Telematická asistence loni pomohla 120 řidičům v krizi

17.01.2018
přidejte názor
Autor: Archiv MF

V loňském roce narostl počet zásahů prostřednictvím tlačítka pomoci o 80 procent. Sofistikovanou asistenci pro jakýkoli druh nouze na silnici mohou čeští motoristé využívat už osmým rokem.

I když se Češi „velkého bratra“ často bojí, službu už využívají desetitisíce zákazníků. Defekt pneumatiky, porucha vozu, zabouchnuté klíče nebo náhlá nevolnost, byly nejčastější situace, ke kterým si řidiči přivolali pomoc ve 120 případech, ať už stiskem nouzového tlačítka B-call na palubní desce nebo přes mobilní aplikaci.

Telematická asistence umožňuje nepřetržité hlídání vozidla i posádky. V případě nehody registruje centrála díky nárazovému čidlu střet i jeho sílu a ihned se zapojí do řešení – telefonicky dohodne s řidičem potřebné kroky, a pokud se ho nedaří kontaktovat, pošle na přesně určené místo záchranné složky hned. Tímto způsobem zafungovala telematika loni ve 109 případech.

„Nejzávažnější byl případ střetu vozidla s motorkářem v květnu v nočních hodinách. Řidič auta byl v obrovském stresu a nebyl schopen situaci adekvátně řešit. Telefonáty z asistence, která registrovala náraz vozidla automaticky, nezvedal, pouze opakovaně mačkal nouzové tlačítko na palubní desce. Asistence poslala na místo raději hned záchrannou službu, která neprodleně zahájila resuscitaci těžce zraněného motorkáře. Bez včasného zásahu by byl jeho život vážně ohrožen,“ uvádí příklad Eva Svobodová z pojišťovny Uniqa s tím, že registruje nárůst počtu zásahů prostřednictvím služby UNIQA SafeLine bez ohledu na druh o 80 %.

Kromě toho řidiči celkem třináctkrát požádali o lokalizaci svého vozu ve chvíli, kdy zapomněli, kam zaparkovali jejich příbuzní nebo dokonce oni sami. V devíti případech telematika pomáhala při odcizení vozu, z nichž 7 bylo vráceno majitelům Policií ČR. Telematická asistence umí také vést knihu jízd, hlásit servisní prohlídky nebo nedostatečnou funkci baterie, což ocení firemní flotily. Umí ale také registrovat najeté kilometry a třídit je podle druhu a rizikovosti komunikací. To se pak promítá i do ceny povinného ručení. „Nové technologie v tomto segmentu dnes významně přispívají k nižší rizikovosti, resp. ke zmírnění následků nehod. Kamery, tempomaty, navigace, sledování značek, jízdních pruhů a mnoho dalších systémů pomáhají a mají vliv na cenu pojištění,“ potvrzuje Milan Káňa, tiskový mluvčí pojišťovny Kooperativa.

Pojišťovny v ČR se však shodují na tom, že čeští zákazníci zatím nemají rádi „velkého bratra“ i když své údaje o poloze i údaje osobní často bez problémů dávají kdekomu. Například v Itálii jezdí s telematikou až 40 procent řidičů. „V Itálii jsou vysoká odškodnění za újmu na zdraví i za nemajetkovou újmu. Je proto třeba velmi přesně doložit, kdo je viníkem,“ vysvětluje důvody ředitel pojišťovny Uniqa Martin Žáček.

Foto: Isifa

  • Žádné názory
  • Našli jste v článku chybu?