 4 GTS předchozí generace (12,71 s). S tímto kabrioletem zkrátka provoz brzdit nebudete a když se náhodou rozhodnete někoho předjet, bude to záležitost na velmi bezpečných několik málo sekund.
Dvanáctiválcový motor má mocný zátah a vzhledem k tomu, že svých vrcholných 900 Nm dává k dispozici od 1350 ot./min, je tak nějak jedno, co za převod ze svých osmi zrovna bude mít převodovka ZF zařazený. Vůz začne intenzivně zrychlovat kdykoliv. Zvukový projev je spíše decentní, i když po nastartování dává svůj značný dynamický potenciál přece jen najevo. Jinak je ale tento šestilitr hlavně o dokonale klidném chodu a maximální tichosti. Kvůli přeplňování sice nemá opojný zvuk atmosférických dvanáctiválců, ale když se zaposloucháte, bezpečně poznáte, že zní výjimečným rytmem.
Rychlá jízda mu nevadí, ale není to ono
Současné Bentley Continental GTC (a GT zajisté také) jezdí mnohem lépe, než si pamatuji od generace předchozí. Má k tomu samozřejmě jen ty nejlepší předpoklady. Kromě výrazněji preferované zadní nápravy jde zejména o instalaci aktivních elektricky ovládaných stabilizátorů pracujících s napětím 48 V. Navíc vůz používá také adaptivní tlumiče a vzduchové odpružení. Kdyby vás snad přepadl strach z toho, jak pak takové dvanáctiválcové monstrum ubrzdit, mohu vás uklidnit. Ani na brzdách se nešetřilo. Kotouče vpředu mají rozměr 420 mm a pracují s 10 pístky (ano, to je slovy čtyři sta dvacet milimetrů a třmeny jsou desetipístkové). Disky vzadu nabídnou pořád velice hezkých 380 mm. Pro zajímavost, 420 mm znamená 16,5 palce. Takto velké bývají u aut pro prostý lid celá kola.
Rychlou jízdu Bentley Continental GTC zvládne a nebude s tím mít větší problémy, ale zpoza volantu to působí zvláštně. Jednak kvůli velikosti, jednak kvůli všemu tomu luxusu kolem vás, který vám do podvědomí snadno dostane pocit, že vy prostě nemáte zapotřebí jezdit rychle. Vždyť ono je tak krásné a uklidňující tiše plout krajinou se staženou střechou a prostě se kochat.
Tím spíš, když podvozek postavený i na obřích kolech o velikosti 22" zvládá nečekaně dobře filtrovat i velké díry. Přesto v případě kabrioletu dokážou nerovnosti rozvibrovat čelní sklo. Nejde ovšem o nic dramatického. Při klidné jízdě se motor díky systému deaktivace poloviny válců umí změnit na šestiválec. Kdy se tak stane, to uvnitř nemáte šanci poznat. Překvapí i spotřeba paliva, která může být i 13 l/100 km. Když budete spěchat (nebo častěji předjíždět), dostanete se přes dvacet litrů snadno a rychle.
Má chyby?
Ano, má. Nikdo není dokonalý, ani Continental GTC ne. Zamrzí detail v podobě zvláštního překladu některých funkcí v menu multimediálního systému. Třeba tu je „chytrá setrvačnost“ (zřejmě vyřazování převodovky na neutrál) nebo „asistent slepého bodu“. Je vážně škoda, že ani automobilky nabízející takto drahá auta nedokážou tyto drobnosti ohlídat.
Podstatnější výtkou budiž střecha. Přestože má být tato nová tišší, přijde mi poměrně hlučná. U testovacího exempláře pak všemu nasadila korunu nějaká netěsnost kolem okna na straně řidiče, která způsobovala už od rychlosti 130 km/h nepříjemné hvízdání. Takové věci by člověk zkrátka u podobně drahého auta nečekal.
