Tesla snad začne vyrábět elektrický tahač Semi pět let po premiéře. Z Číny mezitím přichází konkurent, který má být mnohem lepší

09.11.2021
1 nový názor
  • Čínská společnost Geely chystá nový tahač, který má být v mnoha ohledech lepší než Tesla Semi 

  • Vůz s označením Farizon Auto Homtruck dostane modulární platformu a bude moci využívat více druhů alternativních pohonů

  • V případě čistě elektrické varianty se počítá s rychlými výměnami vybitých baterií za nabité

  • Výroba by měla odstartovat za tři roky. Tesla mezitím odsunula zahájení produkce tahače Semi na rok 2022

V roce 2017 představila americká automobilka Tesla elektrický tahač Semi. Okamžitě se objevilo několik zájemců, kteří si vůz objednali, reálná výroba se ale pořád ještě nerozjela. Zatím poslední zprávy počítají se startem produkce nejdříve v roce 2022, přestože společnost PepsiCo by alespoň pár těchto tahačů údajně měla dostat ještě letos. Mezitím se objevilo několik konkurentů. Ten nejnovější nese jméno Farizon Auto Homtruck, pochází z Číny a podle prvních zpráv by měl být v mnohém lepší než Tesla Semi.

Americký elektrický tahač totiž spoléhá na tradiční bateriový pohon, kdy se o dostatečně rychlé dobíjení postarají extrémně rychlé dobíjecí stanice Megacharger. Ty první aktuálně vznikají u Gigafactory v Nevadě. Tahač Homtruck původem od čínské společnosti Geely ale nabídne modulární platformu a připraven bude na více alternativních druhů pohonu. Kromě toho čistě elektrického bude možné sáhnout po hybridní variantě spalující methanol a k dispozici má být rovněž generátor elektrické energie prodlužující dojezd.

Tesla Semi přestavěná na obytný automobil je zajímavá vize, na kterou si počkáte ještě pěkně dlouho
Přečtěte si také:

Tesla Semi přestavěná na obytný automobil je zajímavá vize, na kterou si počkáte ještě pěkně dlouho

V případě bateriové verze výrobce vsadí na systém jednoduché výměny akumulátorů. V praxi tak nebude nutné na stanovištích baterie dlouze dobíjet, ale během několika minut dojde k výměně vybitých článků za nabité. O takovém konceptu se mluví už dlouhé desítky let. Třeba Nissan s podobným automobilem experimentoval koncem 40. let minulého století. Pro běžné použití by ale tento systém vyžadoval výraznou unifikaci napříč všemi automobilkami, což není příliš reálné. V rámci provozu určité flotily takových tahačů by to ale smysl mohlo dávat. Více technických detailů zatím k dispozici není.

Homtruck, který bude prodávat Geely pod značkou Farizon Auto, slibuje také další moderní systémy. Standardní výbavou bude soustava radarů i lidar, připojení 5G a schopnost komunikovat s okolními automobily. Homtruck by tak měl využívat autonomní řízení čtvrté úrovně, takže zvládne jízdu zcela bez asistence řidiče.

Protože budou tahače vzájemně komunikovat, počítá se rovněž s tím, že by tyto automobily vytvořily na dlouhých trasách konvoje. Čínský tahač budoucnosti rovněž slibuje prvotřídní komfort na palubě. Uvnitř dokonce bude kromě postele také sprchový kout, toaleta nebo vestavěná malá pračka.

Farizon Auto Homtruck by se podle aktuálních plánů měl začít vyrábět v roce 2024 a ve stejném roce by měly být také dodány první kusy zákazníků. Uvidíme, zda tento projekt nebude následovat Teslu Semi, které se zákazníci dočkají nejdříve pět let po premiéře. Některé zdroje dokonce mluví v souvislosti s americkým elektrickým tahačem až o roku 2023.

Dalibor (neregistrovaný)
Samotný ťahač je fajn, ale náves aspoň to čo vidím na obrázku sa moc nevydaril. Ten dodola zvažujúci sa zadok sice vyzera na pohľad pekne, ale po praktickej stránke katastrofa. Ako dopravca by som ho určite nechcel. Náves má byť rovný, pravouhlé hrany. Žiadne šikmé plochy.
  • Našli jste v článku chybu?