Když v roce 2008 přišla Tata Nano na trh, byla to absolutní senzace. Jednalo se o nejlevnější auto na světě. V přepočtu stálo neuvěřitelných 1500 dolarů, tedy podle tehdejšího kurzu asi 30 000 korun. Vůz měl motorizovat Indii. Přestože zdaleka nedosahoval bezpečnostních standardů větších a modernějších aut, pořád byl bezpečnější než motocykly, na kterých se skoro celá Indie přesouvala.
Vůz zároveň přišel v době velké ekonomické krize a už se rodily plány, jak se trochu vylepšená verze začne vyvážet na jiné trhy s cenou 50 až 100 000 korun podle bezpečnostní výbavy. Ale z toho nakonec nic nebylo, protože trh Tatu Nano moc dobře nepřijal. Ze slibované produkce 250 000 kusů ročně nebyla ani třetina.
V prvním roce bylo vyrobeno asi 30 000 kusů, ve druhém a třetím něco málo přes 70 000 kusů ročně. Jenže pak začala poptávka klesat a s ní logicky i výroba. V předminulém fiskálním roce bylo vyrobeno jen necelých 8000 kusů a poslední rok jen 1500. Nakonec se výrobní linka zastavila, což potvrdil i management automobilky, který nechával model Nano ve výrobě i z emocionálních důvodů. Poslední kus byl vyroben v červnu tohoto roku a nyní bylo potvrzeno, že se výroba znovu nerozjede.
Doporučujeme: Nejlevnější auto na světě je z Indie. Stojí méně než 50 tisíc korun
Tata Nano měla vzadu uložený dvouválec 0,6 l se vstřikováním Bosch o výkonu 38 koní a točivém momentu 51 Nm. Na 96 km/h zrychlila za 30 sekund a rozjela se na 105 km/h. Převodovka byla čtyřstupňová mechanická s rychloběžkou na posledním stupni. Postupem času se výbava vozu zlepšovala, ale rostla i cena na konečných 3500 dolarů, tedy asi 80 000 Kč. Vůz nakonec mohl mít i airbag či automat CVT.
Z počátku výroby se Tata Nano potýkala s problémy s kvalitou a hlavně mechanickou spolehlivostí. Automobilka řešila mnoho problémů s přehříváním motorů a kolabující brzdovou soustavou. Ze snu o nejlevnější auto na světě se tak stal propadák.