Lexus GX je terénní automobil prémiové třídy spřízněný s Toyotou Land Cruiser. Majitelé těchto vozů, nadšeni luxusem a jejich terénními možnostmi, sami často zvyšovali jejich offroadovou zdatnost, aniž by tím utrpěla elegance či pohodlí interiéru. Tentokrát jim Lexus vyšel vstříc koncepčním projektem GXOR.
O toto luxusní SUV značky Lexus je největší zájem ve Spojených státech. Je dlouhé 488 cm a sériově se vyrábí s hydraulickým zavěšením, které umožňuje na cestě bez problémů překonat většinu překážek. Řidiče i spolujezdce přitom doveze do cíle v pohodlí a luxusu, a to jak po silnici, tak divokou přírodou. Získalo ocenění za pohon na čtyři kola od firmy Torsen, který ve spojení s novou šestirychlostní převodovkou a elektrickým blokováním diferenciálu umožňuje řidiči vyváznout z řady obtížných situací – na koženém sedadle, které lze jak větrat, tak vyhřívat.
Za dobré výsledky mimo silnici se obvykle platí línou jízdou po dálnici. Ne v tomto případě. Při faceliftingu modelu v roce 2018 dostal model kromě stylistických změn i nový motor. Do modelu Lexus GX vybaveného novou vidlicovou osmičkou o objemu 4,6 litru se vejde osm osob a z nuly na 100 km/h se rozjede za méně než osm sekund.
Zlaté ruce fanoušků
Lexus přitom nikdy dřív neprezentoval model GX jako auto vhodné pro jízdu mimo silnici. Nadšenci a tuneři si ale sami rychle všimli jeho offroadového potenciálu. Ukázalo se, že stačí drobné úpravy, aby se plně projevily schopnosti modelu.
Fanoušci Lexusu GX vzájemně sdílejí zkušenosti ze svých dobrodružství během cestování mimo silnice pod hashtagem #GXOR. Na sociálních sítích lze najít fotografie mírně i značně modifikovaných GX se šťastnými úsměvy a dokonalými výhledy - to když vůz posloužil i jako pojízdná ložnice uprostřed hor. Díky popularitě hashtagu #GXOR se Lexus rozhodl vytvořit vlastní vizi tohoto vozu. Vznikl tak koncept, jehož cílem je inspirovat širší okruh fanoušků offroadu k vlastním modifikacím GX.
Ke spolupráci na modelu GXOR Concept pozval Lexus nejlepší dodavatele tuningových součástí. Vůz tak dostal nové terénní zavěšení i nejlepší fólii k polepu vozu, aby bláto, kameny nebo větve na cestě neponičily lak. Standardní hydraulické zavěšení garantuje velmi dobré výsledky na silnici i mimo ni, ovšem pro typicky offroadové účely Lexus zvolil speciální balíček zavěšení firmy ICON Stage 6. Aby nic nezavadilo o motor zespodu, je součástí výbavy auta speciální kovový kryt.
K jízdě mimo cesty lze rovněž vůz vybavit terénními pneumatikami. Lexus vsadil na kola obvykle používaná u sportovních modelů. Na osmnáctipalcových discích Lexus F-Sport najdeme pneumatiky General Tire Grabber X3 275/70/18.
Estetický i praktický
Během terénního výletu s přáteli se může stát, že některý vůz zapadne, uvízne v bahně nebo se stane nehoda. Autoři tohoto projektu mysleli i na to. Řešení je velmi stylové. Nárazník CBI Custom Stealth ukrývá naviják, který se hodí nejen při vytahování auta z bláta, ale i při odstraňování nejrůznějších překážek, třeba ležícího stromu. Nárazník si přitom zachoval charakteristický vzhled masky Lexusu GX, dokonce má i podobnou ozdobnou strukturu.
Koncepční model byl vybaven i vychytávkami, jako je Safari Snorkel umožňující větší ponoření vozu, solární panel produkující energii pro vařič a lednici, LED lištu dlouhou 50 coulů, díky níž lze pohodlně cestovat po západu slunce, či speciální rádio se značným dosahem a systém integrovaných modulárních skříněk v kufru.
Lexus GXOR Concept dostal rovnou i přívěs Patriot Camper X1H, kde se dá pohodlně spát na měkké gelové matraci, dokonalému odhlučnění a praktickému okénku se sítí proti komárům. V největší verzi přívěsu lze s využitím elektricky skládané střechy vytvořit tři samostatné místnosti. Největší výhodou přívěsu jsou však jeho terénní vlastnosti.