Luxus za 6,3 milionu
Bentley Continental GTC by vás v testované specifikaci vyšlo na 6,3 milionu korun. Jistě, teď bychom se mohli dlouze pozastavovat nad výší jednotlivých příplatků typu otočného displeje multimediálního systému za 120 tisíc, ale to dělat nebudeme, protože to je bezpředmětné. Z pohledu obyčejné populace jde samozřejmě o absurdní čísla, reální zákazníci to ale příliš neřeší. Těm se něco buď líbí a pak si to koupí, nebo se jim to nelíbí a koupí si něco jiného.
Nebudu vám nic nalhávat. Tři dny strávené ve společnosti tohoto britského dvanáctiválcového kabrioletu pro mne coby obyčejného novináře, který si takové auto nikdy nebude moci za své koupit, byly zajímavým zážitkem hodným zapamatování. I když co do reálného komfortu můžete získat podobnou věc na současném trhu i levněji, ten dvanáctiválec pod kapotou má své obrovské kouzlo. Ano, navzdory své skromné povaze bych si na něj zvykl.
Cena testovaného vozu: 4 942 000 Kč
Cena testovaného vozu včetně příplatků: 6 295 232 Kč
Technické údaje | Bentley Continental GTC W12 |
---|---|
MOTOR | |
Konstrukce: | zážehový W12 TSI, uložený vpředu podélně |
Plnění: | 2x přeplňování výfukovým turbodmychadlem typu twin-scroll |
Zdvihový objem válců (cm3): | 5950 |
Ventilový rozvod: | DOHC |
Vrtání x zdvih (mm): | 84 x 89,5 |
Nejvyšší výkon (kW/min-1) | 467/6000 |
Nejvyšší točivý moment (N.m/min-1): | 900/1350-4500 |
Kompresní poměr: | 10,5:1 |
Převodovka: | osmistupňová samočinná dvouspojková |
Poháněná kola: | všechna čtyři, mezinápravová spojka |
JÍZDNÍ VÝKONY | |
Akcelerace 0-100 km/h (s): | 3,8 |
Nejvyšší rychlost (km/h): | 333 |
Spotřeba paliva město/mimo město/kombinovaná (l/100 km): | 22,9/11,8/14,0 |
ROZMĚRY A HMOTNOSTI | |
Délka (mm): | 4850 |
Šířka (mm): | 2187 |
Výška (mm): | 1399 |
Rozvor náprav (mm): | 2851 |
Rozchod kol vpředu (mm): | 1672 |
Rozchod kol vzadu (mm): | 1664 |
Provozní hmotnost bez řidiče (kg): | 2414 |
Nejvyšší přípustná hmotnost (kg): | 2865 |
Objem zavazadlového prostoru (l): | 235 |
Objem palivové nádrže (l): | 90 |
PODVOZEK A PNEUMATIKY | |
Podvozek vpředu: | dvojité lichoběžníkové zavěšení |
Zavěšení vzadu: | víceprvková náprava |
Řízení: | hřebenové s elektromechanickým posilovačem |
Pneumatiky vpředu: | 275/35 ZR22 |
Pneumatiky vzadu: | 315/30 ZR22 |
Prostor pro cestující (cm) | Bentley Continental GTC |
---|---|
Šířka v úrovni loktů vpředu | 157 |
Šířka v úrovni loktů vzadu | 136 |
Prostor pro hlavu vpředu min/max. | 90/97 |
Prostor pro hlavu vzadu | 89 |
Délka sedáku vpředu | 49-53 |
Výška opěradla vpředu | 64 |
Výška opěradla vzadu | 71 |
Šířka prostředního sedáku vzadu | --- |
Prostor pro nohy vzadu za 190cm řidičem | 0,5 |
Prostor pro nohy vzadu za 178cm řidičem | 11 |
Prostor pro zavazadla (cm) | Bentley Continental GTC |
---|---|
Šířka mezi bočnicemi | 83 |
Maximální šířka | 139 |
Výška po plato | 26 |
Délka ložné plochy | 85 |
Šířka vstupního otvoru | 111 |
Výška vstupního otvoru | 41 |