Český automobilový trh zasáhla koronavirová krize. V dubnu se prodalo nejméně aut od února roku 2009. V březnu to bylo jen o něco málo víc. Naopak leden s únorem patřily k průměrným měsícům. I tak se na českém trhu najde řada modelů, kterým se od začátku letošního roku nepodařilo prodat ani 10 kusů. Ukazují to statistiky Sdružení dovozců automobilů.
Pátrání po nejméně prodávaných autech v Česku ve statistikách SDA není nic jednoduchého. Malé registrace si totiž připsaly i vozy, které už čeští dovozci zákazníkům ani nenabízejí. Příkladem může být třeba manažerský sedan Hyundai i40 s deseti kusy a jeho sourozenec Kia Optima se sedmi. V kategorii MPV si zase udělaly po jednom „zářezu“ Ford Grand C-Max nebo Toyota Prius Plus.
Do výběru nejméně prodávaných aut v Česku za první čtyři měsíce roku 2020 jsme tedy vybrali vozy, jenž jsou aktuálně v ceníku dovozců a můžete si je objednat. I tak ale bylo potřeba vynechat další speciality. SDA například mezi osobní auta kategorie MPV řadí Volkswagen California, obytný model s třemi prodanými kusy, nebo třeba Opel Vivaro v osobním provedení se stejným počtem registrací.
Nuly není vidět
Paradoxně se ve statistikách neobjeví auta, jež neprodala od začátku roku ani jediný kus. Nulu totiž SDA neregistruje, takové auto z tabulek jednoduše vypadne. Pátrání po takových vozech je tedy složitější. Aktuálně se nám nepodařilo objevit ani jediný takový „neviditelný“ automobil, který by dovozce nabízel, ale nikdo by ho nechtěl.
Kapitolou samou pro sebe jsou pak ještě vozy z kategorie, kterou SDA označuje jako Sportovní. Do ní samostatně spadají výkonné verze AMG nejrůznějších Mercedesů, stejně tak BMW nebo Audi. Najdeme tu i kompletní nabídku sportovních kupé Porsche a samozřejmě také Ferrari.
Otázkou však je, zda se dá například Ferrari F8 s jednou registrací považovat za neúspěšné. A pokud ne, zda už zařadit k neoblíbeným autům Jaguar F-Type se čtyřmi kusy nebo třeba Lexus LC se dvěma. A co dostupnější Mazdu MX-5, která zaznamenala tři registrace? Sportovní auta jsme tedy z přehledu vyřadili a nechali jen nejhůř prodávané kusy z kategorií SDA označených Mini, Malé, Střední, Vyšší střední, Luxusní a SUV.
Nejméně prodávaná auta v Česku od ledna do dubna 2020 podle statistiky SDA
Počet kusů | Model | Třída podle SDA |
---|---|---|
1 | Smart EQ forfour | Malé |
2 | Maserati Ghibli | Vyšší střední |
2 | Maserati Levante | SUV-E |
2 | Subaru Impreza | Nižší střední |
3 | Lexus IS | Střední |
5 | Jaguar XE | Střední |
5 | Jaguar XF | Vyšší střední |
5 | Kia e-Soul | Malé |
5 | Smart EQ fortwo | Mini |
6 | Nissan Micra | Malé |
8 | Alfa Romeo Giulietta | Nižší střední |
8 | Audi A8 | Luxusní |
8 | Citroën C-Elysée | Nižší střední |
8 | Mercedes-Benz GLA | SUV-C |
9 | Kia Stinger | Střední |
9 | Mazda 2 | Malé |
9 | Volvo V90 | Vyšší střední |
Jak tabulka ukazuje, mezi nejméně registrovanými vozy je mnoho z prémiového segmentu. Na českém trhu se marně snaží uspět například Maserati, které zaregistrovalo u sedanu Ghibli a SUV Levante jen po dvou kusech. Luxusní sedany Jaguar XE a XF mají shodně po pěti registracích. Dobře na tom ale není ani Alfa Romeo se špatnými výsledky u hatchbacku Giulietta. Sedan Giulia se do výběru nedostal o chlup, pořídilo si ho totiž právě 10 lidí.
Neúspěch i jako výhoda
Mezi neúspěšnými vozy pak najdeme i některé elektromobily. Nejhůř prodávaným autem v Česku je Smart EQ forfour s jedinou registrací od začátku roku, jeho menší sourozenec Smart EQ fortwo si připsal pět registrací. Korejec do zásuvky Kia e-Soul má také pět, žebříčku unikl třeba Nissan Leaf se 14 registracemi, který jinak patří v Evropě k úspěšným elektromobilům.
Je ale dobré vědět, že statistiky nevypovídají o kvalitě daného vozu. Ačkoliv si jej vybralo jen minimum řidičů, mnohdy patří k dobrým volbám z hlediska jízdních vlastností, kvality, nebo výbavy. To může být případ například modelů Kia Stinger, Mazda 2 nebo Subaru Impreza. Nakonec může být nízký prodej pro některé řidiče dokonce i lákadlem. Mohou si být totiž jistí, že podobné auto na silnici jen tak nepotkají.