V roce 2017 představila americká automobilka Tesla elektrický tahač Semi. Okamžitě se objevilo několik zájemců, kteří si vůz objednali, reálná výroba se ale pořád ještě nerozjela. Zatím poslední zprávy počítají se startem produkce nejdříve v roce 2022, přestože společnost PepsiCo by alespoň pár těchto tahačů údajně měla dostat ještě letos. Mezitím se objevilo několik konkurentů. Ten nejnovější nese jméno Farizon Auto Homtruck, pochází z Číny a podle prvních zpráv by měl být v mnohém lepší než Tesla Semi.
Americký elektrický tahač totiž spoléhá na tradiční bateriový pohon, kdy se o dostatečně rychlé dobíjení postarají extrémně rychlé dobíjecí stanice Megacharger. Ty první aktuálně vznikají u Gigafactory v Nevadě. Tahač Homtruck původem od čínské společnosti Geely ale nabídne modulární platformu a připraven bude na více alternativních druhů pohonu. Kromě toho čistě elektrického bude možné sáhnout po hybridní variantě spalující methanol a k dispozici má být rovněž generátor elektrické energie prodlužující dojezd.
V případě bateriové verze výrobce vsadí na systém jednoduché výměny akumulátorů. V praxi tak nebude nutné na stanovištích baterie dlouze dobíjet, ale během několika minut dojde k výměně vybitých článků za nabité. O takovém konceptu se mluví už dlouhé desítky let. Třeba Nissan s podobným automobilem experimentoval koncem 40. let minulého století. Pro běžné použití by ale tento systém vyžadoval výraznou unifikaci napříč všemi automobilkami, což není příliš reálné. V rámci provozu určité flotily takových tahačů by to ale smysl mohlo dávat. Více technických detailů zatím k dispozici není.
Homtruck, který bude prodávat Geely pod značkou Farizon Auto, slibuje také další moderní systémy. Standardní výbavou bude soustava radarů i lidar, připojení 5G a schopnost komunikovat s okolními automobily. Homtruck by tak měl využívat autonomní řízení čtvrté úrovně, takže zvládne jízdu zcela bez asistence řidiče.
Protože budou tahače vzájemně komunikovat, počítá se rovněž s tím, že by tyto automobily vytvořily na dlouhých trasách konvoje. Čínský tahač budoucnosti rovněž slibuje prvotřídní komfort na palubě. Uvnitř dokonce bude kromě postele také sprchový kout, toaleta nebo vestavěná malá pračka.
Farizon Auto Homtruck by se podle aktuálních plánů měl začít vyrábět v roce 2024 a ve stejném roce by měly být také dodány první kusy zákazníků. Uvidíme, zda tento projekt nebude následovat Teslu Semi, které se zákazníci dočkají nejdříve pět let po premiéře. Některé zdroje dokonce mluví v souvislosti s americkým elektrickým tahačem až o roku 2023.