Že soubor systémů Asistované jízdy Tesla Autpilot není žádný autopilot, jsme na tomto místě už v minulosti rozebírali. Dokonce opakovaně. Jak se ale ukazuje, ani série vážných nehod a postupné omezování zdánlivé „autonomie“ Tesly na úroveň běžnou u jiných automobilek obecné povědomí příliš nezměnily. Spotřebitelé se stále nechávají zavádějícím názvem klamat. Dokazují to znovu a znovu se objevující případy řidičů Tesly spících za volantem a nejnověji také nový průzkum amerického institutu IIHS (via ArsTechnica.com).
Respondenti měli ohodnotit schopnosti asistenčních systémů pěti významných výrobců automobilů: Autopilot (Tesla), Traffic Jam Assist (Audi a Acura), Super Cruise (Cadillac), Driving Assistant Plus (BMW) a ProPilot Assist (Nissan). Značka výrobce však dotazovaným sdělena nebyla, a nebyly jim ani popsány funkce jednotlivých systémů. Měli odpovědět vždy na dva náhodně vybrané dotazy z následujících pěti:
Je při používání (hodnoceného systému) bezpečné
- Sundat ruce z volantu?
- Telefonovat?
- Psát a číst textové zprávy?
- Sledovat na telefonu video?
- Zdřímnout si?
Dopadlo to následovně:
Respondenti konzistentně považovali Autopilot za vyspělejší než ostatní systémy. Šest procent se domnívá, že si s Autipilotem mohou schrupnout. To není mnoho, ale v relativních číslech je to o sto procent víc než u všech ostatních systémů, s nimiž by si troufla na spánek za volantem pouhá tři procenta dotazovaných.
Alarmující (a mnohé nehody vozů Tesla vysvětlující) je, že téměř polovina dotazovaných by ve voze vybavené systémem Autopilot sundala ruce z volantu. To ostatně bylo dlouho možné, než Tesla v důsledku opakovaných incidentů upravila systém tak, jak je běžné jinde. Dnes už by Autopilot jízdu s rukama v klíně dovolit neměl.
Název Autopilot byl od Tesly samozřejmě velice chytrý. I díky naivnímu přístupu mnohých technologických médií pomohl přesvědčit širokou veřejnost o tom, že a) Tesla umí v tomto směru o hodně víc než tradiční automobilky b) je bezpečné v ní jezdit a nedávat přitom pozor. Vzpomeňme legendární tweet, v němž se Tomáš Čupr chlubil, jak se může ve své Tesle za jízdy klidně otočit a hledat nějaké věci na zadním sedadle.
Studie amerického IIHS i „našeho“ Euro NCAP ale potvrzují, že v současné době není na trhu systém, který udržovat příčnou i podélnou pozici vozu na silnici s takovou spolehlivostí, aby řidič nemusel věnovat jízdě pozornost. To platí i o Tesle.
Nemusíme rovnou podezírat Teslu z nekalého úmyslu. Název „Autopilot“ byl pravděpodobně zvolen jednoduše proto, že je opravdu cool. Jestliže však praktické zkušenosti znovu a znovu potvrzují, že lidé hledají v takovém Autopilotu s velkým A autopilot s malým a, možná by si Elon Musk mohl už opravdu sáhnout do svědomí a svůj systém asistované jízdy přejmenovat. Ostatně jeho slib z roku 2016, že Tesla v dohledné době přejede na Autopilot celé Spojené státy, zůstává stále nesplněný.